Ekologové: Stát musí zakročit proti smogu, řešení má po ruce

Radek Kubala

Severní Čechy a Slezsko o víkendu zažily smogovou situaci. Podle ekologických expertů může za znečištěné ovzduší závislost na fosilních palivech. Ministerstva zatím nabízejí především podporu drobných technologických řešení.

Během víkendu trápil obyvatele Ostravska, Třinecka i Ústecka silný smog. Podle ekologů se budou podobné situace neustále opakovat, pokud stát nezakročí a nesníží svou závislost na fosilních palivech, zejména na uhlí. Hnutí DUHA v pondělní tiskové zprávě uvádí, že i mimo smogové situace žije šedesát procent obyvatel v oblastech, kde jsou porušovány zákonné hygienické limity pro znečištění ovzduší.

Jedenáct tisíc lidí ročně kvůli špatnému vzduchu předčasně umírá. Za vysoké koncentrace znečišťujících látek nemůže podle ekologů meteorologická situace, v první řadě jsou příčinou komíny nevhodně vytápěných domů, výfuky aut či uhelné elektrárny. Význam jednotlivých zdrojů se podle oblastí liší. Ve velkých městech je významným zdrojem doprava, ve venkovských oblastech jsou zdrojem uhelné kotle a kamna. Na Ostravsku je kromě dopravy a lokálních topenišť významným zdrojem znečištění průmyslová výroba a na Ústecku či Karlovarsku těžba a spalování hnědého uhlí ve velkých elektrárnách.

„Neotvírat okna, nenamáhat se, nepouštět děti ven — to jsou zdravotnická doporučení pro smogovou situaci. Ochranná opatření obdobná jako při hrozbě leteckého útoku bychom ale neměli přijímat jako normální stav, který zkrátka jednou za čas nastane. Místo nechtěného opakování branné výchovy musíme pracovat na tom, aby zmizely čoudící komíny a výfuky a rozvíjelo se využívání čisté domácí obnovitelné energie,“ uvedl v tiskové zprávě energetický expert Hnutí DUHA Karel Polanecký.

Evropským předpisům na kvalitu ovzduší nevyhovuje až osmnáct zemí z celé EU. Kromě Česka také Německo, Francie nebo Polsko. Devíti z nich eurokomisař pro životní prostředí Karmenu Vella pohrozil sankcemi.

Řešením by podle Hnutí DUHA mohly být změny v kotlíkových dotacích, aby na ně dosáhli i chudí lidé, případně motivační zpoplatnění fosilních paliv. Ekologičtí experti dále požadují zvýšení nízkých poplatků z vytěženého uhlí, vyšší mýtné pro nákladní automobilovou dopravu a odmítnutí případných žádostí o výjimky z evropských limitů pro znečištění ovzduší.

Ministerstvo životního prostředí se podle svých slov problémem znečištěného ovzduší intenzivně zabývá. Soustřeďuje se především na opatření zaměřená na domácnosti, jako jsou kotlíkové dotace. Cílem je vyměnit do čtyř let minimálně osmdesát tisíc starých neekologických kotlů za nové ekologické a úsporné. V průmyslové oblasti poskytlo miliardové dotace na ekologizaci průmyslových zdrojů znečištění.

„Už nyní poskytujeme dotační podporu na různé formy ekologické dopravy, jak veřejné, tak osobní, na zavádění nízkoemisních zón či na vypracování plánů regulace dopravy v případě smogových situací. Stejně tak by obce neměly dlouho čekat na výstavbu obchvatů,“ uvedla v tiskové zprávě tisková mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Ministerstvo průmyslu za svůj přínos ke zlepšení kvality ovzduší považuje investiční dotace podporující rozvoj solární energie. „Dalším příkladem jsou nové bioplynové elektrárny, u nichž dotujeme přímo vyráběné teplo, což je z hlediska energetické efektivity účelnější,“ řekl Deníku Referendum mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Kryštof Čeřovský.