Známí sponzoři ultrakonzervativců v USA překvapili investicí do TIME Inc.
Petr Jedlička, Radek KubalaMiliardářští bratři Kochové proslulí financováním Cato Institutu či hnutí Tea Party dali přes třináct miliard do nákupu podniku vydávajícího středoproudé magazíny Time, Marie Claire, Fortune a People. Komentátoři debatují nad jejich motivy.
Zřejmě nejznámější sponzoři konzervativních a ultrakonzervativních politiků v USA David a Charles Kochovi vzbudili velkou pozornost svým posledním investičním počinem. Stalo se tak v minulém týdnu. Magnátští bratři vlastnící korporaci Koch Industries přispěli totiž mediální společnosti Meredith více než pětinovým dílem — v přepočtu více než třinácti miliardami korun — na nákup známého vydavatelského domu TIME Inc. specializujícího se na středoproudé společenské magazíny.
Znalci připomínají, že TIME Inc. je spíše ztrátový podnik. Ideové orientaci bratří Kochových je navíc dosti vzdálený. Mezi nejznámější magazíny daného domu patří časopis TIME proslulý anketou Osobnost roku, Marie Claire orientovaná na profesně aktivní ženy, Fortune sledující svět boháčů nebo lifestylově populární People.
Mnozí komentátoři se proto domnívají, že Kochové chtějí příslušnou cestou především rozšířit svůj kulturně-politický vliv či přímo propagovat ultrakonzervativní agendu.
„Nákup může znamenat postupný konec jednoho z nejznámnějších a nejrespektovanějších časopisů ve Spojených státech, jehož tituly budí pozornost světových elit a mnohé fotografie jsou nesmrtelné,“ píší Sydney Emberová a Andrew Ross Sorkin v newyorských Timesech.
„Na bratrech Kochovým není znepokojující, že jsou konzervativní. Zakladatel časopisu TIME Henry Luce byl taky kozervativec. Lze se spíše obávat, že médium začne propagovat ultrakonzervativní agendu republikánské strany, jako je popírání změn klimatu a jiných vědeckých faktů, což Kochové dlouhodobě podporují,“ uvádí Lucia Gravesová v listu The Guardian.
Nevole redaktorů
I když není doposud jasné, jaký reálný vliv budou Kochové v rámci TIME Inc. mít, vyjádřila svou nevoli již řada novinářů spojená s nejznámějším časopisem domu. Agentury zaujal v této souvislosti nejvíce Charles Andrews, který v magazínu TIME vedl třináct let rubriku zabývající se životním prostředím. Investici bratrů Kochových, jejichž většinu majetku tvoří akcie fosilních firem včetně ropného gigantu Exxon Mobile, označil za zničující.
„Umíte si představit, že vaší celoživotní práci někdo v jednom momentu zničí? Právě to se mi nyní děje,“ uvedl Andrews ve svém článku pro The Nation.
Bratři Kochové se pokoušeli získat už dříve dva jiné významné středoproudé tituly: Chicago Tribune a Los Angeles Times. V roce 2013 ale z nákupu nakonec sešlo právě kvůli nevoli redaktorů a peticím čtenářů.
Charles Andrews a další připomínají v daném kontextu v aktuálních článcích též podíl Koch Industries na financování klimaskeptických think-tanků, jako je například Cato Institute nebo Heartland Institute.
„Největším problémem moderního konzervativního hnutí je, že dávno prodalo duši lidem jako jsou bratři Kochové a jiným fosilním firmám. Desítky let jejich peníze pomáhaly šířit dezinformace s cílem přesvědčit veřejnost, že změn klimatu není třeba se bát. A nyní si koupili TIME, který byl v historii jedním z časopisů nejlépe pokrývajících environmentální krizi,“ uvedl Andrews doslova.
Další informace:
BBC News Time Magazine sold in Koch-backed deal
CNN Time Inc. has new owners, including the Koch brothers
The Guardian ‘Their own media megaphone’: what do the Koch brothers want from Time?
The New York Times Time Inc. Sells Itself to Meredith Corp., Backed by Koch Brothers
The Nation Don’t Let the Koch Brothers Buy ‘Time’ Magazine