Lidovci, Trump a Jeruzalém
Ivan ŠtampachDaniel Herman na sociálních sítích prohlásil, že Jeruzalém je hlavním městem Izraele už od časů krále Davida. Prokázal tak nejen svou neznalost, ale navíc podpořil konfliktní postoje v již tak dost citlivé otázce.
Členové vlády v demisi připravují předávací protokoly a cítí se uvolněně. Už nemusí zastávat oficiální a korektní politické postoje. Laicizovaný kněz římskokatolické církve a dosavadní ministr kultury Daniel Herman se v diskusi na sociálních sítích vyslovil v rozporu se stanoviskem své církve, že Donald Trump prohlášením Jeruzaléma za hlavní město Izraele jen pojmenoval skutečnost. Napsal výslovně, že Jeruzalém je hlavním městem Izraele už 3000 let, od časů krále Davida. Stačí prý otevřít Bibli.
Nevím, kdy Herman naposledy otevřel Bibli, ale o údajné době panování krále Davida tam nenajdeme zhola nic, leda, že bychom se byli ochotni dopustit se aritmetického kouzlení, podle kterého, když jsme také zase otevřeli Bibli, jsme se třeba dověděli, že vesmír, v něm Země, na ni život a lidé vznikly Božím zásahem za šest čtyřiadvacetihodinových dnů před asi šesti tisíci lety.
Ti, kdo krále Saula a Davida nepokládají za postavy legendární, ne-li mytologické, a amatérsky si nad Biblí historizují, kladou jeho vládu do doby před třemi tisíci lety. Byli-li David a Šalomoun (o němž je to pravděpodobnější) historickými postavami a lze-li Jeruzalém označit za jejich hlavní město (není proto žádná archeologická evidence ani soudobé nepředpojaté do dnešní doby zachované písemné svědectví), pak s ukončením Šalomounovy vlády, dejme tomu ještě v témž 10. století před občanským letopočtem, v této roli končí.
Zaprvé se domnívám, že král David přece jen skutečně žil a vládl. Panovníci, jejichž autenticita bývala zpochybňována, byli moderním výzkumem většinou potvrzováni a jsou považováni za historicky ověřené. Myslím, že v případě židovského národa lze mít jména jeho dávných králů za zvlášť věrohodná, byť jejich titulatura nebude asi právě adekvátní.
Zadruhé musím upozornit na nevhodné použití výrazu "decimovat" v článku. Na území ovládaných nacistickým Německem nedošlo k usmrcování každého desátého Žida, nýbrž spíše k (nezamýšlenému) přežití vražedných podmínek koncentráků jedním z deseti.
Jeruzalém lze za hlavní město Izraele pokládat důvodně a legitimně. Z hlediska legality a mezinárodního práva tomu však takto není. Trumpův krok není ovšem jen nějakým individuálním rozhodnutím siláckého prezidenta USA, ale důsledkem vývoje dění v oblasti.
Po celou dobu svá existence Izrael dělá, co chce, bez ohedu na mezinárodní mínění, včetně mínění spojenců. I vliv USA na Izraele je menší než vliv Izraele na americkou politiku.
Trumpův krok vyvoláva a ještě vyvolá na Blízkém výchdě neklid a je otázka, proč ho udělal. Jistě zmamená to, že USA může v budoucnosti ještě méně než v minulosti mít roli zprostředkovatele či garanta mírového uspořádání mezi Izraelci a Palestinci.
Tuto roli nemůže hrát ani EU ani nikdo jiný, protože nikdo nemůže zajistit, aby se nějaká případná mírová dohoda dodržovala.
K celé blamáži skrze biblickou argumentaci se nedávno vyjádřila velmi trefně dr. Hanan Ashrawi, Palestinka křesťanského vyznání a poslankyně OOP: "Patřím k nejstarší křesťanské tradici na světě a nevěřím, že Bůh ustanovil, aby byl svět nespravedlivý k Palestincům. Jak se opovažují sem přijít a poučovat mne z Bible..."
Sílící a nevyzpytatelný Írán mění poměry sil na Blízkém východě a na konci nového hledání rovnováhy taky může být Izrael tvořený současným územím, částí Golan a Západním břehem, tj. země mezi "řekou a mořem".
https://kechlibar.net/wordpress/2017/12/10/pristi-rok-v-jeruzaleme/
Zpochybňuje se pouze biblické archeologie -- archeologa, který by dnes "dokazoval" např. nález Sámova Wogastisburgu podobnými důkazy, jakými se archeologicky dokládá historicita krále Davida, by ani nevyhnala archeologická obec bičem, jen by ho ignorovala -- a využívání Bible k legitimaci útlaku a okupace.
Jinak máte pravdu, není to dobrá strategie kritiky, obávám se, že Ivan Štampach si tentokrát vybral špatný verš z Přísloví (26,5 místo 26,4)
Nedovedu si ale představit, že by Izrael chtěl formálně anektovat celý Západní břeh. tím by se přece snad z Palestinců stali izraelšttí občané. Spíš část anektovat, část opustit jako Gazu.