Tomio Okamura na Facebooku: o voliče se pere jako o zákazníky
Fatima RahimiNa nejpoužívanější sociální síti je Tomio Okamura nejpopulárnějším politikem. Se svými fanoušky komunikuje jako podle příručky příkladné péče o zákazníky. Podnikatele v sobě nezapře.
„Nevolím stranu, volím člověka,“ píše na Facebooku jeden z mnoha budoucích voličů Tomia Okamury, předsedy strany Svoboda a přímá demokracie (SPD). Má vlastně pravdu. Vybaví si někdo Okamurovy spolustraníky? Bez Tomia by SPD nebyla nic.
Vždy elegantně oblečený podnikatel v cestovním ruchu a gastronomii touží po moci. Na svém facebookovém profilu má zhruba 270 tisíc fanoušků. Nejvíc ze všech politiků. Sociální sítě se staly místem, kde se odehrává zásadní část předvolební kampaně politických stran před letošními volbami do poslanecké sněmovny. Jak si v tomto kolbišti počíná SPD?
Facebookový megaboss
Facebook je v České republice nejpoužívanější ze sociálních sítí. Má zhruba čtyři a půl milionu aktivních uživatelů především mladé a střední generace. Spoluzakladatel a předseda SPD, podnikatel Tomio Okamura, z toho efektivně těží. Zhruba polovina lidí, co sledují jeho stránku, je ve věku 18 do 34 let. Nejméně zastoupená — konkrétně dvanácti procenty — je pak mezi jeho fanoušky generace od 54 nahoru. I s tím ale umí Okamura pracovat.
SPD se ke starším lidem, kteří jsou současně aktivnější voliči, snaží dostat například i skrze mladší generaci. Prakticky v žádném ze svých videokomentářů nezapomene apelovat, že je třeba promluvit se staršími lidmi, aby mu dali hlas. Takové „Přemluv bábu“ v okamurovském hávu.
Nicméně nemůže-li se k někomu dostat na Facebooku, udělá to Tomio Okamura v terénu. Jezdí na besedy do menších měst, účastní se místních akcí, chodí na hokej, vystupuje v pořadech sledovaných starší generací, jako je například show Zuzany Bubílkové na TV Šlágr. Má silnou fanouškovskou základnu napříč republikou a pracuje s ní dlouhodobě, nejen před volbami.
Podle všeho tomu tak skutečně je.