Zahájili třídní boj?
Ivan ŠtampachZměna trestního zákoníku má rozšířit počet skupin, které budou chráněny před hanobením, a to včetně rozdělení podle třídy, do níž jedinec náleží. Pokud se stane kritika privilegovaných trestným činem, demokratický vývoj se zastaví.
Na webové prezentaci Česká justice zveřejnili tento týden zprávu o chystané změně některých paragrafů trestního zákoníku. Jeho § 355 dosud stíhá ty, kdo veřejně hanobí národ, jeho jazyk, některou rasu nebo etnickou skupinu, a dále pak též skupinu osob pro skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že někdo je skutečně nebo domněle bez vyznání.
Změna by spočívala v tom, že by se ke skupinám chráněným před hanobením přidala třída, která je prý v důvodové zprávě návrhu novely definována životním stylem, vzděláním, příjmem, ba dokonce i autoritou. Dále by byli nově chráněni lidé ohrožovaní pro sexuální orientaci a pohlavní identitu.
Obdobná změna by nastala i v následujícím paragrafu, který jednotlivce a skupiny chrání před podněcováním k nenávisti nebo k omezování práv a svobod takových skupin.
Proč třídy?
Se sexuální orientací přichází právníci a zákonodárci poněkud opožděně. Přicházejí v době, kdy se za vrozené považují určité předpoklady k milostné preferenci osob stejného pohlaví, avšak určitá role se připisuje i hlubinně-psychologickým motivům souvisícím s rolemi rodičů a je nutno hájit právo volby, a tedy i právo na změnu preferencí podle vlastního rozhodnutí.
Přicházejí s touto jednoduchou, možná zjednodušenou formulací v době, kdy jsme se naučili rozlišovat sexuální sebeidentifikaci od preferencí ohledně protějšku milostného vztahu, což se dosud pod záhlavím pohlavní orientace směšovalo.
Lze snad doufat, že v možných budoucích případech, kdy se státní orgány už opravdu ujmou ochrany obyvatel před nenávistnými útoky, budou schopni s asistencí odborníků tyto různé aspekty odlišit a ve všech těchto případech zasaženého člověka obhájit.
S chvályhodným rozšířením ochrany se svezlo i přidání třídy, což je nutno zevrubně analyzovat, a je nutno ukázat na významná rizika s tím spojená. Snad je možné doufat, že příprava změny paragrafů se z interního prostoru promítne do veřejné politické diskuse a že debata se do legislativního procesu promítne.
Především si tu musíme uvědomit, že proti občanské rovnosti, která od dob francouzské revoluce patří spolu s volností a bratrstvím k základním principům demokracie, se tu obnovuje třídění společnosti. Charakterizovat pohyblivé sociální role a proměnlivé sociální skupiny rigidním zařazením do tříd je ideovým odůvodněním destrukce sociální soudržnosti, s níž však stojí a padá loajalita a ochota občanů aktivně participovat na státě jako na společném díle všech.
Třídy byly tradičně spojovány s pozicí ve vztahu k výrobním prostředkům. Jedna třída jimi disponuje a má z nich prospěch, druhá je odkázána na to prodávat svou pracovní sílu. Sledujeme-li dnešní zdánlivě neutrální a skutečně angažované úvahy na toto téma, zjišťujeme mnohem banálnější třídění podle výše příjmu. Slýcháme pořád dokola o třídách vyšších a nižších. Pak je tu jakási střední třída definovaná tak, že se jeví jako rarita, a je nutno ji dál štěpit na nižší střední a vyšší střední.
Se sociální konstrukcí tříd se pojí vždy spíše nepřiznané třídění na nás, ty lepší, a na tamty, kteří jsou třídou nižší a tím opovrhovanější. Oklikou se vrací to, co jsme za minulého režimu sarkasticky glosovali tak, že všichni jsou si rovni, a někteří jsou si rovnější.
Projekt občanské rovnosti neznamená, že ignorujeme moc jedněch a bezmoc druhých v prostoru práce. Nepřehlížíme faktickou nerovnost v prostředí formální právní rovnosti. Je též zřejmé, že rovnost neznamená stejnost. Ve společnosti sobě rovných jsou legitimní rozdíly na základě píle a dovednosti, ale též rozdíly životního stylu a kultury (v současném multikulturním prostředí).
Třída privilegovaných
Hájit rovnost znamená překonávat rozdíly ve startovací pozici. Každý má mít možnost uplatnit své postoje a hodnoty a také své vzdělání a schopnosti. Zatím panuje značná shoda o tom, že nelegitimní rozdíly platily v monarchicky a aristokraticky řízené společnosti. Ve školním vzdělání se doposud vykládají dějiny tak, že revoluce proběhlé v západním světě od druhé poloviny 18. století odstranily nespravedlnost a nastolily demokratickou perspektivu.
Tyto změny, které jsou základem společenského pořádku, v němž dnes žijeme, byly teoretickou, ale i prakticky politicky uskutečněnou kritikou starého režimu absolutistické monarchie a šlechtických privilegií. Náš systém byl nastolen na základě kritiky dřívějších vládnoucích společenských skupin, tedy podle aktuální terminologie tehdejší vládnoucí třídy.
Pokud novelizovaný trestní zákoník učiní kritiku fakticky privilegovaných v zájmu reálné rovnosti trestným činem, pokud prohlásí kritiku nelegitimní nerovnosti například za hanobení, může to znamenat zastavení dalších ekonomických, sociálních a politických reforem. Posilování demokratických principů volnosti, rovnosti a bratrství bude zastaveno. Možná to dokonce bude krok zpět před demokratické revoluce.
Mohli bychom pustit uzdu fantazii a představovat si, že (v případě schválení novely v navrhovaném znění) reálně bude orgány činnými stíháno každé hanobení toho, co má snad zákonodárce na mysli, když mluví o třídě.
Mimořádně zvědav jsem na to, budou-li trestáni politici a žurnalisté, kteří jsou jejich zaměstnanci, nebo jsou nepřímo v jejich službách, když hanobí chudé, jednoduché lidi se základním vzděláním, manuálně pracující a lidi, na které dolehla krutost systému, zbavila je domovů a vyhnala na ulici.
Výsměch neprivilegovaným, připisování lenosti a kdejaké zlotřilosti takřečené nižší třídě je stále ještě běžné, i když citlivost některých nezávislých publicistů na sociální téma se snad bohudíky zvyšuje.
Zákon v nově zamýšlené podobě teoreticky představuje ochranu kterékoli společenské třídy. Reálně však hrozí být základem represe. V nás, kdo otevřeně a hlasitě kritizujeme oligarchizaci české společnosti, budí nový návrh strach, že za sociálně kritickou pozici budeme napříště trestně stíháni. Troufám si vyslovit obavu, že v prostředí dnes už mohutného sociálního hnutí v západním světě připravuje někdo potichu a nenápadně novou kapitolu třídního boje.
Právnický experiment, jehož jsme svědky, budí dojem, že nastává zatím studená třídní válka. Osobně bych si velmi přál, aby dnes, kdy i za relativní ekonomické prosperity je nemalá část obyvatel na tom sociálně špatně a kdy v širokých kruzích veřejnosti panuje zuřivá nenávist k systému, nepřerostla nově vypovězená třídní válka ve válku horkou.
A velmi se obávám toho, aby se jí nechopili extremisté typu Dělnické strany sociální spravedlnosti, kteří nejsou tak slabí a bezvýznamní, jak by se zdálo. Rozsudky smrti nad námi jsou, aspoň v předběžných konceptech, zdá se, už sepsány.
Kdyz nedavno Keller prohlasil, ze se vracime do feudalismu, stal se na str, DR vyvrhelem, pro kazdeho "slusneho" slunickare. Jo a hanobeni slunickaru bude take zakazano. Nez tedy prijdou na radu.
Pochopitelně, potíž je v slovu hanobení.
Lence Vytlačilové
Nebojte, nebudou. Oni jsou zvyklí v táborech pomáhat, nikoli převychovávat.
Nejvýše budou otvírat "převýchovné kavárny", aby měli jistotu domácí půdy. A omezí se jen na Prahu.
Ostatně nedávno jsem si dal v sluníčkářském Caffe... expresso a ten podnik už je na převýchovu zařízen: Řekneš místo Rom Cikán a budeš muset vypít jeden šálek. Pokud máš chuťové buňky, podruhé se takového faux pas nedopustíš.
Snažím se přesvědčovat, že pro sluníčkáře platí to, co se říkalo o komunistech. Kdo nebyl komunistou do třiceti nemá srdce, kdo je jím po třiceti, nemá rozum a většina z nich z toho vyroste(vzpomínám si s uzarděním na pár sluníčkářských úletů svého mládí) a promění se v příslušníky pražské a brněnské kavárny, ale
ta sluníčkářská neochvějná víra ve svou vlastní pravu lidí, kteří to cítí dobře (výraz, myslí to dobře - není v tomto kontextu použitelný, neb ta schopnost a ochota uvažovat sluníčkářům naprosto chybí),
to označování, každého kdo s nimi nesouhlasí za nepřítele lidstva, který musí být zničen,
ta děsivá manipulace s fakty (už v otázce alternativních zdrojů to je a byla síla, v otázce přistěhovalecké to dosahuje rozměru od komunistických dob nevídaných),
ten neustálý útok na svobodu slova,
ta hloubka sluníčkářské nenávisti mne naplňuje děsem.
To je přesně ta sorta lidí, která s potěšením rozmlátila tiskárnu otce Karla Kryla (pro mne zosobnění komunismu)
Tohle je přesně ten materiál, ze kterého pocházeli inkvizitoři a kádrováci, co posílali lidi do lágrů.
Než tohle, tak to raději toho šíleného entomologa - tam mi ta nenávist připadá instrumentální a tedy méně nebezpečná.
Já to nějak nemohu pochopit. Myslel jsem si, že zahájení trestního stíhání je věcí policie a státního zastupitelství. Nemůže se pak třeba stát, že britská vláda udělí souhlas se zahájením trestního stíhání Salmana Rushdieho?
Tento - specifický - paragraf je paragrafem ryze politickým, který má kořeny ještě někde v 19. století (a jaksi ho doposud zapomněli zrušit). Je to z o s t ř e n ý m pojetím onoho obecného paragrafu. Jenom a jedině pro tuto specifickou, ryze politickou formu je zapotřebí souhlasu spolkové vlády.
Podle toho obecného paragrafu může policie trestní stíhání kdykoli zahájit sama; a turecký premiér už ostatně prostřednictvím svého advokáta sám takovéto trestní oznámení podal.
Takže, takový je právní stav. Není tomu tedy v žádném případě tak, že chod obecné justice by byl nějak závislý na rozhodnutích či libovůli spolkové vlády; jedná se jenom o tento zcela specifický případ.
Je to tak trochu jako s poslaneckou imunitou: k jejich stíhání musí dát předem souhlas poslanecká sněmovna. V daném případě jsou - před tímto zostřeným paragrafem - "imunitou chráněni" všichni občané Spolkové republiky; a tuto imunitu může zrušit svým rozhodnutím jenom spolková vláda.
I
Některé strany na výběr sice zatím jsou, ale "sluníčkáři" v dojemné spolupráci s "fašisty" se z migrační krize snaží udělat hlavní téma, na kterém se voliči budou polarizovat.
Konvička a jeho podnik jsou něco, co nám přihodilo, ve slušné společnosti bychom to asi měli zakrýt čistým kapesníkem, ale je toprávě jen nepříjemnost. Malér jsou politici, kteří se z toho pokoušejí vytřískat kapitál.
Chytřejší, anebo ten s dobrými úmysly by měl z tohoto destruktivního sporu vystoupit a snažit se budovat společenský konsenzus. Ten spor přece nemá řešení v tom, že jedna strana "vylikviduje" 20 procent, nebo druhá strana "vylikviduje" 80 procent nesouhlasících. "Převychovat" se je asi nepodaří :-)
Tu neuvěřitelně pitomou změnu trestního zákona nenavrhl žádný sluníčkář. A v tom, co mění, jde právě proti těm, která označují White media za nepřátele národa a rasy, tedy přibližně proti těm, kdo odpovídají Vaší množině sluníčkářů.
Takto "gumová" hypotéza právní normy znamená úplnou nejistotu o tom, jaké jednání je/není trestním zákoníkem sankcionováno a z povahy věci také možnost libovůle při rozhodování (policie, státního zastupitelství a soudů). Znamená to, že se nesmějí hanobit "kapitalisté" ani "dělníci" (Marx). nebo se nesmí hanobit "vyšší střední třída" nebo "spodní" třída ? O tom by byla nejistota a taková "norma" by mohla být kýmkoli a proti komukoli - podle okolností a něčího momentálního zájmu - zneužitelná. Důvodová zpráva sice něco napovídá, ale bohužel není jediným "výkladovým pravidlem". V konkrétním případě si nikdo nebude jist, jestli svým počínáním porušuje trestní zákoník nebo nikoli. To je v právním státě naprosto nemyslitelné a nepřijatelné.
Chtělo by to nějaké "nařízení vlády", které by definovalo pojem "třída" podobně, jako jsou definovány "omamné a psychotropní látky". To je ale sranda, ne ?
P.S. Tohle píšu jako někdo, kdo má z minulosti dlouholeté zkušenosti s "uplatňováním třídních hledisek", navíc "sluníčkář". A teď vážně nevím: jako příslušník "vyšší střední třídy" (právník), nebo "spodní třídy" (penzista odkázaný na státní důchod) ? :-) Tak mám tedy (po novu ...) podat trestní oznámení na každého, kdo si na netu rýpne do nenažraných advokátů, na toho, kdo považuje důchodce za vyžírky, vysávající mandatorní výdaje státního rozpočtu, nebo pro jistotu na oba ?
Ještě donedávna se všude tvrdilo, že homosexuální orientace je zcela jistě vrozená a kdo tomuto základnímu dogmatu nevěří, je zaostalý, popřípadě homofobní. Teď je to jinak?
Jak se potom s těmito nově zastávanými postoji slučuje nyní prosazovaná homoparentalita, tedy výchova dětí v rodině homosexuálních partnerů?
Ale připustme na okamžik, i když je to absurdní, že tomu tak je. Ano, nemusíme. Konsensus je ve společnosti potřeba budovat jen ve velmi vymezených oblastech. V této zemi například neexistuje konsensus o trestu smrti a v polovině 90. let bylo pro jeho znovuzavedení oněch magických osmdesát procent populace. Tento názorový rozdíl ovšem překrýval konsensus o potřebě dodržovat zákony a o tom, že případná změna by se mohla stát volebním tématem.
Podobně se necítím závázán budovat koncensus s těmi, kdo chtějí porušovat mezinárodní smlouvy či rušit základní lidské právo na dispozici s vlastním tělem. Ať už o jejch počtu říkají výzkumy agentur, co chtějí.
Každé lidské právo se naplňuje konkrétním kulturně-historickým obsahem. Pro mě například k právu na disponování vlastním tělem náleží eutanázie (v mém věku aktuálnější než potrat) a předběžné odmítnutí udržování vegetativních funkcí na přístrojích. Jsem si ale vědom, že se tohle naplňování příslušného práva jěstě nestalo sdíleným a respektuji to. Nicméně mělo by platit, že se v naplňování lidských práv nebudeme vracet pod již dosaženou úroveň: například kulturně-náboženským rasismem uplatňovaným proti uprchlíkům pane prezidentem.
A bych předešel zbytečným diskusím. Lidská práva se nemusí používat k dobrému, jde o to, aby byla nezcizitelná. A pokud chci např. ženu přesvědčit, aby právo disponovat svým tělem neuplatňovala ve formě interrupce, pak to musím dělat formou osvěty, dostupné antikoncepce, sociální podpory atd., nikoli kriminalizací. Bez ohledu na to, že interrupce je sama o sobě společenské zlo.
To slyším poprvé. Myslel jsem si, že lidská práva jsou právě pro dobro člověka.