Mýty o čínských investicích: nepřijde skoro nic a za špatných podmínek

Realita za pompézními zvěstmi o čínských investicích je skličující: v českých rukách skončí z ohlášených dealů reálně prozatím jediná miliarda. Daleko větší přínos budou mít dohody zřejmě pro Číňany.

Shrňme si poznatky o čínských investicích v České republice poté, co byly včera oznámeny podpisy dalších smluv. První s podrobnostmi přišel čínský časopis Týden, následně s kvalitnějšími informacemi i komentářem přišla až ČTK.

K včerejším poznámkám můžeme tedy doplnit:
1) S přehledem nejdůležitější je deal mezi skupinou J&T Finance Group a firmou CEFC. Číňané získávají padesátiprocentní podíl v J&T a udává se, že společně vytvoří fond s možností profinancovat projekty za pět miliard EUR (cca 135 mld Kč). Tento samotný deal má na svědomí skoro dvě třetiny oněch „čínských investicí do ČR“, takže ještě pár podrobností:

  • J&T není česká, ale slovenská firma, takže tahle střela míří „těsně vedle“,
  • tak velká částka je reálně proinvestovatelná v regionu střední/středovýchodní Evropy, kam také firma míří (v České republice už navíc není moc do čeho investovat),
  • J&T Finance Group působí hlavně v bankovnictví a peníze budou nejspíše do této oblasti.
2) Další dohodou, u které jsou oznámeny detaily, je investice Volkswagenu (Zeman říká roztomile „české firmy Škoda Auto“) do fabriky na auta v Číně. Je to tedy jak v Rádiu Jerevan: neinvestuje Čína v ČR, ale Německo do Číny, peníze nepřitečou z Číny do ČR, ale potečou z ČR/Německa do Číny, nová pracovní místa nevzniknou ve fabrikách v ČR, ale v Číně. Ale to jsou jenom takové detaily, že. Hlavně že tuto částku, tekoucí ovšem opačným směrem, tak nějak přičteme k celkové sumě, aby vypadala větší.

3) Prodává se žďárský Žďas, dnes vlastněný především opět Slováky za 1,9 miliardy korun. To je velmi málo, jen asi sedmdesát procent ročních tržeb firmy, jejíž produkty obsahují vysokou přidanou hodnotu (kvalitní všeobecné strojírenství). Žďas je stoletá fabrika, s přehledem největší zaměstnavatel ve městě s 2600 zaměstnanci. Firma je celkem stabilně zisková. Přijde mně to dost jako výprodej a možný odtok kvalitních strojírenských technologií ze země.

Dohody jsou výhodné primárně pro Číňany, v českých rukách reálně skončí miliarda. Informace o ekonomických parametrech smluv posyktované českým médiím, jež mnohá z nich bezelstně papouškují, jsou za hranicí podvodu. Foto Ondřej Mazura, DR

4) Dalším velkým dealem je „dohoda o spolupráci“ (pod tím si lze představit cokoli) mezi S.W.H. a China Guodian. Uvádí se částka 14.9 mld Kč, což bude ale spíš jen odhadovaný objem zakázek. Zajímavé mně přijde, že firma S.W.H. vznikla před rokem a půl a angažuje se tam bývalý předseda vlády Nečas. Jinak je k tomu úplné minimum informací.

5) Další zajímavou zprávou je dodávka letadel za celkem 3 miliardy od společnosti Aircraft Industries (bývalý Let Kunovice), plus že se má stavět společná fabrika v Číně (tj. vznik nových pracovních míst, skvělé, bohužel ne pro nás). Let Kunovice ovšem již není česká firma, patří ruskému podnikateli Machmudovovi.

6) Podobná dohoda je s „ostravskou“ společností BorsodChem, která ovšem patří Maďarům.

7) Dlouhá řada dalších smluv jsou jen neurčitě formulovaná „memoranda o porozumění“ (Memorandum of understanding), kde nelze bez znalosti ujednání říci, na kolik jsou právně závazná. Většinou tato memoranda deklarují ochotu dále jednat, nic víc.

8) Není samozřejmě potřeba ztratit jediné slovo o kanálu Dunaj-Odra-Labe, což je výplod chorého mozku, který nikdy nebude realizován.

9) Za pozornost stojí článek na Hlídacím Psovi, dle kterého se Číňané rychle naučili u nás neplatit daň ze zakoupených nemovitostí. Je však spravedlivě potřeba říci, že toto obcházení zákona dělá u dražších nemovitostí u nás každý, bohužel.

10) Vtipný deal je zaparkování společnosti Invia pro Číňany. Invii nedávno koupil od původních majitelů český fond Rockaway, vzápětí po několika týdnech ji prodal fondu čínskému. Jestliže jsou pravdivá uváděná čísla, Rockaway Invii koupil za 2 miliardy a vzápětí prodal za 2.3 miliardy.

Celkově lze říci, že aktivity čínských firem v ČR budou nejspíše podstatně, řádově, výraznější než dříve, a budou v řadě odvětví. Domnívám se navíc, že těmito oznámenými smlouvami to nekončí, v jednání budou další, možná i významnější obchody.

Přínos pro ČR je zatím velmi nejasný: nebyla oznámena ani jediná skutečná investice (tj. například výstavba továrny, výzkumného centra atd.) přinášející pracovní místa, akvírované společnosti neměly až na výjimky české vlastníky. Zcela jistě nová pracovní místa vznikat budou, právě tak ale mohou být transferovány technologie opačným směrem; mějme na paměti, že v situaci, kdy jihovýchodní Asie stále nabízí podstatně levnější pracovní sílu než i levné Česko, je těžké hledat podnikatelské racio v tom, aby východní investoři zde vytvářeli nová pracovní místa.

Ze všech oznámených obchodů jde do „českých kapes“ jen poslední zmiňovaná Invia, která měla jako vlastníky jednak původní domácí „otce zakladatele“, jednak polský fond MCI), výnos pro domácí zakladatele může být okolo jedné miliardy korun. Tak se nám těch 293 miliard přílivu peněz nějak smrsklo. Na druhé straně ale nebyla zatím oznámená žádná skutečně velká akvizice např. v oblasti energetiky, čehož se mnozí spíše obávali.

A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.