Vídeňské volby v České televizi

Ve vídeňských volbách zvítězila sociální demokracie (SPÖ) v čele s dosavadním starostou Michaelem Häuplem. Česká média se přesto soustředila především na vzestup krajně pravicových Svobodných, způsobený protiimigrační rétorikou.

V neděli se konaly volby na vídeňskou radnici. Vídeň je v Rakousku nejlidnatější spolkovou zemí, má 1,5 z tamních 8,5 milionu obyvatel. A jako bašta rakouské sociální demokracie je Vídeň i zemí politicky důležitou. Lidovci, považovaní v Rakousku nejen za konzervativní, ale přímo za pravici, jsou ve Vídni ve srovnání s ostatními osmi spolkovými zeměmi slabí.

Volby se konaly ve Vídni sice už od sedmi ráno, ale jen do sedmnácti hodin. Vídeňáci jsou ranními ptáčaty už od dob našeho císařského a královského veličenstva Františka Josefa I., za něhož museli úředníci halt vstávat hodně brzo.

Dnešní informační dostupnost způsobila, že už hodinu po skončení voleb vydala rakouská televize první odhad výsledků voleb. Byl velmi blízký skutečným výsledkům, které byly zveřejněny za pár hodin: zvítězila sociální demokracie (SPÖ) s 39,4 procenty, druzí skončili svobodní (FPÖ), nazývaní v Rakousku Rechstspopulisten, tedy pravicoví populisté, jejichž zisk činil 32,3 procenta.

Bylo to překvapení. Novináři, analytici a politologové v Rakousku, ale také u nás, založili už dlouho před volbami své úvahy na údajném prudkém růstu voličských sympatií ke svobodným a poklesu obliby sociální demokracie kvůli „uprchlické krizi“, tedy kvůli migrantům, kteří ohrožují Rakousko, a na strašnému strachu, který prý proto Vídeňáky zachvátil.

Převaha preferencí sociální demokracie nad svobodnými se podle průzkumů veřejného mínění v předvolební době stále zmenšovala – ze čtyř procent klesla na procento jediné, takže: bojme se všichni spolu nejen v Rakousku, ale i tady v České republice, ve Vídni se možná dostanou k moci krajně pravicoví svobodní.

V českých zemích slouží řeči o ohrožení migranty k ospravedlnění postojů české vlády, která se tolik bojí strachu svých voličů, jež zřejmě považuje za nacionalistické xenofoby, že nevzdává svůj pošetilý postoj uprchlíky nepřijímat pokud možno žádné a nebýt solidární ani jižními státy EU, kde je jich plno.

Ve vídeňských volbách zvítězila sociální demokracie (SPÖ) s 39,4 procenty v čele s Michaelem Häuplem. Foto Archiv SPÖ

I čeští novináři jsou odpovědni za to, že potřeba EU závazně se domluvit na počtu uprchlíků pro jednotlivé členské země nebo o něm podle přijatých pravidel demokraticky většinově rozhodnout, vydává vláda za „povinné kvóty“.

Chyba je už v překladu: nikoli povinné, nýbrž závazné kvóty (počty) chce Evropská komise a dnes už i velká většina vlád členských zemí. V této apologetice neospravedlnitelného vyniká, a to i mezi médii veřejné služby, Česká televize.

Všechna česká média měla k dispozici už v půl sedmé, tedy půldruhé hodiny po skončení voleb, agenturní zprávu z odhadu rakouské televize, podle níž získali sociální demokraté 39,5, zatímco svobodní jen 31 procent. Vědělo se přitom předem, že skutečný výsledek voleb se nebude od odhadu příliš lišit.

Přesto Česká televize v 19:15 vysílala v pořadu Události „reportáž“ přiživující na příkladu vídeňských voleb strach české vlády ze strachu z uprchlíků. Ten prý v Rakousku roste a kdoví, jak ty volby dopadnou. O výsledcích voleb, tehdy již známých, v ní nebylo ani slovo.

Že bych to měl předložit Radě České televize k posouzení? Po zkušenostech z posledních let mě to ani nenapadne. Většina členů rady to přece cítí stejně jako tvůrci té reportáže o vídeňských volbách a dalších propagandistických pořadů.

Svět je rozdělen a „našimi“ spojenci jsou USA, NATO a také EU, ta ovšem jen tehdy, pokud „nám“ nevnucuje „povinné“ kvóty. Strach z uprchlíků přece jen trochu omezuje nepohodlná demokratická práva a základní svobody (to harampádí „pravdoláskařů“) a pomáhá naopak upevnit žádoucí vliv amerických a mezinárodních společností, posiluje české policejní síly a armádu a ospravedlňuje kýženou vojenskou přítomnost USA v Evropě.

Proto musíme jako politici, novináři či učitelé argumentovat strachem z uprchlíků, třeba i v sousedním Rakousku, a to i tehdy, když se ukáže, že není, jak jsme doufali, tak velký, aby přebil solidaritu s migranty, s jižní Evropou či s Německem, jež je k nim vstřícné.

Stížnost na ideologickou zaujatost České televize lze přece snadno odmítnout poukazem na to, že televizní tvůrci nejsou přece pod žádným nátlakem a že televize vládní sociální demokracii nijak nefandí. A není to pravda?

A co si myslíte vy? Diskuse (8 příspěvků)

David Unger - psycholog, Kroměříž

Zcela souhlasím, Úterý, 13.Října 2015, 19:04:59

a říkám si, kdy u nás nějaká strana vyhrála volby o 7% nebo s větším rozdílem? K hlasům pro Svobodné v Rakousku je také třeba přičíst to, že je u moci téměř deset let vláda velké koalice SPÖ-ÖVP.

Id_foto

Bohuslav Vorel - Valy u Přelouče

Chyby v překladu? Úterý, 13.Října 2015, 23:42:58

Je 39,4% pro vídeňskou SPÖ v porovnáním s předchozími výsledky hodně nebo málo? A je to díky nebo navzdory migrační vlně?

Je nízká úroveň zpravodajských pořadů skutečně ideologickou zaujatostí nebo jen obyčejným neumětelstvím?

Jsou závazné kvóty povinné nebo nejsou? Až k nám přijedou autobusy lidí, kteří k nám ani tak moc nechtějí a neumí česky, nebudou teprve tam vznikat chyby v překladu?

Ivo Horák - Praha 3

Tak to chodí Středa, 14.Října 2015, 14:23:42

Nemyslím si, že by v ČT zrovna fandili FPÖ a dokonce ani, že by byli tak vysazení proti sociálním demokratům (v Rakousku SPÖ). Obecně vzbuzují pozornost výsledky stran, které by mohly změnit poměry a působit stávajícímu režimu problémy. (Viz třeba zpravodajství o skotském referendu. Vítězství unionistů se nahlédne jako jakýsi nic neřešící odklad, z vítězství separatistů by byla zpráva desetiletí). Pozornost výsledkům krajní pravice se dá navíc vykládat jako obava o demokracii. Ve skutečnosti je taktika věnování pozornosti údajnému zlu a naznačování jeho budoucího triumfu nejlepší metodou jak usilovat o sledovanost média. (Ve stejné době jdou mainstreamové deníky klidně na stánky v komerčním přebalu.) Kromě uvedeného se mohlo redakci zdát potřebné uplatnit "pro strýčka Příhodu" připravené materiály, dokud nejsou úplně k nepotřebě.

Martin Profant - Praha 7

Ivovi Horákovi Středa, 14.Října 2015, 16:04:12

Ono nejde ani tak o ty výsledky, jde o neprofesionalitu.
Slyšel jsem ve zpravodajství, že SPÖ měla ve Vídni nejhorší volební výsledek od roku 1945, jenže on ten výsledek je shodný s rokem 1996. FPÖ sice zaznamenala vzestup, ale ten nebyl o nic výraznější, než v předchozích volbách. Téměř bez komentáře prošel televizemi i většinou tisku setrvalý sestup ÖVP.
Petr Uhl má pravdu, ČT odvedla mizernou práci a raději bych přijal konspirační teorii, že to byla protiuprchlická manipulace, než že to byla naprostá neschopnost. To první by se snáze napravovalo. Bohužel, neumím věřit konspiračním teoriím. Ale nestává se to ..., tedy nestává se v mediích alespoň přijatelné úrovně.

Petr Hlávka - učitel, Rokycany

ČT nebyla jediná Středa, 14.Října 2015, 16:20:29

i Radiožurnál v poledne v pondělí. Paní Sedláčková, která má "milé" naivistické dotazy, zpovídala Ondřeje Lišku počínaje dotazem na ztráty SPD, až jí musel OL vysvětlit, že ztráty měli zejména lidovci.
Ještě k té ČT: rád jsem ji sledoval zejména po volbách, kdy vítězila levice, jak se potí jak jejich moderátoři, tak jejich jistě nestranní hosté - komentátoři.
A ohledně moderátorů zpravodajství - nerad se hodnotím osobně - myslím si, že čt měla mimořádně nešťastnou ruku při jejich výběru. Působí nepřirozeně, až nepříjemně. Nehledě na to, že ke zprávám přidávají i vlastní komentář, jakousi křečovitou mimiku.

Petr Hlávka - učitel, Rokycany

Oprava Středa, 14.Října 2015, 16:23:29

Nerad je (moderátory) hodnotím, nikoliv se hodnotím.

Je to sice pekny spolecny plac, ale... Středa, 14.Října 2015, 17:06:2

Co si tak postezovat, ze se v dokonce ani v DR s jejich dobre placenymi zahranicnimi redaktory neobjevila ani zminka o 250 000 lidi, kteri v Berline v sobotu protestovali proti TTIP. Ze by penize z Babisova mesce, sypane skrze ministerstva vnitra, zacli ovlivnovat i DR ?

Jeste je mozne, ze jsem neco prehledl, nebo se "levicovy DR" takovymi prkotinami nezabyva.

Martin Profant - Praha 7

Pavlovi Kuchejdovi Středa, 14.Října 2015, 19:32:11

Jakkoliv pochybuji, že jsou zahraniční redaktoři DR nějak významně dobře placení, ona kapacita k napsání dobrého článku se od peněz prostě neodvíjí a výběr je vždy nutně selektivní. A taky je to dobrá výmluva :-)
Nicméně máte pravdu, téma TTIP je tu silně podvyživené, nejen co se týče zahraničních výhrad a protestů.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.