Dva pohledy na Blanku
Ondřej VaculíkBlanka je úžasné dílo stavařů od projektu po realizaci. Kdo zklamal, jsou pražští politikové. Proč musí být Blanka, co se tak v našich životech změnilo od doby, kdy se Veletržní dala kdykoli a kdekoli přeběhnout?
O Blance jsem nechtěl psát, chtěl jsem psát o Užhorodu, odkud jsme se zrovna vrátili, plni úžasných zážitků. (Čtěte Alenu Zemančíkovou.) Zamrzelo mě, že Blance se stále vytýkají chyby, za které nemůže, ačkoli hlavním jejím proviněním je, že je. Tak politikové matou veřejnost: Například Adriana Krnáčová, pražská primátorka, onehdy pronesla, nebo jen prohodila, že „Blanku musel projektovat nějaký debil“. A později dodala, že „těch debilů bylo víc“.
Podle mého soudu je Blanka úžasné dílo stavařů od projektu po realizaci, a kdo zklamali, byli pražští politikové. Předně: gigantické dílo se vymyká zákonu o veřejných zakázkách, nelze je sevřít do jeho paragrafů a soutěžit je, protože zadání pro veřejnou soutěž musí být přesné, má obsahovat vše od prvního kopnutí krumpáčem po dotažení posledního šroubku na semaforu.
Zadání totiž obsahuje položkový (slepý) rozpočet, který uchazeč o zakázku, potenciální dodavatel díla, musí pouze takzvaně nacenit. Nemůže do rozpočtu nic doplnit, přestože jeho praktické zkušenosti by ho k tomu vedly. Nevítězí ten, kdo má realizaci díla nejvíce promyšlenu, koho zkušenosti vedou k dalším otázkám, pochybnostem a kdo je schopen kvalifikované oponentury, ale ten, kdo tam jaksi téměř se zavřenýma očima namrská ceny a shodou okolností je pak nejlevnější.
Tak se podepíše smlouva (primátor Pavel Bém) na dvacet dvě miliardy a laik (Pavel Bém) v lepším případě možná žasne, ale odborník se diví, protože od začátku ví, že za takovou cenu je dílo neuskutečnitelné a že to bude stát možná i dvakrát tolik. A ty chybějící peníze se pak musí nějak nahonit na vícepracích či pracích nepředvídaných, které investor nechce uznat, řka: jak jste si nacenili, tak máte — od prvního kopnutí po poslední šroubek; a že se vám tam provalil tekutý písek, vaše věc.
A jak to probíhá doopravdy? Blanka už splnila první svůj úkol. Stala se vděčným objektem mediální kritiky, mlčenlivým fackovacím panákem. A teď bude naopak vynášena do nebes. Aby se mohla začít stavět (a předražovat) její mladší ségra. A lidé aby říkali, to je zas humbuku, nakonec to bude fajn.
Kdybychom z těch "prostavěných" 43 mld. Kč počítali na obyvatele Prahy jen nějakých 40, pořád to bude na tři lidi, tedy jednu domácnost, bratru 100.000 Kč. Jistě, pro někoho to není nic moc. Většinou pro lidi aktivní tím způsobem, že jezdí, často služebně, zadarmo, nebo v pracovní době, autem. Pro pořád ještě ohromnou většinu je to sice snad investice lepší než jiné, ale nevrátí se nikdy. Teda jim. V tomto století natahujeme pracovní dobu a někdy lehce, za enormních nákladů, zkracujeme dojezdové časy. Na chvíli, než přilákáme další automobilisty, aby vzali do práce a na nákupy auto. Někudy budou muset nejen jezdit, ale někde taky parkovat, takže město pro lidi bude spolehlivě ničeno. Indiáni se museli stát závislí na ohnivé vodě - pálence, Češi na jiné ohnivé vodě - benzínu.
Na druhé straně : Blanku neprojektoval, ani nestavěl ani jeden debil. Kdo jmenoval paní Krnáčovou primátorkou, musí si to vyřídit se svým svědomím, ale to sem nepatří.
Každá stavební firma dělá přesně to, co od ní zákazník chce a co jí dovolí. Hloupé zadání nelze splnit s vynikajícím výsledkem.
Mohl byste mi potom napsat, k čemu projektant dopravní stavby je?