Metrostav propaguje tunel Blanka, experti varují před riziky

Vratislav Dostál

Zatímco firma Mestrostav o víkendu spustila webové stránky, které mají veřejnost informovat o pozitivních aspektech tunelového komplexu Blanka, experti upozorňují na rizika, jež jeho zprovoznění přinesou.

„Blanka není tunel.“ Tak zní heslo informační kampaně Metrostavu, kterou společnost zahájila v neděli spuštěním propagačního webu. Čtenář se z něj například dozví, že Blanka patří mezi největší, nejmodernější a nejbezpečnější na světě. Experti naopak upozorňují na rizika spojená s otevřením tunelového komplexu, zmiňují například zanedbaná doprovodná opatření, tedy reorganizaci povrchové dopravy.

Městské části požadují desítky opatření, jež by v součinnosti s Blankou zklidnily provoz v ulicích a zabránily opětovnému nárůstu dopravy. Opatření připravených k realizaci je ale výrazně méně než by bylo potřeba.

„Nechceme-li, aby se Praha s novou dopravní kapacitou doslova zavalila auty, je souběžná větší regulace dopravy nutná z důvodu předběžné opatrnosti. Od nefunkční regulace se dá vždycky ustoupit, naopak, když si někam pustíte moc aut, už jen velmi těžko je budete odtud dostávat pryč,“ uvedl dopravní expert Vratislav filler ze sdružení Auto*Mat.

„Karmelitská a Smetanovo nábřeží jsou toho dlouhodobě smutným příkladem,“ dodává. Pokud chce Praha skutečně zklidnit centrum, což je smyslem Blanky, měla by podle znalců učinit minimálně tři kroky.

„Ihned po zprovoznění tunelu odklonit z centra tranzitní automobilovou dopravu. Tranzit, který v tuto chvíli ulicím Malé Strany a Starého Města vůbec nic nepřináší, by tak měl mít dostatek volného prostoru v tunelech Městského okruhu (Strahovském a v Blance)," uvádějí na prvním místě.

Druhým zásadním krokem je v co nejkratším čase po zprovoznění tunelu realizovat alespoň pokusné zklidnění některých ulic na dotčených městských částech. „K dočasnému zklidnění ulic pomůžou například mobilní opatření a přemalování (například přechody, parkování, cyklopruhy), díky čemuž by v případě negativních efektů byla tato opatření snadno odstranitelná,“ vysvětluje Marek Bělor, další člen Auto*Matu.

Přesně tak to podle něj udělali například v New Yorku při zklidňování Times Square. „Nemůžeme roky čekat na stavební úpravy, protože chování řidičů se změní již pár dnů po zprovoznění tunelu,“ doplňuje Bělor. Druhý krok je podle jeho mínění nutný proto, aby poloprázdné ulice řidiči nevyužili k novým cestám, které dosud vykonává městská hromadná doprava.

V neposlední řadě experti na dopravu hovoří o tom, že je potřeba v dlouhodobém horizontu připravit komplexní revitalizaci ulic v centru a dotčených ulic kolem Blanky tak, aby se ze současných automobilových stok změnily v městské ulice a bulváry, kde se bude dobře chodit, jezdit na kole, pobývat ve stínu stromů, sedět na předzahrádce, ale i jezdit autem.

Sdružení také připomíná, že Technická správa komunikací při přípravě doprovodných opatření v minulosti ostudně zaspala. „Rozhodování o realizaci doprovodných opatření by nemělo negativně ovlivňovat to, že Technická správa komunikací po dva roky řadu z nich svévolně odmítala projekčně připravit,“ tvrdí Filler.

Auto*Mat mimo jiné již rok sleduje a zaznamenává intenzity provozu na území Prahy. „Jsme moc zvědavi, jak se po otevření Blanky změní dopravní zácpy na jednotlivých místech,“ uzavírá Bělor.