Bém přiznal prodražení Blanky

Vratislav Dostál

Bývalý primátor hlavního města Pavel Bém na čtvrtečním zasedání zastupitelstva poprvé připustil, že se tunel Blanka prodražil. Uzná konečně také prohranou sázku? Pokud ano, měl by odpracovat padesát hodin ve prospěch obyvatel města.

Bývalý primátor hlavního města Pavel Bém poprvé připustil, že tunel Blanka se prodražil. Přestože současné vedení Prahy o tom mluví již řadu měsíců, bývalý primátor prodražení odmítal. Jeho přiznání zaznělo v projevu na čtvrtečním zasedání zastupitelstva hlavního města. Iniciativa Auto*Mat znovu vyzvala Béma, aby splnil svůj slib a odpracoval padesát hodin ve prospěch obyvatel města. Bém uzavřel s Auto*Matem v roce 2007 sázku, že se Blanka neprodraží.

„Když Pavel Bém konečně uznal, že Blanka se prodražila, měl by dostát svému slibu a odpracovat veřejně prospěšné práce. Pražanům to sice vytunelované miliardy nenahradí, ale dostane se jim alespoň symbolického zadostiučinění. Víc jako občanské sdružení udělat nemůžeme. Skutečné potrestání viníků je úkolem policie a soudů,“ uvedl Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Pavel Bém se vsadil před pěti lety s tehdejším mluvčím Auto*Matu Michalem Křivohlávkem na zasedání zastupitelstva podáním ruky. Když cena Blanky přesáhne 25,7 miliard, slíbil tehdy Bém, odpracuji padesát hodin ve prospěch Auto*Matu. Cena Blanky dnes dosahuje 40 miliard, Bém se však plnění své sázky dosud vyhýbá.

Pražané mohou posílat na web Auto*Matu své návrhy, jak přesně by si měl bývalý primátor veřejně prospěšné práce odsloužit. Zatím například navrhli, aby řídil dopravu na křižovatce U Bulhara, montoval v centru města nájezdy a sjezdy pro kočárky na chodníky s vysokými obrubníky nebo rozdával informační letáky o prodražení tunelu Blanka a o jeho dalších negativních dopadech ve vestibulu metra Dejvická.

„Recesistických nápadů by bylo hodně. Nicméně si myslím, že by bylo vhodné využít postavení a vlivu pana Béma k prosazení masivní kampaně snažící se přesvědčit motoristy, že normální a ohleduplné není používat k cestám po Praze auto, ale MHD,“ zní jeden z návrhů, které lidé píší.

„Blanka je velmi drahým důkazem toho, že Praha nutně potřebuje přehodnotit svou zastaralou dopravní koncepci. Předražené betonové stavby pouze polykají veřejné peníze, přitom jejich skutečný přínos obyvatelům města je pochybný. Kvůli čtyřiceti miliardám za šestikilometrový tunel pro auta je Praha finančně skoro na dně, přitom za zlomek této částky by město pořídilo řadu daleko užitečnějších věcí,“ uzavřel Filler.