Voskovcovy absurdní světy
Antonín RašekPolemiku mezi Jiřím Pehe a Petrem Uhlem se pokouší doplnit Antoník Rašek. Když se do velmoci pouští do svých projektů, měly by mít jistotu, že dosáhneme cílů, se kterými do konfliktu vstoupili. Jinak jde o dobrodružství.
Někdy v sedmdesátých nebo osmdesátých letech minulého století připravil Antonín Jaroslav Liehm pro Pelikánovy Listy asi šedesátistránkový rozhovor s Jiřím Voskovcem. Scházeli se k němu po několik večerů v New Yorku. Za tu dobu mi už většina z něho vypadla z paměti.
Ale přišla tam řeč i na srovnání dvou světů, západního a východního, které mezi sebou vedly studenou válku. Voskovec přiznal, že oba politické systémy považuje za absurdní, ale ten západní je mu přece jen bližší. Nevím, zda má být člověk, který se s tímto postojem ztotožní a je v kritické distanci od systému nebo režimu, který je mu bližší, standardně považován za levicového.
Jiří Pehe (v textu Zastavme šermování fašismem z Práva z druhého května) právem požaduje, abychom si v diskusích přesně vymezili pojmy. To samé požadoval za minulého režimu na každém setkání ekonomického semináře i Václav Klaus: mohli jsme mít co nejprotikladnější názory, ale vždy jsme věděli, o čem diskutujeme.
Pochopitelně, kdyby Voskovcovi byl bližší ten východní systém, asi by v něm zůstal a tvořil zde. A kromě toho, říci, že absurdní jsou oba systémy, si mohl dovolit říci přece jen v tom západním, zjevně méně absurdním.
"Nevím, zda má být člověk, který se s tímto postojem ztotožní a je v kritické distanci od systému nebo režimu, který je mu bližší, standardně považován za levicového".
Kritická distance od poměrů, ve kterých žiji, je jedinečnou a nedílnou hodnotou západního systému.
A jedním z důležitých faktorů jeho rozvoje a pokrokového vývoje. Neapologetická levice, a to i ta radikální, je jeho integrální součástí. Pokud si to uvědomuje, tak přes veškerou kritiku tohoto systému, jej musí nakonec v mezních situacích hájit proti každému systému, který toto neumožňuje. Tady na stránkách údajně levicového DR to ale, zdá se, mnoha levicovým kritikům našeho západního systému není zcela jasné. Namísto obhajoby západního systému skrze jeho kritiku jsme často svědky jeho relativizace (všechny systémy jsou stejně špatné), což je ale většinou zástěrka implicitního obdivu k jinému systému. Jako v případě nynějšího ukrajinsko-ruského konfliktu.Pak na tom ale není není nic levicového v západním smyslu.
V Rusku, stejně jako kdysi v SSSR, intelektuální opozice součástí systému není. Pokud je opoziční, je ze systému vymítána, jako Sacharov kdysi a Zubov dnes. Můžete tomu říkat represivní tolerance, ale co by za ni dali tam, kde ji nemají.
Možná je ten západní politický systém opravdu lepší. Věřím tomu. Ale stejně si myslím, že prostě nejde jen tak „ho vzít a přendat“, dejme tomu do Ruska, na Ukrajinu nebo na zcela libovolné místo na Zemi. Že prostě určitý typ společnosti je vázaný na určité typy jedinců. A mimochodem si myslím, že Ukrajinci k tomuto západnímu typu moc nepatří.
Ale to je jedno. Hlavní roli na Západě i na Východě stejně hraje ekonomický systém, i když se to projevuje všude trochu jinak.