Osvobození nás neosvobodilo
František KostlánKonec druhé světové války znamenal osvobození i pro komunity českých a slovenských Romů. Sedmdesát let po válce však bude o skutečné „svobodě“ hovořit málokdo.
Mysl lidí, především Evropanů, je dvacátým stoletím hluboce poznamenána. Tolik nevinných lidí bylo v obou světových válkách zavražděno, tolik statečných vojáků padlo či bylo těžce raněno… a přeci nejsme zcela osvobozeni - od nacismu, od komunismu, od totalitářského způsobu uvažování, od ideologií, které řeší problémy nenávistí a násilím. Příliš mnoha lidem byla nadobro ohnuta páteř. Příliš mnoho z nás je stále přesvědčeno, že vláda pevné ruky může něco zlepšit, bez ohledu na to, jaké oběti to má přinést.
V médiích probíhající diskuse, zda nás sovětská armáda v roce 1945 osvobodila, či si jen přišla vyzvednout svoji odměnu v podobě rozšíření sovětské říše o Československo, je jistě na místě a může být i zajímavá. I vzhledem k slabošství a amatérismu Edvarda Beneše se ten podivný úsek mezi roky 1945 a 1948 opravdu nedá jednoznačně označit jako demokratický. K posílení komunistů směřoval všemi hlavními kroky, které Beneš prosadil: vyhnání československých Němců, vyvinění násilníků, kteří se na nich při odsunu dopouštěli zvěrstev, zrušení konkurenčních politických stran, znárodňování.
Všechny takové úvahy vedou k utváření a roli států v dějinách, což je jistě z historického či politologického důvodu zajímavé, ale chybí tam to podstatné "Times New Roman";mso-ansi-language:CS;mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language: AR-SA">—
Sovětští vojáci prokázali statečnost, na jakou se nezapomíná, bez ohledu na režim, který je vedl do války. Neméně odvážní byli Američané, kteří již podruhé zachraňovali nezodpovědnou a nepoučitelnou Evropu. A obdivuhodní Britové, před nimiž se musíme sklonit, protože jako první prohlédli Hitlera a osamoceni se mu postavili na odpor (mám pochopitelně na mysli pana Churchila, nikoli Chamberleina).
Všichni vojáci i bojující civilisté (partyzáni, odbojáři a další) mají právem naši úctu. Museli prokázat odolnost ve strádání s každodenní blízkostí smrti. A ač to dnes může znít jako klišé, toto je to nejpodstatnější sdělení.
A aby bylo toto sdělení celé, musíme se ptát, zda oběť všech těch úžasných statečných lidí vedla skutečně k osvobození. Jeden z hlavních důvodů k zamyšlení: oběť sovětských vojáků vedla k osvobození jejich vlasti od nacismu, ale neosvobodila jejich spoluobčany od autoritářského, bezohledného zacházení ze strany státu a jeho institucí.
Toto téma je zajímavé ze všech hledisek, včetně pohledu společenských věd. To historické či politologické jsme již načrtli, a doufejme, že diskuse na toto téma bude probíhat dál, a že přinese více konkrétních faktů. Veřejná „hra na pravdu“ za pomoci emocí je k ničemu.
Jsou poválečné generace svobodné?
Neboť právě on to byl, kdo ve své době dokázal vytvořit "nového člověka".
Američané mají velkou zásluhu. Jen s tím srovnáním s 1. světové válce bych nesouhlasil. Obávali se stále ekonomicky sílícího německého konkurenta a možného hospodářského giganta Mitteleuropy.
Churchill skutečně poprvé prohlédl Hitlera, Chamberlain nebo Lloyd George naopak ne. Podobna jako první prohlédli Poláci bolševiky už v roce 1919.
Nějak netoužím osvobodit se od sebe sama a už vůbec ne, aby mne někdo ode mne osvobodil. Chcete snad potlačit všechny touhy? Prý osvobozuje pravda. Ale to možná platí jenom pokud platí, že svoboda je poznaná nutnost.
Takže kam otočit ty peníze na restriktivní opatření? Na dávky pro uprchlíky nebo zbraně proti islamistům? Co by poradil Ježíš?
Bylo by v tom případně možno nalézt poukaz na počátek onoho procesu, kdy původně ryze kmenová/národní náboženství začínají dostávat univerzální, tj. všelidský charakter.
Nejvlastnějším základem této kultivace bylo v podstatě právě to "osvobozování" - to jest osvobozování lidské duše od všech "přirozených" sklonů k hrubosti, přízemnosti, nevědomosti, egocentrismu atd.atd.
Píšete, že nechcete, aby Vás někdo osvobozoval. No ovšem, jakákoli výchova a vzdělání jak známo vždycky nějakým způsobem bolí, a učitelé a vychovatelé vždycky tak nějak musí zápasit s nechutí a s neochotou svých svěřenců vlastním úsilím cokoli na sobě změnit.
Aby však nedošlo k omylu, je nutno ovšem mezi zmíněným komunismem a nacismem na straně jedné, a mezi antikou (a stejně tak náboženstvím) na straně druhé konstatovat jeden zásadní rozdíl: zatímco v antice byla výchova k "ctnosti" (tedy ke kvalitativně vyššímu stupni rozvoje osobnosti) všeobecně uznávanou hodnotou, a tento proces tedy bylo možno opřít o vnitřní zaujetí a vstřícnost jednotlivých aktérů, pak komunismus a nacismus se snažily člověka jaksi "otesat zvenčí". To jest, byl tady uměle postulován jakýsi ideál, do kterého se začal uzpůsobovat národ.
To je ovšem falešná cesta; tou správnou cestou může být jenom ta, která vychází ze samotné lidské duše.
A samozřejmě Ježíš žádal nového člověka: křest není jen nějaké omytí, ale utopení starého člověka a zrod nového.
Mozna jsem prilis velky idealista, ale nedovedu si tento vyrok na stredni skole predstavit. Tedy je to s vysokou pravdepodobnosti vymysleno (pusta lez). Pokud je mozno v mediich "sikanovat" profesora Kellera za konstatovani, ze romsky problem je predevsim socialni, pak nechapu, ze je mozno tolerovat existenci ustavu, kde jsou i za nase penize vychovavani rasisti. Ten Zeman ma s tou novinarskou zumpou kus pravdy.
Ježíšova říše skutečně nebyla "z tohoto světa": svou duchovní a mravní silou se prostě zcela míjela se všemi politickými čachry všech potentátů pachtících se po vlastní moci.
A není pravda, že české školy k rasismu vychovávají, ony pouze příliš často neumí vychovávat k vypořádání se s rasismem. Nahrazují vyprávění o složité situaci moralizujícím zákazem. Zjednodušeně řečeno, když ten šestnáctiletý řekne špatnému učiteli či učitelce, že nemá rád Romy, kteří bydlí vedle jejich domu, protože ukradnou z jejich zahrady všechno, co není přibité, jsou hluční dlouho do noci a vyhazují odpadky všude okolo, takže to páchne a přitahuje obtěžující hmyz, dozví se, že to není pravda, že je rasista, že se to nesmí říkat, event. ho pošlou za školním psychologem -- a dobrých učitelů, kteří začnou od toho, že nepopírají žákovu autentickou zkušenost, je v českých školách, a nejen tam, velmi, velmi málo.
Je to spatne, ale dobove podminena bezna reakce. Kde ale je skola kde nikdo nereaguje na:
"A poté jejich mrtvoly odnesete do pece a zbytky vyndáte a odnesete.“ Odpověděl mi, že „klidně“.
Tohle je prece uplne za hranou a vykladani o hlucnych romskych sousedech je proti tomu cajicek. A vy verite tomu ze nikdo nereagoval ? ja spise verim tomu ze je to vycucane z palce. Proto take neni uvedena skola. Smrdi to zalobou pro pomluvu a to Kostlan vi.
A jako spolužák? Inu, dvě baby, co se perou v blátě by byly zábavnější, ale i tak celkem dobrý šou; tak proč tomu fouňovi s knírkem pomáhat z kaše, kterou si sám navařil?
Anticiganismus v České republice bují a je hodně ohavný. Umím si představit školy, a ještě spíše učiliště, kde by se tyhle výroky nepůsobily příliš excesivně. Ale kostlánovská neschopnost obdařená sebelepší dobrou vůli s tím nic neudělá.
Komunismus a nacismus vznikly jako jiná odpověď na situaci vzniklou po první světové válce, která vyvolala velkou vlnu deziluze. Proto se některé (opakuji některé) rysy jejich realizace podobají, ale klást mezi ně rovnítko? Jak pravil klasik dobrodružných románů, to by syna mého otce opravdu ale opravdu nenapadlo.
Pojmem komunismus jsou navíc označovány dva neslučitelné systémy. Jeden představuje svět stalinských gulagů, o tom druhém psal kdysi Karel Kautský a dnes například Marek Hrubec. Ten druhý je pochopitelně protikladem nacismu, ten první, lze-li ho vůbec zvát komunismem, si ovšem o některé analogie koleduje. Na podobné analogie se lze dívat z mnoha úhlů, nepopírám ale, že jsou to někdy spíše politické agitky než vědecké studie.
Chápu, že nemusíte souhlasit s mou reakcí na poslední odstavec článku a následující příspěvek p. Poláčka, ale vyvozovat z uvedení jednoho faktu takový závěr? Navíc si nemyslím, že bych podobný názor vyjadřoval někdy dříve, takže proč to „zase“? Tedy pokud to nebylo myšleno ve smyslu „vy zase“, to by v kontextu s přechozí reakcí dávalo trochu jiný význam.
Občas mi ujede ruka (nebo myšlenka).
Jak říkal můj přítel, u nás nese velkou vinu "zas raný kapitalismus."
Jsme tedy vlastně postiženi zas' raným kapitalismem ale kupodivu současně i jeho konečnou fází, tedy zahnívajícím imperialismem.