Agrofert si stěžuje Radě ČT na čtyři reportáže o Babišovi

Členové představenstva společnosti Agrofert poslali radě České televize stížnost na reportáže pořadu Reportéři ČT. Vadí jim poukazování na střet zájmů Andreje Babiše a jeho koncernu Agrofert. Šéfredaktor Reportérů ČT kritiku odmítá.

(rk)

17.03.2015 15:09

A1

Andrej Babiš není ve střetu zájmů, tvrdí členové představenstva Babišova koncernu Agrofert. Foto neznámého autora, flickr.com

Společnost Agrofert ministra financí Andreje Babiše zaslala Radě České televize stížnost na čtyři reportáže pořadu Reportéři ČT. Stížnost zveřejnil zpravodajský portál svobdneforum.cz. Podle autorů stížnosti byly údajně reportáže podjaté, jejich úmyslem mělo být poškození pověsti Babišovy společnosti.

Autory stížnosti jsou místopředseda představenstva Agrofertu Josef Mráz a členka představenstva Petra Procházková. Podle nich Česká televize „opakovaně zveřejnila řadu neověřených údajů, manipulovala se skutečností a ve svých spekulacích se pohybovala výrazně za hranou tolerance a nadsázky.“

Stěžovatelům vadí čtyři reportáže: Střet zájmů v číslech, Jez? Ano, Z eráru krev neteče a Dřevo pro Babiše. V nich se redaktoři České televize pokoušejí rozkrýt střet zájmů ministra financí, předsedy hnutí ANO a majitele společnosti Agrofert.

Podle představitelů Agrofertu však k žádném střetu zájmů nedochází. Navíc se podle nich některé reportáže zabývají obdobím, kdy Babiš v politice nepůsobil. „Do popředí tak vystupuje ‚fakt', že  Andrej Babiš má střet zájmů a že společnosti z koncernu Agrofert ho využívají k tomu, aby získaly neoprávněné výhody. Tak tomu však není. I z uvedených reportáží by se to některým divákům mohlo podařit odhalit,“ napsali Mráz a Procházková.

„Žádáme vás o zjednání nápravy, to je aby bylo od těchto účelově zaměřených pořadů, kde informace jsou podávány tak, že hraničí s pomluvou, upuštěno a příslušní redaktoři a další osoby odpovědné za realizaci shora uvedených reportáží, aby převzali za takové jednání odpovědnost a aby byly vůči nim vyvozeny patřičné důsledky,“ píší mimo jiné ve stížnosti Radě ČT Mráz s Procházkou.

Podle Agrofertu se Česká televize snaží poškodit firmu i jejího majitele. „Jsme přesvědčeni, že autoři reprotáží vedl jediný cíl – očernit Andreje Babiše a společnosti, které přímo nebo nepřímo vlastní,“ uvedli ve stížnosti Mráz a Procházková. Zpravodajský portál Svobodneforum.cz upozornil na reakci šéfredaktora Reportérů ČT Marka Wollnera. Podle něj se Andrej Babiš snaží řídit Českou televizi jako svou firmu.

„Z dopisu vyplývá, že bychom o něm měli vysílat pouze pozitivně. Je zjevné nejen to, že manažeři Agrofertu nerespektují svobodu tisku. Oni ani neznají, či dokonce úmyslně popírají, platné zákony. Například ten o střetu zájmů. Domnívají se, že Českou televizi mohou řídit jako další divizi své firmy,“ uvedl Wollner na svém facebookovém profilu.

Na stížnost již reagovali někteří politici. Například podle předsedy lidovců Pavla Bělobrádka jde o nepřípustnou snahu nabourat se do ústavou zaručených práv. „A domnívám se, že je to i precedent. Jde o snahu ovlivnit nezávislost veřejnoprávního média,“ zdůraznil Bělobrádek.

„Hnutí majitele Agrofertu má stejně jako KDU-ČSL možnost rozhodovat o složení Rady ČT. Budeme podporovat silné kandidáty, kteří budou nezávislí a jejichž morální profil je takový, aby si je někdo nekoupil,“ doplnil. Na stížnost reagovali také zástupci ODS. „Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií," uvedl pro server Echo24.cz její místopředseda Martin Kupka.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.