Pro Turecké aerolinky vízum neplatí?
Eva TylováZakoupená letenka a platné vízum nemusí stačit ke vstupu na palubu letadla při cestě z Johannesburgu do České republiky. Problém může nastat, pokud máte pouze jednosměrnou letenku.
Máte vydané vízum ambasádou České republiky a řádně zakoupenou letenku a přesto vás pracovníci letecké společnosti nechtějí pustit na palubu letadla? Zdá se to neuvěřitelné, ale mojí snaše se to stalo.
Letěla s Tureckými aerolinkami den před Vánoci 23. 12. 2014 z Johannesburgu do Prahy. Měla nejen zakoupenou letenku a řádně vydané vízum, ale i doklad, že je manželkou občana EU. Pracovník aerolinek ji přesto nechtěl na palubu pustit s tím, že nemá zpáteční letenku.
Marně poukazovala na to, že ambasáda vízum vydala i k jednosměrné letence, protože jede ke svému manželovi a bude v ČR žádat o dočasný pobyt, aby jako manželé žili už stále spolu (úředně se tomu říká zcelení rodiny). Poté po ní žádal nějaký podivný poplatek v místní měně ve výši deset tisíc korun. Na palubu letadla se dostala až na pohotový zásah české ambasády v Pretorii, kam jsme zavolali o pomoc.
Později jsem se dozvěděla, že tato praxe aerolinek není úplně ojedinělá. Pro mě je však neuvěřitelné, že si nějaká organizace dovoluje přehodnocovat vízum řádně vydané státními orgány České republiky a fakticky si přivlastňovat právo rozhodovat o povolení vstupu na území našeho státu (jinak než letecky se v reálném čase není možné z JAR do ČR dostat), které patří pouze těmto orgánům.
Dovedeno ad absurdum, mohlo by se stát, že na letišti v Johannesburgu se budou v důsledku této praxe hromadit zástupy lidí s řádnými vízy, kterým nebude umožněno odletět.
Není ani jasné, co měla snacha udělat? Jaký další papír měla mít? Potvrzení od ambasády, že vízum vydali ve stavu příčetnosti? Nic neporušila, aby letecká společnost mohla mít obavu, že bude vrácena, tak jako se to může stát, když se zjistí, že cestující na turistické vízum chce v navštívené zemi pracovat.
Nebo si snad měla koupit zpáteční letenku, kterou nepotřebuje a tak by se nám doma cimrmanovsky hromadily zpáteční letenky, které nepotřebujeme (o finanční stránce nemluvě)? Ostatně, tento problém ji bude čekat při každé cestě z JAR do České republiky, vždy poletí na tu zpáteční část ze zpáteční letenky, a tudíž nebude mít zpáteční letenku do JAR.
Zde bych ještě dodala, že na možné potíže s nástupem do letadla jsme při nákupu letenky upozorněni nebyli. Česká pobočka Tureckých aerolinek nám v této horké chvilce nepomohla a nabízela nám naopak dokoupení o šest tisíc korun dražší letenky, než je běžná cena. Vymáhání jakéhosi poplatku snad ani není třeba komentovat. Bohužel, někteří cestující, nemaje pomoc zvenčí, ho zaplatili. Na jednání pracovníků Tureckých aerolinií jsme podali stížnost, zatím bez odezvy.
Na závěr ještě dodávám, že snacha je tmavé pleti, ale to by snad nemělo mít význam. Přece jsme si všichni rovni. Černí, bílí nebo žlutí, před Bohem, před úřady a pevně doufám, že i před aerolinkami.
Některé ambasády zemí EU v podmínkách žádosti o víza výslovně uvádějí, že přijíždějící musí mít zpáteční letenku. Stejně tak letecké společnosti mají někde v hromadách svých předpisů, že kvůli imigračním předpisům vyžadují zpáteční letenku. A nemusejí nijak předem upozorňovat na to, že jednosměrná letenka může způsobit imigrační potíže, to je na cestovateli. Tím extra poplatkem (deset tisíc korun) se dopravce snaží pojistit pro případ, že návštěvník nebude do země vpuštěn – a letecká společnost by ho musela vzít zase zpátky. Mít vízum ještě neznamená, že návštěvník bude do země skutečně vpuštěn.
Tahle hra na víza a zpáteční letenku platí i při cestách občanů z EU do zemí mimo EU – např. právě při cestě do JAR! Na etnicitě přitom nezáleží. Neznalost, bohužel, neomlouvá.
Překvapuje mě, situaci bagatelizujete a hájíte pod značkou nevládní sektor způsoby leteckých společností, kterými šikanují lidi . Takto by asi odpovídala tisková mluvčí aerolinek.
Z nevládního sektoru bych očekávala odpověď, že to je ostudné chování a že se ho my všichni budeme snažit tlakem na aerolinky změnit. To bylo i smyslem mého článku.
Konkrétně k případu, který jsem popsala. Jak jsem uvedla, je to případ mojí snachy tedy manželky mého syna občana EU. Nikam se tedy vracet nebude. V ČR bude se svým manželem žít, jak jsem uvedla, říká se tomu úředně "zcelení rodiny". Takže žádnou zpáteční letenku nepotřebuje. To že je manželka občana EU, snacha na letišti doložila. Že nevpuštění bylo neoprávněné dokazuje, že po zásahu pracovníka ambasády v Pretorii, které tímto znovu děkuji ( musím konstatovat, že na rozdíl od vás z nevládního sektoru své občany ambasáda hájí).
Co se týče nebohých aerolinek, které budou tratit na nutnosti vrácení migrantů zpět. Tak rozdíl mezi zpáteční a jednocestnou letenku v tomto případě činí 3 tis. Kč a požadováno bylo 10 tis. Kč. Takže i kdyby požadovaný poplatek byl kauce (o čemž dost pochybuji), tak byla 3x předražená. Z Tureckých aerolinií se mi zatím s vysvětlením neozvali. Eva Tylová
Dovolte mi zopakovat, že získání víza je nezbytná, nikoliv dostačující podmínka pro vpuštění do cizí země. Dopravci se chovají podle imigračních podmínek stanovených jednotlivými vládami, na tom prostě nevidím nic špatného. Vláda může vydat vízum – ale vlastní vstup následně CIZINCI zamítnout. Což se na první pohled může zdát jako nesmyslné protiřečení si, ale to je v agendě jednotlivých vlád, které pro to mají závažné důvody (např. zamezení zločinu, např. obchodu s lidmi). Na vstup do cizí země není automatický nárok, ani v případě scelování rodin. Vztekat se ale proto na aerolinky a požadovat tlak na ně, aby své předpisy změnily, je ovšem pláč na špatném hrobě.
To, co je skutečně ostudné, je výše toho poplatku, který byl vyžadován, těžko říct, co v tom bylo. Turkish Aerolines měly nabídnout změnu letenky na zpáteční, případně vůbec neumožnit nákup jednosměrné letenky bez prohlášení cestujícího, že si uvědomuje možné potíže, včetně možného odmítnutí nástupu k letu.
Případně měla mít ta paní ještě nějaký dodatečný přímluvný dopis od ambasády nebo ministerstva vnitra/ zahraničí přijímající země. Jenom potvrzení, že je manželkou občana EU, bohužel, nemusí být jak vidno dostatečné. V tomto případě měla ta paní naštěstí telefonickou přímluvu. Za pozornost ovšem stojí, že to ty úřady dělají pro CIZINCE, nikoliv vlastního občana. Nehájily tedy svého občana.
Paní Mičkalová, trvám na tom, že chyba byla na straně Tureckých aerolinek. Problémy dělali pracovníci jejich aerolinek, pracovníci českého úřadu naopak pomáhali, takže to není na straně vládní, ale aerolinek.
Ambasáda vydala mojí snaše vízum i s jednosměrnou letenkou. Tu věc projednávali a snacha na ambasádě potvrdila, že požádá o dočasný pobyt. Poté jí bylo vydáno vízum. Chcete snad říct, že ambasáda měla k vízu ještě dodat dopis, že to myslí vážně?
Dále nám aerolinky jednosměrnou jízdenku prodali, přijali tedy provedení služby, za kterou dostali zaplaceno. Moje snacha neudělala nic, co by ukazovalo na to, že porušila nějakou podmínku pro vydání víza a hrozilo by, že bude vrácena. Naopak manželku občana ČR po řádném sňatku by nikdo nevracel
Co se týče poplatku, tak to bylo takto (ať si každý udělá představu, zda místo "poplatku" nemá být na začátku slova jiné písmeno):
Pracovník odvedl snachu stranou a neformální formou jí požádal o poplatek ve výši 5000 R, který musí být uhrazen přímo jemu na ruku, nesmí být zaplacen bankovním převodem, bez paragonu či jiné dokumentace o provedení platby, s tím, že za tento poplatek "problém vyřeší".
V této věci jsme podali na Turecké aerolinie stížnost a pokud to nebude vysvětleno, budeme pokračovat v masivnější medializaci problému.
Důvod proč o tom píši, není kvůli mé snaše, ta v dohledné době podobnou cestu absolvovat nebude, ale působím řadu let na veřejném prostoru a jsem zvyklá veřejně problémy veřejně kritizovat a tím tlačit na jejich změnu. Když to bude dělat každý, tak věřím, že se to změní. V našem případě problémy činila pochybná praxe Tureckých aerolinek a možná i osobní pochybení jejich pracovníků, proto kritizuji je. Vaše poslední věta mě trochu překvapila, ale Česká ambasáda hájila tím, že hájila snachu, samozřejmě i mého syna jako občana ČR, ale věřím, že by pomohli i cizinci. Eva Tylová
Takže ten zvláštní poplatek měl být úplatek. Ale asi by nešel do kasy tureckých aerolinií, ale do kapsy toho, kdo si tu paní odvedl stranou.
Na pobočce TA v JAR si řekli o úplatek. To je jádro problému.
Argument, že TA nectí víza, totiž není dostatečný, a to z důvodů, které jsem už uvedla výše. Stížnost tímto směrem není úplně na místě a nemusí se setkat s pochopením na straně TA.
Na místě je ovšem stížnost na pochybný způsob, jakým bylo nabídnuto řešení problému kombinace jednosměrná letenka + platná víza.
Existují „čisté“, legální a legitimní důvody k tomu, aby aerolinky (nejenom ty turecké) „nectily víza“ – a to v souvislosti s pokyny od vlád přijímajících zemí. Jak se aerolinky s t a n d a r d n ě jistí proti případným potížím, které by mohly vzniknout právě aerolinkám a/nebo cestujícím, jsem také popsala výše. Taková praxe je běžná. Aerolinky, ani ty turecké, tyto předpisy hned tak měnit nebudou.
Anebo se najde nějaký podnikavec, který se bude snažit vytřískat pro sebe nějaký zisk, když se mu naskytne příležitost a narazí na „vhodného“ cestujícího (bez zpáteční letenky). Nabízené „řešení“ bylo opravdu, ehm… „nestandardní“. Právě na to je třeba si stěžovat. A třeba i medializovat to, že na pobočce TA v JAR si říkají o úplatky.
Ještě poznámka k přípisu od ambasád, ale ještě lépe od ministerstva vnitra/ zahraničí země, kam cizinec jede. Ano, takové přípisy se vydávají. Je to opravdu potvrzení, že to přijímající země „myslí vážně“., i když se to může zdát nesmyslné (podobně jako to, že i když má někdo víza, nemusí to ještě stačit). Vtip je v tom, že přípis schvalují i úředníci, kteří sedí přímo v cílové zemi, ne jenom úředníci z ambasády. (Protože zaměstnanci ambasády, zejména zaměstnanci najatí z řad lokálců, nejsou v zemích, kde kvetou „nestandardní přístupy“, vůči korupci zcela odolní.)
S takovými přípisy jsem cestovala nejednou, stalo se, že mi posílaly úřady přímo na letiště fax s dodatečnými údaji. To je služba, kterou úřady běžně poskytují. Nehájí tím ovšem jako zástupci zájmy a práva svých občanů (takový argument byl trochu mimo), ale poskytují běžný servis cizincům.
Doufám, že se vyjasnilo, že v příběhu té paní z článku, (1) šlo o úplatek.
Což ovšem neznamená, že (2) jakékoliv aerolinky nemohou odmítnou cestujícího, přestože má tento cestující víza. Protože (3) samotná skutečnost, že má cestující víza, nemusí stačit. (4) Existují standardní kroky, jak se aerolinky i cestující mají/mohou případným potížím vyhnout, i standardní kroky, jak případné potíže řešit. (5) Jedním ze standardních „pojistek“, které poskytují přijímající země, jsou i přípisy od jejich úřadů, zejména těch, které sídlí přímo v cílové zemi.
Mně jde jedině o to, aby se tyto skutečnosti dozvědělo, lidí, kterým by se mohlo stát to samé, aby měli možnost tomu předejít a dále co nejvíce potenciálních cestujících, protože v tomto světě hlasujeme svoji peněženkou a tím můžeme společnosti, které se nějak eticky prohřešují, donutit ke změně. To snad Vy z neziskového sektoru víte.
Co se týče to platku, tak já jsem záměrně popsala situaci ať si každý udělá obrázek sám. Oficiálně se zatím nic nevyřešilo a rozhodně nemohlo vyřešit na místě. Uvidíme, co odpoví Turecké aerolinie na stížnost.
Co se týče Vašeho doporučení mít nějaký dopis z MV, tak mi to připadá jako cimmrmanovština, protože tyto podklady jsme měli a předali na ambasádu jako podklad pro vydání víza. Celý život cestuji na vízum a o nějakém dopisu MV jsem nikdy neslyšela. Rozumím tomu, že cesty úřadů jsou však někdy spletité a pokud tuto praxi máte ověřenu, tak by bylo dobré ji zveřejnit nejlépe s odkazy na příslušné předpisy, abyste lidem ušetřila trpké zkušenosti.
Korupce a šikana letovým personálem, celníky a letištní policií je také poměrně běžná.
Domnívám se, že celý případ může být poučením.
1. Pokud máme vízum, ještě to neznamená, že nás pustí do země.
2. Pokud k vízu nemáme standardní doplňky - mezi něž zpáteční letenka standardně patří, pak je dobré mít nějaký potvrzení o tom, proč tam letím a to od nějaké autority, které by letištní perzonál mohl uznat.
3. Vždy buďme připraveni na to, že se něco zvrtne a my budeme muset improvizovat...
4. Pro vědomí našeho globálního občanství je dobré si uvědomit, že podobnou šikanu zažívají denně tisíce obyvatel planety na stovkách hranic. Většinu jsou to ti méně movití s "jinou" než tou správnou barvou pleti.
5. Kdyby žádná víza nebyla, nebylo by jak šikanovat a proč uplácet :-)
Dohledala jsem na oficiálních stránkách EU "General Schengen Visa Requirements". V těchto podmínkách je i "round trip ticket".
Aerolinky (všechny!) se řídí těmito požadavky. Podmínku mít všechny požadované dokumenty najdete v nějaké podobě u všech mezinárodních aerolinek. A nemít požadované dokumenty je důvod k vyloučení z přepravy.
Namátkou:
LUFTHANSA
http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=1818566 (ČLÁNEK 13.2)
BRITISH AIRLINES
http://www.britishairways.com/en-gb/information/legal/openskies/conditions-of-carriage (poslední bod článku 7.1)
EMIRATES
http://www.emirates.com/english/images/conditions-of-contract_tcm233-431995.pdf
(Conditions of Contract, bod 10)