Moji izraelští hrdinové
Filip OutrataSmrt Ariela Šarona je příležitostí připomenout opomíjené hrdiny izraelské současnosti: ty, kdo se zastávají lidských práv, především práv Palestinců, a usilují o spravedlnost a porozumění.
Jak se dalo očekávat, převážná většina české veřejnosti považuje zesnulého izraelského expremiéra Ariela Šarona za hrdinu. O sporných stránkách jeho působení, jako byla invaze do Libanonu a její symbol, masakr v uprchlických táborech Sabra a Šatíla, se sice píše a mluví, ale jsou vnímány jako stíny na převážně pozitivním odkazu. „Arik“ byl podle větší části české veřejnosti geniální stratég a statečný chlap, patriot.
To nejrozumnější, co může udělat ten, kdo takový pohled zcela nesdílí, je poukázat na jiné hrdiny státu Izrael. Na ty, kterým se nedostává a nikdy nedostane srovnatelného mediálního obdivu jako Šaronovi. Co hůř, kterým se sotva kdy dostane v médiích, rozhodně českých médiích hlavního proudu, jakékoli zmínky. Těmto u nás téměř neznámým hrdinům je věnován následující text. Výběr je nutně subjektivní; každý si své hrdiny hledá podle vlastního uvážení a vlastního vkusu.
Uri Avnery: z elitního bojovníka mírovým aktivistou
Stát Izrael je do velké míry státem válečníků. Povinné vojenské službě jsou (donedávna s výjimkou početných ultraortodoxních Židů) podrobeni všichni chlapci a všechny dívky. Většina politických lídrů země se rekrutovala z bývalých vojenských velitelů. Není proto vlastně překvapivé, že zřejmě nejvýznamnější izraelský mírový aktivista má za sebou také válečnickou minulost.
Uri Avnery (narozen 1923 v Německu jako Helmut Ostermann) v mládí patřil k paramilitárním jednotkám Irgun, které ještě před vznikem Izraele metodami, které se dnes označují jako teroristické, bojovaly za věc budoucího židovského státu.
Již v řadách izraelské armády pak bojoval v arabsko-izraelské válce v roce 1948 a byl dvakrát raněn. Poté se věnoval nezávislé žurnalistice a v roce 1965 byl poprvé zvolen do Knessetu v barvách strany, kterou sám založil a jejímž jediným zástupcem v parlamentu se stal.
Avnery byl mezi prvními Izraelci, kteří si začali uvědomovat nutnost dialogu s Palestinci. Stěžejní událostí pro něj jako pro většinu ostatních izraelských mírových aktivistů byla okupace palestinských území po šestidenní válce v roce 1967 a odpor proti ní. V roce 1975 byl Avnery jedním ze zakladatelů Izraelské rady pro mír mezi Izraelci a Palestinci (The Israeli Council for Israeli-Palestinian Peace).
V červenci 1982 byl prvním Izraelcem, který se osobně setkal s Jásirem Arafatem. V roce 1993 Avnery založil organizaci Guš Šalom (Mírový blok) a v jejím čele vytrvale prosazuje dvojstátní řešení a kritizuje oficiální izraelskou politiku, která vytvoření palestinského státu dlouhodobě blokuje.
Za desítky let své aktivistické činnosti byl Uri Avnery fyzicky napaden a pobodán, dokonce vyděděn vlastní matkou za zradu vlasti setkáním s Arafátem, prohlašován za blázna a nepřítele své země, objevovaly se výzvy k jeho „cílené likvidaci“ (targeted killing). Přesto stále patří k vlivným hlasům v sekulárním mírovém hnutí, jehož význam v Izraeli sice klesá, ale stále představuje důležitou alternativu a kritický pohled na oficiální politiku Izraele.
Ilan Pappé: po stopách nuceného vysídlení Palestinců
Oficiální výklad událostí spojených se vznikem státu Izrael v roce 1948 je takový, že po 15. květnu 1948, kdy vojska sousedních arabských států zaútočila na mladý židovský stát, uprchly statisíce původních arabských obyvatel z území dnešního Izraele.
Ačkoli jde zřejmě o pohled dosud převažující, díky několika izraelským, tzv. novým historikům je možné říci, že je to pohled přinejmenším nepřesný, zřejmě ale lživý. Arabští obyvatelé dnešního Izraele neuprchli v důsledku války, ale ve své většině byli násilně vysídleni ještě před jejím vypuknutím.
Podle zákona platného v Izraeli se archivy otevírají vždy po uplynutí několika desetiletí; jiná je lhůta u archivů civilních (třicet let), jiná u vojenských (padesát let). Ilan Pappé (nar. 1954 v Haifě) patří k těm historikům (spolu sním se mezi „nové historiky“ řadí Avi Shlaim, Benny Morris, Tom Segev, Baruch Kimmerling a další), kteří v roce 1978/1979 využili zpřístupnění dokumentů týkajících se událostí před třiceti lety.
Židovská tradice, přinejmenším počínaje dobou exilu je mírumilovná. Symbolizuje to pozdrav Šalom - Pokoj, mír. Chápu jejich snahu uhájit svou identitu i bojem, když se odehrál drastický pokus nacistů o eliminací Židů. Jenže násilí obrácené proti domácímu obyvatelstvu v zemi, kterou jim přidělily mocnosti, bylo špatně adresované. Etnické čištění (staro)nové vlasti je zavrženíhodné.
Jsem rád, že Filip Outrata nezůstal u kritiky izraelské státní politiky, ale že ukazuje na více příkladech, že právě Židé, totuiž Židé dbalí dobré židovské tradice jsou obdivuhodní. Jejich občanské nasazení pro spravedlnost si zasloužýí podporu a ocenění.
Pohadka o zalozeni Izraele napadeneho Araby samozrejme neni pravdiva.Sioniste etnicky vycistili 300 000 palestinskych Arabu, znicili stovky vesnic a spachali masakry vcetne toho v Deir Jasin jeste PRED zalozenim Izraele. Teprve pote se do konfliktu vojensky angazovaly arabske staty. Tohle je proste pravdivy narativ, ktery je u nas ignorovan.
Sionisticky projekt byl od zacatku kolonialistickym pocinem, nemajicim vubec co do cineni s arabskym svetem, ale zlocinnym chovanim vuci Zidum v evropskych zemi a Rusku.