Pražská kavárna

Jiří Guth

Pražská kavárna má schopnost, zájem a možnost šířit své názory skoro na vše. Na rozdíl, dejme tomu, od lesníků a železničářů. Těch je mnohem víc, jsou mezi nimi i velmi bystří a uvážliví lidé, ale holt nevysedávají v pražských kavárnách.

V nedávné glose jsem se zde vymezil vůči tzv. pražské kavárně („není mým životním a společenským prostředím“). Co to vlastně je?

Označuji tak převažující naladění „velkoměstských“ liberálních, vzdělaných, kulturně orientovaných lidí se zájmem o věci veřejné, obvykle dobře situovaných, aspoň relativně.

Velkoměstských, protože kromě Prahy to do určité míry existuje i v Brně. Tam ale není tak bezprostřední kontakt s celostátní „ústřední“ politikou, sdělovacími prostředky a kulturou.

Převažující formou veřejné angažovanosti jsou petice a psaní blogů a komentářů, spíše výjimkou naopak politická zastupitelská funkce.

Ti dobří lidé jsou často světlezelení, typicky v duchu LOHAS respektive BoBos.

- „LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability, životní styly pro zdraví a udržitelnost) je demograficky specifický segment trhu vztažený k dlouhodobě udržitelné existenci a „zeleným“ iniciativám a je tvořený především vyšší a dobře vzdělanou částí společnosti. LOHAS trh je nejen velký svým finančním objemem, ale především tím, že zahrnuje skupiny spotřebitelů s nejvyššími příjmy a výdaji.“ (opsal jsem z www.bio-info.cz respektive z časopisu Moderní obchod z ledna 2010)

- „BoBos - jde o zkratku slov bourgeois bohéme, buržoazní bohém. Lidé, vyznávající tento styl života jsou v podstatě potomky generací hippies a juppies. Zatímco ti první vyznávali pouze bohémství a ti druzí pouze luxus, bobos v sobě sloučili oba styly." (opsáno z novinek.cz)

Je mezi nimi nápadně (ve srovnání s populací jako celkem) málo voličů extrémních stran, méně voličů velkých stran (ČSSD, ODS), jsou lehce doprava a jsou nápadně přelétaví — mnohem víc než ve zbytku populace volili postupně ODA, US-DEU, SZ, TOP 09, VV… a zatím si nejsem jistý, koho vlastně volili letos. Uvítám návrhy zde v diskusi.

Převažující naladění je to, co si myslí, ech, přesněji, co obvykle veřejně hlásá většina osazenstva té kavárny. Pražská kavárna má mimochodem schopnost, zájem a možnost šířit své názory skoro na vše. Na rozdíl, dejme tomu, od lesníků a železničářů. Těch je mnohem víc, jsou mezi nimi i velmi bystří a uvážliví lidé, ale holt nevysedávají v pražských kavárnách.

Joj, nechtěl jsem nikoho urazit tím „vysedáváním“. A rovnou říkám, že docela rád vysedávám v kavárnách (už i v Borovanech jednu máme!). Jenže ono pro „venkovského intelektuála“ je psaní komentářů trochu luxus. Kolem domu, zahrady nebo komunity má hodně co dělat. V průměru, řekl bych, víc než ve velkoměstě. Venkovský (maloměstský) intelektuál? Jistě, například Olga Černá. Nebo třeba moje ambice, musím přiznat. 

Intelekt (polemizuji na dálku s Erikem Taberym) ba ani intelektuálno opravdu není soustředěné jen ve velkoměstských kavárnách. „Na oblasti“ nejsme lepší ani horší, jsme trochu - znatelně — jiní. No a samozřejmě naprostá většina intošů, co jsou tam i onde, normálně pracuje, mnohdy dost těžce (za označením pražská kavárna se prý skrývá nařčení, že ne, ale to je podle mě poněkud paranoidní).

Ještě k velkoměstskosti: česká menší města, to jsou prostě jiné světy. Vydalo by to na přednášku ze sociální geografie. Zkusím v rychlosti několik bodů, typických pro velkoměstskou kavárnu: 1) je sebevědomá — myslí si, zčásti odůvodněně, že na ní záleží, protože ovlivňuje celostátní (!) politiky a sdělovací prostředky. To my „v regionech“ si myslíme jen velmi, velmi výjimečně.

2) má rozhled, ohromné množství impulsů. To internet nemůže reálně nahradit, ty spousty seminářů a přednášek špičkových tu- i cizozemských osobností z různých oborů (a různých názorů).

3) Je velká. Většina lidí má nějak omezenou sociální kapacitu a jen ve velkých městech je těch kavárníků tolik, že ji mohou (si vzájemně) zabrat. V Praze jsou jich (nízké) tisíce, v Brně stovky, v krajských městech vyšší desítky a v například Třeboni ne víc než tucet (ve dvou partách, z nichž jedna chodí do kostela a druhá ne). Na menších městech se proto kavárníci mnohem víc stýkají se zbytkem světa.

4) je prostě bohatší, takže má jiné starosti. Krom jiného je „specializovanější“ — víc vydělává a víc služeb (sociálních, dopravních — respektive ty ani tolik nepotřebuje, řemeslnických…) si kupuje.

Pro oživení uvedu několik komentovaných příkladů z DR: „Přestože má pražská kavárna pro Alexandra Vondru pochopení, nemůže zastřít fakt, že Vondra selhal jako manažer…“ (Lukáš Jelínek, 10. 2. 2011)

Ano, pražská kavárna si vysoce cení disidentství; víc než řídicích a administrativních schopností. Ty jsou šedé, každodenní, úřednické.

Písničkáře Tomáše Kluse považují hlubokomyslní odborníci z pražské kavárny za povrchního, neupřímného, a navíc podle nich není žádný velký zpěvák.“ (Lukáš Jelínek, 26. 4. 2012)

Ve srovnání s Brelem, Vysockým, Baezovou, Mertou, Hutkou, Dusilovou a podobně to hodnocení asi platí. V nabídce trhosvinenského kulturního domu nebo otrokovské Besedy se ale Tomáš Klus vyjímá velmi dobře.

Jaké poměry, takové i veřejné postavy. Soudce Šott se přes noc stal hrdinou pražské kavárny.“ (Jan Šícha, 19. 4. 2012)

Mimo pražskou kavárnu se nejspíš otevřenost soudních jednání tolik necení. Kromě jiného proto, že nemáme čas to sledovat.

Nadpoloviční část svého života jsem prožil v Praze, několik let v Českých Budějovicích, několik na polosamotě (6-12 obyvatel) na Kaplicku a několik v Borovanech (4 000 obyvatel) a v Otrokovicích (18 000). Mluvím nejen podle znalostí a úsudku, ale i ze zkušenosti.

Pražská kavárna, když si chce udělat jogurt nebo upéci chleba, tak si pozve norskou umělkyni a kultivátorku (tak se označuje sama; na střídačku s Norskem žije v Haslemere jižně od Londýna), aby uspořádala v centru DOX umělecko-ekologický workshop, kde účastníci společně sestavují myšlenkovou mapu kolem pojmu „kvašení“. Jo a pak o tom napíše do Literárek! Číslo 4/2013, strany 14-15.

Zato my vesničtí intelektuálové, pokud už to nemáme odkoukané od (pra-)rodičů, tak poprosíme souseda o kulturu či kvásek, zeptáme se ho na radu nebo mrkneme na internet a pustíme se do pokusů a omylů.

    Diskuse
    November 1, 2013 v 10.35
    Pražská kavárna je u nás doma!
    Státní zástupkyně Věrka Nováková napsala na Facebook: "Dlouho mi byl záhadou význam termínu "pražská kavárna", ke kterému se navíc nikdo dobrovolně nehlásí. Podle mých empirických výzkumů to je doma u Saša Uhlová. Kromě toho, že se tam podává výborná káva, si ve dne v noci podávají dveře novináři, rozervaní básníci, divadelníci, výtvarníci, filozofové. Když tam zabloudí nějaký vidlák jako já, pak na to zírá s otevřenou pusou a doma o tom vypráví s očima navrch hlavy."

    Věrka Nováková dobře vystihla podstatný aspekt: "ke kterému se navíc nikdo dobrovolně nehlásí." Ano, nehlásí, protože se ten termín používá jako nadávka, a to je hlavní problém, protože se z něj pak vytrácí analytická rovina - to, co může být na podobné klasifikaci zajímavé.

    Pokud se můj veřejně prezentovaný názor označí jako pražskokavárenský, ztrácí se pak moje argumenty ve prospěch toho názoru. Konkrétně: nepodpořím-li v prezidentské volbě Miloše Zemana s poukazem na to, že je nevypočitatelný a že jeho prezidentování nepřinese nic dobrého české levici (potažmo celé společnosti), je strašně snadné říct: "To je pohled pražské kavárny". Proto si myslím, že i když se jistě dají najít shodné rysy českých městských elit, nenapomůže označení Pražská kavárna kvalitní diskuzi ani v nejmenším.

    Ostatně vyrostla jsem v bytě, kde to vypadalo podobně jako teď u nás doma. Byla to jen předchůdkyně dnešní pražské kavárny? Můj muž totiž vyrostl na sídlišti v Duchcově a pamatuje si, že žili také tak. Zřejmě tedy v duchcovské kavárně :)
    November 1, 2013 v 11.05
    Čemu to napomáhá
    Děkuji za ohlas. Já nevím, jestli si Saša Uhlová myslí, že Vondra a Šott jsou hrdinové a Klus povrchní. Kdybych to chtěl vědět, tak se jí prostě zeptám. Pro jistotu připomínám, že ty tři úryvky jsou ze zdejšího "listu", jehož je Saša redaktorkou. Zašantročili jejich autoři něčí argumenty? Nevím. Domnívám se nicméně, že diskusi přeci jen trošku napomáhá, když v ní namísto výrazu "převažující naladění ´velkoměstských´ liberálních, vzdělaných, kulturně orientovaných lidí se zájmem o věci veřejné, obvykle dobře situovaných, aspoň relativně" můžeme používat pouhá dvě slova.
    Trochu podobná situace: smířil jsem se s tím, že výraz ekologie se začal používat vedle vědního oboru i pro životní prostředí a jeho ochranu. Není to přesné a z jistého hlediska to diskusi nepomohlo, ale uznávám, že přinejmenším je slovo ekologický o něco libozvučnější než "environmentální".
    November 1, 2013 v 11.35
    Čemu to škodí
    Vondra hrdina není, Šotta jsem si musela vygooglovat, protože jsem na celou záležitost zapomněla. Písníčky Tomáše Kluse se mi líbí, ale mně se líbí i písničky Heleny Vondráčkové a Michala Davida, za což sklízím většinou posměch (nejen pražské kavárny).

    To mě ještě z pražské kavárny nevylučuje. Jako největší problém kategorie pražská kavárna vnímám degradaci některých problémů na *pseudoproblémy* tím, že se označí za problémy pražské kavárny. Typicky třeba důstojné podmínky pro porod v porodnici, ale třeba i segreagace romských dětí na úrovni základního školství. Tebe sice z tohoto nepodezírám, ale v praxi to tak mnohdy funguje. Tato témata zavání totiž lidskoprávnictvím a řeší to jen ti pseudohumanisti z Prahy. Opakovaná zkušenost.
    KL
    Jako bývalý "venkovský" student FFUK mám s "intelektuální kavárnou" přelomu 60. a 70. let jistou osobní zkušenost (ten termín je však obtížně definovatelný, pokládám ho spíše za pomocný). Měl jsem vždy dojem, že pohled na svět intelektuálů, kteří jsou pomyslnými návštěvníky této kavárny, je příliš estetický. Tomu pak odpovídají i statusové symboly, které vyznávají. Realita života však bývá často poněkud odlišná od jejich představ.
    November 1, 2013 v 12.42
    "Pražská kavárna " není termín, ale básnický obraz, metonymie.


    Metonymie je "asociace podle soumeznosti" - nejvíc kaváren je v Praze, v Praze je hodně lidí, kteří mají vysokokoškolské vzdělání, mají nadprůměrné příjmy, volí Topku, někteří se setkávají v kavárnách atd. No ale kolik těch vlastností člověk musí mít, aby patřil do pražské kavárny?Básnický obraz se hodí k vyjadřování pocitů, ne k analýze.
    Kam třeba patří poslední osoba, se kterou jsem se sešel v kávárně (dokonce přímo Mlýnské)? Vysokoškolské vzdělání má, příjmy podprůměrné, volila ČSSD, chleba nepeče, názory na ekologii má středního až tmavšího odstínu zelené, pop žádného druhu neposlouchá.
    O některých těch zevšeobecněních Jiřího Gutha pochybuji, že platí i jenom statisticky. Jsou třeba Pražáci, kteří chodí do kaváren, opravdu více politicky přelétaví než lidé jinde? To přece člověk nepozná podle svých kamarádů, na to by musel být statistický výzkum.
    ON
    November 1, 2013 v 12.47
    Chtěl bych jen poznamenat,
    že „pražská kavárna“ nezamořuje naší politickou scénu jen od středu mírně napravo. V ČSSD pan Škromach a pan Hašek správně označují za „pražskou kavárnu“ a) hrstku neschopných členů této strany, kteří se tvrdohlavě brání přijmout názor, že existuje „přirozené“ spojenectví, či dokonce pokrevní spřízněnost mezi sociální demokracií a Milošem Zemanem a b) hrstku pomatených intelektuálů, kteří se stále snaží zaplevelit program strany přiblblými otázkami, jako jsou alternativní zdroje energie (uhlí máme dost), genderová rovnost (schopná ženská se vždy prosadí), či kvalita demokracie (demokracii už máme, hlavní je dát lidem práci a dobře je nasytit).

    Argumentace o přirozeném spojenectví ČSSD a pana prezidenta je ale objektivní pravdou, která ospravedlňuje úsilí pana Škromacha a pana Haška převzít moc v této straně třeba i revolučními prostředky, vykonat spravedlivou pomstu na hnusných zrádcích z prezidentské volby z roku 2003 a začít realizovat prezidentovy geniální myšlenky, jako např. ustavit prezidentský systém, změnit poměrný volební systém ve většinový, postavit kanál Dunaj-Odra–Labe, anebo prolomit těžební limity na severu Čech. (Samozřejmě, uvádím pouze skromný výčet z nekonečného seznamu geniálních záměrů pana prezidenta.)

    Toto svaté úsilí prezidenta a jeho sociálnědemokratických apoštolů pana Haška a pana Škromacha dospět do původního přirozeného stavu „ČSSD = Zeman“, ve kterém se budou nejen členové ČSSD ale všichni občané této země těšit z opravdové svobody, však soustavně sabotuje zrádcovská sociálnědemokratická frakce „pražské kavárny“ za pomocí schwarzenbergovsko-kalouskovské a sudeťácké pravice, jak jsem toho právě svědky. V čele sociálnědemokratické „pražské kavárny“ stojí Jiří Dienstbier, který se stále nedokáže vypořádat s drtivou prohrou v prezidentské volbě, kdy dostal pouhých 16% hlasů. Fujtajbl!
    November 1, 2013 v 13.14
    Pro pana Novotného
    Díky! Pobavil jste mě:)
    November 1, 2013 v 16.16
    Borovany,
    ....tam by chtěl žít každý, včetně mě teda.
    Borůvkobraní, Ovčácké slavnosti, kláštěr-zámek, bazén ve škole...
    PM
    November 1, 2013 v 20.25
    Pražská kavárna Neunásdoma dnes nepatří levici skoro vůbec.
    Zato je plna pseudopravice, která vylučuje souvislost mezi etikou a estetikou a je - a možná právě proto - komplikovaně zamilovaná do čelných představitelů TOP.
    November 1, 2013 v 20.55
    velmi potřebné téma
    Z Benešova (16 000 obyvatel) a Vlašimi (12 000) se mi téma, které otevřel Jiří Guth, jeví jako velmi významné.

    Když sleduji noviny nebo televizi (obojí vytvářené převážně novináři z Prahy), připadá mi, že vycházejí z úplně jiného světa, než jaký vidím kolem sebe. A taky že ano. Počínaje tím, od kolika do kolika hodin se v Praze pracuje, přes nesouměřitelnost v infrastruktuře, propastný rozdíl v příjmech pracujících, až po volební výsledek, který se ani trochu nepodobá zbytku republiky. Není proto divu, že lidé žijící v takto odlišných podmínkách kladou důraz na úplně jiná témata, než lidé z regionů. A jejich hlas je, ač se jedná o početně velmi slabou menšinu, veřejně slyšet daleko nejsilněji. Nemůže být i tento rozpor jedním z důvodů frustrace, která se tak zřetelně projevila ve výsledku voleb?

    Až bude Jiří Guth zakládat nějakou „venkovskou kavárnu“, jež se bude pokoušet zvrátit stávající hrubý nepoměr, hlásím se. :)
    MP
    November 1, 2013 v 21.29
    Protestuji
    Pražské kavárny jsou -- jako instituce, nikoli jako turistické podniky -- na vymření a je ohavné je urážet spojováním s fenoménem snobské konzumeristické stádnosti. Podobně jako se nehodí spojovat vola, to milé, užitečné a pokojné zvíře se jménem kdekterého českého politika.
    Býval jsem kdysi kavárenským povalečem, nádherná a smysluplná záležitost, báječně komplementární k činnostem jako je studium a psaní, které musí člověk provozovat osaměle. Musí se ovšem provozovat v kavárnách, tedy v místech, kde je doma smířlivá hašteřivost, neuctivé poklepávání každé modly, zda nezní dutě či nadutě -- a pošilhávání každé pravdě pod sukni (má sice krátké nohy, ale přece jen je rodu ženského -- ano, politická korektnost v kavárnách doma nebývala).
    Pražská intelektuálská kavárna v textech Lukáše Jelínka a v ústech politiků, kteří si při odchodu z rautu či golfu nazouvají holinky od hnoje jako symbol zemité lidovosti zatímco snaživě vydávají svůj polovzdělanecký mindrák (v Adornově smyslu slova) za boj proti prázdnému intelektualismu -- to není nic než fráze; nepřemýšlivá a grafomanská u Jelínka, podlá a špinavá u těch politiků. Jiří Guthe, přenechte jim ji, nesnažte se z ni dělat pseudosociologickou kategorii; nemyslím, že by to byla galéra, na kterou byste patřil.
    November 1, 2013 v 21.48
    taky bych se přidal...
    scházet bychom se mohli akorát online
    MP
    November 1, 2013 v 22.06
    Pavlovi Kolaříkovi
    Ve Slávii se možná občas scházejí opravdu přesně ty "intoši", které Guth popisuje. Tedy ani kavárna, ani intelektuálové. Na tuhle karikaturu jsem zapomněl, vzpomínkový optimismus. Rozhodně ovšem musejíti ve Slávii mít nadprůměrné příjmy - jo, a taky vesměs nebydlí v Praze.
    Jinak ducha "pražské kavárny" najdete dnes v Praze mnohem spíše v čajovnách a pár klubech, pak už jen několik zasutých míst.
    November 1, 2013 v 22.34
    Pane Guthe,
    nezlobte se, ale takhle podána mi "pražská kavárna" přijde prostě jako karikatura nebo stereotyp. Jeden zvlášť výrazný příklad: "Pražská kavárna, když si chce udělat jogurt nebo upéci chleba, tak si pozve norskou umělkyni a kultivátorku" atd. No nezlobte se na mě!!! Jakou to má analytickou nebo poznávací hodnotu? To bych mohl napsat třeba: "Typický obyvatel Sudet neustále (i když je venku krásně) vysedává v zahulené nonstop herně a se skelným pohledem do sebe lije jedno ředěné pivo za druhým." Nebo tohle: "Kolem domu, zahrady nebo komunity má (venkovský intelektuál) hodně co dělat. V průměru, řekl bych, víc než ve velkoměstě." Odkud berete odhad, že to tak v průměru je? My v Praze fakt nejsme žádní mimozemšťani; většinu své energie věnujeme starostem o nemocné děti, rodinné dluhy, rozbité pračky a tak. Ve Vašem sloupku jsou i zajímavé postřehy; ale bohužel je to promíseno těmihle stereotypy.
    November 1, 2013 v 22.43
    Pane Truhelko,
    souhlasím s Vaším komentářem. Téma samo je velice důležité; jen způsob, kterým ho pan Guth otevřel, mi připadal nedostatečně precizní.
    November 1, 2013 v 22.52
    Pane Kolaříku,
    ač s konceptem pražské kavárny nesouhlasím, mohu Vám poradit. Stavte se na Kampě v Mlýnské kavárně. Tam to je :)

    http://www.citybee.cz/gastro/:/vizitky/4985-kavarna-mlynska/detail

    November 1, 2013 v 23.33
    Jeden konkrétní příklad.
    Je to asi 9 let, tak se omlouvám, pokud si to nepamatuji přesně.

    Jiří Paroubek ještě jako ministr pro místní rozvoj navrhoval (asi novomanželskou?) půjčku na byt 300 tisíc. Nějaká ekonomka (možná Markéta Šichtařová? nevím) ten návrh v celostátních novinách kritizovala - prý si za to člověk stejně byt nepořídí. Zrovna ten den jdu po Vimperku a co vidím: inzerát na byt za 300 tisíc.

    November 1, 2013 v 23.53
    Saše Uhlové - "tam to je", ano,
    ale dlouho nebude, za chvíli tam budou turistické kanceláře vodit turisty. K "pražské kavárně" se nikdo nehlásí dílem, protože je to také nadávka, jak píšete, dílem ale proto, že musí být trochu tajná, nemůže být v bedekru. Aby byl člověk "in", musí být někdo jiný "out".
    November 2, 2013 v 7.49
    Karikatura, byty a nepřesnosti
    Děkuji za spoustu dobrých postřehů a doplňků. Namátkou:
    * Danieli (bývalo ve SZ zvykem si "defaultně" tykat, pokud to někomu nevadilo) , jistěže je to (i) karikatura, k tomu se rozhodně hlásím. Ale tu norskou kultivátorku s myšlenkovou mapou kvašení (a článkem v LtN) jsem si fakt nevymyslel, podle mě je to skvost. Když už chceš v nepřesné analogii charakterizovat typického obyvatele Sudet (já bych si na to netroufl), tak k tomu mohu poznamenat, že za hodně dobrý obraz vesnice v Sudetech v 90. letech 20.st. považuji Slámovy Divoké včely.
    * Víš, na vsi či malém městě máme také nemocné děti, rodinné dluhy, rozbité pračky a tak. Ale k tomu ještě navíc ty domy, zahrady a silnější sousedské vazby.
    * Příklad s bytem za 300 000 Kč je výborný; děkuji za ilustraci.
    * Za aktuelní doplňky a trefné postřehy nejen o Slávii děkuji také M. Profantovi.
    * Vzpomínkový optimismus jistě může v mém textu také hrát svou roli. Pocházím z Vinohrad, dalo by se říci.
    * Zdravím Martina Truhelku. Z prvního čtvrtstoletí svého života jsem vlastně v součtu několik let prožil na chalupě (dříve to byl spíš letní byt) na Benešovsku.
    * Necítím se být tím, kdo "téma otevřel". Ze souvisejících textů doporučuji jak rozvernější sloupek Zuzany Válkové, tak přesnější a vážnější komentář Honzy Černého.
    * Z pasáže o politických stranách si v zájmu preciznosti můžete odmyslet véčka a naopak doplňuji, že "mnohem víc než ostatní Pražané volí KDU-ČSL".
    et
    November 2, 2013 v 9.51
    Nesouhlasím
    Přijde mi, že je zbytečné se takhle na lidi ve městě vytahovat. Pracují také velmi tvrdě, takže dělat z nich od reality odstřihnout skupinku, je neférové. Když vstoupíte do pražské kavárny, jsou buď prázdné a nebo tam spíš potkáte někoho z proaltu. Nevím, proč by měl být problém, když se někdo někdy potká u kávy. A je špatně, že se teď v pražských kavárnách levice scházela na pomoc Sobotky? Zkuste si představit, kdyby někdo napsal takhle povýšený text o lidech v malých městech, to by byla křižácká výprava. Závěrem: Kdokoli, kdo používá intelekt, je mi sympatický. Je mi jedno, jestli zleva nebo zprava, myslím, že kavárenských intelektuálů máme strašně málo a je to škoda. Jak by se ale člověk mohl po dvanáctihodinové či delší šichtě uvelebit v kavárně?
    MK
    November 2, 2013 v 11.05
    Pane Tabery
    jste tento týden už druhý, kdo se přede mnou zmiňuje o dvanáctihodinové šichtě, jako by to bylo něco nejen běžného ale i normálního. A musím říci, že se mi otevírá kudla v kapse. To si pravicoví intelektuálové vážně nic nedělají z konce osmihodinové pracovní doby?
    MP
    November 2, 2013 v 12.00
    Michaelovi Kolaříkovi
    Vy se před zkouškou učíte čtyři hodiny a pak si odpíchnete půl hodinovou přestávku, abyste byl podle Zákoníku práce? Erik Tabery nepoužil šťastně slovo šichta, ale ve svobodných povoláních si hlídáte čas potřebný k práci sám a pak jsou povolání, ve kterých je na Vás, abyste věděl, že tohle teď nepočká. Vědecký výzkum, novinařina, pro někoho kupodivu ministerstva, obchod, samozřejmě medicína atd. -- tam všude prostě lidé občas -- a někdy dost často občas -- vědí, že teď si právě nemůžu odpíchnout a jít domu.
    Nesdílím Taberyho heroismus tvrdě pracujících yuppies a rozhodně nevím, proč by se člověk po dvanácti hodinách práce nemohl a neměl uvelibit v kavárně, ale právě tak si nemyslím, že by ten rozkolísaný pracovní rytmus "měšťáků" nějak ohrožoval civilizační vymoženost osmihodinové pracovní doby.
    November 2, 2013 v 12.38
    Ohrožení civilzační vymoženosti osmihodinové pracovní doby
    " si nemyslím, že by ten rozkolísaný pracovní rytmus "měšťáků" nějak ohrožoval civilizační vymoženost osmihodinové pracovní doby."
    Já si myslím, že ohrožuje. Vědci, lékaři, žurnalist atp. neměli osmihodinovou pracovní dobu nikdy a nikdy ji mít nebudou. Ovšem taková povolání jsou volbou.

    Dnes jsou k práci deset a více hodin denně nuceni i lidé, pro které to volbou není, přistupují na to proto aby vůbec nějakou práci sehnali.

    Heyrovský od svých vědců čekal, že do práce v neděli přijdou aspoň dopoledne. V naší době má tenhle přístup kdejaký manažer prodeje a čeká skoro stejné nasazení od lidí, kteří se v práci nerealizují tak jako on a mají nějaký normální mimopracovní život.
    MP
    November 2, 2013 v 14.07
    Jiřímu Kubičkovi
    Nejsme ve sporu. Já psal právě o těch povoláních volbou. I když tu volbu bych dal do uvozovek; prostě to jsou profese, ve kterých musíte tu rezignaci na pravidelnou pracovní dobu přijmout, pokud je máte dělat dobře.
    Osmihodinová pracovní doba ohrožena je a její obrana není a nebude jednoduchá. Mimochodem jedním z důležitých nástrojů obrany je právě pečlivé vydělení těch profesí, kde nedává smysl.
    November 2, 2013 v 15.22
    To jsem rád, že nejsme ve při. Pokojně si dále užívejte svého víkendového volna.
    November 2, 2013 v 16.51
    neRESPEKTabilní pružnost
    Právě pan Tabery mi před několika dny napsal na facebooku: "Zmínil jste už legendární pražskou kavárnu, kterou většinou zmiňují lidé s velkými předsudky. Je to snaha zdůraznit, že ´intelekt´ je překážkou." Nemohu si pomoci, ale já tomu rozumím tak, že intelekt je jen v té pražské kavárně (resp.jen v Praze).
    A teď mi tady vyčítá nějakou povýšenost. Ach jo. Četl vůbec tu pasáž, kde obdivuji sebevědomí, rozhled atd. pražské kavárny?
    Já tu rád uvedu příklad, jak moc pražskou kavárnu potřebujeme: kdybychom kvůli průserům s nezaměstnaností a pod. nechávali stranou třeba důstojné podmínky pro porod v porodnici nebo segregaci romských dětí na úrovni základního školství (jako tom výše psala Saša Uhlová), bylo by to podle mě zlé, žilo by se v ČR hůř. V celé ČR, nejen v Praze :-).
    November 2, 2013 v 17.17
    Dobrý den,
    Já bych ten termín úplně nezatracovala. Vždy byly určité intelektuální okruhy či ideové proudy, které na chod společnosti měly vliv. A jako takové mi připadá smysluplné to analyzovat. Stejně tak reálně existuje proud DR ( i když bychom konkrétní manifesty shody hledali nelehce). Jedním ze zajímavých témat pro obě strany ( i vzájemně viděné) by bylo pojetí svobody.
    November 2, 2013 v 18.17
    Jako termín bych "pražskou kavárnu" zatracoval, je to klišé

    a básnický obraz, jak už jsem marně vysvětloval, analyzovat není co.

    Pokud se tím termínem ironizují a sebeironizují osoby, proč ne, ale ono se to opravdu používá k znevažování intelektuálně presentovaných závažných témat s představou, že to vymýšlejí lidé, kteří jsou ve vatě a nemají roupama co dělat, což je víceméně pomluva.

    Nevěřím tomu, že by Erik Tabery na svém facebooku tvrdil, že intelekt je jen v pražské kavárně, z toho co pan Guth cituje, to nevyplývá. Ale já na facebook nechodím.

    Samozřejmě lidé, kteří jsou vzdělaní, komunikují mezi sebou, domlouvají se atd. "vytvářejí intelektuální okruhy a ideové proudy, které mají vliv". Také ti lidé často žijí velkoměstech. Pokud by ty okruhy a proudy u nás někdo chtěl analyzovat ve vší vážnosti, asi by nevycházel z unaveného klišé "pražská kavárna".
    MK
    November 2, 2013 v 18.33
    Pane Profante,
    samozřejmě že ne. A souhlasím s tím, že někteří lidé osmihodinovou pracovní dobu mít nemohou. Ale ani tam by neměla být dvanáctihodinová šichta normou. Někdy ta práce z logiky věci nadbývat nemůže (pokud netrpí pracoviště nedostatkem sil, což zase vede k úbytku na kvalitě, směny, nesměny). Něco jiného je, pokud někdo vidí ve své práci tolik smyslu, že pracuje, i když nemusí.
    Zajímavé ovšem je, že za kavárenské intelektály jsou označováni především příslušníci těchto povolání.
    MP
    November 2, 2013 v 18.56
    Michaelovi Kolaříkovi
    Já tomu sousloví rozuměl ve smyslu "intelektuál, který je (resp. často pobývá) v kavárně". V tomto smyslu jsou "kavárenští intelektuálové" příslušníci těchto (svobodných) profesí jaksi z podstaty. A představují jen část téměř vyhynulé kavárenské fauny.
    Zatímco Vy to zřejmě čtete jako spojité sousloví. A nejspíš nejste sám. Nenapadla mě taková možnost, i když je samozřejmě legitimní.
    MP
    November 2, 2013 v 19.11
    Jiřímu Kubíčkovi
    Já, Vy a Ota Novotný reagujeme na "pražskou intelektuálskou kavárnu" jako na zlovolné klišé, politicky zneužívané, řadí se nám někam poblíž "prohnilých intelektuálů". Zatímco Markéta Hrbková a Saša Úhlová si Guthovo ambivalentní pojetí rovnou vyložily pozitivně a v dobrém si intelektuálskou kavárnu osvojily. S roztomilým půvabem a proč ne? Proč ji přenechávat druhé straně? Jsou prostě moudřejší než my.
    November 2, 2013 v 20.01
    kavárna jako kavárna?
    Skutečně jde o tu kavárnu?

    Já to tedy od počátku chápu přeneseně - že ten pojem odkazuje na odlišnost pražského světa od mimopražského, která znesnadňuje vzájemné porozumění.

    Wikipedie: "Praha také vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s výjimečně vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. Podle statistik Eurostatu je šestým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 172 % průměru celé EU (HDP na obyvatele ČR dosahuje pouze 80 %)."
    PL
    November 2, 2013 v 20.23
    železničářská země
    Dovolím si zcela "nekavárensky" poznamenat, že jako nadávku lze začít používat jakýkoliv básnický obraz, ale i jakýkoliv termín. Rozhodně to lze mimo jakoukoliv kavárnu, ale spíš i "nemimo". Nicméně pokud se už z termínu stane zlovolné klišé vzdor těm, kterých se týká, tak jejich schopnost a zájem šířit své názory to sice neohrožuje.... ale to je asi tak vše.
    November 2, 2013 v 20.32
    Pražská kavárna je výstižnou ilustrací
    Samozřejmě, že "kavárna" je jen ilustrací pro určitý "morbus pragensis", který tu krásně popsal pan Guth.

    Zdejší diskusní příspěvky mnoha "pražských kavárníků" od pana Taberyho po pana Profanta přesně formou odpovídají tomu, jak se po dlouhá léta Praze vyplácí sebestřednost a odpor proti "Venkovu" zabalovat do intelektuálních slov vyjadřujících to, jak my to v Praze víme nejlépe...
    November 2, 2013 v 20.37
    Martinu Profantovi
    Já nevím, co je tady ta druhá strana. Jiří Guth je z Vinohrad, ví o workshopech o kvašení v Doxu a co píšou v Literárkách. Jeho kritika pražské kavárny je čistě intelektuálská, v žádné pražské kavárně by nezvedla jediné obočí, sebeironie je Praze povinná.
    Pražští intelektuálové jako Jiří Guth se na nezkažený venkov, kde je život skutečnější než v dusném ovzduší pražských salonů a kaváren, uchylovali již od doby Boženy Němcové.

    Saša Uhlová má větší smysl pro humor než já, to ano. Možná si to, co píše, přečtěte ještě jednou.


    MP
    November 2, 2013 v 21.57
    Jiřímu Kubičkovi
    Druhá strana té ambivalence? Myslím, že to přesně popsal Ota a shodou okolností hned nad Vámi ilustroval David Unger -- ona metafora typu morbus pragensis prostě po zkušenostech dvacátého století nepůsobí nikdy nevinně, vždycky v ni zaznívá touha po očistě národního těla (či těla jiné kolektivity).
    "Na churavá města pošlem letce/na místo desinfekce plomby"
    Rozhodně jsem neměl Saśu U. či Markétu H. za - řečeno s Komenským - protivnou stranu. Jen jsem řekl, že to vzaly moudřeji, vy říkáte, že Saša U. má větší smysl pro humor, což je podle mého názoru prakticky totéž.
    Jinak jistě, úkolem pražské kavárny vždycky mimo jiné bylo, aby měly toho času vesničtí intelektuálové společná témata k hovoru vážnému i jinému.
    MP
    November 2, 2013 v 22.07
    Davidovi Ungerovi
    Ale proč bych měl odpor vůči Venkovu do čehokoli halit. Já to periodikum nemám rád docela otevřeně, protože jsem ho kdysi musel číst. Oproti tomu venkov docela rád mám, vydržím se na něj celé hodiny koukat přes zatmavená skla své klimatizované limuzíny.
    et
    November 2, 2013 v 23.09
    Kavárna
    Tak mi pomožte a popište, co ti Pražáci nevědí, takže není moc dobré jim naslouchat. Rád se to dozvím.
    November 2, 2013 v 23.37
    Jirko,
    defaultní tykání velice rád přijímám. V SZ jsem sice 7 let, ale pro samé starosti o děti a pračky jsem se v ní zatím až tak moc nesocializoval. :)

    1) Norská kultivátorka: zaprvé, jestli šlo o vystoupení v DOXu, tak to bylo (i pro účastníky) spíš "umění" než "život", ne? Zadruhé, můj příklad se štamgasty ze sudetského nonstopu je zcela reálný. V dané vesnici tímhle způsobem ZCELA JISTĚ žije (percentuálně vzato) mnohem vyšší počet obyvatel, než kolik Pražanů (nebo i pražských kavárenských povalečů) sjíždí norské kultivátorky. A přesto to o dané vesnici nic moc nevypovídá - stejně jako tvoje norská kultivátorka nic moc nevypovídá o Praze.

    2) Podle mě fakt nemá moc smysl se dohadovat, jestli mají lidé víc životních starostí a míň volného času na vesnici (jak tvrdíš v článku) nebo ve městě. Ani moje vlastní zkušenost (z města i z vesnice), ani (promiň) nic z toho, co jsi napsal, na to nedává nějakou všeobecně platnou odpověď.

    3) Opakuji, že jsem VELMI skeptický k tomu, používat stereotypy a karikatury jako nástroje poznání. Naopak věcné a konkrétní příklady toho, jak se "pohled z Prahy" míjí se životem ve zbytku Česka, mě vždycky velice zajímají.

    4) A ještě drobná osobní zkušenost: když jsem ještě měl čas pravidelně někde vysedávat (tedy tak před deseti dvanácti lety), tak mnohem spíš v pražských ČAJOVNÁCH než kavárnách. V okruhu mých přátel to bylo podobné. Nevím, nakolik jsme byli typičtí. Ale přítomnost čajovny na menším městě mi vždycky přišla jako znak jisté "kulturní gentrifikace". Nevím ale, jestli je to oprávněný pocit, nebo nějaký můj kulturní stereotyp. :)

    November 2, 2013 v 23.52
    Co Pražáci nevědí?
    Eriku, v tom je právě ten problém. Já bych Ti tady hned vyjmenovala několik témat, které "pražskou kavárnu" míjí, ale vlastně moc nechápu, proč by se to mělo týkat právě a jen Pražáků. Odtrženost elit od marasmu, který čím dál víc ovládá velkou část populace ČR, není problém, který by se dal definovat jako územní.
    MP
    November 3, 2013 v 0.17
    Saše Uhlové
    Tak teď se musím zeptat já. Ne na ta témata, která míjí "pražskou kavárnu", ty si umím představit, ale na ty územně neukotvené odtržené elity. Co to je a co to žere?
    Znám dost lidí odtržených od marasmu, ale vesměs bych je nenazval elitou.
    November 3, 2013 v 0.58
    Moc dobrá otázka Erika Taberyho
    napadá mě: hladový sytému nevěří. Praha je bohatý region v o dost chudší zemi, jak připomíná Martin Truhelka. Především je zde daleko větší existenční jisotota pro lidi jako jste Vy, pane Tabery, nebo koneckonců i pro lidi jako jsem já. Kdyby skončil Respekt, bude to pro Vás trauma, ale neklesnete na sociální dno a dokonce asi budete mít jinou slušnou a zajímavou práci. Vlastní zkušenost existenčního ohrožení někteří Pražáci nemají (jiní ovšem ano, ale je jich daleko méně než třeba v Hodoníně či Třinci, kde jsem byl nedávno). Lidé z jiných regionů nám Pražákům nevěří, že sdílíme jejich prožitou zkušenost.
    November 3, 2013 v 8.44
    Skaute, pomoz si sám (a něco pro D. Soukupa)
    Vážení přátelé, děkuji za zajímavé názory. Musím si ale postěžovat, že o tom, k čemu jsem v textu decentně vyzval, totiž jak volila pražská kavárna, zatím nepíšete (a ani na fejsbuku jsem to nezaznamenal). Z toho, co z výsledků "vytáhl" Petr Holub (http://aktualne.centrum.cz/domaci/volby/clanek.phtml?id=794208), se zdá, že Babišovci ani Okamurovci to nejspíš nebyli. ANO bych ale úplně nevylučoval... Já osobně si myslím, že většinově volila topku (čímž mj. relativizovala onu přelétavost, kterou jí podsouvám), ale silné argumenty pro to nemám. Co vy na to?
    Danieli, já nevím, jestli jsi Divoké včely viděl. Odkazem na ně víceméně potvrzuji, co píšeš o typickém obyvateli sudetských vesnic :-).
    Já jsem nechtěl stavět údajné životní starosti proti volnému času, jak naznačuješ. Ve "vlastnoruční" péči o dům a zahradu se to spojuje - a to i s radostmi, s potěšením z výsledku. Jen si myslím, že náplň volného času je na vesnici mnohem víc určena bezprostředním okolím a méně nejrůznějšími módními trendy a také třeba globálními problémy. Musíme proto mj. dávat pozor na hrozbu omezenosti a uzavřenosti. S internetem je to naštěstí snazší než dřív.
    A pro jistotu ještě jednou: ten text není sociologická studie, ale zhruba řečeno něčím jako fejetonem (arci ne žánrově čistým a nejspíš ne zrovna povedeným). Pojem pražská kavárna už dávno existuje a koluje a já se tady jen vyoutoval, jak mu rozumím; je to hned na začátku: převažující naladění velkoměstských liberálních, vzdělaných, kulturně orientovaných lidí se zájmem o věci veřejné, obvykle dobře situovaných, aspoň relativně.
    Možná, že tyto elity (raději v uvozovkách? nevím) nejsou na Prahu nijak fatálně vázány, ale rozhodně se tam soustřeďují.

    Zajímavé je, že v následných diskusích se prakticky vůbec nerozebírá jeden z mála skutečně "kritických šlehů", který tam mám - vadí mi nízká přímá veřejná angažovanost těch lidí, tedy jejich účast na kandidátkách potažmo v různých zastupitelstvech. V protikladu k tomu, jak rádi a ostentativně demonstrují své názory a účastní se různých forem nátlaku na (zvolené) politiky. Je mi proto sympatické od "notorické petentky" Olgy Sommerové, že do zastupitelstva městské části Praha 7 kandidovala, ale přiznejme si, že o její činnosti tam je slyšet pramálo a ona sama to ani neuvádí na svých webových stránkách. Trochu podobně mladí antikomunisté v Č.Budějovicích, kteří rádi demonstrují a happeningují, odmítli pracovat ve zvláštním kontrolním orgánu krajského zastupitelstva, který by sledoval školskou politiku v gesci radní z KSČM. Šimon Heller je přitom velkým oblíbencem ne-li pražské kavárny, tak Respektu určitě.
    MP
    November 3, 2013 v 11.10
    Jiřímu Guthovi
    Jak volila "pražská intelektuální kavárna" určit nejde. Nejen proto, že jinak volili ti od Magistra Kellyho a jinak ti z Mlýnské -- a doufám, že ani ti od Magistra nevolili jednotně.
    Tzv. průzkumy nemají v tomto případě absolutně žádnou výpovědní hodnotu -- leda se dá s velkou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že volič SPOZ z pražské kavárny je hodně vzácné zvíře, podobně Úsvitu. ANO a komunisté byli zřejmě mírně podreprezentativní. Ale to se všechno dalo odhadnout i bez práce s údaji z těch šetření. nedal bych ruku do ohně za hodně výraznou podporu TOP 09 v této skupině.
    Erik Tabery má v jednom pravdu, v té imaginární pražské kavárně potkáte častěji aktivistu ProAltu (resp. podobných iniciativ) než čtenáře Respektu. Tedy cum grano salis, osobně mám podezření, že kdyby Respekt nečetli levicoví návštěvníci intelektuální kavárny, aby měli na co nadávat, dávno by zkrachoval.

    K těm elitám: Jak kdysi napsal Pavel Eisner, francouzsky créme de la créme, dělá se z toho, co seberete z povrchu mléka, tedy česky se má slout "sebranka". Ale i když byste se pokusil ten pojem číst hodně popisně, nevýhoda toho slova spočívá v tom, že se typický příslušník elity rozpadá mezi Dalíka a Jana Kellera.

    A mimochodem, Praha je bohatý region plný chudých lidí -- a žije se těm chudým v Praze hodně draho. Kdybych měl takhle usuzovat podle podle jednoho ukazatele, žije lidem na Severní Moravě skvěle, protože se tam za posledních deset let postavilo nejvíc vil za více než padesát milionů.

    Pozn. Abych nebyl zase osočen z pražské sebestřednosti, Magister Kelly byla veřejná místnost nevalné pověsti -- myslím, že už neexistuje, ale mohu se mýlit --, ve které se scházela skupinka kolem poradců pana premiéra, později prezidenta Klause. Aktivní v mediích s identtifikací "my od Magistra Kellyho".
    November 3, 2013 v 11.56
    "velkoměstských liberálních, vzdělaných, kulturně orientovaných lidí se zájmem o věci veřejné, obvykle dobře situovaných, aspoň relativně." Tito lidé se podle Vás přímo velmi málo veřejně angažují. Až na tu kulturní orientovanost, u které nevím, jak ji poznat, je to ovšem sociologická charakteristika skoro všech pražských zastupitelů za strany, které se hlasí k liberalismu. (Majetkové poměry zastupitelů sice neznám, ale většina Pražáků s vysokoškolským vzděláním má nadprůměrné příjmy).

    Praha má třistakrát víc obyvatel než Borovany, ale nemá třistakrát víc zastupitelů, proto se daleko menší procento Pražáků angažuje v těch zastupitelstvech. V celostátní politice se Pražáci angažují nadprůměrně.
    AB
    November 3, 2013 v 14.31
    Řekl bych, že termín "pražská kavárna" vyžaduje přeznačení, a to na termín "pražská hospodokavárna". Z toho důvodu, že značná část vzdělanců se za toto zařazení stydí, nejspíše z obavy, aby nemuseli naplňovat očekávání, obvykle na intoše kladená. A proto chodí ostentativně na pivo.

    Z tohoto a dalších důvodů mi pro sociální metavrstvu "pražská hospodokavárna" vyhovuje diagnóza zakladatele českého vnitřního lékařství Josefa Thomayera, totiž dementia mesobohemica.

    Jeho Pražané mu porozuměli a z vděčnosti po něm pojmenovali nemocnici.
    November 3, 2013 v 15.25
    Nádherná diskuse!
    Jako "vidlák" z vesničky připojené administrativně k Brnu si nedovolím soudit, ale dovolím si poznamenat:
    Dejte dosavadní diskusní příspěvky na dvě hromádky: Souhlasné (pochvalné) a nesouhlasné (kritické). A pak v každé spočtěte autory pražské a mimopražské. Graf se čtyřmi sloupečky. A nebo římský čtverec. Pamatujte ale na základní poučku: Každá korelace se skládá ze dvou regresí. Jeví se mi tedy, že o korelaci nejde, průkazná je zde, zdá se, jen jedna regrese: Mimopražští vidí "pražskou kavárnu", tedy vnímají, že do ní nepatří, Pražané žádnou nevidí a také vnímají, že do ní (do toho termínu) nepatří.

    Všem Pražanům, co pražskou kavárnu nevidí a ona tudíž neexistuje a oni do ní nepatří, doporučuji základní kurs statistiky, a v něm testování hypotéz. Když se výběrové soubory (na dané hladině významnosti) statisticky liší, znamená to na oné hladině významnosti (například 95%, 99%...) že nejde o výběry z téhož základního souboru (což umožňuje zamítnout s příslušnou pravděpodobností nulovou hypotézu). To vůbec nemusí znamenat, že rozložení výběrových souborů se nepřekrývá. Samozřejmě, že částečně ano. Jen jejich charakteristiky (střední hodnota a rozptyl, kupříkladu) se liší dost na to, aby s danou pravděpodobností nepocházely ty výběry z téhož základního souboru. Ergo jde o dva základní soubory a má tudíž smysl je zkoumat a odděleně popisovat jejich vlastnosti a chování...
    MK
    November 3, 2013 v 15.38
    Pane Jedličko,
    Bydlím v Ostravě, studuji v Brně. O žádné Pražské kavárně nic nevím, a ani mi nechybí. Asi budu statistická chyba.
    November 3, 2013 v 16.47
    Pane Jedličko,


    z hlediska statistického má Vaše úvaha pár nedostatků , ale ty pominu a přijmu Váš závěr, že pražská kavárna je něco, co vidí (myslí si, že existuje) mimopražští. To ale neznamená, že existuje.

    Z pojmu nelze usuzovat na existenci, na to poukázal již Kant ve svém vyvrácení ontologického důkazu boží existence. Ten důkaz praví, že bůh existuje, protože naprosto dokonalou bytost si může myslet bytost nedokonalá (člověk). K dokonalosti patří existence a tudíž Bůh existuje. Kant ale poukazuje na, že existence není atribut. Vyvrátit toto vyvrácení ontologického důkazu zkoušel kdekdo, včetně Wittgensteina a nikdo neuspěl.

    Já myslím, že pražská kavárna existuje, ale není v Praze. Je například v Borovanech a ve Zlíně.
    AB
    November 3, 2013 v 17.13
    Pane Kubičko,
    to, že pražskou (hospodo)kavárnu je možno rozeznat pouze ze Zlína, Borovan nebo jiných lokalit mimo Prahu, by Vás nemělo překvapovat, není to ojedinělý jev. A nic to neubírá na jejím zarmucujícím vlivu na stav veřejného komunikačního prostoru

    Je to ovšem jev empirický, vzdorující definicím. Ale je možné jej dobře popsat na základě pozorování. Jednou z takových empirických charakteristik je častý postoj, prezentovaný v internetových diskusích: "Inteligentní, prozíravý, celoživotně se vzdělávající horník se nemusí obávat o obživu ani po uzavření dolu Paskov."
    November 3, 2013 v 17.43
    Empirické jevy nevzdorují definicím, definicím vzdorují dojmy. O kom ze zdejších pražských diskutujících byste si myslel, že by s tím hloupým názorem souhlasíl? O mně, Martinovi Profantovi, Eriku Taberym., Saše Uhlové?
    MP
    November 3, 2013 v 18.16
    Aleši Bajgarovi
    To je úžasná věta. Opravdu to takhle někdo napsal, nebo je to Vaše geniální zkratka? Ať tak či onak, stokrát bys mohl zkusit namalovat vola a takhle ho netrefíš.
    Jenomže právě tahle věta nejde přivlastnit "pražské intelektuální kavárně", jak tuto již neexistující entitu zobrazuje Guthův článek a následná diskuse. Není v ní ta správná sebestřednost.
    "Paskov, kde to je?", "Nebudou mít co jíst? A víte, co já měsíčně zaplatím svému obezitologovi?", "Paskov? No jo, důl, kolem toho je rozruch jen protože žijeme v patriarchální společnosti. Koho zajímá situace ve feminizovaných odvětvích?" -- to by tak odpovídalo zločinnosti výše popsané zločinnosti pražské kavárny. Jsou to blbství, která jsou salonfähig, Ale ta podučitelská fráze neoliberálně přeškoleného politruka je beznadějně nekavárenská.
    ??
    November 3, 2013 v 18.40
    Mluví se o hornících p. Kubičko, tak jsem neodolal.
    Je mi jasné, že pojem Pražská kavárna, poněkud zkresluje pohled na to o čem vypovídá. Nejde o pražáky v geografickém slova smyslu ( aspoň pro mne) , ale o určitý způsob uvažování. Jména která jste uvedl jistě s tímto hloupým názorem nesouhlasí, bohužel nejsou tito lidé schopni domyslet svůj postoj až do konce. Takže v prezidentské volbě (Sáša Uhlová se tím netají) u ostatních se to dá úspěšně předpokládat, volili Schwanzerberga. Předsedu asociální TOP 09, symbol neoliberálního zla. Tu TOP 09 a ODS , jejíž ideologové se snaží tento hloupý názor " vtlouci do palice zabedněné lůzy". Čímž prosazování tohoto názoru (i když nepřímo a patrně neuvědoměle ) podpořili. Tak já vnímám "Pražskou kavárnu".
    Když byl i v DR špiněn pan Siostrzonek a dokonce i Jan Keller, tak se jich "Pražská kavárna " nezastala. A co se týče segregace romských dětí v ZŠ, není problémem přijetí tohoto faktu. Problém je způsob "řešení-neřešení" preferovaný "Pražskou kavárnou". Když jsem si dovolil upozornit, že k diskusi o počtu diskriminovaných romských dětí potřebujem tvrdá statistická data , byl jsem obviněn z rasismu a neonacismu. Teprve, když jen o pár týdnů později s tímtéž názorem vyrukovali romští aktivisté a p. Šimůnková, stal se akceptovatelným pro "Pražskou kavárnu". To je pro mne vnímání "Pražské kavárny" z venku. Omluvy jsem jsem se samozřejmě od žádného z "kavárníků"nedočkal.




    MP
    November 3, 2013 v 19.19
    Pane Kuchejdo
    jste skvělý, co Vy všechno víte. Téměř je mi teď stydno přiznat, že jsem nevolil prezidenta podle Vašich domněnek.
    Anebo upozorňovat na to, že se se Sašou Uhlovou hodně zásadně neshodnu na tom, jak řešit vyloučení romských dětí z hlavního proudu vzdělávání, A tudíž by podle Vaší logiky mohl být příslušníkem "pražské kavárny" jen jeden z nás.
    I když, abych to zkomplikoval, jako odpovědný úředník MŠMT jsem čtyři roky trval na tom, že příliš vysoký podíl romských dětí ve "zvláštních školách" je prokázán zcela spolehlivě. A že řeči o tvrdých statistických datech -- která v této oblasti prostě nemohou být získána -- nejsou než alibi pro neřešení problému. A jestli si nějaký romský aktivista myslí něco jiného, to už je na něm.
    November 3, 2013 v 19.29
    Jedlička & Kubička
    Panu Jedličkovi děkuji za "štěpný" náhled na věc.
    Pana Kubičku bych poprosil, jestli zná celkový počet zastupitelů v Praze (pokud ji srovnáním s Borovany bere jako obec, tak ZHMP plus zastupitele všech městských částí). Jasně, že ani já nečekám, že jich bude 300x víc než v Borovanech, ale zajímá mě to prostě.
    Jinak k tomu mám dvě metodické poznámky: psal jsem jen o příslušnících pražské kavárny, ne o Pražanech jako takových. Hlavně jsem ale srovnával uvnitř této skupiny kvalitativně různé formy veřejné angažovanosti, a sice petice a psaní blogů a komentářů s prací v zastupitelstvech. Já tam nepoměr vidím a myslím si (asi by to šlo i vyzkoumat, ale na to nemám čas, tedy peníze), že na menších městech a na venkově jdou ty formy víc ruku v ruce.
    AB
    November 3, 2013 v 19.29
    Nemohu vyloučit, že mé vidění pražské kavárny se nekryje s obrazem této entity, kterou si o ní vytvářejí pražané na základě zpětné vazby posuzovatelů z Borovan, Zlína a odjinud (jak bylo řečeno, pražská kavárna není z pražské kavárny vidět). Možná, že z té dálky mi některé kontury splývají.

    Na každý pád věta, kterou tolik obdivujete, pane Profante, není autentická. Shrnul jsem do ní ale postoj, který byl na internetových diskusích v aktuální situaci nečekaně častý a podle dikce a schopnosti užívat diakritiku ho připisuji vzdělanější části lidstva. A opakoval se v ní kupodivu podobný argumentační modus, jaký zazněl i zde, totiž že: My v Praze to také nemáme lehké, dřeme jako koně, nemyslete...

    Nevím, kdo z přítomných by tak hloupý názor podepsal, pane Kubičko, až tak to zde neznám. Ale ptáte-li se, řekl bych, že v okruhu Respektu by se našlo pár autorů, kteří hodnotí pana Bakalu jako čímana kluka, který postupuje, jak mu neoliberalismus káže. A jestli by měli havíři proti někomu obrátit sbíječky, je to spíš neobratný privatizační administrátor Sobotka (eh pardon, už je po volbách a Sobotka je vlastně toho času in).

    A pane Profante, jestli mně mnohdy splývají rozdíly, vyznačte mi hranice, prosím. Jaký je rozdíl mezi inteligentním, prozíravým a celoživotně se vzdělávajícím čiperou, který se včas vyučil za vzdělance, migroval do pražské openspace a promlouvá k národu v diskusích a blozích, a mezi uznalým a kritickým autorem z okruhu DR? Kudy vede ta mez, je stejná jako mezi Babišovým iDNES a Bakalovým Aktuálně.cz? Nebo jako mezi Drtinovou a Moravcem? Poučte mě. Já to neumím rozeznat.

    Zato mezi přezíravou a blahosklonnou Prahou a zbytkem republiky je ta hranice tak jasná, že ji nevnímá pouhá desetina obyvatel tohoto státu. A to je statisticky nevýznamná část veřejnosti:-)
    et
    November 3, 2013 v 19.44
    Pane Kubičko,
    Možná bych nepadl na sociální dno, ale zase bych nemusel měnit dveře na bezpečnostní kvůli extremistům, přestaly by mi chodit výhrůžky smrtí, moje žena by se mnou raději chodila po ulici, protože by nehrozilo, že nás bude někdo zastavovat, pracoval bych méně, nečetl bych si o sobě v médiích a soc. sítích… Ale k věci. Mám dojem, že Respekt dobře dokazuje, že je na straně těch nejslabších, skoro bych pyšně řekl, že nejvíc z českých médií. Navíc, věřte mi, novináři nemají nijak skvělé podmínky. A rozhodně v Respektu hladovým věříme.
    November 3, 2013 v 20.16
    Děkuji za reakce:
    Michael Kolařík: Nejste statistická chyba, nýbrž náležíte do překrývající se části grafů vykreslených z obou soborů. :-)) Potěšil jsem Vás? Rozhodně žádná chyba nejste:-))
    Jiří Kubička: Děkuji Vám za ponaučení. Zajisté se nyní shodujeme v tom, že nevíme (nemůžeme usuzovat, viz má první věta v předchozím příspěvku) na existenci jevu. Jedině pojmu. A ten můžeme zkoumat, podobně jako theo-logové Boha, který je ovšem nevyzpytatelný, což si dovolím přeložit jako ne(pro)zkoumatelný. Tedy lépe je zkoumati pražskou kavárnu, nežli Boha. Souhlasíte s tímto postulátem?
    November 3, 2013 v 20.18
    Vážený pane Guthe
    celkový počet zastupitelů v Praze neznám, ale asi bych to dokázal spočítat. V neděli večer se mi do toho z pochopitelných důvodů nechce. Nicméně se o to pokusím pokud Vy spočítáte kolik členů má pražská kavárna. Bez tohoto čísla se totiž nedá posoudit, jaké její procento se veřejně angažuje je v zastupilstvech. Samozřejmě bych chtěl znát také kritéria, podle kterých se příslušnost k této skupině posuzuje.

    Například současný primátor - vzdělání má nepochybně dobré, úplně chudý asi také nebude.Když je primátor, tak se asi o věci veřené zajímá. Čili první tři Vaše kritéria příslušnosti k PK splňuje. Je ale kulturně orientovaný? To je Vaše čtvrté kriterium a já nevím, jak to posuzujete.

    MP
    November 3, 2013 v 20.28
    Alešovi Bajgarovi
    Nemyslím, že by někdo v diskusích a na blozích promlouval k národu a už vůbec nevidím obecný rozdíl mezi autorem z okruhu DR a bloggerem. Záleží podle mého vždy na tom, co ten dotyčný říká.
    A co se té přezíravé a blahosklonné Prahy týče -- to město, ve kterém jsem se narodil a po půlstoletí známosti jsem do něj ještě stále zamilován, není blahosklonné, přezíravé možná ano.
    Ale hranice se zbytkem republiky? Kolem Prahy je val středočeských paneláků naležato -- proti těm mám téměř stejné předsudky jako Vy proti Praze -- a maloměstská zbohatlická honorace s její zlatou mládeží,od Chebu po Frýdek; pokud už bych měl někam lokalizovat tu Vaší větu o Paskovu, tak mnohem spíš tam, než do Prahy. Ovšem máte pravdu, tahle maloměstská honorace se s Vámi shodne, když půjde o to nadávat na pražáky, bude s Vámi ochotně tvořit těch statisticky významných děvět desetin populace; a taky by se shodla, kdybyste s nimi chtěl nadávat na cikány nebo rákosníky.
    November 3, 2013 v 20.33
    Pane Tabery,
    já Vám to všechno věřím, ale ta otázka nebyla, zda sytí věří hladovým, ale zda hladoví věří sytým. Já hladový nejsem, jen si to zkouším představit. Ostatně jsem Vás i sebe dal jen jako příklad.

    Vysoká struktrální nezaměstnanost v Praze opravdu není a tak nám v té atmosféře existencálního ohrožení, která je například v některých moravských městech, kde to trochu znám, nemusí věřit, že to jsme schopni sdílet.
    AB
    November 4, 2013 v 0.28
    Martinu Profantovi
    Nemám v úmyslu podrobovat kritice maloměstskou honóru (bez ohledu na počet obyvatel jejího bydliště), ani netrpím předsudky vůči Praze. Řeč je spíše o Pražácích a to o těch z nich, kteří ovlivňují veřejný komunikační prostor. Všichni tito totiž, bez ohledu na sociální skupinu nebo politickou orientaci mají cosi společného: tím je i v čase pokročilých informačních technologií lepší přístup k informacím a především bezprostřední kontakt (nebo možnost kontaktu) s místy, kde jsou tyto informace shromažďovány, zpracovávány, interpretovány a šířeny, zkrátka je jimi manipulováno (v obojím slova smyslu). Stejně tak platí, že Praha je místem, kde většina těchto informací má svůj zdroj. A taktéž je pravdou, že se tyto informace v převážné míře týkají a mají moc ovlivnit život lidí daleko mimo hranice Prahy, nejčastěji v celém státě.

    Ovšem právě zacházení s těmito informacemi, způsob, jak je jimi zaplněn veřejný komunikační prostor, jak jsou selektovány, rozděleny a opět složeny ve významuplný celek, nač je kladen důraz a co naopak je pominuto, toto je zcela pražské, podřízeno vidění světa, diktovanému pražskou životní zkušeností, kontaktem s centrálními institucemi státní správy, celostátními médii, kulturními statky, nejvýznamnějšími akademickými pracovišti, rozhodujícími finančními šíbry. Je snad toto vidění světa přesnější nebo v nějakém způsobu lepší? Těžko říct.

    Připomenu jeden statistický fakt. V Praze žije, nebo živí se (krátce prožívá pražskou životní zkušenost) přibližně 15% obyvatel tohoto státu. Naproti tomu o něco vyšší část obyvatelstva, asi 18%, bydlí v necelých 5000 obcích s počtem obyvatel nižším, než je jeden tisíc. Je snad pražská životní zkušenost v nějakém smyslu "správnější", nežli životní zkušenost kterékoli osoby z oněch osmnácti procent? A je-li, pak v jakém smyslu a jak správnější?

    A nepotvrdí-li se větší míra "správnosti" v Praze, proč je veřejný komunikační prostor zcela podřízen právě pražskému a žádnému jinému paradigmatu?

    A tohleto já, s odpuštěním, nazývám pražskou (hospodo)kavárnou.
    MP
    November 4, 2013 v 0.59
    Aleši Bajgarovi
    Pořád dokola :-)
    Proč si myslíte, že má prodavačka z Nuslí anebo popelář z Kobylis lepší přístup k informacím než Vy? Proč myslíte, že mám větší možnost kontaktu s rozhodujícími finančními šíbry a vstupu do medií než brňák Petr Fiala, budějovičák Zimola anebo Honza Keller? Jenomže pokud by Vám mělo vyjít těch přibližně 15%, muselo by to tak být.
    Potřebujete si na někoho zanadávat, fajn, vybral jste si pražany, fajn, jsme zvyklí, ale nezkoušejte svůj resentiment racionálně odůvodnit a neházejte s čísly. Ty jsou proti Vám.
    November 4, 2013 v 5.23
    Mimopražská kavárna
    Faktem asi je, že „pražská kavárna“ (pracovně autorem definovaná) svým vlivem na zásadní události v naší zemi ostatním obyvatelům spíše ubližuje

    Je příliš zaujata sama sebou - ne že by neměla informace o stavu země, ale mnohé problémy mimopražské se jí zdají příliš „přízemní“, nehodné intelektuálské diskuze

    Vždyť koho by měla zajímat v Praze nezaměstnanost (5%), když jde o kvalitu demokracie

    To jen omezenci považují problém nezaměstnanosti (v některých obcích i 60%) za důležitý

    A nejen to …

    „Mimopražská kavárna“ (internetová?) by bodla

    ??
    November 4, 2013 v 9.20
    Milý pane Profant.
    Na kavárníka překvapeného informovaností obyčejného vidláka, jsme my vidláci zvyklí, za to se nemusíte omlouvat. Jen je pro mne těžké uvěřit, že jste volil Zemana. To je ale můj problém. Co se vašeho sporu se Sašou Uhlovou , je to jednoduché. Jestliže existují dva rozdílné názory na tutéž věc, neexistuje logický důvod, který by vylučoval, že jsou špatné oba. Tedy klidně zůstaňte v kavárně spolu.

    "jako odpovědný úředník MŠMT jsem čtyři roky trval na tom, že příliš vysoký podíl romských dětí ve "zvláštních školách" je prokázán zcela spolehlivě. "

    Inu jeden vysoký úředník ministerstva obrany USA tvrdil, že Irák vlastní zbraně hromadného ničení. Dodnes se nenašly a jeho tvrzení stálo život už takřka milion lidí. To zakládá mou skepsi k tvrzení vysokých úředníků nejsou-li podloženy daty. Paní Šimůnková a členové sdružení Romea snad nejsou jen nějací aktivisté. Tedy když se to některým kavárníkům hodí jsou a když se to nehodí nejsou. Měli by jste se u jednoho stolku v kavárně domluvit , protože pak nás vidláky matete. Hezký den.



    MP
    November 4, 2013 v 9.48
    Milý pane Kuchejdo
    nepřekvapila mě informovanost obyčejného vidláka. Ze dvou důvodů:
    a) V mém světě se obyčejní vidláci a řadoví občané nevyskytují. Ze stejného důvodu, proč v něm není to, co Vy nazýváte " pražská hospodokavárna". Obojí považuji za hodně ubohý projev předsudečného myšlení. A pokud se vidlákem cítíte být a berete toto mé přesvědčení jak přezíravost vůči Vám, omlouvám se. Jsem ochoten přistoupit na to, že Vás budu považovat za prvního mně známého reprezentanta té zvláštní živočišné formy.
    b) Nepřekvapila mě Vaše informovanost, ale neinformovaná drzost. Protože jste si někoho zaškatulkoval, je jisté, že něco musel udělat. Volit Schwanzenberka -- dobře, s takovým omylem nemám zase tak velký problém, ale co když příště podle stejné logiky přijdete na to, že jsem pedofil. a abych Vás neuvedl v omyl, z věty: "Nevolil jsem Schwanzenberka" nevyplývá nutně tvrzení "Volil jsem Zemana". Volil jsem Dienstbiera a v druhém kole jsem mu zůstal věrný.
    c) Nebojte, neodejdu z kavárny, když do ní přijde Saša Uhlová, zůstanu s ní ve stené, už proto ne, že ji nepoznám. Nicméně děkuji za váš souhlas, že smím. Ale jestliže tvrdíte, že určitý postoj charakterizuje určitou množinu lidí, řekl bych, že by ho měli zastávat všichni příslušníci té množiny.
    d) Co se týče vysokých úředníků ministerstev, shodneme se, úřad není patent na rozum. Ale o to v případě těch romských dětí nejde. Jde o to, že pro úřad, v tomto případě MŠMT, je pochopitelně mnohem výhodnější problém bagatelizovat, takže pokud ho přizná i úřednický šiml, pak už to bývá problém jako Brno.
    JP
    November 4, 2013 v 10.37
    Pražská kavárna jako fikce, nálepka a řečnická figura
    Osobně nevím, co to má být pražská kavárna. Do kaváren nechodím ani neznám nikoho, kdo by nějakou pravidelně navštěvoval, byť se stýkám s mnoha vzdělanými lidmi, kteří tam asi mají patřit. Termín pražská kavárna považuji za nálepku, která znevěrohodnit názorového odpůrce, aniž by bylo jasně řečeno, co se tím myslí. Je to takový oblíbený obrat, ale pochybuji, že ti, kdo ho používají, mají přitom na mysli určitý konkrétní okruh reálných lidí. Jinými slovy to považuji za oblíbené sousloví s negativním nádechem, pro něž ale nenalézám reálný předobraz.
    ??
    November 4, 2013 v 20.39
    Milý p. Profant.
    a) V mém světě se vidláci a řadoví občané vyskytují. Tvrdí to média, politici i volební průzkumy. Musí tedy existovat. Ovšem slovo hospodokavárna jsem nepoužil a budu vůči vám zvažovat žalobu pro nactiutrhání. Omluvy neakceptuji.
    b) To je ta naše vidlácká logika. Jsou-li možnosti A nebo B a někdo napíše, že nezvolil A , předpokládáme, že volil B. Pokud nenapíše přímo, že nevolil vůbec. Tak jako já. Mimochodem jako přesvědčený heterosexuál jsem si začal s Táňou Fišerovou a zůstal jsem ji věrný. Nebojte se ty co volili Schwanzeberga s pedofilie nepodezírám. Trošku z gerontofilie, ale opravdu jen trošku.
    c)Já bych také neodešel, kdybych Sašu Uhlovou poznal. Je ve věku mých dětí a je mi celkem sympatická i když mi někdy pije krev, ale to ty moje děti taky. Určité postoje charakterizují některé skupiny, ale to samozřejmě neznamená, že se shodují na sto procent. A pak vždycky se najdou přeběhlíci, jidášové, renegáti, zrádci, oportunisté a abychom nezapomněli na pana prezidenta i debilové a idioti. Takový je život.
    d) Nejsme ve sporu, problém to je. Spor je ve způsobu řešení problému.




    November 4, 2013 v 23.26
    Jirko Guthe,
    díky za odpověď. Divoké včely jsem viděl a moc se mi líbily (a co obnáší péče o dům a zahradu, dost dobře vím i z vlastní zkušenosti).

    Máš určitě pravdu, že "pražská kavárna" víc podléhá módám. Ale zase: co přesně je pošetilá móda; co je výstřední a inspirativní kreativní počin; a co zárodek nového pozitivního životního stylu - to se, myslím, nedá vždycky poznat na první pohled.

    A určitě máš taky pravdu, že mnozí rádi diskutují, ale neradi se angažují. Osobně jsem přesvědčen (je to takové moje - a nejen moje - "ceterum autem"), že dokud se výrazně víc lidí nebude angažovat v demokratických politických stranách, tak se nic moc k lepšímu nezmění.

    Ale hlavně: z toho, jak živou diskusi jsi vyvolal, je vidět, že jsi trefil hřebík na hlavičku. Doufám, že diskuse bude pokračovat!
    AB
    November 5, 2013 v 9.16
    Po této diskusi mám za potvrzeno, že brejle se bez brejlí špatně hledají a pražská kavárna není z pražské kavárny vidět.
    JK
    November 5, 2013 v 10.50
    Komplexy a klise
    Zadna "Prazska kavarna" neexistuje, jsou jen klise, stereotypy a nepriznane komplexy nekterych diskutujicich. Cely ten spor mi pripomina stary vtip:
    "Vite, co si Prazaci mysli o Brnacich?"
    "???"
    ´Vubec nic."
    MP
    November 5, 2013 v 15.26
    Vážený a milý vidláku Kuchejdo,
    žalujte mě. Zasloužím si to a neomlouvám se ani tak ne proto, že si musím držet image a jako pražský kavárník být arogantní, ale že jste napsal, že omluvu neaxeptujete. Byl to přehmat sice nezáměrný, ale ostudný.
    Jenom nezapomínejte, jak to s námi, kavárníky, je. Jsme jedna ruka se soudci, zvláště těmi zkorumpovanými.

    Janovi Konvalinkovi:
    A co jsou to ty Brňáci z toho vtipu?
    November 5, 2013 v 17.01
    Už nejsou ty kavárny a hospody to, co bývaly
    Já chodil do pražských kaváren a brněnských hospod před revolucí a myslím, že to tam bylo živější a zajímavější než v těch současných virtuálních a mediálních. Ale asi všem chybí, že se tu o nich tak bouřlivě diskutovalo.
    et
    November 6, 2013 v 14.40
    Hluchá debata
    Musím říct, že tak hluchou debatu jsem snad ještě nečetl. A myslím, že důvod je ten, že kdo má potřebu někomu nalepit na hlavu nálepku, vlastně moc zajímavý do debaty ani není. Je to jako s Pravdoláskaři, Havloidy, Karloidy... Je příznačné, že ti, co jsou nejčastěji polepováni těmito nálepkami, je druhým nenalepují. A proto jsem rád, že jsem v té druhé skupině.
    November 6, 2013 v 15.17
    Jasně NEvymezené skupiny
    Eriku, Ty máš zas levičáky, o kterých občas něco prohodíš. Ty skupiny nejsou jasně ohraničené, záleží vždy na úhlu pohledu a vzdálenosti, ze které se díváš. Třeba já někdy pravdoláskař či pražská intelektuálka jsem, jindy zas ne. Podobně je to s konceptem rituální čistoty. Dlouho mi trvalo, než jsem pochopila, že se za rituálně nečisté mohou považovat lidé vzájemně, že to nejsou jasně definované kategorie. Právě z mlhavých obrysů, které jsou pro každou snahu o zaškatulkování druhých typické, vzniká to mrzení.

    A jinak mě debata docela pobavila, zejména pak diskuze o tom, jak chci řešit vyloučení romských dětí z hlavního proudu vzdělávání, a jak se mnou nikdo v tomto ohledu nesouhlasí. Strašně by mě zajímalo, co koho tak popudilo, když jsem o tom nikdy pořádně nic nenapsala.
    et
    November 6, 2013 v 16.19
    Sašo,
    Myslím, že na adresu levičáků nepronáším nic apriori odsuzujícího. Občas kritizuji konkrétní kroky, stejně jako u pravičáků. Ale kdybych měl Respekt vést ve stejném duchu, v jakém mnozí přistupují k Respektu, to by teprve byla jízda.
    November 6, 2013 v 23.29
    Spor Uhlová - Profant?
    Docela by mě zajímalo, v čem se pan Profant a paní Uhlová tak zásadně liší v názorech na vyloučení romských dětí ve školství či na řešení této otázky. Že se mýlí oba dva je sice logicky možné, ale fakticky sotva, protože spektrum nerasistických názorů není nekonečné.Strýček Google mi na tuto otázku neodpověděl.

    Asi bych měl být štamgastem nějaké kavárny, kde se o takových věcech mluví. Ale já do kaváren chodím zřídka a jen zcela výjmečně tam mluvím s někým jiným, než s tím, s kým jsem tam přišel.

    Ta domněnka, že se příslušníci pražské kavárny za své kavárenství stydí, mi nepřipadá věrohodná. Kdybych byl štamgastem kavárny, kde se mluví o intelktuálních tématech, tak bych na to byl hrdý, ale bohužel takovým kavárnikem nejsem.
    JD
    November 8, 2013 v 18.25
    Vtip vystihující vše
    November 9, 2013 v 10.08
    souvislosti
    Václav Bělohradský napsal:

    „Napětí mezi regiony a centrem je univerzálním jevem v celé Evropě, mnoho stran se trhá podél tohoto švu.“

    „Ve významné části médií převládá vůle k převedení politických konfliktů na "velký kýč" boje dobra se zlem, zlodějů s pravými politiky a zrádců s hrdiny.“

    Tyto jevy se podle mě v pojmu „pražská kavárna“ odrážejí.
    PM
    November 9, 2013 v 10.53
    Souhlasím pane Truhelko
    manicheismus je křesťanské společnosti nadčasově vlastní, ale jeden z jeho současných následků - nepřekonatelný ideový zmatek na levém i pravém křídle nejenpražské kavárny - je extra trendi.
    Jak kavárně doporučuje V.B. " konečně bychom si měli uvědomit, že si společnost osvojila postmoderní paradigma a tudíž je na čase se naučit s nimi zacházet - tj. jim čelit".
    + Další komentáře