Liberální dilema Strany zelených

Jan Černý

Autor polemizuje s některými místy článku Martina Škabrahy o programovém posunu Strany zelených. Dochází přitom k závěru, že na jménech ideových proudů záleží a že i rozum může být nerozumný.

Martin Škabraha podal ve svém pěkném článku novější vývoj ve Straně zelených tak, aby obě její křídla mohla být spokojena: levicovému, které nyní u zelených nabírá, alespoň programově, vrchu, přisuzuje vůdčí postavení, zároveň ale nevyhání pravicověji smýšlející křídlo někam do LESa za Martinem Bursíkem. Pro všechny je ve straně místa dost, ba co více, strana stojící na dvou ideových nohách je z dlouhodobého hlediska stabilnější a navíc se musí sama prakticky učit kultuře kompromisu, což je nanejvýš demokratické.

S tím vším lze patrně souhlasit, stejně jako s postřehem, že je to samotný historický vývoj, konkrétně ztráta kompromisu mezi kapitálem a prací v důsledku neoliberální globalizace, co nutí české zelené opustit krásnou iluzi o překonání pravo-levého politického štěpení a více se programově vyhranit i na pravo-levé ose. Jakkoliv souhlasím s obecnou rovinou Škabrahovy úvahy, nesouhlasím ovšem s rolí ani jménem, které autor článku druhému ideovému proudu v SZ přisoudil.

Liberální a liberálnější

Slovo „liberální“ je pro pojmenování druhého ideového proudu zelených podle mého soudu jen zdánlivě šikovné. Šlamastyku, do níž se dostala česká společnost a jež dlouhodobě oslabuje i Stranu zelených, totiž spíše zakrývá, než pomáhá napravovat. A to z více důvodů. Především — patrně nechtěně — sugeruje, že levicovější či Škabrahovým slovem „antikapitalistický“ proud v zelených není liberální či je přinejmenším méně liberální, než ten pravicovější.

To ovšem neodpovídá skutečnosti — takový Matěj Stropnický či sám Martin Škabraha (nečlen strany, ovšem dlouhodobý příznivce zelené politiky a jednička na kandidátce SZ v Olomouckém kraji) nejsou o nic méně liberální, než řekněme Jiří Čáslavka. A není to nepodstatný terminologický problém.

Důležitou součástí oné šlamastyky je totiž privatizace toho, co znamená být liberální, českou pravicí. Přitom liberálnost sama splývá s polistopadovým režimem jako takovým — po komunistické diktatuře tu konečně máme liberální režim, který dal rychle vzniknout novým elitám, jejichž příslušníci přirozeně tíhnou k liberálně pravicovému (menší jejich část také ke konzervativnímu) vidění světa.

Ztotožnění liberálnosti s pravicovostí bylo tak silné, že se liberálové jakožto nositelé nejmocnějšího polistopadového diskursu ani nepotřebují označovat za pravici — považovali se (a většinou stále ještě považují) především za antikomunisty, kteří nechtějí nic jiného, než to, co je — alespoň v našich zeměpisných šířkách a v zemích s podobnou dějinnou zkušeností — „přirozené“ a co nám komunistická diktatura sebrala: svobodu, demokracii a tržní ekonomiku, kteréžto skutečnosti v jejich porozumění podmiňují jedna druhou.

Nejdříve ostýchavě, postupně však stále samozřejměji se jako zastřešující pojem pro tuto novou a přitom „přirozenou“ polistopadovou skutečnost prosadil pojem kapitalismu. A spolu s tím nabývá tato skutečnost stále více neoliberální podobu tržní, třídně rozdělené společnosti.

×
Diskuse
October 4, 2013 v 16.32
Pan Černý se tu znovu dotkl problému, který nesouvisí jen s článkem M. Škabrahy a se stranou zelených. Už se tady o tom několikrát psalo, například v článku http://denikreferendum.cz/clanek/8943-fasismus .
Dnešní levice se znovu a znovu snaží zdůvodnit svou politiku rozumově. Je přece rozumné, že se zastáváme slabších, neprivilegovaných a marginalizovaných, že jsme proti rasismu a xenofobii, protože to všechno bezpochyby vede k vytvoření racionální společnosti, kde nikdo nebude trpět.
Čas od času kromě rozumných řešení ještě tak možná někoho napadne, že existuje něco jako soucit s trpícími. Těm jsme přece ochotni vždy pomáhat, hlavně z pozice toho, kdo se v tom vyzná a proto musí pomáhat. Málokdo si připustí, že taky on sám někdy potřebuje od těch druhých pomoc. A málokoho napadne, že by mohl existovat i pocit sounáležitosti těch, kteří mají stejný zájem: řekněme třeba "napomáhat emancipaci té méně úspěšné části lidstva". Slovo "soudruh" je bohužel minulostí poněkud zprofanované a dnes velice často vysmívané. Škoda. Původně to bylo docela přesné vyjádření určitého mezilidského vztahu. Napadne aspoň některé z nás radovat se nad společným úspěchem? Nemusí jím být vždy jen vyhrané volby.
Vždycky vystupujeme z pozice rozumu. Ale ono to možná není tak úplně rozumné dát se zrovna k levici. Třeba je mnohem rozumnější stát pravičákem...
October 4, 2013 v 20.34
odpověď
Díky Honzovi za zajímavou polemiku. Hlavní problém v mém textu je ten, že s pojmem "liberální" pracuji normativně, nikoliv empiricky. Není to tak, že bych tím pojmem prostě chtěl označit nějaký existující proud v SZ, kterému se jinak říká "pravicový" a kam autor řadí třeba Jiřího Čáslavku (ten by se nicméně jako pravicový nevymezil, pokud je mi známo). Můj text není ani tak politologický jako programový; pojmy nejsou přísně empiricky ukotveny.
Důvod, proč se přikláním k liberalismu jako označení "druhé nohy" není ten, že bych levici považoval za neliberální, ale ten, že hledám způsob, jak s tou levicovostí (možná by bylo pro někoho lepší, tj. méně dráždivé říct "sociálností" či - ale to už je dost vyměklé - "sociální citlivostí") sloučit něco, co v sobě nese hodnoty drahé těm, kteří se subjektivně vnímají stát napravo nebo aspoň ne nalevo. A pojem liberalismus mi to umožňuje.

S tou post-metafyzičností, z které Honza unáhleně dělá post-ideologičnost, je to složitější. Momentálně to nechám nezodpovězené, jen poukážu na to, že kdybych zcela ignoroval důležitost těch velkých historických pojmů, znamenalo by to opuštění té "první nohy", kterou jsem prostě označil jako levicovou; a já ji neopouštím.

Fakt je každopádně ten, že ten text ze všeho nejvíc vystihuje moji politickou pozici a mé vnímání "zeleného programu", tj. jakési zdůvodnění, proč člověk jako já do toho zeleného projektu vstoupil; s jakou vizí; není to objektivní politologická analýza. Honza udělal to, že pojmy, které v mém textu poněkud vlají, zkusil empiricky více "přivázat". Kdybych nyní měl opět hovořit více rozevlátě (což je mi, přiznejme si, vlastní), popsal bych svůj politický prostor jako elipsu s dvěma těžišti: agorou (tržištěm), kde se nekonečně smlouvá a zpochybňuje a žádná hodnota si není jistá sama sebou, a sněmem, kde promlouvá "vůle lidu", jež je tak nezpochybnitelná, že i Sókratés, jehož odsoudí k smrti, tuto smrt přijímá, ač je přesvědčen o své nevinně; trvá totiž na tom, že není-li zákona, není obce (a není-li obce, není civilizace). Ten první pól se dá velmi volně označit slovem "liberální", ten druhý slovem "demokratický"...
TT
October 5, 2013 v 3.06
Ani normativně, ani empiricky
Problémem Martine je, že s pojmem liberalismu nepracuješ ani normativně, ani empiricky, ale prostě se necháváš unášet českou dojmologií, co by to tak asi mohlo znamenat.

Ten příklad agory a senátu to jen dokresluje. Panebože, co já se toho naposlouchal v devadesátých letech. A výsledkem je to co máme, uzavřený systém, neschopnost spolupráce a levičáky, kteří obhajují konkurenci a tržní hospodářství.

Bohužel to je u nás obvyklé, a česká politologie, včetně té levicové, na tom není o moc lépe. Chce to holt číst i něco novějšího a analytičtějšího, ale toho bohdá na českých univerzitách nebude :-)

Tomáši, o pojem liberalismu snad vůbec spor není (leda o jeho specifický význam v Česku, ale tomu já jsem se věnovat nechtěl a nechci). Spor je o tom, co znamená být zelený, v tom je ta programovost a normativnost.
Nebo ještě analyticky: není spor o význam slova liberální (je to svoboda jednotlivce atd.). Nastává ale spor o rozsah toho pojmu ve smyslu, co se jím empiricky adekvátně dá označit "v realitě", jaké politické proudy apod.
TT
October 7, 2013 v 12.07
Aha
Tak to jsem Ti s tou normativností, empirií a analytikou neporozuměl :-)

Nicméně bych se skutečně raději držel zavedených pojmů a nenechal se českým zmatkem vyvést z konceptu. Představa, že středo-konzervativní ČSSD někteří označují za levici a jiní zase Bursíkovo pohrobky za liberály, mě trochu znepokojuje.