Hnutí na podporu Pussy Riot sílí, nově i mezi ruskými umělci

Petr Jedlička

Přes sto básníků, herců či hudebníků sepsalo dopis na podporu dívek, jimž za pobouření v Chrámu Krista Spasitele hrozí až sedm let vězení. Jde o poslední z mnoha solidárních aktů, podle pozorovatelů však o řád významnější.

Na 202 jmen ruských spisovatelů, herců, básníků, hudebníků, režisérů a dalších umělců se zatím objevilo pod otevřeným dopisem, jímž se signatáři zastali trojice vazebně stíhaných punkerek ze skupiny Pussy Riot. Mezinárodní občanské hnutí, které se snaží dvaadvacetiletým, resp. třiadvacetiletým dívkám pomoci, nebo alespoň vyjádřit solidaritu, tak získalo další posilu.

Naděžda Tolokonnikovová, Marija Aljochinová a Jekatěrina Samucevičová mají být obviněny z chuligánství s rysy organizovaného zločinu. Činu se měly dopustit provokativním vystoupením (tzv. punkovou motlidbou) v Chrámu Krista Spasitele v Moskvě, za což jim hrozí až sedm let vězení.

Ruští umělci v dopise žádají změnu povahy obvinění a propuštění dívek z vazby.

„Nevěříme, že skutky Pussy Riot naplňují charakteristiku trestného činu. Dívky nikoho nezabily, nepřepadly, nedopustily se na nikom násilí ani nezničily či nezcizily něčí majetek,“ píše se v listu, jenž byl ve středu odeslán předsedům odpovědného soudu v Moskvě a Nejvyššího soudu Ruské federace.

„Neshledáváme žádné právní ani praktické důvody pro další izolaci řečených dívek (...) Dívky nepředstavují z hlediska společnosti žádnou hrozbu,“ stojí v dopise dále.

Inkriminované vystoupení v nejsvětějším kostele Ruské pravoslavné církve se odehrálo 21. února tohoto roku. Členky skupiny si přinesly několik nástrojů a zesilovače, s jejichž pomocí provedly divokou performance s názvem „Bohorodičko, spas nás od Putina“. Přestože byly po asi minutě vyvedeny, jejich čin upoutal ohromnou pozornost, rozlítil církev i mnoho věřících.

Průzkumy veřejného mínění ukazují, že skutek i s odstupem odsuzuje drtivá většina Rusů. Ani umělci jej ve svém dopise nehájí. Vazba, povaha obvinění a četné poznámky ruského prezidenta Vladimira Putina však budí dojem, že ruská moc hodlá z přečinu punkerek vytvořit exemplární případ.

Stovky občanských iniciativ a lidskoprávních sdružení po celém světě dnes pořádají nejrůznější petiční akce a happeningy na podporu skupiny. Řada z nich proběhla v minulých týdnech i v České republice.

Změní to něco?

Znalejší pozorovatelé jsou k reálnému účinku solidárních aktů ze zahraničí spíše skeptičtí — odpovědný soud Taganského obvodu ostatně vazbu v minulém týdnu prodloužil, a to až do 24. července. Apel přímo od ruské kulturní elity je ovšem něco jiného. Mezi signatáři přitom nejsou jen jména obecně známých osobností, jako jsou režiséři Andrej Končalovský a Fjodor Bondarčuk nebo spisovatelka Ljudmila Ulická, ale i umělců, kteří aktivně podporují Putina ve volebních kampaních — herečky Čulpan Chamatovové nebo divadelníka Jevgenije Mironova.

Apel na propuštění dívek z vazby vznesl před nedávnem i ruský ombudsman Vladimir Lukin.

Ruské orgány ani politikové dopis prozatím nekomentovali. Mluvčí Nejvyššího soudu jen ve středu uvedl, že soud skutečně obdržel „žádost občanů o přehodnocení případu“, ale že „nátlak“ umělců považuje za „nekorektní“.

Organizátoři happeningů a tématických kampaní přitom vycházejí podle svých četných vyjádření z názoru, že celý proces probíhá na politickou objednávku a velká mediální pozornost může mít alespoň zmírňující účinek. Patrně nejznámější z trojice stíhaných — Naděžda Tolokonnikovová — před týdnem uvedla, že ji vyšetřovatelé nutí k přiznání s příslibem nižšího trestu. Jestliže se prý nepřizná, čekají ji tři anebo čtyři roky ve vězení.

Pussy Riot se definují jako feministická punková skupina. Veřejně vystupují od října 2011, často na střechách domů, trolejbusů, metra a dalších podobně neobvyklých místech. Jejich projev je typický kritikou poměrů i Vladimira Putina osobně. Upoutávají také nevybíravým jazykem a nošením pletených kukel přes obličej.

V běžných rozhovorech nicméně uvádějí, že se nechtějí nikoho osobně dotknout. Za svůj politicko-společenský ideál označují skandinávský socialismus.

Další informace:

The Moscow Times Culture Icons Stand Up for Pussy Riot

Huffington Post Pussy Riot Release: Intellectuals Demand Freedom For Anti-Putin Rockers

Reuters Russian court refuses to free Pussy Riot members

Vlastní text dopisu v ruštině

Vlastní text dopisu v angličtině

    Diskuse
    SH
    July 3, 2012 v 16.00
    Realismus.
    Napřed otázka. Kolikpak dostávají financí ze zahraničí?! Následně odpověď. Podle znalostí o realitě moci v Rusku, podpora ve světě jim jenom uškodí.
    July 3, 2012 v 19.06
    Je to punková skupina několika dívek s ohulenými kytarami a vlastnoručně pletenými kuklami, pane Hošku. Ne občanská či lidskoprávní organizace s profesionálním zázemím. Na co a za co by jim kdo platil? Příspěvky do Ruska se posílají jiným ... jinak s tou druhou poznámkou můžete mít pravdu - strategická nepromyšlenost příslušných forem podpory ale zas mluví pro to, že jde o spontánní iniciativy konkrétních lidí, ne plán nějakých loutkářů.
    July 3, 2012 v 22.05
    hitparáda blbečků?
    Jestli si ty kukly "vlastnoručně pletly", to opravdu netuším.
    Ale nějak mi tyto "spontánní" umělkyně připomínají českého "umělce" Davida Černého nebo čínského "umělce" jménem Aj-Wej-Wej.
    JK
    July 3, 2012 v 22.37
    Proč ty urážky?
    Viděl jsem exposici Wei-Weie v Tate Gallery, byl fenomenální. David Černý je někdy inspirativní a zábavný, někdy (pro mne) ne, ale o jeho talentu není pochyb. Opravdu nevím, kdo je tady "blbeček".

    Ty holky chtějí zavřít na sedm let do vězení, protože protestovaly proti spojování oltáře a trůnu v putinovském Rusku. Měl jsem za to, že levice posledních dvěstě let hájí svobodu slova a svědomí proti církevnímu a státnímu násilí. Asi jsem se pletl.
    July 3, 2012 v 22.44
    panu Konvalinkovi
    Samozřejmě, že zavírat ty holky je zvěrstvo.
    Ale David Černý i Aj-Wei-Wei nejsou nic jiného než konjunkturální vychcánkové. V této disciplině jsou - pravda - možná opravdu "fenomenální".
    JK
    July 3, 2012 v 23.41
    Pan Kopecký
    Nevíte, o čem mluvíte, ale jestli ze sebe opravdu chcete za každou cenu dělat hlupáka, nemůžu Vám v tom bránit.
    July 4, 2012 v 6.37
    panu Konvalinkovi
    To Vás, pane docente, opravdu tolik pohněvalo, že mám na ty dva pány a jejich způsob obživy názor od Vašeho hrubě odlišný, že máte potřebu udělovat mi tu jemnou lekci z kultury diskuse?
    A co se těch ruských slečen týče, známe snad jejich PR strategii?
    July 4, 2012 v 10.34
    Také si nemyslím, že jsou David Černý a Aj-Wei-Wei vychcánkové, ale to je věc na jinou debatu. V rovině této diskuze vidím zásadní rozdíl mezi nimi a Pussy Riot v tom, že ty dívky svá vystoupení nikomu neprodávají ani se s jejich pomocí nijak jinak neživí. V čem by takové "vychcánkovství" mělo spočívat? Dám se jako punkerka zavřít, abych byla slavná, a po několika letech ve vězení dostala pozvánku na několikadenní Fórum 2000 do Prahy? A to spojení - punková skupina + PR strategie -, neskřípe vám to trochu?
    FO
    July 4, 2012 v 12.55
    Já to vidím jednoduše - kdo říká, že Ai Weiwei je konjunkturální vychcánek, by si měl dát facku, a hotovo. http://www.blisty.cz/art/60003.html Pane Kopecký, bez urážky, ale na to se nedá říct nic jiného.
    July 4, 2012 v 16.06
    ad F.O.
    Asi máte pravdu, nejspíš to bude nejen veliký umělec, ale dokonce i statečný bojovník.
    Jen je trochu škoda, že lidé spíše než pro ty otroky seberou milión na daňové nedoplatky takového "hrdiny naší doby".
    July 4, 2012 v 16.32
    Pussy Riot protestuje proti Putinovi. O levicovosti jejich protestu koncert v kostele a urážka pravoslavných věřících nic nevypovídá. Kromě punku se prezentují ještě volným sexem. 7 let je za jejich konání jistě zatraceně přehnaná pálka, ale ony je nedostaly a zřejmě je tahle cifra opozičním výmyslem. Celá aféra je už v rukou takových politiků, jako je Schwarzenberg a to pak nic nevypovídá o nějakém boji za svobodu, ale spíš o boji o přístup k trhům. Děvčata mohou být odvážná, ale z jejich odvahy těží licoměrní darebáci. Jestli je David Černý umělec, to bych si tedy netroufal tvrdit a už vůbec bych se neodvažoval kvůli tomuto tvrzení někoho napadat. Hranice toho, co je možno považovat za umění, má každý někde jinde a kritika jeho výtvorů je každého výsostným právem.
    July 4, 2012 v 16.32
    Dívkám z Pussy Riot za pouhý provokativní projev, který by v civilizovaném prostředí skončil bez povšimnutí nebo pokutou, hrozí SEDM let vězení! Jejich urážlivé podezírání a zesměšňování zde diskutujícími, je odporné bahno primitivního čecháčkovství. S individuy, která se tady staví na stranu současného ruského klerikálně zabarveného diktátorského a imperiálního režimu, bych se nechtěl potkat někdy potmě osamotě. S takovými jedinci je radno být na distanc.

    Faktická podpora věznění Pussy Riots poskytovaná ruským antidemokratickým černosotněncům od ubohých čecháčků je posledním krokem před čistým fašismem. Je mi z vás na blití.
    July 4, 2012 v 16.34
    Pane Konvalinko, někdy si nerozumíme, ale tady Vám teď chci poděkovat za autenticky humanistický a demokratický přístup v téhle diskusi.
    July 4, 2012 v 16.58
    ***
    Petru Jedličkovi

    Ano, argument nevýdělečnosti je jistě oprávněný. Dokonce je nutné na stejnou misku vah přihodit také fakt, že skutečně riskovaly vlastí kůži – což se např. u Černého tvrdit nedá. – Přihlášení se nebo připodobnění k punku samo o sobě snad ale nevylučuje předvídavost nebo kalkul?

    V době eskalace nenávistných útoků, na níž se zejména organizací masových shromáždění pod heslem „obrany víry“ (např. v Moskvě údajně 65000, v Krasnodaru 10000) nejvydatněji podílí klerus, skoro zapadla reakce Gorbačova: V dubnu na rozhořčené stížnosti patriarchy na útoky proti ruské pravoslavné církvi opáčil, že si za to církev může sama.

    Panu Štampachovi

    Rozhořčovat se můžete, bát se je přehnané. Možná jste si v tom rozčilení nevšiml, že jsem jejich věznění označil za zvěrstvo. Jen pro úplnost dodávám, že nejsem obdivovatelem ani zmíněného patriarchálního režimu, ani černosotněnců. Taktéž ovšem nesdílím v dané věci názory Karla Schwarzenberga.
    July 4, 2012 v 17.29
    těch 7 let
    bohužel není - jak se domnívá Luděk Ševčík - opozičním výmyslem. Je to horní sazba podle momentálně vzneseného obvinění ( "хулиганство ... совершенное по мотивам религиозной ненависти" !! ). A to ještě není všechno: začátkem června spis putoval na Vyšetřovací výbor prokuratury k přezkoumání, zda obvinění nelze překvalifikovat na „extremismus“. -- Ovšem už samotná hrozba jakéhokoli nepodmíněného trestu je dostatečně ponurá.
    Za povšimnutí přitom stojí, že se (rovněž už v dubnu) proti trestu vězení veřejně v Petrohradě vyslovil i ministr spravedlnosti Konovalov, byť s obligátním dodatkem, že "rozhodne soud".
    July 4, 2012 v 17.42
    Pane Kopecký, když jste označil věznění Pussy Riots za zvěrstvo, proč si tedy myslíte, že se moje ohrazení týkalo jakkoli Vás?
    July 4, 2012 v 17.46
    ad IŠ
    Jednoduše proto, že jsem na sebe vztáhl tu zmínku o jejich zesměšňování, k čemuž mám, nepopírám, opravdu jisté nutkání (nikoli ale k "podezírání").
    July 4, 2012 v 18.37
    Já jsem na netu našel, že jim je vyhrožováno 3-4 lety, a také jsem našel pokračování oné písně, které se velmi vzláštně už nevešlo do agenturních zpráv. Za takové zneuctívání náboženských symbolů by je zavřeli i v USA, /i když by tam zřejmě takovou paletu nedostaly/ to se pan Štampach mýlí, tohle by i v jeho "civilizovaném světě" nikomu jen tak neprošlo. Já nemám rád Putina asi stejně jako on, jenže to ještě neznamená, že bych stál v řadě se Schwarzenbergem, který se chytí účelově čehokoli, co může jako klacek na Putina použít. Jak píše Jakub Šiška "Možná, že kdyby pár pankáčů vtrhlo do pražské svatovítské katedrály a do mikrofonů by začali řvát „Bože, vyžeň tuto vládu“, národ by se bavil. Ale je otázka, jestli by jim vyjádřil svůj obdiv i Karel Schwarzenberg." Věřím, že v Rusku jsou skutečné prodemokratické levicové síly, kterým bychom mohli vyjádřit podporu, bylo by to účelnější. Těm punkerkám vězení nepřeji, ještě nedávno jsem pořádal punkové koncerty, takže k punkerům mám vztah blízký, líbí se mi jejich přímočarý, anarchistický tah proti konvencím i neoliberalismu. U nás jsou téměř jediní hudebníci, kteří se takto profilují, rockové skupiny /i když pravda ne všechny/ vyjadřují podporu spíše pravici. Protože jsem s panem Kopeckým nad oslavou činu Pussy Riot tady také nejásal, je tedy možné, že je panu Štampachovi na blití ze mě. Mě je ale také nevalně, když za odmítnutí povinného jásotu jsem označen za člověka, kterého by pan Štampach nechtěl potkat o samotě a je mi přisuzována role ubohého čecháčka, podporujícího Putina. Ale zase mám to štěstí, že jsem individuum. To já rád, mě to moc ve stádu nebaví.
    JK
    July 4, 2012 v 22.08
    První signální
    Pan Štampach: díky za Vaše slova. Nepochybuju o tom, že věcí, které nás spojují, je mnohem víc než těch, které nás rozdělují.

    Ještě k Pussy Riot: zdá se, že řada diskutujících reaguje zcela automaticky: Pussy Riot jsou proti Putinolvi -Putin je (slovně) proti Západu a neoliberalismu-Schwarzenberg brání Pussy Riot-ergo, pryč s Pussy Riot! Tohle tupě ideologické vidění svéta mne opravdu děsí.
    Příznačně reaguje pan Ševčík: na mou poznámku, že levicově smýšlející lidé by snad měli hájit svobodu projevu proti církevnímu a státnímu útlaku, bezelstně odpovídá, že Pussy Riot nejsou levicové! Jednak to není pravda (samy se levicově identifikují), hlavně to však není důležité. Budeme snad hájit svobodu slova jen tehdy, když se to týká "našich lidí"?
    Pokud vím, Karel Schwarzenberg za normalizace protestoval i proti věznění Václava Havla nebo Petra Uhla (nevím, jestli kdy vystoupil na protest proti věznění O. Štampacha, o tom by však mohl svědčit pan Štampach sám) - taky prohlásíme, že si ten kamarádíček knížat Uhl to vězení zasloužil, neměl v porušovat zákony a měl by klid?
    July 4, 2012 v 22.20
    Pane Ševčíku, to je nečestná diskuse. Nepleťte do toho Schwarzenberga. S ním tento áš spor nemá nic společného. Schwarzenberg mě nezajímá. Zajímá mne, že ruský imperiální, kapitalistický, polodiktátorský režim hrozí vysokými tresty za provokaci, za kterou by, znovu opakuji, jinde dostaly možná pokutu.

    Spojení trůnu a oltáře v Rusku je děsivé. Nedávno metropolita, mnáčelník duchovní služby v armádě vyzval příliš měkkou a liknavou ruskou, aby neváhala jako první použít nukleární zbraně, kdekoli jsou ohroženy ruské zájmy. Ruské pravoslaví fyzicky likvidované za Lenina a Stalina (do Velké vlastenecké války) a aktivně kolaborující za Chruščova, Brežněva a dál, selhalo tváří v tvář putinovské oligarchické polodiktatuře. Stalo se oficiální státní ideologií téměř na úrovni a ve stylu ideologie marxleninské.

    Svatovítské katedrále by velmi prospělo, kdyby někdo ten nekončící mechanismus stále opakovaných mrtvých ceremonií někdo narušil nějakým osvěžujícím provokativním vstupem.
    July 5, 2012 v 6.25
    O Pussy Riot toho moc nevím, ale přeji jim samozřejmě svobodu projevu. Putinův režim nepovažuji za demokracii a on sám je mi velmi protivný. K postoji pravoslavné církve: její vedení zřejmě pozná, co je pro ně výhodné. Stejně jako vedení římskokatolické církve u nás. Ostatně mi nepřipadá, že by se dnešní pravoslavná církev nějak moc lišila od té carské, která exkomunikovala Tolstého a s trůnem byla jedna ruka.
    Aspoň v názoru na Putina se tedy všichni shodneme. Zajímalo by mě ale, co si kdo myslí třeba o tomhle:
    http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/rusko-a-okoli/putin-zrada-bolseviku-nam-prohrala-prvni-svetovou_238744.html
    July 5, 2012 v 8.21
    K panu Konvalinkovi - svobodu slova musíme hájit vždy a všude, ať se jedná o levicově, či pravicově smýšlející lidi. Svoboda slova však nemůže být zaměňována za právo urážet náboženské citění, což se Pussy Riot podařilo. Další text písně „срань, срань, срань Господня" to dokazuje. Za tohle by byly stíhány i v "demokratických státech", ne že ne. Trest, který jim v Rusku hrozí, je samozřejmě absurdní. Ale urážka náboženského citění je trestným činem, i když je uráženo náboženství, které nemáme rádi. Pokud tohle nejsme schopni přijmout, máme k demokratům stejně daleko, jako ti, které tu s nadšením kritizujeme. Chvályhodná by tedy byla snaha o to, aby za svoje konání Pussy Riot dostaly minimální možný trest, ale rozhodně kontraproduktivní je jejich adorace. Jednak si ji za svůj čin rozhodně nezaslouží a jednak tím dáváme levnou munici Putinovi, protože pak může s klidem poukazovat na to, jakým lidem Západ vykazuje podporu. Co se týče Schwarzenberga, je pravda, že v době normalizace kritizoval uvěznění chartistů. Vzhledem k jeho dalšímu porevolučnímu konání to však spíše vypadá, že to bylo spíše součástí jeho politického boje, než boje za lidská práva, což v jeho případě zjevně není totéž. Klidně tvrdím, že jeho dnešní boj za Pussy Riot je obyčejným pokrytectvím, protože kdyby tohle udělaly Jelcinovi, tak by držel klofák, stejně, jako ho držel po celou dobu, co byl Jelcin u moci. A přitom Jelcin byl větší darebák, než Putin, jenže to byl "náš" darebák, jak říkají amíci.
    July 5, 2012 v 8.28
    paní Hájkové
    Svět není černobílý.

    Lenin se vrátil ze Švýcarska, kde pobýval jako „disident“. Putin se vrátil z NDR, kde pobýval jako zaměstnanec rozvědky.

    Lenin, zdůrazňoval rozdíl mezi nacionalismem národů malých a velkých, a označoval válku za imperialistickou. (Jen pro dokreslení epochy: Masaryk v ní viděl střetnutí teokracie a demokracie.)

    Od Putina lze těžko očekávat, že by mohl připustit, že válka byla imperialistická. „Geopoliticky“ totiž kráčí ve stopách Stalina jako obnovitele impéria (Putinovo označení rozpadu SSSR za katastrofu „geopolitickou“ je dost jednoznačné). Jeho pokleslá rétorika o „národní zradě“ je tedy asi více než jen úlitbou různým fanatikům jako „Pamjať“, Žirinovskij a pod.

    Navzdory tomu považuji za nešťastné pohlížet na dnešní Rusko VÝLUČNĚ prizmatem „imperialismu“. To je stejná myšlenková impotence, jako dělat totéž v případě USA.

    Pamatuji si, že Václav Veber, velký znalec ruských dějin, už před více než 40-ti lety vyslovil názor, že možná jediným nezpochybnitelným výsledkem bolševické revoluce bylo, že se ruský stát nerozpadl.

    Tak si vyberte.
    July 5, 2012 v 8.44
    Immanuel Wallerstein si zase myslí, že ruská revoluce (byť krátká a se všemi neblahými důsledky) měla ten význam, že ukázala třetímu světu, že "to jde", zatímco francouzská to svého času ukázala Evropě.
    July 5, 2012 v 8.47
    Ostatně, pokud jde o umění, těsně po revoluci v Rusku nonkonformní umění vzkvétalo (pokud ovšem nebylo proti revoluci).
    JH
    July 5, 2012 v 8.54
    Ty baby jsou boží
    I když sám nevím, co se mi na nich zamlouvá, když k punku mám vztah v lepším případě vlažný. Asi to, že jejich vzkaz společnosti je obsažnější než jen vztyčený prostředníček, nebo "fuck da police".
    Co znamená "срань Господня" a jak to uráží náboženské cítění?
    Panu Ševčíkovi: nevím jak v Rusku, ale český zákon praví, že:
    "(1) Kdo veřejně hanobí

    a) některý národ, jeho jazyk, některou rasu nebo etnickou skupinu, nebo

    b) skupinu osob pro jejich skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k
    etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto,
    že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání,
    "

    Všimněte si, že trestné je, s výjimkou jazky, hanobení lidí pro etnicitu, politický názor, vyznání atakdále. Podle mého to znamená, že trestné je psát "křesťané jsou kreténi" (čímž nevyjadřuji svůj názor), ale nikoli "Ježíš byl kretén" (čímž taky ne, a navíc to nedává smysl). Podobně je to třeba s karikaturami Mohameda. Pokud je mezi přítomnými právník, ať mě laskavě po(o)praví.
    July 5, 2012 v 9.15
    Proč plýtvat časem na podporu někoho, u koho si ani nejsme jistí tím, že si ji zasluhuje, když je na světě obrovské kvantum lidí, kteří si ji za své konání zaslouží? Jen proto, že se to stalo v neoliberálním Rusku, které zrovna nekamarádí s našimi neoliberály? Máme být "užiteční idioti"? Sakra, tenhle svět si rozdělili bohatí, vytvořili si zákony k tomu, aby nás mohli deptat a ždímat a my se místo boje proti tomu zaplétáme do jejich vzájemných šarvátek. Místo důležitých věcí řešíme, kolik andělů se vejde na špičku jehly. Není problém třeba v dnešním Rusku najít skutečné bojovníky za demokracii, kteří jsou za své smýšlení perzekuováni. Pojďme jim vyjádřit podporu slovní i pomocí nějakých akcí. Taková iniciativa ztrátou času nebude. Tohle bohužel je.
    July 5, 2012 v 10.22
    Noam Chomsky je toho názoru, že v každém státě mají lidé kritizovat především svou vládnoucí třídu a její nectnosti, a teprve potom se mají starat, jak je tomu jinde. Rozhodně ne obráceně.
    JH
    July 5, 2012 v 15.26
    Pane Ševčíku,
    takové řeči jsou na kulové s přehazovačkou. Podle mě je kritika Putina oprávněná a Pussy Riot si moji (minimálně slovní) podporu zaslouží. Pokud víte o nějakém jiném perzekuovaném oponentu ruského režimu, který si podporu (mou a jiných) zaslouží více, tak o něm prostě najděte článek, nebo ho napište, a poukažte na něj, ať to můžeme všichni zvážit. Totéž může samozřejmě učinit kdokoliv jiný.
    Já se bez mučení přiznám, že znám akorát Chodorkovského a Kasparova a ani jeden by to proti PR nevyhrál.
    July 5, 2012 v 15.42
    Ta Chomského poznámka je důležitá, ostatně jako celá esej Odpovědnost intelektuálů. Ale dle mého čtení byla určena především pro čtenáře v USA ... nevnímám ji jako nějakou univerzální radu; spíš jako reakci na americký exepcionalismus, na rozšířené přesvědčení o dokonalosti vlastního systému a sklonu spojovat problémy v ostatních zemích s tím, že jej nemají. Češi, domnívám se, něčím podobným tolik netrpí. A navíc: Kdybychom ten Chomského názor opravdu pojali jako radu a drželi se jej vskutku důsledně, neměli bychom o dění ve světě vlastně ani psát a číst, neboť nerozebraných problémů doma nám zůstává stále dost a dost.

    Podle mého názoru lze zájem světa o zacházení s disidenty a dalšími osobami kriminalizovanými z politických důvodů v různých zemích – byť na druhém konci zeměkoule - označit za jednoznačně přínosný. A myslím, že by to šlo dokázat i objektivně. Dle mé autorské zkušenosti se velice málo stává, že by některý režim zpřísnil trest nějakému disidentovi proto, že je na Západě známý ... jako onen symbolický políček. Spíše mu naopak trest zmírní, zajistí, aby nebyl mučen, nebo mu dovolí se vystěhovat. Bělorusko, Kuba či Myanmar jsou dobrými příklady.

    Je pravda, že Rusko tradičně v podobných záležitostech neustupuje. Ale zase: ono těch politických procesů tam zase tolik neprobíhá. Proces s Pussy Riot je jeden z prvních, v němž se obviněné dopustily - laicky chápáno - vskutku jen aktu na úrovni přestupku. V procesu s Chodorkovským či nacionálními bolševiky byla provinění vážnější.

    A to s tím Schwarzenbergem – domnívám se, že se zde opět vracíme k letité debatě, zda se k nějaké iniciativě s alespoň špetkou smysluplnost připojit i v případě, že jsou s ní spojovány buďto zprofanované osoby, a/nebo zjednodušující mediální masáž. Je to podobné jako u tibetských vlajek, porušování lidských práv na Kubě či třeba podpory Palestinců v Gaze, když to vezmeme i z druhé strany. Já osobně se obecně kloním spíš k připojení se, ale jsou zde i pádné argumenty proti. Pro většinu lidí se myslím ta debata nikdy neuzavře vítězstvím jedno z táborů – rozhoduje se prostě případ od případu, a tak tomu bude i nadále.
    July 5, 2012 v 15.48
    Jinak k dalšímu dění v případu
    Obhájci trojice se nyní seznamují s textem obžaloby. Soud jim před několika zkrátil lhůtu, a tak by vlastní soudní proces s dívkami mohl začít už v příštím týdnu.
    July 5, 2012 v 16.07
    Chomského názor jistě nelze brát doslova. Myslel to možná hlavně tak, že se intelektuální kritika cizích nedemokratických poměrů může obrátit v obhajobu americké výbojné politiky vůči těmto státům. Ostatně je rozdíl mezi tím, když takovou podporu utlačovaným nebo disidentům cizího státu vyjadřují nezávislí intelektuálové, kteří ve svém domově nemají žádnou reálnou politickou ani ekonomickou moc, a tím, když tuto pomoc disidentům poskytují oficiální zástupci cizí moci.
    July 5, 2012 v 16.49
    To máte paní Hájková pravdu.
    July 5, 2012 v 17.47
    Vidíte pane Hájku a já si zase myslím že na kulové s přehazovačkou je to s námi, když jsme schopni vyjmenovat ze 145 milionů obyvatel jako oponenty Putina Chodorkovského, Kasparova a PR. V konečném důsledku pak můžeme konstatovat, že jsme schopni jen papouškovat to, co nám média předloží. Nicméně na netu se dají najít i příklady neoprávněně perzekuovaných skutečných opozičních aktivistů a to za v "demokratických zemích" běžnou opoziční činnost - viz http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/180974-ruska-policie-prohledala-byty-vudcu-opozice-predvolala-je-k-vyslechu/?mobileRedirect=off. Tady bylo místo pro vehementní protesty, tady jsem měli řvát o porušování demokracie. Ale na DR k tomu nic neproběhlo, zřejmě chyběla nápověda od Schwarzenberga. Nebo to možná nebylo tak zábavné, jako punkerky v kostele, ale přesto to byli lidé, které jsme měli podpořit.
    JH
    July 5, 2012 v 20.57
    Pane Ševčíku,
    díky za odkaz. Média, včetně elektronických, jsou tu od toho, aby nám zprostředkovala informace, které nemůžeme mít z první ruky. Pokud nemám získávat informace z médií, tak jsem zvědavý, co byste mi poradil místo toho.
    To, co se na DR objeví, a co ne, máte možnost ovlivnit i vy. Já jsem tuto reportáž ČT neviděl, a o tom, že pan Schwarzenberg nějak komentoval aféru PR, jsem se taky dozvěděl až tady.
    July 5, 2012 v 22.53
    Levicoví intelektuálové
    kritizují potlačování svobody slova, berou se za lidská práva a odmítají jak autoritativní režimy, tak spojení trůnu a oltáře, tedy užívání náboženství jako ideologie pro podporu autoritativních režimů. Kdo se těmto principům vysmívá, není levicový intelektuál. V Rusku je sice podle některých známek demokracie, podle jiných tam už existuje autoritativní režim. A právě na tohle svou inteligentní a zároveň provokativní kritikou upozornili PR. Proto jim držím palce. Šly s kůží na trh a zároveň testují ruský režim: Je to ještě demokracie nebo už je to autoritativní režim? Jsou ve vězení a v Rusku se nyní zápasí o charakter jejich režimu, myslím, že většině diskutujících zde je jasné, na čí straně bychom měli být.
    July 6, 2012 v 0.20
    Martinu Šimsovi
    A nestačilo by jen držet ty palce?
    Je potřeba vyhlašovat to za "inteligentní kritiku"?

    Pro Vaši informaci: Aleksej Navalnyj, jeden z vůdců protivládních demonstrací, má odlišný úsudek. (Ale třeba je příliš blízko a chybí mu odstup levicového intelektuála?)

    По его мнению, акция в храме Христа Спасителя была "идиотской", участницы – "дуры", но держать их 2 месяца под арестом не нужно.
    (7. března)
    July 6, 2012 v 1.17
    Jen k tomu Navalnému
    Aleksej Navalnyj je opravdu jeden z nejpopulárnějších řečníků na protivládních demonstracích posledního roku, roku a půl, a je též velice čtený blogger. Světonázorově se ale pohybuje někde mezi sociálně podbarveným národovectvím (a to národovectvím hodně radikálním) a tím, co u nás hlásala Holešovická výzva. Možná ... možná by šel při hodně velkém rozšíření oné kategorie označit za levicového intelektuála, ale odstup mu chybí rozhodně. Jeho styl psaní je mmj. typický právě tím, že do všeho skáče po hlavě, případně hned kope.
    July 6, 2012 v 9.06
    Jsem asi dost naivní pane Jedličko, ale lidé, kteří do všeho skáčou po hlavě, jsou mi mnohem milejší, než ochočení, bezzubí političtí lvi, kteří, i když jsou zástupci levicových stran, tak buď bezděky, nebo cíleně, převzali neoliberální /i když to klidně můžeme nazvat i kapitalistickou/ rétoriku. Ti žvaní o zodpovědnosti a uvážlivosti, aby nemuseli nic pořádného dělat, aby nemuseli jít do střetu, protože konec konců se jim v tomto systému žije vcelku dobře. Výsledkem je pak to, že to, co naši předkové vybojovali za cenu mnoha lidských životů kdysi dávno, oni za pár stříbrných lehce prodali. Vymlouvají se na to, že lidé je nepodporují, ale už nemluví o tom, co pro svou podporu od lidí dělají, jak je vzdělávají atd. Navalnyj pro svou pravdu sedí občas v base, naši levicoví politikové se jí vzdali a tak sedí ve správních radách.
    July 6, 2012 v 19.09
    Sergej Udalcov
    (tedy "kovaný" levičák) říká v rozhovoru:

    Девочки из Pussy Riot, я не их поклонник, я не в восторге от их акции, хотя сам человек неверующий. Наверное, можно было действовать другими методами и донести то же самое. Но ни в коей мере они не заслужили такого наказания в виде лишения свободы...
    July 6, 2012 v 20.27
    panu Ševčíkovi
    Napsal jste: "Navalnyj pro svou pravdu sedí občas v base, naši levicoví politikové se jí vzdali a tak sedí ve správních radách."

    To zní bezmála jako PROROCTVÍ:
    V květnu seděl 15 dní v base a od minulého týdne sedí - mj. díky podpoře miliardáře Aleksandra Lebeděva - ve správní radě Aeroflotu.
    July 21, 2012 v 15.49
    K dalšímu dění v případu
    Soud včera prodloužil dívkám vazbu o další měsíce, konkrétně do ledna 2013.
    July 21, 2012 v 18.28
    vypadá to na urážku majestátu
    Zlověstné je, že v záhlaví (předmluvě) vzneseného obvinění (http://pussy-riot.livejournal.com/27607.html) se vyskytuje výraz, který bychom marně hledali v ruském trestním zákoníku (http://www.ukru.ru/):
    „znevažování duchovních základů státu“ ("УМАЛЕНИЕ ДУХОВНОЙ ОСНОВЫ ГОСУДАРСТВА").

    Poučnou četbou je „psychologicko-lingvistický“ posudek (fotokopie zde: http://www.vedomosti.ru/politics/news/2304113/pussy_riot_ostavleny_pod_arestom_esche_na_polgoda?full#cut), který vyhotovil už v březnu „Ruský institut kulturologie“ – ocitl se v něm (str.6/16) i Slavoj Žižek.
    July 21, 2012 v 19.59
    Tady jasně vidíme, co znamená, že stát má oficiální ideologii. Kdo se za minulého režimu v Rusku nebo u nás vyjadřoval kriticky k marxismu-leninismu, měl nejpříjemnosti. Dnes v Rusku pozici státní ideologie převzalo pravoslaví. Pravoslaví jsme měl vždy rád, jeho liturgie je krásná, jeho teologie inspirující. Ale pravoslaví v roli státní ideologie je obludné. Pokud nenajde cestu ke svobodné a dmeokratické společnosti, nechci s ním mít nic společného.

    Přitom Pussy Riot protestovaly jen proti spojení církve s polodiktátorským putinovským režimem. Neprotestovaly proti pravoslaví nebo proti křesťanství jako takovému.
    August 1, 2012 v 19.57
    V pondělí začal proces
    "Žalobce tvrdí, že všechny tři obviněné dívky jsou agenty Satana a vrcholek ledovce podvratných organizací, jejichž cílem je zničit Rusko."
    ( http://www.blisty.cz/art/64306.html )
    Zajímalo by mě, jestli je vážně pravda, že žalobce něco takového řekl. Pokud ano (nevím, z jakého zdroje to mají), tak to je něco šíleného. Doufám, že si u nás z toho nikdo nevezme příklad.
    August 2, 2012 v 17.13
    Jak to bylo s tím Satanem
    Tak jsem to - paní Hájková - dohledal. Nejde o oficiální obžalobu, ale jen o výňatek z řeči Michaila Kuzněcova, právníka jednoho z chrámových hlídačů, který vystupuje jako svědek obžaloby. Kuzněcov doslova řekl, že dívky „k činu přiměly“ (případně „navedly“ - nejsem si jist překladem) satanské síly“ a že jde o „špičku ledovce extrémistů, kteří se snaží rozbít tisícileté dílo (‘tisíciletou impozantní stavbu’) Ruské pravoslavné církve vytvořením schismatu, vedoucím stádo s pomocí klamu a podvodů ne k Bohu, ale Ďáblovi.“

    Poté ještě doplnil: „ Stojí za tím (míněno za činem) skuteční nepřátelé našeho státu a Církve.“

    Oficiálně jsou dívky obžalovány státem, nikoliv nějakým žalobcem, a to z výtržnictví motivovaného náboženskou nesnášenlivostí, resp. záští. Ty termíny jako „svatokrádež“, „útok na křesťanské hodnoty“, „urážka věřících“ či „útok na duchovní podstatu státu“, které se objevují v masmédiích, jenom oficiální obžalobu podkládají.
    August 2, 2012 v 17.14
    Autor na Blistech jinak vycházel zjevně jen z letmého čtení odkazovaného a zčásti přeloženého textu v Independentu. Kdyby psal vlastní zprávu, jistě by mu mimo řečené neuniklo třeba to, že v procesu nefiguruje soudce, ale soudkyně.
    August 2, 2012 v 18.57
    Díky, pane Jedličko. Myslela jsem si, že to nebylo až úplně tak, jak napsali.
    August 3, 2012 v 9.27
    Včera jsem četl v Právu glosu Mitrofanova k této kauze. Trochu se domnívám, že má čtenáře za idioty. Středověk neskončil, středověk trvá? Jediný Švanceberk se zastal? Začíná to zavánět fraškou, ty pitomce z nás dělají plánovaně, snaží se celou kauzu až příliš zveličit pro své politické zájmy. Čím víc se objevuje účelových zkreslení, tím je to zřetelnější, o nějaké punkerky jim zjevně nejde. Mě mrzí, že levicová scéna nezná své souputníky v Rusku. Pussy Riot a Navalnyj ze 150 milionů a to jsou souputníci se sakra velikým otazníkem. Kdo další a skutečně levicový? Kapitál postupuje globálně, my nejsme schopni spolupracovat přeshraničně ani se Slováky.
    August 3, 2012 v 10.07
    levice a autoritativní režimy
    Nejde o to, zda jsou PR levicové nebo ne, ale jde o to, že protestovaly proti autoritativním náběhům Putina a ruského pravoslaví i politického systému a ukázalo se, že udeřily hřebíček na hlavičku, protože je zavřely a chtějí je odsoudit. Nečetl jsem glosu Mitrofanova, ale myslím, že v těchto případech by se levicoví politici měli ozývat stejně důrazně či ještě důrazněji než politici pravicoví. Rusko, Čína ani Kuba nemají s demokratickou levicí nic společného.
    August 3, 2012 v 10.37
    Luďku Ševčíku, až bude hlavním cílem levice podpořit levici a potřít pravici, tak to můžeme zabalit. V tom případě jsme skončili u klanových bojů. Půjde jen o to, kdo bude vládnout a ne o způsob vlády. Když si levice vzpomene, že je součástí historického procesu emancipace člověka, tak se vrátí se ke své dějinné úloze.

    Každý občan, pro kterého něco namená svoboda a demokracie, a tím spíš levicový občan, který chce omezenou svobodu a demokracii změnit na reálnější svobodu a demokracii se musí zastat kdekoli na světě někoho,kdo je pronásledován pro svobodného vyjádření kritického názoru. V tomto případě za vyslovení kritiky církve posluhující ruskému imperialistickému, oligarchickému systému. Pouta a mříže jako odezva na hudbu a slova, to je svinstvo v Rusku a kdekoli jinde. To musí být otevřeně kritizováno.
    August 3, 2012 v 12.49
    Přestaňte prosím všem, kteří nejsou štajf nad PR přisuzovat nějakou nedemokratičnost. Jejich forma odporu proti Putinovi byla zvolena špatným způsobem, to musí soudný člověk přece uznat. Zavřeny by za to neměly být, proti tomu prostestuji, ale adorovat je nebudu. Ve světě se dějí daleko horší věci lidem pro jejich smýšlení. Ti nás nezajímají, my tady budeme řvát v jedné lajně s knížetem pánem, kterému je to ve skutečnosti šumák a s možná většími darebáky než je Putin je ohromný kamarád. Hrajeme si na demokraty, ale pokud při protestu stojíme v jedné řadě se Švanceberkem, tak mu děláme akorát blbce. Co týče toho, že "zda jsou PR levicové nebo ne, ale jde o to, že protestovaly proti autoritativním náběhům Putina a ruského pravoslaví i politického systému", tak to nepovažuji zrovna za šťastnou formulaci, protože i náckové kritizují dnešní režim. Jenže z jiného pohledu a nabizejí jiné řešení, než levice. A to je to podstatné, ne že ne.
    August 3, 2012 v 15.32
    Zaměnit obhajobu svobody projevu s adorováním může jen IDIOT.
    August 3, 2012 v 17.04
    Děkuji pane Štampachu. Je to již podruhé, co jste se se mnou v této debatě vypořádal. Nejdřívě jsem byl individium, které jste nechtěl potkat o samotě a bylo vám ze mě na blití, teď už se to zlepšilo, jsem jen IDIOT. Považuji to za posun vzhůru, možná časem budu nevzdělaným a prostým sice, ale už jen oponentem. Je to vše psáno v předchozích příspěvcích, takže je už únavné to opakovat, ale jako IDIOT si to mohu dovolit. Ty punkerky se bohužel svojí "svobodou projevu" /jednak volbou prostředí a hlavně celým textem své písně, kterou z jasné "skromnosti" už protiputinovská média už necitují/ dopustili urážky náboženského cítění, což je v Rusku, ale i v jiných zemích trestným činem. Mám obavy, že pokud by se tohoto činu dopustili k oslavě Putina, všichni jejich současní "příznivci" by se do nich velmi rázně pustili. Pokud budeme jejich konání hodnotit jen podle toho, jestli se nám hodí do protiputinovského boje, tak ty děvčata zjevně zbošťujeme, navíc pokrytecky. Navíc se tím vysílá signál všem, že není rozdílu mezi levicovou a pravicovou politikou, protože obé používají jakýchkoli prostředků v politickém boji.
    August 3, 2012 v 17.08
    Emancipace člověka
    Jsem ráda, že ta slova byla vyslovena. Ano, emancipace člověka by měla být skutečným cílem levice. Ne pouze bojovat za nakrmení hladových, protože nejde jenom o chleba. Člověk se musí přestat bát nahlas vyslovovat své myšlenky. Přestat se bát nejen státní moci, ale také vlastních spoluobčanů. Člověk se nesmí nechat znovu zašlápnout do prachu.
    Emancipace člověka jako dějinný úkol levice - to se mi líbí. Lidé, kteří se první přestanou bát, pomáhají razit cestu ostatním. A klidně třeba punkem, i když já pro něj (asi kvůli věku) nemám příliš pochopení.
    August 3, 2012 v 19.40
    Pane Ševčíku, Vy se považujete za idiota? To je skutečně smutné. Myslel jsem, že jste můj spoludiskutující vycházející z podobné informovanosti a podobného pohledu na skutečnost. Myslím, že byste se neměl sám takto shazovat. To je opravdu škoda a dělá to diskusi těžkou.
    August 4, 2012 v 20.18
    Urážka náboženského cítění
    Stejně nikdy nepochopím, proč je v některých zemích urážka náboženského cítění chápána jako trestný čin. Jako by věřící byli automaticky nějak citlivější či snad bezbrannější než ostatní. Jako by ateisté žádné city neměli.
    August 5, 2012 v 0.37
    V demokratických zemích to tak, paní Hájková, není. U nás existuje paragraf "hanobení rasy, národa, etnické skupiny a přesvědčení". Za tento přečin se může trestat bez ohledu na to, jestli někdo hanobí náboženské nebo ateistické přesvědčení. V Rusku je to ovšem jinak.
    August 5, 2012 v 8.35
    Kromě Ruska můžete zařadit do sezwnamu paní Hájková hlavně Polsko, které je v tomto horší, než Rusko / například za "tzv" parodování papeže hrozí dvěma studentům 2letý trest/. Přidat můžete také Spojené státy, Velkou Británii, Francii a Izrael, kde svobodu slova za cenu urážky náboženského cítění nehájí /kulatně psáno, prostě řeší podobné případy stejně jako v Rusku/. Prostě klasické nedemokratické státy.
    August 5, 2012 v 9.02
    Já nevím, jak to je v těch druhých státech, jestli tam v zákonech uvádějí výhradně náboženství nebo i jiné přesvědčení. Jestli nebude problém také v tom, že své přesvědčení (jiné než náboženské) ateisté nedávají dostatečně najevo. Místo toho se tváří, že jsou "nad věcí". Pak to vypadá, že přesvědčení, čili víru, mají jen členové církví. A církve se pak domnívají, že mají nějaká privilegia.
    Kdyby se každý naučil vážit si sám sebe a svého přesvědčení a přitom respektovat druhé, pak by se takové zákony (které jsou ošemetné, protože zneužitelné), staly zbytečnými.
    August 5, 2012 v 9.05
    Navíc u nás stále platí, že "(1) Kdo veřejně podněcuje k nenávisti k některému národu, etnické skupině, rase, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob nebo k omezování práv a svobod jejich příslušníků, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta." Jako ateista tento zákon podporuji. Moje skutečné svoboda končí tam, kde začíná svoboda jiného, jinak o svobodě nemůže být vůbec řeč.
    August 5, 2012 v 10.23
    O náboženské nesnášenlivosti
    Prý platí, že kdo nemá rád sám sebe, nemůže mít rád ani nikoho jiného. Řekla bych, že někteří lidé nenávidí svou tělesnou schránku a z těch se pak stávají šílení a fanatičtí náboženští fundamentalisté. No a jiní lidé si zase myslí, že jsou jen chodící a mluvící tělo, a tak vidí i druhé lidi. Víru jiných uznávají, ale chápou ji jako slabost. Takoví lidé možná neradi tráví svůj čas sami se sebou, neradi o sobě přemýšlejí a pokud se mají rádi, tak mají rádi právě jen to své tělo. Ani jeden z těch postojů není správný.
    Ale stejně si pořád myslím, že Pussy Riot protestovaly jen proti Putinovi a jeho zneužívání náboženství, a to plným právem.
    August 23, 2012 v 20.49
    Rád bych všem s odstupem poděkoval za přínosnou debatu nad tématem. Většinu podnětů jsem zkusil zapracovat do aktuální eseje. Třeba zas posune diskuzi o něco dále.

    http://www.denikreferendum.cz/clanek/13806-proces-humbuk-opozice-a-pussy-riot-co-jeste-dodat
    August 24, 2012 v 17.30
    Díky, tak jsem konečně měla možnost poznat, jak to asi je.
    August 24, 2012 v 17.58
    Je toto podněcování k nenávisti vůči náboženství?

    Богородица, Дево, Путина прогони
    Путина прогони, Путина прогони
    (конец хора)

    Черная ряса, золотые погоны
    Все прихожане ползут на поклоны
    Призрак свободы на небесах
    Гей-прайд отправлен в Сибирь в кандалах

    Глава КГБ, их главный святой
    Ведет протестующих в СИЗО под конвой
    Чтобы Святейшего не оскорбить
    Женщинам нужно рожать и любить

    Срань, срань, срань Господня
    Срань, срань, срань Господня

    (Хор)
    Богородица, Дево, стань феминисткой
    Стань феминисткой, феминисткой стань
    (конец хора)

    Церковная хвала прогнивших воджей
    Крестный ход из черных лимузинов
    В школу к тебе собирается проповедник
    Иди на урок - принеси ему денег!

    Патриарх Гундяй верит в Путина
    Лучше бы в Бога, сука, верил
    Пояс девы не заменит митингов -
    На протестах с нами Приснодева Мария!

    (Хор)

    Богородица, Дево, Путина прогони
    Путина прогони, Путина прогони
    (конец хора)
    August 24, 2012 v 18.13
    To vypadá jako feministická modlitba.
    + Další komentáře