Jméno a tvář Vladimira Putina prodávají, nově i travní semeno

ČTK, Petr Jedlička

Jméno a obličej ruského premiéra se v Rusku stávají stále oblíbenějším nástrojem reklamy. Jejich atraktivitu dnes zvyšuje i fakt, že země získala právo pořádat šampionát ve fotbale.

Pozdvižení v Rusku vyvolaly balíčky s travním semínkem, které se prý objevily v jednom hypermarketu na okraji Moskvy. Nejde o obsah, ale o obal, který zdobí tvář premiéra Vladimira Putina se spokojeným úsměvem.

Bývalý ruský prezident a agent tajné služby KGB už proslul i jako judista, milovník drsných dobrodružství a velkých kočkovitých šelem. Dokonce projevil malířský talent, když před pár lety byl premiérem namalovaný obrázek vydražen za rekordní sumu. Ale až dosud jej za experta na zahrádkaření nikdo nepovažoval.

Vzápětí poté, co se snímky balíčků s „Putinovou trávou“ objevily i na internetu, rozšířily se polemiky, zda jde či nejde o hanebný podvrh, jednorázový žert či komerční využití dalšího premiérova úspěchu na poli sportovní diplomacie. Putinovou zásluhou po zimní olympiádě a závodech formule 1 získalo Rusko i mistrovství světa ve fotbale v roce 2018. A zboží s premiérovou tváří láká zákazníky i nápisy „Buď připraven na MS 2018!“ a „Přeměň svůj palouk ve stadion!“.

Pořádáním šampionátu pověřila FIFA Rusko teprve minulý čtvrtek, ale po internetu se už prodávají trička s nápisem „Ready to inspire“ coby hlavním sloganem ruské přihlášky o pořadatelství. Na rozdíl od olympiády, která se v Soči uskuteční v roce 2014, fotbalové mistrovství ještě nesvazují až tak přísná pravidla, a tak experti předvídají, že zboží přiživující se na šampionátu bude v obchodech přibývat.

Symbol Putin není v reklamě žádnou novinkou. Vodka Putinka, ač bez premiérova vyobrazení, stále patří v Rusku k nejoblíbenějším lidovým značkám, zatímco na vodky pojmenované po Putinových předchůdcích v Kremlu si v Rusku nikdo ani nevzpomene.

Cestovní pas s Putinovou fotografií se před pár lety objevil v reklamě jedné cestovní kanceláře, ještě jako prezident se Putin mihl v reklamě na populární deník, po Putinovi pojmenoval masovou rolku jeden masokombinát, jedlý portrét státníka v obleku a s kravatou zase zhotovila jedna ruská čokoládovna pro výstavu v Paříži; dort se později prodával i v moskevských obchodech za poněkud nekřesťanskou cenu jednadvaceti tisíc rublů (skoro třináct tisíc Kč) za kus.

Putin se sice objevil v reklamě i v zahraničí, ale na rozdíl od vlasti v roli zloducha, ať už šlo o kampaně organizací Amnesty International a Reportéři bez hranic, anebo o krmení pro psy v Brazílii.