Britský premiér plánuje zprivatizovat správu silnic, v policii se už začalo

Petr Jedlička

Podle Davida Camerona prospěje reforma státu i soukromým firmám. Podle médií ale plán zároveň otvírá cestu k novému zpoplatnění dopravy, včetně výběru mýta soukromníky.

Už ne státní služba, ale soukromé podniky by se v budoucnu měly starat o údržbu a sjízdnost hlavních britských silnic. Počítá s tím nový plán Davida Camerona, jenž britský premiér představil v pondělí novinářům. Firmy, fondy či podnikatelské skupiny ze země i zahraničí mají dle plánu soutěžit o správní koncese,  v nichž se zaváží k údržbě určité komunikace na delší dobu. Za to získají státem garantovanou část britské varianty silniční daně a nové možnosti rozvoje podnikání.

Premiér si od reformy slibuje nové příjmy do státního rozpočtu, efektivnější správu cest a včasné provedení oprav, které stát v posledních letech odkládá kvůli hospodářské krizi. Zároveň ale plán hají i ideologicky.

„V čem se hlavní silnice liší od jiné infrastruktury, například vodovodů a kanalizací, které udržuje soukromý sektor s pomocí soukromých, nezávislým úřadem regulovaných podniků už řadu let? Proč tu padají výzvy, že právě silnice mají být financovány z veřejných zdrojů? (...) Je zapotřebí naléhavě zvážit možnosti nalákání velkých soukromých investic do silniční sítě — investic ze svrchovaných peněžních fondů, z penzijních fondů i od dalších subjektů,“ řekl Cameron v pondělní.

Privatizace správy by se měla týkat jen menší části silniční sítě — velkých mimoměstských komunikací (tzv. trunk roads) a silnic dálničního typu (motorways); britská média ale upozorňují, že tyto komunikace pojímají většinu osobní meziměstské dopravy a takřka všechnu dopravu nákladů v zemi.

Podle listu The Independent se přitom v Cameronově plánu počítá i s tím, že nový soukromý správce začne na silnici vybírat vlastní mýto. U stávajících silnic to návrh sice zakazuje, u nových ale připouští. Podle Independentu a dalších zdrojů se tak může například stát, že správce přistaví k silnici další jízdní pruh a celou komunikaci nově zpoplatní.

List The Guardian zároveň míní, že vláda spoléhá na příchod zahraničních správců, zvláště pak čínských firem. Deník v této souvislosti upozorňuje, že Cameronův ministr financí a hospodářství George Osborne jednal i o takovýchto „formách spolupráce“ při nedávné návštěvě Pekingu.

×