Středočeští radní souhlasí s rozšířením letiště Vodochody

Vratislav Dostál

Rada Středočeského kraje v pondělí podpořila rozšíření letiště u Vodochod. Krajští radní souhlasí s rozšířením za předpokladu správného rozložení letecké dopravy. Definitivní rozhodnutí bude ale na resortu životního prostředí.

Středočeští radní jsou pro rozšíření letiště Vodochody, a to za předpokladu správného rozložení letecké dopravy. Společnost Penta Investment, která chce letiště postavit, by se také musela vypořádat s obcemi a dodržet všechny dohodnuté podmínky, například limity na hladinu hluku.

Proti záměru Penty rozšířit letiště přitom dlouhodobě bojují starostové patnácti okolních obcí. Starostové z iniciativy Stop Letišti Vodochody totiž odmítají návrh veřejného příslibu společnosti Penta, že bude finančně kompenzovat zátěž spojenou s provozem letiště.

Letiště Vodochody lidem v okolí slibuje kompenzovat zátěž spojenou s provozem. Zřídí speciální bankovní účet, na který bude poukazovat peníze, o jejichž využití budou rozhodovat dotčené obce.

Zástupci měst a obcí nicméně tyto kompenzační částky jednoznačně odmítají.

„Je to podivná hra investora. Nepůsobí to jako garance, že letiště nebude noční lety přijímat ani odtud po setmění žádné letadlo neodletí. Penta chce možná pomalu veřejnost připravovat na to, jak by si to přes všechny sliby v budoucnu představovala,“ okomentoval například veřejný příslib starosta Kralup Petr Holeček.

„Když něco skutečně nemám v úmyslu dělat, tak za to zpravidla pokuty sám sobě předem nestanovuji,“ doplnil. Podle právní analýzy, kterou mají starostové k dispozici je navíc veřejný slib zařazený do dokumentace EIA z právního hlediska nezávazný a nevymahatelný. „Nenecháme se tímto způsobem koupit,“ uvedl pak zástupce občanského sdružení Dolany Dimitrij Halkov.

Starosta Líbeznic Martin Kupka z ODS navíc připomněl referenda v deseti obcích, která jednoznačně letiště odmítla. „Výsledek referend nás zavazuje k tomu, abychom se výstavbě letiště snažili zabránit. Ne k tomu, abychom jednali o ceně za poškozené zdraví a zhoršení životních podmínek,“ zdůrazňuje. uvedl Kupka.

Zdůraznil také, že se obce z iniciativy nenechají Pentou koupit. Obce tak požadují nová měření s tím, že letové zkoušky budou reálné. „Doposud probíhaly výhradně neobsazenými letadly a ty mají jiné letové charakteristiky, včetně hlukových i emisních," tvrdí Kupka.

Hlavní slovo ale bude nakonec mít ministerstvo životního prostředí, které rozhoduje o vlivu stavby na životní prostředí. Pokud by se stavbou souhlasilo, letiště by mohlo začít fungovat do tří let.

O modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se hovoří už několik let, samospráva v okolních obcích je ale vesměs proti. Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu podle informací ČTK odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů.

Další informace:

Českýrozhlas.cz Středočeští radní podpořili rozšíření letiště Vodochody