Obce nadále odmítají rozšíření Letiště Vodochody

Vratislav Dostál

Obce bojující proti rozšíření letiště Aero Vodochody požadují nová měření při reálných letových zkouškách se zatíženými letadly. Odmítají také slib, ve kterém společnost Penta slibuje finančně kompenzovat noční lety, jež v minulosti opakovaně vyloučila.

Starostové patnácti obcí z iniciativy Stop Letišti Vodochody odmítají návrh veřejného příslibu společnosti Penta, že bude finančně kompenzovat zátěž spojenou s provozem letiště. Po  pondělní tiskové konferenci to pro ČTK uvedli zástupci iniciativy. Požadují současně nová měření při reálných letových zkouškách se zatíženými letadly.

Starostky a starostové obcí tak reagují na zveřejnění již třetí doplněné verze dokumentace EIA. Společnost Penta dostala v únoru letošního roku od Ministerstva životního prostředí za úkol vypořádat se s celkem 39 vážnými připomínkami.

Ty se týkaly například přílišného hlukového zatížení obyvatel v okolí letiště, vlivu na jejich zdraví či rizika leteckých havárií kvůli střetu s ptactvem a také v souvislosti s provozem jaderného reaktoru v nedaleké Řeži.

Letiště Vodochody slibuje lidem v okolí kompenzovat zátěž spojenou s provozem. Zřídí speciální bankovní účet, na který bude poukazovat peníze, o jejichž využití budou rozhodovat dotčené obce. Firma to podle ČTK přislíbila právě v přepracované studii vlivu dostavby letiště na životní prostředí (EIA).

Zástupci měst a obcí nicméně tyto kompenzační částky jednoznačně odmítají.

„Je to podivná hra investora. Nepůsobí to jako garance, že letiště nebude noční lety přijímat ani odtud po setmění žádné letadlo neodletí. Penta chce možná pomalu veřejnost připravovat na to, jak by si to přes všechny sliby v budoucnu představovala,“ komentuje veřejný příslib starosta Kralup Petr Holeček.

„Když něco skutečně nemám v úmyslu dělat, tak za to zpravidla pokuty sám sobě předem nestanovuji,“ doplnil. Podle právní analýzy, kterou mají starostové k dispozici je navíc veřejný slib zařazený do dokumentace EIA z právního hlediska nezávazný a nevymahatelný. „Nenecháme se tímto způsobem koupit,“ říká jasně zástupce občanského sdružení Dolany Dimitrij Halkov.

Starosta Líbeznic Martin Kupka z ODS pak připomněl referenda v deseti obcích, která jednoznačně letiště odmítla. „Výsledek referend nás zavazuje k tomu, abychom se výstavbě letiště snažili zabránit. Ne k tomu, abychom jednali o ceně za poškozené zdraví a zhoršení životních podmínek,“ zdůrazňuje. uvedl Kupka.

Zdůraznil také, že se obce z iniciativy nenechají Pentou koupit. Obce tak požadují nová měření s tím, že letové zkoušky budou reálné. „Doposud probíhaly výhradně neobsazenými letadly a ty mají jiné letové charakteristiky, včetně hlukových i emisních," tvrdí Kupka.

Starostky a starostové obcí se současně shodují na požadavku, aby investor všechna vstupní data prověřil při reálných letových zkouškách se standardně zatíženými letadly.

„Dokumentace pracuje většinou s různými teoretickými a často zastaralými modely. Všechny zkoušky zatím probíhaly s prázdnými letadly. Požadujeme měření hluku a dalších parametrů v reálných podmínkách s reálně zatíženými letadly,“ zdůraznil místostarosta Kralup nad Vltavou Libor Lesák.

O modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se hovoří už několik let, samospráva v okolních obcích je ale vesměs proti. Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu podle informací ČTK odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů.

Letiště má konkurovat zejména pražské Ruzyni, kde se počet cestujících pohybuje kolem 12 milionů ročně. Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta.

Další informace:

Stopletištivodochody.cz Jasné NE dalšímu lákání PENTY pro Letiště Vodochody