Lidé proti Pentě: v referendech odmítli rozšíření letiště

Slovenská investiční společnost Penta usiluje o rozšíření letiště ve Vodochodech na druhé velké letiště pro Prahu. Místní lidé jsou ostře proti. Včera rozšíření odmítli lidé ve dvou okolních obcích v referendech rozhodnou většinou.

(jp)

13.02.2010 12:47

269659_mediafax_michal_kalasek

S místními to bude mít Penta ještě hodně těžké. Demonstrace před Poslaneckou sněmovnou, leden 2009. Foto Michal Kalášek, Mediafax

Občané Chvatěrub a Zlončic odmítli v pátek večer v místním referendu rozšiřování nedalekého letiště Aero Vodochody. Agentuře Mediafax to v sobotu řekli starostové Chvatěrub František Derfl a Zlončic Jiří Louček.

„Na otázku, jestli souhlasí s tím, aby zastupitelé obce podnikli všechny dostupné právní kroky, které by zabránily rozšíření letiště, odpovědělo 207 lidí ano a 8 ne," uvedl Derfl.

Na druhou otázku, tedy zda lidé souhlasí s rozšířením letiště Vodochody na veřejné mezinárodní letiště, odpovědělo podle Derfla šest lidí ano a 209 ne.

Referenda se zúčastnilo celkem 217 z 376 oprávněných voličů. Účast dosáhla 57,17 procenta, což znamená, že referendum je platné a závazné. Platných hlasů bylo 215.

V pátek se referendum konalo také ve Zlončicích, kde občané rozšíření rovněž odmítli. Z 329 oprávněných voličů hlasovalo 211 občanů, takže účast byla 64%, platných hlasovacích lístků bylo 210.

Podle 208 lidí mají Zlončice podniknout dostupné kroky, aby obec zabránila rozšíření letiště, pouze dva voliči si přáli opak. S rozšířením letiště nesouhlasí 200 občanů, 5 je pro a 5 nezaškrtlo žádnou možnost na lístku.

Referenda budou v obcích okolo letiště pokračovat až do března. Starostové chtějí od lidí získat podporu proti letišti. Obávají se totiž, že při jeho rozšíření sníží kvalitu života v okolních obcích a znehodnotí domy. Lidé se obávají dopravních kolapsů, zvýšené hladiny hluku a znečištěného ovzduší.

Rozšíření letiště plánuje slovenská investiční společnost Penta Investments. Ta chce do modernizace letiště, které má konkurovat Ruzyni, investovat tři miliardy korun a počítá s tím, že ročně odbaví tři a půl milionu cestujících.

Společnost se hodlá orientovat především na nízkonákladové aerolinky a plný provoz plánuje spustit na přelomu let 2012–2013.

V cestě výstavbě letiště nyní stojí Ministerstvo životního prostředí, které teprve bude posuzovat hodnocení vlivů na životní prostředí, a předevší okolní obce, jež vlastní některé pozemky nezbytné pro rozšíření letiště.

Podle starostky Máslovic Vladimíry Sýkorové vadí obcím hlavně rozšíření letiště a následný nárůst hluku. „Velkou připomínkou samozřejmě bylo zvýšení hluku v celé oblasti, enormní zatížení silniční dopravy bylo velkým argumentem mnoha obcí, no a velkým nebezpečím je blízkost Petrochemických závodů v Kralupech," řekla.

Obci Vodochody patří v areálu letiště přes tisíc čtverečních metrů. Další parcely na letišti patří právě Máslovicím a Postřižínu; i jejich obyvatelé mezinárodní letiště odmítají.

Penta se bez souhlasu místních obcí neobejde. Z tématu se tak může také stát zásadní motiv místních komunálních voleb a Penta je může dostat do stejné situace, do níž před časem uvedla Letiště Praha. Státní firma musela právě Pentě zaplatit za pozemky pro chystanou čtvrtou přistávací dráhu v Ruzyni čtyři miliardy korun.

Otázka je, zda obce vůbec budou o prodeji pozemků ochotny vyjednávat. Další místní referenda se budou konat v Panenských Břežanech, v Bášti a v Máslovicích v druhé polovině března.

Další informace:
Mediafax Občané Chvatěrub a Zlončic odmítli rozšíření letiště Aero Vodochody
Letectví Obce nechtějí prodat pozemky pro letiště ve Vodochodech
Regiony24.cz Obce brojí proti rozšíření letiště Vodochody
Občanská iniciativa Stop Letišti Vodochody


A co si myslíte vy? Diskuse (1 příspěvek)

Ivan Jirka - chemik

Neděle, 14.Února 2010, 10:50:39

A co my ostatní, co nejsme z Máslovic, Postřižína, Chvatěrub či Zlončic? Potřebujeme další letiště v Praze? A komu vlastně takové letiště prospěje? Anebo je nám to jedno?

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.