Libyjští povstalci mají konečně vlastní televizi

Rada libyjských povstalců zahájila vlastní televizní vysílání z východu země. Ústředí povstalecké stanice funguje již od března v Kataru, tamější signál přenášený přes satelit však údajně rušila egyptská společnost.

(čtk)

20.05.2011 20:00


Spoluautor: Petr Jedlička

A2

Stanice je podle povstalců financována převážně z darů od bohatých Libyjců, žijících mimo zemi. Foto DFID, flickr.com

Libyjští povstalci, kteří usilují o svržení Muammara Kaddáfího, zahájili vysílání vlastní televizní stanice Libya for the Free (Libye pro svobodné). Agentuře Reuters to v pondělí sdělil činitel povstalecké Přechodné národní rady. Satelitní stanice stejného jména byla vytvořená již v březnu a měla představovat alternativu ke státem kontrolované televizi. Vysílání z Kataru, kde televize sídlila, však podle rebelů blokovala egyptská satelitní společnost.

„Naším cílem je dosáhnout co největší sledovanosti v Libyi i mimo ni, abychom vytvořili konkurenci Kaddáfího kanálů, které se podílejí na psychologické a mediální válce proti povstalcům,“ uvedl na okraj mediální konference ve Spojených arabských emirátech Mahmúd Šammám, který je odpovědný za mediální záležitosti Přechodné národní rady.

Původní stanice vysílala z Kataru přes satelit Hot Bird, provozovaný evropskou firmou Eutelsat Communications S.A., a satelit Arabsat Ligy arabských států.

Podle Šammáma vysílání znemožnila egyptská satelitní společnost Nilesat. Její vyjádření se zatím nepodařilo získat. „Zaplatili jsme všechny poplatky, ale když jsme se ptali na důvod, společnost uvedla, že rozhodnutí o pozastavení vysílání mělo politický charakter,“ uvedl Šammám.

„Telefonáty a e-maily, které jsme dostali od příznivců, dokazují, že máme slušnou sledovanost v Libyi, ale mohla by se zvýšit, pokud by vysílání přenášel i satelit Nilesat,“ dodal.

Společnost Nilesat začátkem roku blokovala také signál katarského satelitního kanálu Al-Džazíra během masových protestů, které vedly ke svržení egyptského prezidenta Husního Mubaraka.

Šammám uvedl, že povstalecký kanál v katarské metropoli nemá žádné spojení se sítí Al-Džazíra, která tam rovněž sídlí. „Technické zázemí je katarské, ale jinak jsme závislí pouze na vlastních schopnostech,“ zdůraznil.

Provoz původní satelitní i současné stanice byl prozatím financován z darů bohatých Libyjců, žijících mimo vlastní zemi.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.