Keller: Školné prospěje pouze bankám a soukromým školám
Dušan RadovanovičŠkolné zvýší nerovnost v přístupu ke vzdělání, studenty zadluží již na začátku života a peníze školám stejně nepřinese. Jan Keller to v pondělí uvedl na přednášce, jež na FF UK zorganizovala iniciativa ProAlt.
V rámci oslav mezinárodního dne studentstva uspořádala na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy iniciativa ProAlt přednášku sociologa Jana Kellera na téma problematiky školného.
Jan Keller postupně analyzoval deset argumentů, které často používají zastánci školného. První z nich říká, že vzdělání je osobní investice. To je podle Kellera částečně pravda. Zároveň však podle něj nelze určit, které obory jsou přínosem pouze pro studenta a které pro celou společnost, jež mnohé málo lukrativní obory prostě potřebuje.
Nepřesvědčivý je také argument, podle něhož bude student finančním stimulem motivován k řádnému studiu. Jak se ukazuje, tak na soukromých vysokých školách rozhodně studenti kvalitněji nepracují. Na středních školách pak nabídla porovnání generálka na státní maturity, v níž se naopak prokázalo, že studenti soukromých škol mají horší výsledky než studenti škol státních.
Náklady spojené se studiem jsou přitom pro řadu studentů již nyní vysoké. „Za posledních pět let stouply životní náklady studentů dvaapůlkrát. To je nejvíc z celé společnosti. Těžko předpokládat, že by pro bohaté bylo deset tisíc navíc nějak zásadně motivačních, naopak pro chudé jsou jejich náklady motivační už teď,“ upozornil Keller.