Jak MF DNES definitivně vyplula z vod novinářské profese

MF DNES uveřejnila článek, jenž měl podle všeho dehonestovat ředitele České televize před důležitým jednáním Sněmovny. Skandální je ale jen tím, že doopravdy vyšel.

Čtenář, který si ve středu 24. dubna koupil MF DNES, si asi jen marně lámal hlavu, co se mu snaží sdělit redaktorka Eva Pospíšilová. Otvírák, tedy hlavní článek na titulní straně novin, by měl podle zásad profese nést zásadní sdělení, redakční objev, výsledek žurnalistického úsilí redakce k danému dni.

Jistě, jsou dny informačního hladu a jsou dny informační hojnosti, avšak tento prostor je vždy vyhrazen nejdůležitější zprávě dne. Pospíšilová v článku „Šéf ČT má v Praze byty a domy za 100 milionů“ nicméně neříká nic víc, než co se dozví zvědavec již z titulku.

DvorakJaký účel má vědět, kolik si legálně vydělal Petr Dvořák? A proč právě teď? Repro DR

Skandál, jenž se nekoná
Na první pohled by to mohlo být šokující zjištění. Nezpochybnitelně veřejná osoba, jíž Petr Dvořák jako vrcholný manažer veřejnoprávní televize je, pohádkově zbohatla. Jenže jak text článku mimoděk přiznává, nic podivného na tom není. Dvořák dlouho pracoval v soukromém sektoru, poté v TV NOVA, kde měl základní plat přes třináct milionů ročně. Z bonusů a dalších výnosů třeba z investic se dá, věru, našetřit i na chatu ve Špindlu.

A že stojí jen kousek od hotelu, kde se rekreují lobbisté, politici či podnikatelé? Na Topolánka v Toskánsku to určitě nemá. Nakonec najít místo, kde se u nás nescházejí lobbisté, je velmi těžké. Jak prohlásil nedávno předseda Poslaneckého klubu hnutí ANO 2011 a bývalý člen ČSSD Jaroslav Faltýnek ve Sněmovně – „Když jednám, tak jednám, kde se dá. Ve Sněmovně, na chodbách, v restauraci. O mně je známo, že jezdím každý týden z Prostějova do Prahy a to Brno je vlastně na cestě.“

Když už se o tendru na výběr dálničního mýta jedná kdekoliv v okolí českomoravské dopravní tepny, jen sotva lze očekávat, že se někde v České republice najde místo, kde se zrovna nikdo nesnaží státu „ušetřit nemalé peníze“.

Článek je mimořádně chudý na cokoliv zajímavého. Jde vlastně o přehled nemovitého majetku Petra Dvořáka a jeho partnerky s občasnými nezáživnými citacemi ze smluv, které mají asi dodávat textu autenticitu. Tato statistika je prošpikována technickými detaily o dispozicích nemovitostí, díky nimž čtenář nabývá dojmu, že čte rubriku s nabídkou realit a že by mohly snad být na prodej. Ani takové rozuzlení ale článek nenabízí. A tak je skandální jen tím, že s novinařinou nemá prakticky nic společného.

Pokud by text měl být zprávou, musel by obsahovat něco aktuálního, nějaké sdělení, které má zajímat čtenáře teď a tady. Jak ale sama redaktorka hned v úvodu přiznává, Dvořák byt pod petřínskou rozhlednou koupil už na začátku února. Na okno tento týden zaklepala letní horka, únorová informace naopak povážlivě vychladla. Aktuální rozhodně není. Navíc – co je na ní zajímavého? Pokud by mělo jít o publicistický článek, musel by hledat souvislosti, zobecňovat, vysvětlovat. Nic z toho nenabízí. Jen setřídí údaje a poskytne vyjádření Dvořáka. Takový text se v novinách neměl objevit už z řemeslných důvodů.

Pospíšilová se tématu střetu zájmů a politického cash flow věnuje dlouhodobě. V poslední době psala o financování politiků (že „bohatí jsou Piráti a SPD“), cestách senátních delegací, náhradách poslanců, nemovitostech Milana Chovance. Většina těch informací neotevřela žádnou skutečnou kauzu, nicméně většinou plnila roli informování veřejnosti o tom, jak plynou finance českou politikou. Otázkou zůstává, jaký účel má vědět, kolik si legálně vydělal Petr Dvořák. A proč právě teď.

Se Soukupem v jednom šiku
Myslím, že článek jen sotva vyvolá nějaké pozdvižení. Není v něm nic, co by zpochybňovalo Dvořákovu důvěryhodnost. To je ostatně zřejmé i z toho, že jej převzaly snad jen Parlamentní listy, Soukupova média nebo Blesk.cz. Širší zájem článek neprobudil, a i Blesk.cz upozornil, že může být účelový.

Poslanci totiž brzy budou projednávat hospodaření ČT. Už dlouhou dobu probublává českým veřejným prostorem konspirační teorie, že by se to mohlo stát příležitostí proměnit doposud verbální útoky na veřejnoprávní televizi v čin. Poslanci by v krajním případě mohli způsobit rozpuštění Rady ČT a posléze i odvolání Petra Dvořáka z funkce.

Nejde jen o plané řeči. Minimálně komunisté a SPD takový úmysl mají, což je zřejmé jak z odsouvání schválení výročních zpráv ČT, tak i ze slov některých politiků, v jejichž čele stojí Tomio Okamura. Jiří Valenta z KSČM nedávno přímo řekl na Seznam.cz: „Chci, aby odstoupilo vedení ČT.“ (Mimochodem – Valenta je již přihlášen do rozpravy o výročních zprávách v pátek 10. 5. Je jen otázka, zda bude při své plamenné řeči třímat výtisk MF DNES v ruce, či nikoliv.)

Ač Andrej Babiš nedávno na svém Twitteru vyzval poslance ke schválení všech výročních zpráv, na televizi má bezesporu políčeno rovněž. Reportéři ČT jsou podle něj „zkorumpovaná pakáž“, která „točí pořady na objednávku“, jak prohlásil už před dvěma lety. Pravda, Babiš se nechlubil dřevěným samopalem na novináře jako Miloš Zeman, ale ve své averzi zvláště k České televizi si s prezidentem, Okamurou nebo Soukupem nezadá.

Právě Jaromír Soukup se už dříve snažil přesvědčit veřejnost o údajně skandálním hospodaření ČT a bohatství Petra Dvořáka. Loni mezi oběma vypukla mediální přestřelka, která skončila odmítnutým pozváním do diskuse. Soukup se vykrucoval a ukázal jedině, že nemá odvahu ani k osobní konfrontaci.

Výpad proti Dvořákovi na titulce dubnové MF DNES je o to horší, že se objevuje na stránkách média, které ještě má svoji váhu. Podle MEDIA PROJEKTU je stále druhým nejčtenějším deníkem u nás, po Blesku. V české společnosti má jeho jméno ještě pořád zvuk. I když zvláště v regionálních redakcích je ještě občas možné nalézt novináře, kteří svoji práci odvádějí dobře, zveřejnění tohoto textu definitivně potvrdilo, že deník vede politický boj a že v něm stojí bok po boku otroků ubohosti, jako je Jaromír Soukup.

O čem skutečně psát na titulce MF DNES?
Petra Dvořáka se sluší kritizovat. Nejen proto, že je veřejnou osobou, ale i pro manažerský styl, který před lety nasadil v České televizi. Nesmí se to ale dít ve jménu politického boje, navíc zapíraného. A už vůbec ne tak mizerně, jak to předvedla MF DNES. Fakt, že si byznysmen vydělá na atraktivní nemovitosti, má hodnotu informace, že po neděli přijde pondělí. Navíc by se to vešlo do tvítu. Je spousta důležitějších témat na otvírák druhého nejčtenějšího deníku v České republice.

Takže bych se rád zeptal: dozvíme se z listu, kdy Andrej Babiš, jehož minulý týden navrhla policie obžalovat kvůli Čapímu hnízdu, konečně rezignuje na post premiéra? Dočkáme se podrobné analýzy toho, jak laboroval s farmou a dotacemi? Jen těžko si lze představit, že by sauna v Dvořákově bytě v Troji představovala větší veřejný zájem než zemědělské dotace, které se dostaly až na stůl státnímu zástupci s návrhem na obžalobu.

A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.