V politice neexistují neutrální data aneb Tvrdý náraz pirátského modelu
Petr BittnerPiráti si ve vší snaze nebýt levicoví chtěli nejprve nevinně sesbírat data. Pravice se ale nenechala obelstít. Petr Bittner ukazuje limity dnes tak populární apolitické, na pouhých datech stavěné politiky.
Pravolevý konflikt se může v dnešní takzvané post-politické éře jevit jako „překonaný“. Rozhodně je alespoň populární to tvrdit, ba tomu podřídit svou PR strategii. Takový politický výklad reality má však svá úskalí: uniká mu totiž hlubší „ontologická“ úroveň politiky. Pražští Piráti si to v posledních dnech vyzkoušeli na vlastní kůži.
Jejich pozice v koaličním sporu o řešení bytové krize narazila na limity apolitického, technokratického pojetí politiky postaveného na neutrálních datech. Každý, komu leží na srdci tradičně levicová témata, by si z jejich politické kapitulace měl vzít ponaučení.
TOP 09 se chová jako pravice? Tak to už vážně přehnala...
Jakkoli se tomu chtěli Piráti vyhnout, octli se v roli oběti nerovného boje: pokud dnes někdo musí slevit ze své pozice, je to vždy ten, kdo klade politický požadavek v konfliktu s pravicí. Ve starém, politicky přehledném poli bychom takový požadavek nazvali levicovým. Dnes takové požadavky nejčastěji vznáší nějaké moderní politické hnutí, které investovalo veškerou energii do toho, aby nebylo s levicí vůbec spojováno — zčásti proto, že by to byla v zemi s komunistickou minulostí „PR sebevražda“, zčásti proto, že samo považuje pravolevý konflikt za „překonaný“. V tříčlenné pražské koalici jsou taková hnutí hned dvě: Piráti a Praha sobě.
Piráti otevřeli — ze svých obvyklých, deklaratorně neideologických pozic — debatu o tom, zda by Praha neměla zmapovat trh s nájemním bydlením. Pouhým položením takové otázky sami sebe uvrhli do vyhroceného konfliktu s pravicovým koaličním partnerem, Spojenými silami pro Prahu.
Jejich postoj je v celém sporu paradoxně jediný autenticky politický. Jiří Pospíšil jako předseda pravicové TOP 09 v politickém střetu uvnitř koalice striktně formuloval pravicové stanovisko, které zastával celou svou politickou kariéru už v ODS a s nímž byl ostatně i tentokrát zvolen. „K čemu bychom mapovali způsob využití bytů v soukromém vlastnictví, když státu/městu není nic do toho, jak kdo nakládá se svým majetkem?“ ptala se pravice — ze svého pohledu logicky. Nic znepokojivého, natožpak překvapivého.
Co by nás naopak znepokojovat mělo, byl osud Pirátů v celém sporu a způsob, jakým v něm od začátku manévrovali. Piráti vsadili na svou osvědčenou metodu: „data-based“ politiku, tedy „zjistíme si data, ještě než se rozhodneme, co si myslíme, že je správné“. V tomto případě nakonec ani na žádnou praktickou politiku nedošlo, Piráti jen navrhli první krok, tedy zjišťování dat. A přesto se dočkali pravicové opozice o síle vzpoury proti vyvlastňování, z níž Pirátům nestačilo ani vycouvat. Koalice se nakonec dohodla, že majitele bude k pronajímání motivovat „pozitivně“, tedy snížením daně.
Snaha Pirátů „nebýt spojován s levicí“ tak nakonec vzala za své ještě dávno před tím, než vůbec mohli k nějakému reálnému levicovému kroku přistoupit. Jak by mohla v politice existovat neutrální hnutí, když v ní nejsou neutrální ani data?
Ano, pravice se - ve svém posvátném tažení proti levici - odvolává na to, že na rozdíl od umělých sociálních projektů levice ona sama prý vychází ze zcela přirozeného, nezfalšovaného stavu věcí. Ze samotné přírody. Kde přece platí ten zcela přirozený přírodní zákon: ten silnější, schopnější, agresivnější bere vše; ten slabší ať zhyne.
Při tomto svém boji za přirozený stav věcí pravice ovšem zcela přehlíží jedno: že ten princip "silnější bere vše" byl p r á v ě v průběhu evoluce doplněn, vyvážen a zčásti vytlačen principem zcela opačným: principem kooperace, symbiózy, vzájemné solidarity.
Tento princip vzájemné solidarity je sice ovšem evolučně mladší, ne tak původní jako princip individuálního boje o dominanci; ovšem na straně druhé je ho právě z téhož důvodu možno právem považovat za princip evolučně progresivnější.
A je ostatně nemálo rozšířený vědecký názor, že to byla právě ta schopnost kooperace a vzájemné solidarity, která byla tou nejzákladnější podmínkou pro to, aby se vůbec mohl konstituovat a z živočišné říše vydělit lidský rod jako takový. Teprve tam, kde se například lidská matka nemusela neustále starat o své vlastní mládě, a mohla ho svěřit do péče jiných (tet), se jí uvolnily ruce pro vlastní pracovní činnost. (A mimochodem, byly to právě ženy-sběračky, které v prvotních lidských pospolitostech své komunitě zajišťovaly dvě třetiny všech kalorií! Mužové svým lovem obstarávali jenom zbývající třetinu.)
V každém případě tedy platí: princip vzájemné solidarity je stejně tak evolučním, a tedy přirozeným momentem jako princip vlastního osobního zájmu, vlastního osobního prosazení se. Není tedy nijak zapotřebí ustupovat pravici v její demagogii o tom, že levicová sociální opatření jsou prý něčím umělým, nepřirozeným, deformujícím spontánní pohyb a vývoj.
Ta levicová sociální opatření se dozajista m o h o u stát tím deformujícím faktorem - když ona sama ze své strany překročí hranici rozumné míry, když chtějí zcela potlačit ten moment osobního individuálního zájmu. (Jako se tomu stalo za podmínek socialismu; který právě na tom nakonec nevyhnutelně ztroskotal.)
Stejně tedy jako v evoluci platí, že evolučně nejúspěšnějším se ukázal být model kombinace obou těchto principů - zájmu individuálního i kolektivně-solidárního, pak stejně to samé musí platit i pro lidské společenství, a způsob jeho sociálního i politického uspořádání.
Dokonce i u nás si ženy rolníků nosily své děti na pole.
Úspěšnost politických intervencí, jejichž cílem je sociální spravedlnost, je zhruba podobná jako úspěšnost vojenských intervencí, jejichž cílem je demokracie.
Ten údaj o té tézi o tom že ta schopnost vzájemné kooperace (péče o nevlastní děti) byla podmínkou pro rozvoj lidského druhu jako takového jsem ovšem vyčetl, je to samozřejmě jenom téze, ne jediná, ale zdá se mít svou nemalou logiku. Jak řečeno nejednalo se jenom o to sbírání, ale ty ženy vlastně dělaly všechny práce vytvářející "domov", a s touto prací pak souvisí rozvoj duševních, kognitivních schopností, mám pocit že je to míněno spíše v tomto smyslu, že ta kooperace uvolnila ruce pro práci obecně, a to pak mělo za důsledek rozvoj toho myšlení, jakožto základního znaku člověka.
Pokud řekneme, že pravicový, nemá jeho čin hodnotu. Pokud řekneme že levicový, jde o privatizaci normy správného jednání progresivní levicí. Pokud řekneme že Samařan navenek jen předstírá neutralitu, ale ve skutečnosti akceptuje tehdejší systém s jeho ideovými východisky, nezbyde nám už nic jiného než si myslet, že ke svému činu byl motivován falešnou (inflační) láskou.