Minirecenze na transport sušičky

Petr Bittner

Petr Bittner zaplatil přepravní společnosti za výnos spotřebiče do patra. Z pohodlné služby pro zákazníky se ve skutečnosti vyklubala zotročená zaměstnankyně.

Rodiče nám jako dárek koupili do domácnosti sušičku. Kdo má dítě, snad pochopí, proč jsme výrazněji neprotestovali. Měla nám ji přivézt přepravní společnost PPL.

V objednávce jsme si zadali příplatek 200 korun za „výnos do patra“. Tahle komfortní služba se tváří jako projev zákaznické vstřícnosti — a rádi jsme ji využili, nevím, co bych sám dělal ve druhém patře v bariérovém domě s asi padesátikilovým spotřebičem.

Už telefonát od blížící se dodávky byl zneklidňující. Zpoza volantu se totiž s informací, že se blíží k naší adrese, ozval ženský hlas. Pořád člověk trochu věřil, že jedou ve dvou. A klidně ať to jsou dvě ženy. Na tom nic. Sám znám spoustu žen, které by mě porazily v páce.

Na místě se ale samozřejmě ukázalo, že s náklaďákem přijela sama. Byla to žena drobné postavy, ochotnější než všichni její mužští kolegové dohromady...

Už její zápas s rudlou na korbě náklaďáku porušoval všechna pravidla bezpečnosti práce. Na první pohled je jasné, že člověk s takovou konstitucí by neměl sám manipulovat s tak těžkými spotřebiči, že je to nebezpečné pro něj i pro přiváženou zakázku.

Od náklaďáku do výtahu jsem rudlu jistil, z výtahu v mezipatře po schodech jsme to valili spolu, v bytě jsme to posouvali taky spolu. Gentlemanství, obyčejná lidská slušnost nebo má zbraň solidarita mi nedovolily jen tak s rukama v klíně pozorovat, jak „PPL“ s mou objednanou a zaplacenou službou naloží.

Hlavně že Facebook společnosti je zasypán fotkami pohodových scenerií, při kterých chlap předává zákaznici mikrovlnku. Foto Facebook PPL

Je doufám jasné, že ani stín mé kritiky nepadá na ženu, která byla zručná, milá a taky silná. Opovržení si zaslouží firma PPL, která se tváří, jako že je tu pro lidi, ale přitom dělá ze svých zaměstnanců — a v tomhle případě dokonce zaměstnankyň — regulérní rukojmí. Některé ze spotřebičů v nákladním prostoru byly větší než paní řidička. A pro jistotu ještě opakuji: nejde o její gender ani výšku, jde především o to, že tam byla sama. V jednom by totiž takový úkol neměl podstupovat ani muž.

Je mi jasné, že ta dvoustovka je nějak chytře nasmlouvaná jako osobní ohodnocení a že firma ve skutečnosti šetří svoje náklady a posílá řidiče a řidičky samy s plným náklaďákem praček a myček automaticky. A zřejmě jsou šéfové i rádi, když se jim přihlásí v konkurzu žena, protože zákazníkova „slušnost“ přeci velí zapojit se do přepravy s patřičným nasazením.

Je mi taky jasné, že nemám komu zavolat, abych na ně zakřičel. Pokud bych se k někomu vůbec proťukal přes automat, křičel bych na stejně zotročeného člověka v zákaznickém oddělení, jehož „osobní ohodnocení“ zřejmě taky bude záviset na tom, jak mě zvládne ukočírovat.

Navíc teď, když se svůj spravedlivý hněv pokouším proměnit aspoň v text, zjišťuji, že ve smlouvě je šikovně schovaná formulace o vynesení do patra s „přiměřenou asistencí“. Tak hlavně že Facebook firmy je obsypaný fotkami svalovců, kteří vynáší mikrovlnku do patra osamělým hospodyňkám.

Kdybych se někam se stížností i dovolal, nejspíš by mě ukočírovali tak, že by na základě mého podnětu sebrali „osobní ohodnocení“ té paní, se kterou jsme to nesli do schodů a které přitom vypadla z kapsy fotka malého děcka, pro něž tohle všechno patrně podstupuje. Fuck you, PPL.

    Diskuse
    JN
    Práce v některých oborech mohou být fyzicky náročné. Pytel cementu váží 25kg, kdysi to bylo dokonce 50kg. Hmotnostní limity dle nařízení vlády č.361/2007 Sb. ručně přenášených břemen jsou pro ženy při občasném (nepřesahujícím souhrně 30minut za směnu) zvedání 20kg, při častém zvedání 15kg, kumulativní hmotnost za osmihodinovou směnu je 6500kg.
    Pro muže jsou tato čísla: 50kg – občasné zvedání, 30kg – časté zvedání, 10 000kg – kumulativní hmotnost za směnu.
    Tyto hmotnostní limity pro zvedání břemen jsou tedy genderově diskriminační. Jakého byla paní genderu však autor neuvádí, píše jen, že "o její gender nejde".
    JP
    September 14, 2018 v 11.47
    Pane Nusharte, držte zobák.
    JN
    September 14, 2018 v 12.58
    Děkuji za upozornění, pane Poláčku.
    V listopadu 89 nás jeden snaživý asistent z katedry marxismu-leninismu také upozorňoval, abychom raději drželi zobáky, že nikdo neví, jak to dopadne, a přílišné otevírání zobáku by pro nás mohlo mít neblahé následky.

    No a jak myslíte, pane Poláčku, že dopadl ten asistent?
    JN
    September 14, 2018 v 13.20
    Jo
    a ještě říkal, že u nich na katedře jsou samí Slušní lidé.
    PK
    September 14, 2018 v 13.31
    Nushart už se tím vůbec netají
    Že je placeným trollem.
    PM
    September 14, 2018 v 18.56
    Jak tvrdý je oříšek
    .......zda, kdy a jak položí JN DR.
    JN
    September 14, 2018 v 19.35
    Pane Krupičko, byl bych samozřejmě mnohem raději, pokud by DR byl místem pro věcnou polemiku,
    ve které by byl dáván prostor jak názorové linii, kterou nyní DR obhajuje, tak i autorům orientovaným zcela názorově opačně.

    Bohužel, o některých zásadních tématech (gender, multikulturalismus, migrace) zde nepředpojatá diskuse vůbec není možná.

    Někteří lidé si však raději tvoří názory vlastní, (ke kterým by jim právě takováto nepředpojatá diskuse mohla dopomoci) a nechtějí být atakováni prefabrikovanou ideologií, jakou jim v případě té již zmíněné politické linie nabízí DR.

    Kdysi jsme byli zvyklí na to , že s totalitní ideologií se diskutovat skutečně nedá, a tak jsme si prostor svobody bránili alespoň vtipkováním na její účet. Tehdejší potentáti to samozřejmě neměli rádi úplně stejně, jako to nemají rádi ani ti dnešní lidé s ideologickým handicapem. Jen se tomu tehdy ještě neříkalo trolling, ale zločinné rozvracení socialistického společenského zřízení.

    Jsme nyní bohužel v situaci, kdy celá společnost hrubne a opět se pomalu sesouvá do bahna nenávisti, do konfliktu, do totality. Nelze se tomu bránit vyzdvihováním jedné ze dvou šílených stran konfliktu a nazývat to bojem proti normalizaci nenávisti. Je třeba ten konflikt (ke škodě těch, kteří si ho přejí posilovat) naopak ukočit nalezením společenské shody v těch výbušných tématech.

    To však nelze udělat vzájemným posilováním svého přesvědčení ve svých sociálních bublinách. Názorové rozvrstvení demokratické společnosti je pestré a pokud nechceme o demokracii přijít, je nutno tuto pestrost akceptovat a bránit myšlenkovou pluralitu proti totalitarizujícím tendencím nových i starých ideologií.

    ----------------

    Neplatí prostě, že kdo neprojevuje vůbec žádné nadšení z Deníkem Referendum prosazované politické linie, je troll, xenofob, homofob, fašista, šovinista a teď už snad dokonce i kokot.

    Ne, takto se skutečně s normalizací nenávisti ("Fuck you, PPL.") nebojuje, takto se nenávist normalizuje.

    ------------------------

    Pokud se Vám, pane Krupičko, provokativní styl vyjadřování nesouhlasu, jehož jediným účelem je prorazit hradbu komunikační ignorance, nelíbí a pokud sdílíte obavy z růstu nenávisti a vyostřování konfliktu, navrhněte nějaký jiný způsob jak dospět ke společenské shodě v těch nejžhavějších tématech, v tématech, která nyní společnost nebezpečně rozdělují.


    HZ
    September 14, 2018 v 20.59
    Zřejmě budeme muset vzít na vědomí,
    že se pan Nushart domnívá, že tu bojuje s totalitní ideologií. Když svou pozici srovnává s pozicí těch, co slovy bývalého režimu zločinně rozvraceli socialistické zřízení, dává najevo, že je ve svých očích za hrdinu.
    Nojo, ale co s tím?

    Říká se nekrmte trolly. Na trolly s hrdinským komplexem může nevšímavost fungovat taky, ale jisté to není.
    IH
    September 14, 2018 v 21.07
    Ano, ale...
    Text Petra Bittnera je postaven na zcela konkrétním zážitku (dá-li se to tak nazvat), což má svou hodnotu, ne nadarmo se říká, že názory jsou zajímavé někdy, zatímco zkušenosti vždy.

    Přece však je zde na místě otázka, nevypadá autor jako Šípková Růženka krátce po probuzení? Tak tohle že je problém? Pak asi žijeme opravdu v nejlepším ze všech světů.

    Nevím, ale já bych být PPL asi také neposílal dva lidi (ženy) rozvážet sušičky na prádlo a podobné spotřebiče. Přece nebudou dva držet jeden rudl. Z vlastní zkušenosti vím, že není velký problém vytáhnout na něm 80 kg krabice do 3. patra. Záleží ovšem na schodech: dvanácticentimetrové jsou bez problému, na sídlišti jsou vysoké, ale zas tam mají výtah.

    Obecně platí, že náročnost práce je velmi subjektivní záležitost. Co je pro jednoho neúnosná dřina, je pro jiného docela dobré udržování se ve formě (třeba jízdou na kole coby messenger). Pod článkem uvedené váhové limity není vždy možné dodržet. Zeptejte se stěhováků, nosičů na Téryho chatu nebo sportovců.

    Většina žen by s rudlem nejezdila ani za nic. Některé však místo toho, jak vím, odpracují, když je jejich kolegyně nemocná (lempl jeden!), pět, ba i sedm(!) dvanáctihodinových směn za sebou (v témže počtu dní), majíce přitom navrch stoprocentní hmotnou zodpovědnost.

    P.S.: O nespravedlnostech na pracovištích bychom si mohli povyprávět častěji, aby se nezdálo, že si myslíme, že jedináý skutečný problém zde představují chlípní muži.
    JN
    September 14, 2018 v 21.08
    To říkáte Vy, paní Zemanová,
    já se za žádného hrdinu nepovažuji.

    Zkuste se zamyslet nad tou otázkou a navrhněte, prosím, nějaký způsob, jak v těch ožehavých tématech rozdělujících společnost dospět k nějaké širší společenské shodě.

    Děkuji
    IH
    September 14, 2018 v 21.37
    Pane Nusharte,
    proč chcete, aby DR byl nevyhraněným médiem, aby publikoval názory všeho druhu? Neuznáváte, že redakce má důvod být za nesnadno získané prostředky tribunou (převážně) určitých názorů, které považuje za pokrokové? Kdybychom Váš názor aplikovali obecně, tak bychom dostali média, která by se sobě navzájem nadmíru podobala, u politických stran pak subjekty, které by se konečně měly rády.

    Je doba specializace, pane Nusharte, neboť si ji můžeme dovolit. Třeba na ČT4 běží stále sport a když jednoho přestane bavit, přepne prostě jinam. Když ho nebaví vůbec, tak se na kanál třeba vůbec nedívá.

    DR umožňuje, oplátkou za mírnou finanční podporu, rozsáhlé publikování názorů formou diskuse. Zároveň tím vede určitou část svých čtenářů (jako třeba mne) k daleko zevrubnějšímu sledování stránek. Mně se to zdá celkem fér. Pane Nusharte, nikdo Vám nebrání publikovat v diskusi velmi kvalitní věcnou oponenturu kterýchkoli redakčních textů. Rád si ji přečtu.
    VP
    September 14, 2018 v 23.32
    Snad ani článek, ale pan Nushart rozvinul čilou diskusi. Možná, že ze získaných příspěvků je za to placený. Přiznám se, že někdy jeho až sofistikovaným příspěvkům tolik nerozumím, většinou ale s vděčností přijímám, že do přílišné serióznosti vnáší drzou čilost. A že mu na to skáčete. Díky všem!!!
    JN
    September 15, 2018 v 1.26
    Děkuji vám za otázku, pane Horáku.
    V úvodu bych rád trochu poopravil Vaši formulaci: Nemyslím si, že by DR měl být nevyhraněným médiem a že by měl publikovat názory všeho druhu.

    Vyhraněnost nechápu jako názorovou jednostrannost a kritériem pro publikování by měla být samozřejmě kvalita a nikoli ideologická shoda. Pokud vím, před několika lety například DR odmítl publikovat několik kvalitních článků od renomovaného autora - historika a etnologa - na téma multikulturalismus a migrační krize, a to pouze proto, že články nevyhovovaly ideologické linii DR. Takovýto postup bych - spíše než za vyhraněnost média - označil za podcenění čtenářského intelektu, nebo přímo za jeho urážku.

    Zdá se tedy, že odpověď na Vaši otázku závisí na tom, co by mělo být cílem novinářské práce.

    Nemohu se smířit s představou, že tím cílem by mělo být sehnat peníze na šíření vlastních názorů. Pokud bychom takovýto cíl novinařiny akceptovali, znamenalo by to buď, že novinář musí být automaticky nějak chytřejší a morálnější než jeho čtenáři, v opačném případě by pak novinářská práce byla jen prodejem vlastních hloupých myšlenek, určených k ovlivňování lidí podle mého soukromého zájmu, na což jsem si ovšem předtím musel nějak sehnat peníze.

    Kromě těch obecných - asi již mnohokrát někde jinde zformulovaných cílů novinařiny - vidím nyní jako velmi aktuální tu potřebu přispívat k nalezení východiska ze současného vyostřujícího se destruktivního společenského konfliktu, o kterém se lze snadno domnívat, že jeho eskalace má sloužit k destabilizaci Evropy (vítěz konfliktu je z tohoto hlediska nepodstatný).

    Má-li tady nějaké médium být vůbec schopno dostát tomuto cíli, nemůže být jenoduše ideologicky jednostranné, neboť jednostrannost vede ke společenské eskalaci, zatímco naším cílem je hledání společenského konsensu.

    Vyhraněnost média tedy podle mě vůbec nemusí spočívat ve vyhraněnosti ideologické, ale například v kvalitě dialogu, přičemž je možno jasně formulovat a odlišit i stanovisko redakce. Takové médium by se alespoň za současné situace nemohlo podobat vůbec žádnému jinému, neboť tu prostě žádné takové dosud neexistuje. Nenamítám tedy nic proti tematické či odborné specializaci, ale jsem proti "ideologické specializaci" médií, která fragmentuje společnost do navzájem si nerozumějících sociálních bublin a vytváří tak podhoubí budoucího konfliktu. Protiváhou k tomuto nezdravému procesu by měla být politická agora, jako prostor pro neustálé vznikání a testování společenského konsensu.


    JH
    September 15, 2018 v 9.13
    A teď si představte,
    že možná dotyčné ženě na personálním říkali: Doručování, to není práce pro vás, to chce chlapa, co když tam bude něco težkého, ztrháte se, najděte si něco jiného. A ona je nakonec uprosila, ať ji vezmou, že je to pořád lepší, než u Babiše v drůbežárně.
    VK
    September 15, 2018 v 21.52
    Kdyby vám Nusharte šlo o kompromis těch vašich znesvářených táborů, přijímání uprchlíků a migrantů v nějakém ohraničeném počtu by vám nemohlo dělat sebemenší problém.
    JN
    September 16, 2018 v 8.19
    Najděte si, pane Klusáčku, nějaký můj diskusní příspěvek na toto téma.
    možná budete překvapen, co se tam dočtete.
    VK
    September 16, 2018 v 12.40
    Psal jste tam "...jak dospět ke společenské shodě v těch nejžhavějších tématech, v tématech, která nyní společnost nebezpečně rozdělují."

    Jenže to jste si naběhl na vlastní vidle. Jestliže je společnost rozdělená ve věci migrace na ty kteří nechtějí přijmout ani jednoho člověka a tzv. vítače, kompromisní společenská shoda nutně znamená přijímání nějakého nenulového množství migrantů.
    JN
    September 17, 2018 v 1.01
    Kompromisní společenská shoda neznamená přijímání nenulového počtu migrantů.
    Kompromisní společenská shoda znamená poskytnout bezpečí pronásledovaným a ohroženým lidem.
    HZ
    Kompromisní společenská shoda neznamená přijímání nenulového počtu migrantů. Kompromisní společenská shoda znamená poskytnout bezpečí pronásledovaným a ohroženým lidem.

    Snažím se nějak si přeložit tento dvouvýrok a vychází mi jediné, co jakžtakž dává logickou odpověď: Autor se domnívá, že mezi migranty nejsou žádní lidé, ve svých zemích pronásledovaní a ohrožení, kterým by se mělo poskytnout bezpečí. A že na tomto názoru by měla být založena společenská shoda.
    VP
    September 17, 2018 v 8.40
    K panu Hájkovi: Nebo jí společník řekl:Já si skočím zatím do hospody, ty to zvládneš sama.
    JH
    September 17, 2018 v 9.57
    Hm, to by musel v hospodě zatlouct, ne?
    Spolumajitelka malé rodinné firmy pro rekonstrukci interiérů (telreko.cz) mi v létě vyprávěla podobnou historku, jako má pan Bittner, ale naruby:

    Dělali rekonstrukci koupelny v patře, a ona dovezla k domu kachličky. Obkladač, který pro ně dělá na živnosťák, už čekal nahoře, a když ho tam našla a řekla mu, že kachličky dovezla, tak on odvětil: "a kdo to vynosí sem nahoru? Já jsem obkladač, nejsem tu na nošení kachliček." Možná tím chtěl naznačit, že za patřičný příplatek by mohl být. A ona mu (určitě s nějakým nevinně ženským úsměvem) řekla: "To nevadí, já vám s tím pomůžu." A chlap prý něco zabručel, a kachličky si odnosil sám.

    Rovnoprávnost je jedna věc, ale chlapi mají pořád svoji hrdost :D
    September 17, 2018 v 10.13
    Kdo ví, co by na to řekly feministky, které ani nechtějí, aby jim někdo podržel dveře?
    HZ
    September 17, 2018 v 10.17
    Někdy jsou chlapi podobných rozpaků ušetřeni.
    Jako zaměstnanec a posléze šéfka jedné menší kulturní instituce se zcela ženským osazenstvem o tom něco vím. Relativně velkou část pracovní náplně /neoficiální, leč nezbytnou/ tvořilo přenášení různě těžkých předmětů z místa na místo, po rovině i schodech.
    September 17, 2018 v 10.24
    To je normální. Když pan Horák napsal: "Většina žen by s rudlem nejezdila ani za nic", tak evidentně nikdy nebyl v archivu.
    JN
    September 17, 2018 v 11.01
    "Autor se domnívá, že mezi migranty nejsou žádní lidé, ve svých zemích pronásledovaní a ohrožení, kterým by se mělo poskytnout bezpečí."
    Takováto interpretace onoho dvouvýroku je chybná, paní Zemanová. Své stanovisko jsem zde vysvětloval už mnohokrát, takže mě trochu mrzí, když je stále účelově dezinterpretováno.


    HZ
    September 17, 2018 v 12.12
    Pak byste měl, pane Nusharte, vysvětlit,
    jak máme rozumět té větě, že kompromisní společenská shoda neznamená přijímání nenulového počtu migrantů. Logika praví, že to znamená, že se máme shodnout na nulovém počtu migrantů.
    Možná jste to někde vysvětloval, ale obyčejný smrtelník není tzv. štont číst od vás všechno.
    JN
    September 17, 2018 v 20.44
    Vždyť je to pochopitelné, paní Zemanová.
    Lidé, kteří vždy v minulosti pomáhali lidem v nouzi, byli i tentokrát znovu připraveni nabídnout bezpečí těm pronásledovaným a ohroženým.

    Nebyli ale připraveni akceptovat jakousi "soutěž v humanismu", soutěž o počet přijatých migrantů. ("Migrant" neznamená automaticky "ohrožený a pronásledovaný člověk", ale člověk, který se přemísťuje z místa na místo, a to z rozličných důvodů).
    PM
    September 17, 2018 v 21.13
    Paní Zemanová,
    jak mám rozumět zájmu o všeobecně nekonečnou výměnu forem nevole na téma migrace v zemi, která zná problematiku migrace pouze z médií.
    Nesplňují taková média pouze úkol překrývání skutečnosti .....bych se nejistě optal.
    HZ
    September 18, 2018 v 7.54
    Pane Petrásku,
    vaší otázku, jak rozumět zájmu o všeobecně nekonečnou výměnu forem nevole na téma migrace, jsem bohužel nepochopila.
    Ledaže by se to týkalo nikoli všeobecné, ale konkrétní výměny s panem Nushartem /který se opět vyhnul nutnosti vysvětlit, proč si myslí, že mezi migranty nejsou lidé, kteří by podle mezinárodních úmlu měli dostat azyl/.
    JN
    Nevyhnul.
    JP
    September 18, 2018 v 9.57
    Paní Zemanová, jedinečná vzácnost úvah a sentencí pana Petraska spočívá právě v tom, že se nepohybují po zcela běžných, standardních kolejích obvyklých mechanismů lidské mysli, nýbrž svým samopohybem dokáží odhalovat mnohdy nečekané aspekty projednávaných záležitostí.

    Z hlediska toho obvyklého myšlení ty jeho úvahy ovšem leckdy skutečně vyžadují určitou transformaci, respektive dešifrování. A tak bych se pokusil o výklad v dané věci: pan Petrasek podle všeho chce poukázat na to, že ty - až vysloveně hysterické - tahanice v českém mediálním prostoru o otázku přijetí nepatrné hrstky migrantů ve skutečnosti ve svém celku zakrývají, že je něco zcela zásadně shnilého ve státě dánském.

    Je to asi tak něco podobného, jako když partneři ve zcela nefunkčním manželství, namísto aby se zaměřili na řešení pravých kořenů své vztahové krize, tak se neustále dokola hádají třeba o to, kdo z nich má vynášet odpadník.
    PM
    September 18, 2018 v 14.38
    Paní Zemanová,
    předně opětně děkuji pane Poláčkovi, za zpřístupnění mé upomínky nenechat se na stránkách DR ovlivnit záměry těch znalců lidských duší, kteří lstivě zneužívají zcela běžné, standardní koleje obvyklých mechanismů lidské mysli, za účelem upevnění svých mocenských zájmů.
    Zašmodrchanost mých sentencí tentokráte vyplynula také ze snahy neoznačit zde nikoho za aktivistu výše uvedených mrzkých záměrů.
    MP
    September 18, 2018 v 16.51
    Pavlovi Krupičkovi
    Jeden ten titulek bych přepsal optimističtěji:

    "Pohltí-li Nusharta pravicová scéna, nebudou mu k odchodu stačit jen fakta"

    Hezký výhled a navíc b tím pohlcením uděla pravicová scéna něco užitečného.
    JN
    September 18, 2018 v 17.01
    Pan Zemanová, pan Petrásek se ptá,
    jak má rozumět ZÁJMU o výměnu forem nevole na téma migrace (ta výměna různých forem nevole probíhá v evropském prostoru) V ZEMI, která toto téma nezná z praxe, ale pouze z médií.

    Tedy jednoduše řečeno, jak rozumět domácímu angažovanému zájmu o to, co se děje v zahraničí a co známe jen z médií.

    Závěrem se pan Petrásek nejistě ptá, zda média nejsou úkolována, aby tu skutečnost, kterou z osobní zkušenosti neznáme, spíše zakrývala než odkrývala.

    -----------------------

    Na položené otázky bych odpověděl takto:

    Angažovaný zájem o dění v zahraničí je jistě chvályhodný, ovšem snaha médií zakrývat skutečnost, nebo dokonce jejich úkolování v tomto směru, je samozřejmě odsouzeníhodné.
    JN
    September 18, 2018 v 18.23
    Pane Profante,
    negativní fascinace určitou osobou není v pořádku.

    I tak Vám ale děkuji za Váš stálý zájem.
    JN
    September 19, 2018 v 10.47
    "... který se opět vyhnul nutnosti vysvětlit, proč si myslí, že mezi migranty nejsou lidé, kteří by podle mezinárodních úmluv měli dostat azyl"
    Paní Zemanová, nepodsouvejte mi, prosím, stále to, co jsem nenapsal a co nemyslím.

    Napsal jsem, že "kompromisní společenská shoda neznamená 'přijímání nenulového počtu migrantů', ale poskytnutí bezpečí pro pronásledované a ohrožené lidi".

    Myslím, že význam je naprosto jasný, ale rád ho znovu vysvětlím:

    V kompromisní společenské shodě nemůže jít o jakousi "soutěž v humanismu", soutěž o počet přijatých migrantů. Takovýto způsob interpretace destruuje lidskou solidaritu.

    V kompromisní společenské shodě musí jít o poskytnutí bezpečí pro pronásledované a ohrožené lidi. Poté, co byl konflikt vyhrocen ve významu té první konfrontační interpretace, bude přechod k té druhé nedestruktivní interpretaci velmi těžký, ne-li už nemožný.

    Děkuji Vám za snahu o pochopení.

    VK
    September 19, 2018 v 18.37
    Co to žvaníte, Nusharte? Republice - potažmo v tomto rozhodné politické reprezentaci reagující a zároveň přiživující hysterii společenské většiny - bylo a jest vyčítáno, že nepřijala žádné uprchlíky. Ani jednoho jediného (snad s výjimkou oné jihlavské akce). V žádném případě, že by snad zaostávala v jakémsi vašem závodu na odiv stavěné humanity. Úplně naopak, kdybychom v tom vašem mýtickém "závodu" byli pouze pozadu, přijali uprchlíků málo, leč přece znatelné množství - veškeré výčitky v tomto směru zcela zmizí.
    JN
    September 20, 2018 v 9.19
    Vážený pane Klusáčku,
    nedělá mi sebemenší potíž shodnout se s vámi na tom, co je ČR a její politické reprezentaci vyčítáno.

    Jenže já jsem nemluvil o tom, co je ČR vyčítáno, ale o tom, na čem jediném může být postavena kompromisní společenská shoda v otázce přijímání migrantů. Tato shoda nikdy nemůže být postavena na žádném "čísle" - na počtu migrantů, ale pouze a jen na pevném přesvědčení obyvatelstva, že jednoznačným a jediným cílem přijetí migrantů je poskytnutí bezpečí a ochrana pronásledovaných a ohrožených lidí.

    Takovéto pevné přesvědčení obyvatelstva o nezpochybnitelné morální hodnotě určitého jednání je nutno budovat naprosto jiným způsobem než dosud.

    ------------------------

    Chtěl jsem vás ještě poprosit, zda byste při oslovování diskutujících mohl upustit od pouze samostatně stojícího příjmení a od příliš expresivního vyjadřování (viz např. "Co to žvaníte, Nusharte.") To vše samozřejmě jen v případě, že vaším cílem není diskutujícího rozčílit. I v takovém případě však bude lepší, když o danou věc požádáte v rámci zavedené společenské etikety. Za sebe vám pak mohu slíbit, že vašemu přání rád vyhovím a ochotně se na vás rozčílím.

    + Další komentáře