Podporovat Palestince neznamená být antisemita

Ahmad Samih Khalidi

Jeremy Corbyn se nepotřebuje omlouvat za to, že jako první labouristický lídr oponuje sionismu, říká Ahmad Samih Khalidi, bývalý palestinský vyjednavač a nyní profesor oxfordské St. Antony´s College.

Výběr slov, který Jeremy Corbyn vůči sionismu volí, sice může být zdrojem kritiky, nikoli ale samo jeho právo, stejně tak jako právo každého z nás, sionismu oponovat. Sionismus představuje pravidlo prosazování a upřednostnění židovského nároku na Palestinu, navzdory vůli sedmdesátiprocentní arabské majority žijící zde už v době před rokem 1948, a toto pravidlo platí doposud. Izrael jako stát s židovskou většinou nemohl být založen jinak než na troskách arabské Palestiny, destrukcí její společnosti a zbavením se jejího původního obyvatelstva.

Oponovat sionismu z těchto důvodů je tak morálním postojem, který se opírá o přesvědčení, že vznik Izraele s sebou nese od počátku hlubokou nespravedlnost, a nejde tudíž ani o antisemitismus, ani o rasismus.

Dlouhou a významnou historii má rovněž židovská opozice vůči sionismu. Též zásluhou izraelských a židovských historiků dnes veřejnost stále častěji přijímá palestinský historický narativ a podpora palestinských práv roste i mezi Židy. Obviňování z antisemitismu jako nástroj k umlčení kritiky dnešního Izraele je tak posledním útočištěm těch, kteří chtějí odvrátit pozornost od hrůzné cesty, kterou se Izrael zřejmě rozhodl vydat.

Chtějí přitom dosáhnout dvojího: na jedné straně zúčtovat s těmi, kteří spojují antisionismus s antisemitismem, na straně druhé obvinit z antisemitismu ty, kteří sice toto spojení odmítají, ale jejichž antisionismus údajně upírá Židům právo na sebeurčení.

×
Diskuse
JN
September 9, 2018 v 18.18
Děkuji redakci DR za
uveřejnění těchto dvou článků, z nichž každý se na věc dívá z odlišného úhlu. Nejsem tak nucen vymezovat se proti ("nesprávným") názorům DR a mohu o věci přemýšlet.
JN
September 10, 2018 v 11.13
Mohli bychom tedy v nadsázce říci,
že počátkem problému je zboření Šalomounova chrámu?

Nebo, obrazně řečeno, vyhnání člověka z rajské zahrady?
JN
Chtěli jsme jen vědět, co je to dobro a co je to zlo, a On nás vyhnal.

Vyženeme tedy i my Jeho z naší mysli?
JN
A když jsme "dobro objevili", bylo naše dobro opět vyhnáno z chrámu důtkami.