Přibývá lidí, kteří jezdí do práce na kole či chodí pěšky

Radek Kubala

Tradiční soutěž Do práce na kole organizovaná spolkem Auto*Mat se každý rok těší větší oblibě. Nejvíce lidí se k výzvě letos připojilo ve velkých městech. Organizátoři kampaně upozorňují především na problémy s oxidy dusíku a prachem.

Zachraň město a jezdi měsíc do práce na kole, případně jdi pěšky. S tímto heslem zahájil spolek Auto*Mat prvního května osmý ročník celorepublikové výzvy s názvem Do práce na kole. K výzvě se připojilo téměř šestnáct tisíc lidí z třiceti měst, nejvíce v Praze, Brně, Olomouci, Plzni a Pardubicích. Oproti loňskému roku vzrostl zájem o skoro čtvrtinu.

Účastníci mohou mezi sebou také soutěžit v počtu naježděných kilometrů, a to jako jednotlivci i týmy. Spolek ocení i cyklozaměstnavatele roku, kterým se v loňském roce stala společnost Ernst & Young.

Novinkou oproti loňskému roku bude přidružená soutěž Do školy na kole, která má vést k přemýšlení o dopadech dopravy na život ve městě studenty středních a vysokých škol. Zapojí se studenti a žáci z čtyřiadvaceti škol.

„Kampaní chceme ukázat, že zájem o městskou cyklistiku evidentně existuje. I když nám někteří politici občas alibisticky tvrdí, že například Praha nebyla postavená pro kola. My si naopak myslíme, že právě kola do měst patří a často představují i ten nejefektivnější dopravní prostředek,“ říká manažerka kampaně Lenka Myšáková.

Nejvíce zaměstnanců se letos zapojilo z banky ČSOB, konkrétně tři sta dvacet čtyři. Následuje Bosch Diesel s dvě stě šedesáti pěti zaměstnanci, a také Robert Bosch České Budějovice s dvě stě čtyřiceti jedna účastníky. Z veřejných institucí dominuje pražský magistrát se sto devatenácti účastníky, Akademie věd s osmdesáti devíti a Česká televize se dvaasedmdesáti.

Spolek celou akcí rovněž upozorňuje na vliv znečištění ovzduší na lidské zdraví. Až pětadevadesát procent prachových částic a sedmdesát procent oxidů dusíku v hlavním městě Praze má totiž na svědomí automobilový provoz.

„Vybízíme občany, aby zkusili měsíc nechat auto doma a jezdili na vlastní pohon. Pomůžou tím životnímu prostředí, ale také sobě. Pravidelný pohyb totiž podle lékařů pomáhá udržovat lidské zdraví,“ uvedli organizátoři v tiskové zprávě.

Pražských soutěžících se zřejmě dotkne kontroverzní omezení cyklistů v centru města, které městská část Praha 1 přijala na začátku letošního roku. Omezení se týká třiadvaceti ulic, průjezdů a náměstí v centru hlavního města, kterými v minulosti běžně projíždělo až tisíc cyklistů denně.