Ministerstvo školství varuje: segregace škodí Vám a lidem ve Vašem okolí
Jonathan BirchallVýstava v pražské Galerii AVU otevřená při příležitosti desetiletého výročí od vynesení rozsudku v případu D. H. upozorňuje očima Romů na segregaci v rámci vzdělávacího systému. Poukazuje na rasismus, který se skrývá v každodenních diskusích.
Hosté přicházející v pondělí 13. listopadu do Galerie AVU v Praze možná neočekávají, že jejich hlavy budou měřeny. A už vůbec neočekávají, že při vstupu do gelerie bude zkoumána barva jejich kůže. Ani jim nebylo řečeno, jestli mají dostatečnou kvalifikaci pro získaní klíče, kterým budou schopni odemknout zámky jednoho z exponátů — knihy, které jsou svázány řetězem a zamčeny. Možná by to nemělo být tak překvapující.
Expozice, která potrvá do 30. listopadu, je prezentací toho, co její kurátorka Tamara Moyzes nazývá "artivismem", což je spojení umění a aktivismu. Výstava se zaměřuje na pokračující segregaci romských dětí v českých školách. Na systém, kde je desetkrát pravděpodobnější, že romské děti skončí s diagnostikou lehkého mentálního postižení.
Tamara Moyzes je spolu s Věrou Duždovou a Davidem Tišerem jednou ze zakládajících členek skupiny Romane Kale Panthera (Romští černí panteři), která se snaží využívat umění — spíše než zbraně — k boji proti převládajícím protiromským předsudkům, anticiganismu a násilí.
Kromě svých programových cílů výstava Ministerstvo školství varuje segregace škodí Vám a lidem ve vašem okolí, Vol. 2 — 10 let poté představuje pražskému uměleckému světu mimořádnou příležitost posoudit současný stav romského umění, které je již tak dlouho na okraji národních galerií a sbírek po celé Evropě. V letošním roce byl tento deficit částečně napraven otevřením Evropského institutu pro romské umění a kulturu v Berlíně, který se bude snažit podporovat romské umělce a jejich práci.
Plakát výstavy zobrazuje strom s názvem Eugenika, jehož kořeny představují různé pseudovědecké, sociální a jiné disciplíny, které historicky poháněly růst rasistických předsudků. Výstava je prezentací šesti umělců, jejichž práce reflektuje hluboce zakořeněné anticiganistické předsudky.
Síly xenofobie a anticiganismu jsou na vzestupu
Dvě neúnavné kresby od Roberta Gabriše představují jeho dětství ve slovenském dětském domově. Zobrazují nebezpečnou dětskou hru, která vyústila v kolektivní trest. Gabriš využívá metodu dekalku, která mu umožňuje do díla zakomponovat koberec, na němž si jako dítě spolu s ostatními v dětském domově hrál. Třetí z vystavených děl upozorňuje, že na vyrůstání v dětském domově nemá žádné vzpomínky, fotky. Snaží se rozpomenout na osobní historii, která však v dané době pro jeho vychovatele nebyla žádnou hodnotou.
Obraz Maria, jehož autorem je Sead Kazanxhiu, připomíná případ z roku 2013, kdy řecká policie falešně obvinila romskou rodinu z únosu dítěte. Domnívala se totiž, že blonďaté dítě nemůže být jejich vlastní. Dílo s malou Mariou se vztyčeným prostředníčkem je strategicky umístěno hned u samotného vchodu do galerie.
Režisér a herec David Tišer se na výstavě prezentuje videem, které se snaží dekonstruovat kontroverzní filmovou sérii Bastardi. Trilogie Bastardi totiž posilovala české stereotypy o mladých Romech. Vykreslovala je jako nezodpovědné a nebezpečné outsidery. Tišer se pokouší zkoumat rasismus, který se projevuje zdánlivě neutrálními frázemi, jež vytvářejí propast mezi Romy a zbytkem spolčenosti.
Výstava v Galerii AVU je pro Pražany výjimečnou příležitost vidět na jednom místě současná díla romských umělců, kteří jsou hluboce odhodláni přispět ke společenské změně prostřednictvím umění. V době, kdy jsou síly xenofobie a anticiganismu politicky na vzestupu nejen v České republice, ale v celé Evropě, je třeba těmto hlasům dopřát sluchu. Nejen kvůli Romům, ale v zájmu nás všech.
Výstava Ministerstvo školství varuje segregace škodí Vám a lidem ve Vašem okolí. Vol. 2 — 10 let poté probíhá až do 30. listopadu v galerii AVU, U Akademie 172/4, 170 00 Praha 7.