Volby v Německu: jakou roli hrála migrace
Fatima RahimiProč v Německu získala Alternativa pro Německo tolik hlasů a co motivovalo voliče, aby jí dali svůj hlas?
Volby do německé dolní parlamentní komory Bundestagu vyhrála strana kancléřky Angely Merkelové CDU/CSU, na druhém místě se umístili sociální demokraté a třetí nejsilnější stranou se se ziskem 94 poslanců a poslankyň stala krajně pravicová Alternativa pro Něměcko (Alternative für Deutschland). Úspěch AfD se ziskem zhruba 13 procent je nepříjemným překvapením letošních německých voleb.
AfD se staví silně proti migraci. V září 2015, kdy Angela Merklová prohlásila, že uprchlíci, kteří zůstali v Maďarsku, mohou do Německa, měla na své straně většinu veřejnosti. Nerozhodla se proti vůli německé společnosti. Vyvstáva tedy otázka: Co se stalo? Promluvila migrace do výsledků voleb?
Migrace nebyla zpočátku velkým tématem, velký zlom znamenal předvolební duel Angely Merklové s předsedou SPD Martinem Schulzem. V této debatě dominovala dvě témata — zahraniční politika a migrace. Žádná z velkých stran, CDU/CSU ani SPD, neměla na uprchlický problém přesvědčivou odpověď — proto o něm raději mlčely, aby neposkytly vodu na mlýn pravicovým populistům. Tuto příležitost využila AfD.
Volit v Německu radikální pravici bylo do této chvíli jakýmsi tabu. To se však změnilo. AfD má totiž křídlo, které si je s radikální pravicí velmi blízké. Alexander Gauland, spolupředseda AfD, nedávno prohlásil, že Němci by měli být hrdí na činy svých vojáků v obou světových válkach.
Výhra Alternativy pro Německo
Alternativa pro Německo (AfD) vznikla v roce 2013. Na začátku se profilovala jako strana, která je ekonomicky spíše liberální, euroskeptická, byla to strana akademiků. AfD však vycítila, že v Německu je poptávka po straně vystupující proti establishmentu a obslouží nespokojené voliče, především pravicově konzervativní, kteří v této době neměli žádnou jinou politickou sílu, jež by je prezentovala.
Oproti tomu jsou to přistěhovalci z východní Evropy, kteří volí pravicové strany, a právě AfD.
Já jsem měl svou poznámkou na mysli hlavně to tvrzení autorky, že "německá politika přizvané lidi neintegrovala" - to se takhle paušálně opravdu dost dobře nedá říci. Jsou samozřejmě čtvrti v německých městech, které platí jako "turecké"; ale na straně druhé se nedá říci, že by Turci nebo Jugoslávci byli nějakou národnostní skupinou zcela izolovanou, zcela uzavřenou jenom do sebe.
Například, ze všech těch migrantů celých 6 miliónů má volební právo; to jest, přijali německé státní občanství. A u velké části z migrantů se napohled už vůbec ani nepozná, že mají cizozemský původ. Pokud to ovšem není znát už na jejich vzhledu.
Vypořádat se s poznatkem, že jsem vyrůstal v již "po generace méněcenném prostředí" - což je pro zónu východně od západu platnou nálepkou - není pro systému oddané spořádané nátury žádný med.
Zato pro řádné demagogy přímo ráj nebeský.....bych dodal.
Svého času je totiž jejich západní "velký bratr" opravdu doslova spolkl.
Nikdo tuto doktrínu samozřejmě nevyhlásil oficiálně, ale přímo to čišelo z každého správního - i ekonomického - aktu kterým Německo západní převzalo snad doslova p r o t e k t o r á t nad Německem východním: Vy jste ti malí, ti zaostalí, ti neschopní; MY vám teď musíme ukázat jak se všechno musí dělat správně, my vás musíme naučit ekonomice, státní správě, bezmála i umění číst a psát - a ještě k tomu na vás musíme platit obrovské částky!
Jakkoli mnoho z toho bylo reálnou skutečností - přesto ten způsob, jakým západní Německo přezíravě hledělo na všechno co mělo své kořeny v Německu východním, tamější obyvatele nevyhnutelně pálilo hluboko v duši.
Ti východní Němci - ano, jistě, jejich ekonomika byla ve srovnání s tou západní zaostalá, veškeré (socialistické) státní, správní i právní struktury neudržitelné, a i ten školský a výchovný systém vyžadoval zásadních reforem. Ale - přes to všechno, anebo spíš právě proto, že východní Němci (stejně jako všichni ostatní Východoevropané) museli projít tou mlýnicí totality, museli ji nějak vydržet a přestát, tady se mnohdy utvářel mnohem hlubší, intenzivnější pocit a vztah k tomu, co je v lidském životě opravdu hodnotné a cenné, nežli na utilitaristickém a materialistickém Západě.
Jenže pro takovéto subtilní záležitosti ten sebevědomý Západ neměl sebemenší pochopení, on viděl jenom tu zaostalou ekonomiku, pro nic jiného neměl buňky. A tak se u východních Němců nutně vytvořil a upevnil pocit, že je nikdo - i s jejich celým životním osudem - nikdo nebere vážně.
A nebýt brán vážně, být považován stále za něco méněcenného, podvyvinutého - jak řečeno, to pálí a bolí.
Takže, v tomto smyslu je možno určitou část té východoněmecké frustrace dokonce pochopit.
Na straně druhé, je to ale právě jenom jedna část; a nelze zapomínat, že AfD naprosto není úkazem jenom východoněmeckým.
I když - pokud se podíváme na tu frustraci sociální, která je se značnou částí voličstva AfD spojována - tak nakonec se dostaneme k tomu samému obrazu: trvalý pocit vlastní méněcennosti. A toho , že toho "malého člověka z ulice" nikdo nebere vážně. A z toho pak vzniká hněv; a tento hněv se obrací jak proti "těm nahoře", tak ale i proti každému, kdo je pociťován jako konkurent, nebo vůbec jako nějaký cizí element.
A tak je část té frustrace a toho hněvu voličstva AfD možno považovat za pochopitelnou a dokonce legitimní; stejně tak jako její konkrétní projevy nelze hodnotit jinak než jako zaslepené a zavrženíhodné.