Výstava věnovaná judaismu, křesťanství a islámu

Ivan Štampach přibližuje výstavu Víra a krása, která představuje výtvarná díla tří abrahámovských náboženství.

V islámském vzdělávacím centru Alfirdaus (Praha 8, Na Košince 1a), které začalo zejména jako jazyková škola pro přistěhovalce z islámského světa a rozvinulo svůj program o další aktivity, se ve dnech od 26. června do 16. července koná výstava Víra a krása, která představuje výtvarná díla tří abrahámovských náboženství.

Centrum Alfirdaus udržuje přátelské vztahy se sousední římskokatolickou farností u sv. Vojtěcha (známý, částečně dřevěný secesní kostel poblíž libeňské radnice). Křesťanství je však na výstavě zastoupeno reformačními motivy z období renesance a kolem tolerančních patentů Josefa II. O tuto část výstavy se postaral zejména evangelický farář v Berouně Mikuláš Vymětal, který se v církvi rovněž stará o menšiny a sociálně vyloučené. Je vedle centra jedním z iniciátorů výstavy.

Islám přibližují kopie islámských kaligraficky vyvedených veršů z Koránu jakož i fotografie bohaté islámské architektury. Podrobný výklad k etapám islámského výtvarného umění podal v dlouhé přednášce s prezentací při vernisáži výstavy student Kristián Dembický. Centrum Alfirdaus a islámskou část výstavy reprezentuje Kuvajťan dlouhodobě žijící v České republice, ředitel centra Eknaifith Bader.

Expozice je umístěna v prostoru centra, který slouží jako neoficiální islámská modlitebna mimo rámec Ústředí muslimských obcí. Foto e-cirkev.cz

Židovskou část výstavy zastala religionistka, překladatelka a autorka Ruth J. Weiniger svými kaligrafiemi hebrejských textů, zejména Božích jmen a slova Šechina (Přítomnost). Na zahájení výstavy se k židovskému náboženskému umění vyslovila antropoložka Zuzana Schreiberová. Tato část výstavy je svým rozsahem skromnější, ale stojí za ocenění, že i pro ni měli muslimští organizátoři výstavy dostatek dobré vůle.

Expozice je umístěna v prostoru centra, který slouží jako neoficiální islámská modlitebna mimo rámec Ústředí muslimských obcí (ÚMO), která má v Praze modlitebny v islámském centru na Černém mostě, v Grossmannově pasáži u Václavského náměstí a ve studentské koleji Troja. V Praze je rovněž turecká mešita v Pivovarnické ulici v Libni.

Mezikulturním kontaktům se věnuje centrum Alfirdaus, ÚMO, a zvlášť intenzivně občanská inciativa místních Turků pod názvem Mozaiky Platform Dialog, která je součástí hnutí Hikmet spojené s tureckým duchovním učitelem Fetullahem Gülenem, které je v současném Turecku pro Erdoğanově puči z loňského roku těžce pronásledováno. Z křesťanské strany se kontaktům s muslimy věnuje Spolek pro mezináboženský dialog a dialog s islámem je rovněž na pokraji aktivit Společnosti křesťanů a Židů.

A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.