Mezi populismem a náckovstvím je tenká hranice. Babiš ji překročil

Premiér vydal zásadní komentář k včerejším výrokům Andreje Babiše zlehčujícím genocidu Romů za druhé světové války. Vyzývá kolegu k omluvě a k návštěvě památníku v Letech. Podle něj Babiš překročil hranici mezi populismem a náckovstvím.

Sobotka

Bohuslav Sobotka

02.09.2016 16:05

Související

Výroky Andreje Babiše, zpochybňující romský holokaust a popírající doložená historická fakta o utrpení a smrti romských obětí nacismu v Letech, nelze jen tak přejít. Blíží se krajské volby, a Andrej Babiš se rozhodl politicky parazitovat na problémech soužití s Romy.

V doprovodu novinářů zajel do sociálně vyloučené lokality a strašně se divil, jak to tam vypadá. A vypomohl si nepravdivou historickou paralelou, idealizující poměry v koncentračním táboře v Letech, za kterou by se nemusel stydět žádný z představitelů tehdejšího protektorátu Čechy a Morava, ale ani současné extrémní pravice.

Za dva a půl roku v koaliční vládě jsem ani jednou nezaznamenal, že by se Andrej Babiš nějak zajímal o problematiku sociálně vyloučených lokalit. Za celou dobu nepředložil žádný konkrétní návrh na zlepšení tamní situace. A řešili jsme to na vládě při různých příležitostech mnohokrát. Ministři Marksová, Chovanec a Dienstbier, kteří se problémům v ghettech věnují intenzivně, by o tom mohli povídat.

Půdorys koncentráku v Letech u Písku. Repro DR

Je to Babišovo hnutí ANO, které všemožně zdržuje a brzdí přípravu zákona o sociálním bydlení. Ten jako jediný může ukončit současnou praxi zneužívání části dávek na bydlení.

Návštěva v romské lokalitě tak byla jen účelové předvolební divadlo, s cílem získat hlasy lidí, naštvaných na chování části romské populace. Je jen otázka, zda na tuto návštěvu chtěl Andrej Babiš promyšleně mediálně upozornit ve stylu kampaně Donalda Trumpa, anebo, zda se jen nekontroloval, a řekl, co si myslí.

Mezi populismem a náckovstvím je velmi tenká hranice. Obávám se, že ministr financí ji teď svými výroky překročil. Člověk, který v naší zemi disponuje naprosto ojedinělou koncentrací ekonomické, mediální a politické moci ukázal, že mu v honbě za hlasy není nic svaté.

Ukázal, že v tomto směru nemá žádné meze ani mantinely. Použije opravdu cokoliv. To je v demokracii opravdu na pováženou. Myslím, že lidé, kteří chtějí volit jeho hnutí, by o tom, co tím ve skutečnosti vyšlo najevo, měli velmi vážně přemýšlet.


V roce 2014 natočila dokumentaristka Apolena Rychlíková v rámci projektu DR před evropskými volbami o současné situaci památníku v Letech reportáž. Platná je i teď. Video Apolena Rychlíková, DR

Chtěl bych požádat místopředsedu vlády a ministra financí, aby se řádně a slušně omluvil. A seznámil se s historií našeho státu tak, aby se příště nemusel vymlouvat a svalovat svá slova na jiné.

Na jeho místě bych zajel do Let a na hodně dlouho sklonil hlavu před památníkem mužů, žen a dětí, kteří buď skončili svůj život v Osvětimi, nebo byli utýráni nelidskými poměry, které v tomto táboře panovaly. Možná to pomůže i jemu osobně.

Premiér text původně publikoval v sociální sítí facebook. V DR vychází s jeho svolením.

A co si myslíte vy? Diskuse (13 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Mirza Hadžič - Praha 5

Předvolební okopávání Pátek, 2.Září 2016, 18:08:54

Slyšel jsem pomluvu, že ČSSD na Ústecku vyslala pana boxera Foldynu, mediálně proslaveného anticiganistu, jako svého kandidáta na hejtmana. Opřít se do politického soupeře, to je snadné. Čelit podobným lidem v rámci vlastní strany (a že jích tam je!), to už dlouhodobě není nic pro Bohuslava Sobotku. I ten prasečák je tam pořád, pan premiér pro odstranění neudělal vůbec nic. Kvůli těmto dvoum bodům nelze tento příspěvek hodnotit než jako další zneužití památníku v Letech v rámci předvolebního boje, v tomto případě ze strany ČSSD.

Foto_znoj__b

Milan Znoj - Praha

Mirku Hadžiči Pátek, 2.Září 2016, 22:05:17

Trefná je poznámka, že by si měl Sobotka zamést před vlastním prahem, a to nejenom v Ústí. Jinak je to argument přepjatý. Předpokládá totiž, že správné věci smí říkat jen správní hoši, co mají jedničku z chování. To neplatí v běžném životě, natož v politice.

Ivo Horák - Praha 3

A co měl Sobotka dělat? Nic, aby byl (opět) viněn ze slabosti? Nebo měl kritizovat Romy ještě "peprněji" než Babiš? Pátek, 2.Září 2016, 23:24:16

Blížící se volby a politické soupeření vůbec poznamenávají celkem nevyhnutelně projevy zúčastněných politiků i naše vnímání těchto projevů. Rozdíl mezi vyjádřeními Babišovým a Sobotkovým je však zcela zásadní. Babiš takhle mluvit nemusel a neměl, Sobotka se následně nějak podobně vyjádřit asi musel a měl. Obě sdělení jsou jaksi invektivní, nicméně v Babišově případu jde o necitlivost k obětem režimu a represí, v případě Sobotkově o výtku ad personam vůči jednomu z nejmocnějších Čechů vůbec.
Navíc, pod vlivem médií jsme si zvykli dívat se na dva zmíněné politiky jako na sobě rovné (kohouty), přitom je jasné, že předseda vlády a ministr (byť třeba financí) v takovém postavení vůči sobě nejsou. Na tom průzkumy preferencí ani postoj prezidenta nezmění nic.
To, že premiér Sobotka nemůže z běžných politických důvodů dosáhnout oslabení pozic určitého křídla své strany nebo konkrétních lidí, je v politice zcela běžné (byť jistě frustrující). Ono to zametání před vlastním prahem jde nejlépe autokratům, takže vposledku není ani o co stát.

Mirza Hadžič - Praha 5

Sobota, 3.Září 2016, 11:48:49

Ničím nepodložené teorie o údajných "křídlech" strany, kde BS dokonce čelí nacionalistům seč mu síly stačí, jen oslabují pozici několika málo posledních jednotlivců, jako je J. Dienstbier, kteří _skutečně_ proti těmto jevům dlouhodobě a nevypočítavě bojují. Na sjezdu strany, BS před Dienstbierem upřednostil M. Chovance. S panem Haškem se premiér rozešel až na základě nelítostného boje o předsednictví, programově a lidský spolu vycházeli. Žádné proudy, frakce, křídla nevidím, vidím zdecimované idealisty.cz a J. Dienstbiera, bez skutečného vlivu v rámci strany. To přece žádná plnohodnotná frakce není. Zbytek strany působí celkem homogenním dojmem.

Foto_znoj__b

Milan Znoj - Praha

Sobota, 3.Září 2016, 16:01:18

I kdyby ve straně bylo 99% Škromachů, tak by předseda a premiér Sobotka měl nejen politickou (přinejmenším tradice a pověst sociální demokracie), ale i morální (nakolik politika není amorální) povinnost vystoupit proti Babišovým kecům.

Martin Profant - Praha 7

Milanovi Znojovi Sobota, 3.Září 2016, 19:38:55

Máš pravdu a ono takové vystoupení naštěstí není zadarmo. Přinejmenším je pak těžší mlčet k stejně "náckovským" výrokům produkovaným příslušníky vlastní strany.

Foto_znoj__b

Milan Znoj - Praha

Martine, Sobota, 3.Září 2016, 19:53:32

zřejmě myslíš, že "takové vystoupení NENÍ zadarmo". Souhlasím. Pokud bys říkal, že JE zadarmo, tak by sis odporoval, neboť i těch pár "hezkých" slov, jak sám říkáš Sobotkovi neco dále ztěžuje. Je to skoro závazek a profilace osobní i stranická, ze které se už nedá zadarmo ustoupit.

Martin Profant - Praha 7

Miláně, chybička Sobota, 3.Září 2016, 23:13:36

Výpadek z vazby. Shodou okolností jsem ho opravil zjevně v době, kdy jsi reagoval.

Ale poctivě. Nedá? Je trochu jako ten vlak Červeného kříže, co se na něj podle Švejka střílet "nesmí, ale může". Doufám, že to ještě tak úplně neplatí o BS.

J_

Jiří Kubička - psycholog, Praha

Realismus a idealismus v politice Neděle, 4.Září 2016, 08:59:39

Kdyby Sobotka stejně rázně jako teď proti Babišovi vystupoval proti Chovancovi, Škromachovi a spol., už by dávno předsedou strany nebyl. Bylo by to tak lepší?

Josef Poláček - Invalidní důchodce

Neděle, 4.Září 2016, 11:46:44

Ad pan Kubička: a co je to vlastně za stranu, jaký je vlastně její charakter, když v jejím rámci vůbec není možno zaujmout rozhodný postoj proti takovým existencím jako je Hašek, Škromach apod.?...

Pak zde máme prostě docela tuctovou partaj, která hledí jenom na to aby si to s nikým příliš mnoho nerozházela, a aby se tedy mohla co nejlépe udržet u moci.

P.S. Souhlasím s M. Hadžičem v tom smyslu, že zde projednávaný postoj B. Sobotky - jakkoli potřebný a hodný ocenění - je značně překvapivý svou rozhodností a jednoznačností; a že se tu nevyhnutelně klade otázka, jestli zde svou určitou roli přece jenom nehraje blízkost voleb. Protože podobných příležitostí, byť i snad ne až tak jednoznačných, měl Sobotka v minulosti už nemálo (například v souvislosti s uprchlickou krizí), aniž by takovýto jasný humanitární postoj dokázal zaujmout.

Martin Profant - Praha 7

Jiřímu Kubičkovi Neděle, 4.Září 2016, 14:04:44

Nejsem si jist Vaší premisou. Mimoto v politice hraje roli pravý čas. Dnes by takové vystoupení bylo jistě mnohem riskantnější než na začátku uprchlické krize.

A pokud ta premisa platí, řekl bych, že by to lepší bylo. Jestli opravdu nemůže proti populistům ve vlastní straně udržet jeden zklíčových principů sociální demokracie, pak není než Potěmkinova vesnice. ale jak říkám, já té premise moc nevěřím.

J_

Jiří Kubička - psycholog, Praha

Příkladem idealistického politika, Neděle, 4.Září 2016, 14:19:1

který je předsedou politické strany by dnes mohl být jen Matěj Stropnický. Ten ovšem není vůdcem parlamentní strany a podle výzkumů veřejného mínění se jím ve nejbližším volebním období ani nestane.

V minulosti byli jedinými idealistickými leadery ČSSD Horák a pak až Špidla jako jediný, který se stal premiérem. Za jediného dalšího idealistického či zásadového premiéra České republiky považuji Petra Pitharta.

Podle posledního výzkumu TNS aisa to vypadá, že po příštích volbách jiná koalice než ta současná jen tak snadno nebude možná. S tím rozdílem, že nejsilnější stranou bude ANO.

J_

Jiří Kubička - psycholog, Praha

Nikdy jsem nebyl v žádné politické straně, Neděle, 4.Září 2016, 15:56:1

takže moje představa o tom, jak se někdo ve straně prosadí, je dost neurčitá. Co je to, co Sobotka umí a Dienstbier ne? Ještě větší záhadou je pro mě, co třeba uměl Stanislav Gross. Ale ani třeba Luxovi jsem svého času moc nerozuměl.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.