ČSSD na cestě mezi svým partnerem a soupeřem Andrejem Babišem

Sociální demokracie se svým heslem před krajskými volbami vymezuje proti myšlence, se kterou do politiky přišlo uskupení Andreje Babiše. Začne se ale vymezovat i proti samotnému hnutí ANO, nebo zůstane na půli cesty u vágních sloganů?

Sociální demokracie tento týden zahájila kampaň před letošními krajskými a senátními volbami. ČSSD přišla s heslem „Stát není firma. Je to společenství lidí.“ Hnutí ANO, které si to nikoli nelogicky vztáhlo na sebe, se na svých facebookových stránkách do sloganu pustilo.

„'Stát není firma'. Dobrý den. To víme. Co ale strany jako ČSSD nevěděly, že se stát dá jako firma řídit - tedy ku prospěchu svých akcionářů - občanů. Asi proto se propadlo Česko za dobu vlády ČSSD do několikaset miliardového dluhu,“ prskají Babišovi píáristi.

Asi mají pravdu v tom, že firmy jsou daleko častěji řízeny ve prospěch svých akcionářů, kdežto u států se prospěch občanů většinou kamsi ztrácí. Otázku lze však postavit i tak, zda si stát a jeho občané dovedou pohlídat, aby firmy, jako je ta Babišova, nepodnikaly na jejich úkor, což nutně neznamená, že stát musí napodobovat firemní způsoby, aby toho dosáhl. Stát je zkrátka společenství jiného druhu, na což se ČSSD snaží upozornit v druhé části svého hesla, která byla rovněž na Facebooku hnutí ANO patřičně rozebrána:

„'Stát je společenství lidí.' No, i ČSSD je společenství lidí. A třeba, parta vykradačů bytů je taky společenství lidí. A kupodivu firma je - taky společenství lidí. Takže takhle to asi definovat nestačí. Stát totiž musí zaručit, že jeho občané budou v bezpečí a prosperovat. Díky ANO, nikoliv ČSSD, klesá státní dluh. Díky ANO, nikoliv ČSSD, byly přijaty důležité protikorupční zákony a dokonce jsme podnikatele ochránili před snahou ČSSD zvýšit daně.“


Sociální demokracie se zatím snaží o něco mezi, vymezovat se vůči Andreji Babišovi, ale zase to moc nepřehnat. Foto Hnutí ANO

Heslo je už z principu krátké a nemůže v sobě obsahovat všechny detaily a nuance. Proto nemá smysl mu vyčítat, že definovat stát jako společenství lidí nestačí. To, kam sociální demokracie svým sloganem míří, by šlo snadno zdůraznit tím, když upřesníme, jací mají být ti lidé, ze kterých se ono společenství skládá.

Pokud by zde stálo „společenství důstojně žijících, v právech si rovných lidí, kdy všechny lidské bytosti jsou brané jako rovnocenné“, věc by byla poněkud jasnější a když stejná adjektiva vztáhneme na firmu, vynikne rozdíl: „Firma je společenství důstojně žijících, v právech si rovných lidí, kdy všechny lidské bytosti jsou brané jako rovnocenné.“ Na stát tato definice sedne přeci o něco více.

Hnutí ANO se rovněž tváří, že všechny vládní úspěchy jsou pouze jeho zásluhou, jako kdyby vše dobré, co se na vládě a v Parlamentu podaří prosadit, pocházelo z jeho dílny a vše špatné od těch druhých. Pokles státního dluhu by se ale těžko konal bez ekonomického oživení, které je na Babišovo uskupení nezávislé. Také na protikorupční zákony netlačí jen hnutí ANO, které o nich ovšem nejčastěji mluví. Takže zbývá jen ochrana podnikatelů před zvýšením daní.

Bude ČSSD jen harašit slogany? 
Přesto ale heslo sociální demokracie pro krajské a senátní volby budí jisté rozpaky. Předseda ČSSD slogan hájí tím, že se nejedná o útok na ANO, ale na myšlenku, že by stát bylo možné řídit jako firmu. Bohuslav Sobotka se snaží balancovat mezi tím, že sociální demokracie je s hnutím ANO v jedné koalici, ale zároveň je jeho hlavním soupeřem. Babišovo uskupení proto nemůže přehlížet a tvářit se, že není, ale jít s ním do přímého konfliktu a ohrozit tak koaliční kabinet a destabilizovat vládu se ČSSD také nechce.

Sociální demokracie se zatím snaží o něco mezi, vymezovat se, ale zase to moc nepřehnat. Spíše útočí na myšlenky, které ANO představuje, než na hnutí samotné. Pomalu ale začíná hovořit o podpoře zákonů, které by předsedu hnutí ANO a majitele Agrofertu Andreje Babiše, jeho střet zájmů a koncentraci moci politické, ekonomické a mediální omezily.

Uvidíme, jak daleko v tomto ohledu ČSSD nakonec zajde. Pokud by ale mělo zůstat pouze u výše zmíněného sloganu bez adresněji zaměřené a podložené kritiky a u deklarované podpory zákonů bez konkrétních legislativních výsledků, bude celé vymezování se vůči hnutí ANO působit bezzubě a polovičatě. Asi stejně, jako když mluvíme o lidských právech, ale zároveň vyvážíme zbraně do Saudské Arábie. Taková slova mnoho neznamenají.

Spolu s tím, jak se budou blížit nejprve krajské a poté sněmovní volby, bude sílit tlak na to, aby sociální demokracie do přímého konfliktu s hnutím ANO přeci jen šla. Přesto hrozí, že ČSSD sice bude harašit slogany, ale ve skutečnosti toho proti Babišovo uskupení příliš nepodnikne, protože stále bude mít někde vzadu na paměti, že nejpravděpodobnějším koaličním partnerem po příštích volbách do Sněmovny pro ni zůstává právě hnutí ANO. A to se zatím příliš nemění.

A co si myslíte vy? Diskuse (1 příspěvek)

Jiří Vyleťal - Praha 5 Stodůlky

ČSSD si negativní kampaní namířenou proti ANO může jen a jen uškodit Pátek, 4.Března 2016, 20:39:53

Ono je to s těmi hesly „stát řízený jako firma“ a „stát jako společenství lidí“ vzhledem ke zkušenostem z posledních dvaceti sedmi let takové hloupé plácání. Proto z něj nic dobrého vzejít nemůže.

Podstatné je, že po skoro dvou funkčních obdobích naprosto děsivých pravicových vlád (Topolánka a Nečase) tu máme vládu, se kterou z pohledu toho, co by být mělo, být spokojeni nemůžeme, avšak vzhledem k minulosti a tomu, co je za daného stavu asi objektivně možné, bychom spokojeni být spíše měli.

Proto je od ČSSD poněkud hloupé, když se do ANO pouští, a nadto ještě ohledně čehosi, co jí nevadilo v utvoření koalice s ANO po volbách. ČSSD tím může jenom ztratit. Proč? Protože na vše, co nyní ČSSD na ANO kritizuje – byť v principu právem – ji občan disponující dobrou pamětí může odvětit: „A jak jste to dělali vy, pánové ve svých dřívějších vládách?“ „Nebyla to vaše vláda, která rozdala státní majetek OKD panu Bakalovi?“ „Nelákaly vaše vlády do Čech zahraniční firmy, aby ze země, kterou měly spravovat pro blaho občanů, nadělali kolonii s levnou pracovní silou?“ „A co vaše regionální struktury namočené co chvíli v kauzách svědčících o prosazování zájmů místních bratrstev na úkor celku?“ „Nespravovali jste náhodou stát nikoli jako firmu, ale pro firmy?“

Pro ČSSD je už řadu let typické, že své předvolební kampaně vede způsobem, jakoby snad chtěla ve volbách prohrát. Mezi jejich „píaristy“ jsou asi lidé, kteří nejsou schopni se poučit. Evidentně si neuvědomují, že vítězem příštích voleb bude ANO o to více, oč více kritiky vůči ní ČSSD vznese. Voliči si totiž ještě dobře pamatují rozbíjení Nečasovy vlády koaličními spory. Nadto je ANO na rozdíl od ČSSD stále list nepopsaný, a proto každá chyba koaliční vlády ČSSD-ANO bude vnímána především jako chyba ČSSD. U mnoha lidí vzbuzuje ANO sympatie už jenom tím, že její předseda se nechová povýšeně, nechová se arogantně. Už jenom to je v našich poměrech velké plus.

Osobně nechápu, proč ČSSD zase sahá k negativním volební kampani. Proč se vymezuje vůči někomu, proč popírá jeho koncepty a nepřichází s konceptem vlastním? Asi by to bylo moc složité, jak pan Bican v článku správně naznačuje. Čímž ČSSD opět dává najevo, že o přemýšlivé lidi nestojí.

Jiří Vyleťal

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.