Vedení TV Prima nutilo redaktory, aby prezentovali uprchlíky jako hrozbu

Server HlídacíPes.org získal důkazy o tom, že vedení televize Prima svým redaktorům nadiktovalo prezentovat uprchlické téma především jako hrozbu, problém a krizi. Kromě svědectví redaktorů tvrzení dokládají i analýzy vysílání.

(jb)

30.05.2016 14:55

Prima

Na poradě 7. září měla dát šéfredaktorka zpravodajství Jitka Obzinová spolu se zástupcem majitele, místopředsedou představenstva FTV Prima Holding Lubošem Jetmarem jasné instrukce redaktorům, jaký postoj mají zaujmout k uprchlické krizi. Foto Repro DR

Server HlídacíPes.org zveřejnil informace o tom, že vedení televize Prima dalo svým redaktorům instrukce, že k uprchlické krizi je třeba zaujmout jasný postoj v tom smyslu, že uprchlíci představují hrozbu, nechceme je tu a obáváme se islamizace. Stalo se tak na poradě vedení televize v čele s šéfredaktorkou zpravodajství Jitkou Obzinovou a zástupcem majitele, místopředsedou představenstva FTV Prima Holding Lubošem Jetmarem s redakcí 7. září loňského roku.

Podle svědectví, které má HlídacíPes.org k dispozici, bylo redaktorům sděleno, že se musí s postojem k uprchlíkům ztotožnit a kdo to nehodlá akceptovat, nemůže v redakci FTV Prima dále pracovat. Rovněž byly odmítnuty námitky některých redaktorů, že předem jasné vyznění reportáží odporuje novinářskému kodexu. Podle informací serveru vedení televize redaktorům odpovědělo, že žádné vyvažování, objektivita a novinářský kodex se minimálně v několika následujících měsících řešit nebudou.

HlídacíPes.org zároveň připomíná, že televize Prima se hlásí k Etickému kodexu Asociace televizních organizací, ve kterém se uvádí: „Objektivními informacemi jsou takové informace, které jsou pravdivé; to znamená, že se jedná o takový popis skutečnosti, při němž redaktor podle svého nejlepšího svědomí využije všech dostupných informací, které byly v době odvysílání reportáže k dispozici.“

Server rovněž vypracoval obsahovou analýzu hlavní zpravodajské relace TV Prima, ve které se zaměřil na dvě období. V prvním (1. 8.–7. 9. 2015), tedy v době před zmíněnou poradou, bylo zpráv s pozitivním vyzněním v souvislosti s uprchlíky 9 %, neutrálních 53 % a negativních 27 %. V druhém období (7. 9.–30. 9. 2015) se zde nevyskytovaly pozitivní zprávy žádné, neutrálních bylo 27,6 % a negativních 72,4 %.

HlídacíPes.org také upozornil, že srovnatelné závěry přinesla i analýza vysílání o uprchlické krizi na TV Prima pokrývající období 24. srpna 2015 až 13. září 2015, kterou si nechala udělat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. V uvedeném období bylo podle analýzy možné pouze jeden příspěvek ve svém celku vyhodnotit jako pozitivně laděný vůči uprchlíkům.

Deník Referendum v minulosti upozornil na řadu případů, kdy média manipulovala či lhala v souvislosti s uprchlickou tématikou. Jednalo se například o šíření zavádějících a lživých tvrzení deníkem Právo a serverem Novinky.cz v textu postaveném na údajném svědectví šiřitele konspiračních teorií a ufologa Martina Herzána, který líčil benevolentní poměry při kontrolách uprchlíků na chorvatsko-slovinských hranicích. DR také informoval o tom, že New York Times vyvrátil hoax, který převzala řada českých médií, týkající se syrského fotbalového trenéra Osamy Abdula Mohsena.

Deník Referendum rovněž popsal případ, kdy opět Právo a Novinky.cz vydaly článek odkazující se na průzkumy, které si údajně nechala vypracovat Evropská unie. Podle nich se mladí lidé ze západoevropských zemí stěhují do České republiky kvůli obavám z migrantů. Později se ukázalo, že takové průzkumy neexistují. Nejnověji Deník Referendum poukázal na nepravdivou zprávu o případu mladíka odsouzeného v Rakousku za verbování bojovníků k teroristické organizaci Islámský stát, ve které server Novinky.cz zaměnil nepodmíněný trest za podmíněný, čímž vyvolal kritiku slabosti EU.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.