Vzkaz v lahvi s čistým vzduchem z kanadských hor

V Číně se daří firmě, která prodává lahvičky se vzduchem z kanadských hor. Co všechno to o naší době říká?

Vypadá to jako lak na vlasy, a dokonce se to jmenuje tak, jak by se lak na vlasy klidně jmenovat mohl: Vitality Air. Ve skutečnosti je to ovšem vzduch z kanadských Skalistých hor v hliníkové lahvi. Kus o objemu sedm celých sedm litrů koupíte za dvaatřicet kanadských dolarů, tedy asi 570 korun, a můžete jej dýchat celých sto padesát vteřin!

O firmě Vitality Air a jejím produktu se nyní mluví a píše proto, že zaujala Číňany. Konkrétně tedy několik stovek Číňanů, což je významné asi tak jako úspěch tisící páté limitované příchutě čokolády Studentská pečeť, ale světovým agenturám to rozhodně nebrání v publikaci. Je to prostě taková „pikoška“.

Společnost Vitality Air začala do Číny exportovat před dvěma měsíci a její první dodávka pěti set lahví se vyprodala za čtyři dny. Chystá se další. Úspěch kanadskému horskému vzduchu v říši středu zaručuje dlouhodobě neúnosná smogová situace.

Nadměrné znečištění vzduchu k čínským velkoměstům patří. Dobře známé jsou obrázky mrakodrapů a jiných moderních budov až strašidelně mizejících v tmavém smogu, případně portréty Číňanů na ulicích s rouškami přes obličeje.

Kdo by se nechtěl zhluboka nadechnout čistého vzduchu. Foto Twitter China Xinhua News

Letos v listopadu na jihovýchodě Číny naměřili dokonce znečištění dosahující až padesátinásobku limitů doporučených Světovou zdravotnickou organizací. Kdo by se v takovém sajrajtu nechtěl alespoň párkrát zhluboka a zčista nadechnout.

Jenomže Vitality Air tady není – a samozřejmě ani nemůže být – pro záchranu zanesených dýchacích ústrojí čínského lidu. Podle čínského obchodního zástupce firmy Harrisona Wanga nakupují kanadský horský vzduch v lahvích pro své rodiny případně jako dárkový předmět především zámožné Číňanky. Zajímají se o něj ale i pečovatelské domy pro seniory či luxusní noční kluby.

Sto padesát vteřin čistého vzduchu nikomu nezachrání život ani zdraví, ale nejednomu čínskému vlkovi z Wallstreetu udělá po dávce kokainu v salonku předraženého podniku podobnou službu jako duhově barevný bubble tea čtrnáctileté slečně na výpravě s kámoškami v obchoďáku na kraji českého města. Status, materiální převaha, originalita a styl. Výraz toho, že si můžete dopřát kousek zvrhlosti a tvářit se u toho, jak si sami vybíráte.

Lidstvo přece trpělo vždy svými slabostmi a touhami po nemožném. Uspokojovalo je pestrobarevnými papoušky ve zlatých klíckách, exotickými pochutinami nebo drahým uměním, vzácnými kameny a podobně. Zkrátka věcmi nákladnými a nedostupnými široké veřejnosti: luxusem.

Dnes ale luxus dospěl k takové dostupnosti, jako nikdy dřív, čímž vlastně přestává existovat. Příliš mnoho lidí si může dopřát příliš mnoho věcí. Vystoupat na hlavy davu tak lze například za pomoci čistého vzduchu znečištěného dopravou z Kanady do Číny. Lepší definici bizarnosti našeho věku hledat netřeba.

Jenomže dost možná má celá ta věc svůj hluboce smutný, tragický a jediný správný výklad. Představa žití v místě, kde v těch horších dnech pro smog stěží rozpoznáte linie domu přes ulici, je sama o sobě dekadentní tak, že touha lidí, kteří chtějí alespoň na okamžik zažít, jaké je dýchat čistotu… zavřít při tom oči a představovat si modrou oblohu… slyšet cvrdlikat ptáky…

K tomu prostě nelze než přistupovat s hlubokou lítostí nad matkou přírodou a jejími dětmi. Čistý horský vzduchu v hliníkové nádobě je možná vzkazem v lahvi, který připlouvá z dob, do kterých bychom se chtěli nějak vrátit.

A co si myslíte vy? Diskuse (4 příspěvky)

Josef Poláček - Manuální pracovník

Pátek, 18.Prosince 2015, 17:29:20

K tomu je možno ještě připojit, že původně byla ta nabídka "čistého kanadského vzduchu" v láhvích i svými původci míněna - jako čirý gag! A oni sami byli nemálo překvapeni, že to co zamýšleli jako čirou internetovou legrácku bylo vzato vážně! A teprve poté co začali po tuctech a po stovkách dostávat závazné objednávky, založili skutečnou firmu, s tímto předmětem obchodu.

Budiž, v dnešní hyperkonzumní společnosti se prodává (a kupuje) lecjaký nesmysl. A velmi mnoho z toho nemá opravdu nijaký větší efekt, nežli čím dál tím více zatěžovat a devastovat naše životní prostředí.

Ale skutečně snad nikde jinde není natolik zřejmý náš perverzní vztah k našemu světu, než když si někdo koupí pár loků čistého vzduchu, které na cestě přes půl planety vytvoří několikanásobně větší množství emisí, nežli kolik je možno - jednomu čínskému jednotlivci - ušetřit jejich vdýchnutím.

Zuzana Vlasatá - reportérka DR, Brno

Pondělí, 21.Prosince 2015, 10:34:1

Ano, tak nějak...

Petrasek Milan - penzista

Ono by se ještě něco zřejmějšího hledat dalo pane Poláčku, Pondělí, 21.Prosince 2015, 16:05:56

jenže kdo by si tváří v tvář našemu svátku lásky, pohody a klidu ........., nechal ujít výjimečnou možnost slavit lidskou nevinnost.
S láhví čehokoliv v ruce...............bych dodal.

Josef Poláček - Manuální pracovník

Úterý, 22.Prosince 2015, 14:04:13

Prost!... ;-)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.