Murdochův Fox kupuje National Geographic, fanoušci se bojí o nezávislost

Majitel proslulého mediálního impéria je znám podporou pravého křídla Republikánské strany USA a klimaskeptickými názory. Někteří pozorovatelé však obavy mírní s argumentem, že Fox vede od letošního července jeho osvícenější syn James.

(gkha)

25.09.2015 15:14

A111

Zpráva o prodeji populárního měsíčníku přiměla řadu kreslířů k vytvoření tematických karikatur. Nejvíce ohlasu si získala tato. Repro BrianMcFadden.org

Známé mediální impérium 21st Century Fox kontroverzního magnáta Ruperta Murdocha kupuje populárně vědecký časopis National Geographic. Informovaly o tom světové deníky v minulých týdnech. Fox by měl získat do konce roku nad časopisem 73procentní vlastnickou kontrolu. Mezi fanoušky National Geographic se v této souvislosti šíří obavy o nezávislost obsahu časopisu. Rupert Murdoch je totiž znám skeptickým postojem k vlivu člověka na změny klimatu – tématu, jemuž se National Geographic často věnuje.

„Nejsem popírač klimatické změny, ale skeptik (...) zase ty nekonečné panické nesmysly kdoví od koho,” hájil se nedávno mediální magnát v tweetu během klimatické konference OSN v New Yorku.

Fanoušci National Geographic, kteří se Murdochova vlivu obávají, poukazují na závěr loňské studie organizace Union of Concerned Scientists, podle níž bylo 72 procent informací o klimatické změně, které společnost Fox na svých kanálech předložila v roce 2013, zavádějících.

Starost o ztrátu nezávislosti posiluje i fakt, že se National Geographic změní z neziskového média na komerční.

Část pozorovatelů nicméně obavy mírní. Upozorňují, že se výkonným ředitelem organizace 21st Century Fox stal letos v červenci syn Ruperta Murdocha James Murdoch, který má mnohem vstřícnější pohled jak na uvedené téma, tak třeba na otázku environmentální odpovědnosti korporací.

Dalším protiargumentem je pak skutečnost, že Fox provozuje už nyní televizní kanál National Geographic, na jehož obsahu se názory Ruperta Murdocha zatím nepodepsaly. Kanál má navíc od letošního podzimu vysílat ceněnou dokumentární sérii Years of Living Dangerously, která právě o klimatické změně pojednává.

Profil časopisu a chystané změny
Časopis National Geographic byl dosud vydáván celkem 127 let jako měsíčník americké Národní zeměpisné společnosti (National Geographic Society), jež sama funguje od roku 1888 jako nezisková vědecká a vzdělávací instituce. V posledním roce vycházel ve čtyřiceti jazykových mutacích. 21st Century Fox zaplatil za koupi vlastnických podílů 725 milionů dolarů, tedy více než 17 miliard korun.

Nově má National Geographic vydávat společnost National Geographic Partners, jíž bude ze zmíněných 73 procent vlastnit právě Murdochův Fox. Výkonný ředitel National Geographic Society Gary Knell si od nadcházejících změn slibuje „více zdrojů na podporu vědců a výzkumníků z celého světa”. 21st Century Fox slíbila Společnosti přidat miliardu dolarů ve formě grantů, z kterých mají být financováni fotografové a reportéři.

O tom, jaké další konkrétní změny v National Geographic nastanou, se nadále spekuluje. V dozorčích orgánech vydavatele má mít National Geographic Society i Fox rovné zastoupení. James Murdoch též slíbil, změny v zaměstnanecké struktuře National Geographic budou minimální.

Pozorovatelé však poukazují na příklad koupě Wall Street Journal v roce 2007 stejným podnikem, kde byla přes podobné sliby obměněna velká část redaktorů. Deník ovšem nakonec posílil.


Další informace:
The Washington Post National Geographic fans worry about partnership with climate change skeptic Rupert Murdoch
The Independent National Geographic: Rupert Murdoch's Fox buys majority stake for $725m
The Guardian National Geographic abandons nonprofit status after Murdoch deal
The Guardian Conservation will be key in the takeover of National Geographic
The Week Here's proof that National Geographic won't bend to Rupert Murdoch's climate change denial


A co si myslíte vy? Diskuse (1 příspěvek)

Ivo Horák - Praha 3

Amerika je asi opravdu zemí neomezených možností Pátek, 25.Září 2015, 17:18:26

Smutná zpráva, zdá se mi, a stěží uvěřitelná.
Za nejpodstatnější nepovažuji nebezpečí, že jeden úctyhodný a vlivný časopis může v souladu se zájmy nového majitele zpochybňovat fakt globálního oteplování v důsledku lidské činnosti.
Nějak mám problém s pochopením jednoduché anglické věty, kterou jsem si přečetl na stránkách National Geographic Society: "It is one of the largest nonprofit scientific and educational institutions...". Proč a jak může něco jako představenstvo společnosti prodat, volně podle své úvahy, od 19. století budovaný "ostrov pozitivní deviace"? Snad proto, aby hodnoty vytvářel soukromý sektor! Přijde mi to, jako kdyby byla na prodej Národní galerie se sbírkou obrazů 19. a 20. století.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.