Rupert Murdoch oslaví osmdesátiny, do důchodu se zatím nechystá

Patrně nejúspěšnější mediální magnát současnosti oslaví v pátek kulaté narozeniny. Vést svoji News Corporation hodlá i nadále, třebaže v posledních letech zažívá také podnikatelské neúspěchy.

(čtk)

09.03.2011 19:30


Spoluautor: Petr Jedlička

A2

Zejména v britských médiích se často poukazuje na Murdochovy politické zájmy. Zde amatérsky upravený billboard Davida Camerona glosující zaujatost moderátora předvolebních debat. Repro neznámého autora, flickr.com

Pro mnohé je mediální magnát Rupert Murdoch ztělesněním ďábla v lidské podobě, jiní ho naopak mají za jednu z nejprogresivnějších postav mediálního byznysu. Z majitele provinčního listu Adelaide News se Murdoch během téměř šedesátileté kariéry stal jedním z nejmocnějších a nejbohatších lidí světa, své mediální portfolio ovládá prostřednictvím společnosti News Corporation, kterou založil v roce 1979. V pátek oslaví osmdesátiny.

„Dělám to, protože mám rád tenhle byznys,“ popisoval Murdoch vztah k podnikání, ve kterém šel vždy tvrdě za svým. Často mu vyčítali, že jen využíval žurnalistiku k dosažení svých vlastních cílů. S narůstající mocí rostla i kritika, která Murdochova média vinila z bulvárnosti a pokleslosti. S tím si však magnát hlavu nelámal. „Dávám lidem to, co požadují,“ opakoval mnohokrát.

Zejména v Británii vyvolával často bouřlivé diskuse Murdochův vliv na politiku, kterým podnikatel prostřednictvím svých listů disponuje. V minulosti podporoval konzervativní Margaret Thatcherovou. Jeho přízni se ale později těšil i labourista Tony Blair, kterému podpora Murdochových listů pomohla nejméně ve dvou volbách.

Ve Spojených státech je Murdoch považován za republikána, v průběhu života se prý ale vídal se všemi americkými prezidenty.

Murdochova News Corporation, v jejíž čele magnát stále stojí, čítá desítky novin a časopisů vycházejících na čtyřech kontinentech. Patří sem rozsáhlá síť satelitních a kabelových stanic, filmové producentské firmy, knižní nakladatelství i internetové projekty (namátkou deníky The Wall Street Journal, The Times, The Sun, stanice Sky či server MySpace). Tržní hodnota Murdochova mediálního impéria ale v posledních letech podle Financial Times značně poklesla: jestliže před pěti lety dosahovala 59 miliard dolarů, v roce 2009 to již bylo jen asi 15 miliard dolarů (kolem 260 miliard korun).

Keith Rupert Murdoch se narodil 11. března 1931 v Melbourne do rodiny vlivného australského vydavatele novin. Rodinného podniku se ujal ve dvaadvaceti letech po smrti svého otce, ještě předtím ale stihl vystudovat filosofii a ekonomii na Oxfordské univerzitě. Z krachujících Adelaide News udělal brzy prosperující deník a začal se rozhlížet po dalších akvizicích. Za pár let byl v médiích na domácím trhu nejvýznamnější postavou a zamířil za hranice.

V roce 1969 koupil britský The Sun, který se stal nejprodávanějším britským listem. Uspěl i v souboji o seriózní londýnské listy The Times a The Sunday Times. V sedmdesátých letech zachránil americký New York Post, později získal americké občanství, díky kterému mohl koupit mimo jiné filmové studio 20th Century Fox a Fox TV. Vlastní také 39procentní podíl v britské satelitní společnosti Sky (BSkyB), o jejíž plnou kontrolu nyní usiluje. Úplné převzetí firmy ale britská vláda podmínila tím, že News Corporation nebude mít kontrolu nad zpravodajskou televizí Sky News. K uzavření diskusí by mělo dojít ještě před koncem března.

Poslední léta nebyla pro Murdocha nejpříznivější na rozdíl od počátku devadesátých let, kdy News Corporation zápasila s dluhy, musel Murdoch tentokrát bojovat spíše s poklesem důvěry. Problémy mu také přinesl nadhodnocený nákup společnosti Dow Jones vlastnící ekonomický deník The Wall Street Journal, kterou Murdoch koupil v roce 2007 za pět miliard dolarů (asi 95 miliard korun). A radost mu neudělal ani zpočátku slibně se rozvíjející server MySpace, který byl postupně převálcován Facebookem.

Před dvěma lety rozvířil Murdoch debatu o zpoplatnění obsahu internetových serverů a vyhlásil boj informacím zdarma. Loni v červenci se tak na internetu poprvé nedostaly k Timesům miliony pravidelných čtenářů. Internetová verze deníku ztratila podle mediálního koncernu po zavedení plateb za přístup k článkům 87 procent čtenářů. Do loňského listopadu deník naopak získal 105 tisíc předplatitelů internetového vydání.

Přestože Murdoch sám je prý příznivcem papírových novin, na jejich budoucnost se dívá skepticky. Počátkem února proto představil novinku určenou pro tablety iPad od firmy Apple, která se na přípravě novin podílela. Deník nazvaný The Daily dostupný zatím pouze ve Spojených státech chce podle Murdocha přinášet „to nejlepší ze seriózních novin i z bulvárního tisku“. Loni přišel s podobným projektem i britský podnikatel Richard Branson, který koncem listopadu vydal první číslo iPadového společenského měsíčníku.

Murdoch, jenž byl třikrát ženatý a je otcem šesti dětí (v rozmezí od osmi do třiapadesáti let), si vždy přál předat své firmy některému ze svých potomků, ti se do toho ale zatím příliš nehrnou. Sám se prý chystá skončit jen v případě zdravotních komplikací.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.