Murdochův koncern zvažuje úplný odchod z Británie

Podle informací wallstreetského Journalu – listu, který vydává Rupert Murdoch v USA – zvažuje rodinný podnik známého magnáta prodej celé své britské větve. Důvodem je skandál okolo bulvárního nedělníku News of the World, jenž vyšel 10. července naposledy.

(pjed)

14.07.2011 17:20

A3

Rupert Murdoch (v kostkovaném saku) doprovází nejmaldšího syna Jamese (s brýlemi). Právě James Murdoch dnes aktivity News Corpu v Británii řídí. Foto Jedd Goble, flickr.com

Management mediálního koncernu News Corporation patřící klanu Murdochů zvažuje prodej své britské divize – vydavatelství a mediální společnosti News International. Ve svém středečním vydání to konstatuje americký (a rovněž Murdochem vydávaný) list Wall Street Journal (WS). Deník se přitom odvolává na anonymní zdroje ve vedení společnosti.

Důvodem příslušného rozhodování je skandál, který v Británii vyvolaly ilegální investigativní postupy novinářů v Murdochově bulvárním týdeníku News of the World (NoW). Jednalo se především o odposlechy obětí teroristických útoků, rodin obětí válek v Iráku a Afghánistánu a zřejmě i kupování citlivých informací od policie.

Vydávání samotného News of the World, který vycházel v Británii nepřetržitě 168 let, bylo již pod tíhou aféry zastaveno. Poslední číslo bylo odesláno do prodeje v neděli 10. července.

Skandál však podle WSJ poznamenal i ostatní Murdochova britská média – nejčtenější bulvár The Sun, deník The Times a nedělník The Sunday Times. Ode všech odcházejí inzerenti a v menší míře i čtenáři. Koncern byl také pod tlakem ve středu donucen stáhnout svou žádost o povolení odkupu 61procentního podílu ve společnosti BSkyB, která provozuje televizní stanici Sky News.

Britská policie dále již zadržela devět Murdochových podřízených a vedoucí duo celého koncernu – Ruperta Murdocha a jeho syna Jamese – si spolu s poslední šéfredaktorkou NoW Rebeckou Brooksovou předvolali na příští úterý britští poslanci.

V takovém ovzduší lze rozvíjet podnik jen velmi obtížně, míní komentátoři z Journalu. Otázkou zůstává, zda by v případě rozhodnutí o prodeji podařilo najít vhodného kupce (což se prý zatím nedaří) a jestli se jsou Murdochovi ochotni zříci dosavadního vlivu. Již od dob Margaret Thatcherové se totiž nestal premiérem nikdo, koho by Murdochovy listy nepodpořily.

WSJ nicméně stále zároveň zdůrazňuje, že prodej celé News International je „zatím jen jedním z reálně zvažovaných strategických opatření“.

To nejzajímavější
Vedle dopadů na Murdochovy podnikatelské plány se skandál promítá i do obecného vnímání britského mediálního prostředí. Vláda Davida Camerona již v minulém týdnu schválila vznik dvou vyšetřujících komisí. První by měla dle premiérových slov najít odpověď na otázky: „Proč dřívější policejní vyšetřování praktik novinářů v NoW neodhalilo skutečnosti, které vypluly na povrch až letos; co všechno se v NoW vlastně dělo; a zda se neděje něco podobného i v ostatních novinách.“ Druhá by se měla zabývat kulturními a etickými přesahy skandálu a vypracovat doporučení, jak mediální prostředí zlepšit.

Z obecného hlediska bude dle tematických komentárř důležitá zejména činnost druhé komise. Obsah britského tisku je totiž v současnosti regulován pouze dobrovolným kodexem a zákony na ochranu osobnosti.

Podle mediálních analytiků, jež případ komentují na BBC i v listech The Independent a The Guardian, je ovšem na aféře nejzajímavější ještě jiná, nejabstraktnější dimenze - tržní a celospolečenský kontext, jež média k využívaní podobných praktik žene. News of the World se již od založení v roce 1843 zaměřoval na nejčtenější bulvární témata. Vedle toho však založil a dlouho zdokonaloval tradici hlubinné politické investigace, na níž mu žádané pavlačové články vydělávaly.

S vzrůstající konkurencí na britském bulvárním trhu a zvyšující se chtivostí svého čtenářstva po senzacích začal analytickou práci postupně omezovat. V posledních letech týdeník proslul jako příklad nejšpinavějšího bulváru (jeho specialitou byla nepravdivá nařčení známých umělců a sportovců z různých zvrhlostí, obliby homosexuální pornografie či násilí na dětech a životních partnerech). V systematickém odhalování politických nešvarů jej dávno překonali jiní.

Při první odposlechové aféře (2007) svedl vydavatel veškerou vinu na jednoho redaktora (zmiňovaného Cliva Goodmana). Při další (letos v dubnu) se pokusil s poškozenými tajně dohodnout na kompenzacích. Tehdy i dnes přitom hájili mluvčí média všechno tvrzením, že novináři pouze dávali v rámci svých zákonných možností čtenářům ty informace, které jsou na přesyceném trhu prostě žádány nejvíce.


Další informace:
The Wall Street Journal Murdoch Summoned to Attend Hacking Hearing
The Wall Street Journal News Corp. Weighs Next Steps
The Guardian Murdoch considers the nuclear option - selling off Wapping
Reuters Murdoch's media ownership credentials questioned
BBC News Phone hacking: MPs summons Murdochs


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.