Skandál okolo praktik Murdochových novinářů vrcholí, začalo zatýkání

Britský bulvární týdeník News of the World vyjde v neděli naposledy. Jeho vydavatel se po oživení aféry s nelegálními odposlechy rozhodl 168letý list zrušit. V pátek byly zároveň zatčeny dvě důležité postavy kauzy, mimo jiné i mediální poradce premiéra Camerona.

(pjed)

08.07.2011 20:31

A1

Záměry majitele New of the World Ruperta Murdocha jsou těžko čitelné. Podle jedné skupiny komentátorů mu zánik média způsobí vážné problémy. Dle jiné však současnou aféru pouze využívá. Foto archiv WEF, flickr.com

Znovu oživený skandál okolo využívání odposlechů britským bulvárním týdeníkem News of the World (NoW) v posledním týdnu vrcholí. Nejprve v pondělí vyšlo najevo, že vedle politiků a celebrit nechali novináři z NoW odposlouchávat také oběti vážných zločinů nebo rodiny padlých vojáků; poté se ukázalo, že týdeník platil za odposlechy více než čtyř tisíc telefonních čísel. V úterý se začali skandálem zabývat britští poslanci a novinám kvapně vypověděli smlouvy velcí inzerenti. Ve čtvrtek bylo pak mediálním koncernem News Corp Ruperta Murdocha, jenž noviny vlastní, oznámeno, že list s nákladem 2,8 milionu výtisku vyjde zakrátko naposledy. Konkrétně se tak má stát 10. července, po 168 letech existence.

„Po konzultacích a náležité rozvaze jsem se rozhodl, že z úcty k tomuto titulu musíme podniknout razantní krok. Tuto neděli vyjede News of the World v posledním vydání,“ uvedl ve zvláštním prohlášení syn Ruperta Murdocha James, jenž řídí britskou divizi News Corpu News International.

Zrušením listu nicméně případ zjevně nekončí. V pátek dopoledne byly policií zatčeny dvě důležité postavy skandálu: někdejší zvláštní redaktor NoW pro záležitosti britské královské rodiny Clive Goodman a šéfredaktor novin z let 2003 až 2007 Andy Coulson.

Zatímco Goodman byl v souvislosti s odposlechy pro NoW potrestán již v roce 2007 (šlo tehdy o odposlech hlasových schránek lidí v okolí prince Williama a podle soudobého výkladu NoW o izolovaný incident), Coulson přešel z bulváru do služeb Konzervativní strany současného premiéra Camerona. Tomu se staral před volbami o kampaň a po nich – v létě 2010 – se stal ředitelem odboru komunikace nové vlády i premiérovým osobním poradcem.

Coulson sice hned po prvním znovuvypuknutí skandálu v lednu 2011 působení při vládě ukončil. Stále je však považován za Cameronova člověka.

Britská média citují v posledním týdnu opakovaně starší premiérův výrok: „Spřátelil jsem se s ním a myslím, že pro mě odvedl velmi dobrou práci. Stal se mým přítelem a tím je pořád.“

Jak Coulson, tak Goodman čelí krom odpovědnosti za pořizování nelegálních odposlechů podezření, že byli alespoň nepřímo zapojeni do uplácení policejních důstojníků, jež měli NoW prodávat citlivé informace. Oba veškerá obvinění odmítají.

Důsledky i pro politiku
Skandál již v současnosti má a téměř jistě dál bude mít vážné důsledky jak pro Murdochovy podnikatelské aktivity, tak pro britské mediálně-politické prostředí.

Nad rozsahem prvního typu následků se v současnosti komentátoři přou. Jeden komentátorský tábor zdůrazňuje ztráty, které magnátovi způsobí jednak samotný zánik dobře prodávaného titulu a jednak příslušný tržně-politický efekt. Cena akcií News Corpu již na newyorské burze spadla o pět procent a klesá dále; aféra rovněž Murdochovi komplikuje chystané převzetí majority ve společnosti British Sky Broadcasting Group (BSkyB), která provozuje známý satelitní kanál Sky s deseti miliony diváků. EU i britská vláda sice akt předběžně schválily, nyní se ale hovoří o jeho přezkoumání.

Jiná skupina komentátorů nicméně připomíná, že se Murdoch již delší dobu chystal k úspoře masovým propouštěním, což mu poslední vývoj usnadnil. Zánikem News of the World přijde o práci na 200 zaměstnanců. News Corp současně v Británii provozuje i další mediální tituly (mimo jiné i nejčtenější bulvár The Sun), a tak se tiskem šíří dohady, zda se okázalým zrušením jednoho listu nesnaží odvést pozornost od ostatních.

Pokud jde o obecné důsledky, vláda v posledních dnech schválila vznik dvou vyšetřujících komisí. První by měla dle premiérových slov najít odpověď na otázky: „Proč dřívější policejní vyšetřování praktik novinářů v NoW neodhalilo skutečnosti, které vypluly na povrch až letos; co všechno se v NoW vlastně dělo; a zda se neděje něco podobného i v ostatních novinách.“ Druhá by se měla zabývat kulturními a etickými přesahy skandálu a vypracovat doporučení, jak mediální prostředí zlepšit.

Konkrétním případem – resp. jeho trestně-právními rysy – se vedle zvláštních vyšetřovacích komisí zabývá souběžně také Scotland Yard a nově i Londýnská (Metropolitní) policie.

To nejzajímavější
Podle mediálních analytiků, jež případ komentují na BBC i v listech The Independent a The Guardian, je ovšem na aféře nejzajímavější její obecné pozadí - tržní a celospolečenský kontext, jež média k využívaní podobných praktik žene. News of the World se již od založení v roce 1843 zaměřoval na nejčtenější bulvární témata: kriminální kauzy, společenské skandály a šokující odhalení. Vedle toho však založil a dlouho zdokonaloval tradici hlubinné politické investigace, na nímž mu žádané pavlačové články vydělávaly.

NoW odhalil za léta existence řadu korupčních incidentů. Osvětlil stovky zločinů s politickým pozadím a přiměl desítky politiků rezignovat. S vzrůstající konkurencí na britském bulvárním trhu a zvyšující se chtivostí svého čtenářstva po senzacích však začal analytickou práci omezovat. A jak se ukazuje, jedním z nástrojů svojí proslulé investigace učinil nelegální postupy, využívající moderních technologií.

V posledních letech týdeník proslul jako příklad nejšpinavějšího bulváru (jeho specialitou byla nepravdivá nařčení známých umělců a sportovců z různých zvrhlostí, obliby homosexuální pornografie či násilí na dětech a životních partnerech). V systematickém odhalování politických nešvarů jej dávno překonali jiní.

Při první odposlechové aféře (2007) svedl vydavatel veškerou vinu na jednoho redaktora (zmiňovaného Cliva Goodmana). Při další (letos v dubnu) se pokusil s poškozenými tajně dohodnout na kompenzacích. Tehdy i dnes přitom hájili mluvčí média všechno tvrzením, že novináři pouze dávali v rámci svých zákonných možností čtenářům ty informace, které jsou na přesyceném trhu prostě žádány nejvíce.

Poslední číslo News of the World vyjde v neděli bez inzerátů. Výtěžek z jeho prodeje by měl být dle Ruperta Murdocha použit na dobročinné účely.


Další informace:
BBC News Phone hacking probe: Ex-News of the World editor Coulson arrested
BBC News News of the World: An obituary
BBC News Phone hacking probe: Ex-News of the World editor Coulson arrested
BBC News News of the World: Q&A
The Guardian Andy Coulson arrested over phone-hacking allegations
The Guardian News of the World phone-hacking scandal - live updates
The Guardian Phone hacking: Police probe suspected deletion of emails by NI executive
The Independent Andy Coulson and ex-royal reporter Clive Goodman arrested


A co si myslíte vy? Diskuse (1 příspěvek)

Zima1

Petr Jedlička - redaktor DR

Aktualizace Úterý, 12.Července 2011, 17:00:33

Oba novináři spojení s News of the World, jež byli v pátek zatčeni – bývalý zvláštní dopisovatel pro otázky dění v královské rodině Clive Goodman i šéfredaktor novin z let 2003 až 2007 Andy Coulson - byli propuštěni na kauci. V příštích týdnech budou vyšetřováni na svobodě, a to - dle agenturních zpráv - nejméně do října.

Ukázalo se rovněž, že spolu s nimi byl zatčen (a propuštěn) ještě jeden člověk. O tom, o koho šlo, však vedou britská média pouze dohady.

Před britskou Dolní sněmovnu též v úterý předstoupili tři policisté, jež byli zapojeni do prvního vyšetřování případu (v roce 2005). Poslanci od nich zjišťovali, proč se tehdy na nic nepřišlo.

Další novinkou skandálu, jež ale s NoW souvisí jen volně, jsou výroky bývalého labouristického premiéra Gordona Browna. Ten měl být dle svého pondělního vyjádření také podobně poškozen, a to novináři z The Sunday Times - dalšího z Murdochových nedělníků. Tito se měli údajně ilegálně dostat k jeho daňovému přiznání, účtům a tajným zdravotním záznamům jeho rodiny. Právě na základě nich pak měli zveřejnit informaci, že Brownův čtyřměsíční syn Fraser trpí cystickou fibrózou.

V úterý pak Gordon Brown ještě (pro BBC) doplnil, že listy Ruperta Murdocha využívaly při získávání důvěrných informací "lidí, o nichž bylo známo, že jsou zločinci".

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.