Islámský stát v Evropě
Mikuláš VymětalIslámský stát získává na mnoha místech spojence — totiž odpůrce muslimů, kteří nechtějí vidět pestrou realitu konkrétních muslimských lidí kolem sebe a vyhovuje jim obraz krvežíznivého muslima. Verbířem je zde strach z islámu.
Samozvaný Islámský stát bojuje na dvou frontách. První bojiště se odehrává na území Sýrie a Iráku. Otřesně krutým způsobem tam hubí nevinné civilní obyvatele i zajaté vojáky — muslimy, jezídy i křesťany. Zde Islámský stát nejdříve slavil vojenské úspěchy, nyní se snad situace obrací.
Islámský stát má perfektně zvládnuté umění sebeprezentace — a to je druhá fronta. Odpovídá těm nejhorším představám o islámu — exemplární popravy zajatců, jejichž forma se střídá, aby to bylo mediálně zajímavé, ženy i děti stávající se jako otroci obchodním artiklem.
Zdá se, že Islámský stát zná z Koránu jen pár nejproblematičtějších veršů. Jeho reklama má zřejmě za cíl poštvat na celém světě nemuslimy proti muslimům. To ovšem funguje jen částečně a někde působí přesně naopak — muslimové označují tzv. Islámský stát za naprosto neislámský a vychází spolu s nemuslimy demonstrovat „já jsem Charlie“ i „já jsem Ahmed“. Boj je zatím — a doufejme, že i zůstane — nekrvavý, vede se o lidská srdce a hlasy voličů.
Na mnoha místech ovšem získal Islámský stát spojence — a totiž odpůrce muslimů, kteří nechtějí vidět pestrou realitu konkrétních muslimských lidí kolem sebe a vyhovuje jim právě obraz krvežíznivého muslima, šířený z Islámského státu, obraz v němž je víra zredukovaná na několik fanaticky vykládaných veršů. Verbířem je zde strach z islámu — na druhé straně strach z otevřené společnosti a západní civilizace, která takřka ovládla svět.
Nesnášenliví křesťané a ateisté se tak stávají spolubojovníky nesnášenlivých muslimů. Navzájem se tyto skupiny potřebují, protože teprve spolu získají sílu — malá menšina muslimů, kteří jsou opravdu nesnášenliví a taktéž malá menšina nesnášenlivých křesťanů, ateistů i příznivců dalších věr a směrů. Protimuslimští extremisté sice s odporem, ale současně s jistým uspokojením říkají: „jsou takoví, jak si myslíme“ — a tak vlastně hltají a šíří propagandu Islámského státu.
Muslimové — a to nejen ti extremističtí — pak dobře cítí rozpor, který je ve vystupování některých křesťanů — o Ježíši a křesťanech mluví s láskou, o Mohamedovi a muslimech s nenávistí. Ježíšova slova o milování nepřátel jakoby vůbec nezazněla.
A tak v Evropě nejúčinněji šíří ideologii Islámského státu právě ti, kdo ho nenávidí — a není náhoda, že odpůrci islámu působí právě tam, kde je muslimů nejméně. Ke 200 000 bojovníků ve zbrani kdesi v kruté dálavě se pak řadí statisíce evropských mužů i žen za klávesnicemi počítačů, ke generálům Islámského státu i vůdci německé Pegidy a české iniciativy Islám v ČR nechceme.
Nejsilnější zbraní fyzického syrsko-iráckého i virtuálního česko-německého Islámského státu je strach. V České republice se populističtí politici snaží nerealistickým strašením před muslimy a zastrašováním muslimů získat vystrašené voliče — a diskuse, kterou mezi sebou vedou jejich příznivci, je neméně krutá než samotná propaganda Islámského státu.
Při pohledu na fotografie křesťanů, konajících bohoslužbu za mír s muslimy, na internetu diskutují, zda je lepší je zastřelit, ubít, upálit či nabodnout na kůly. Když se podaří porazit tento virtuální tzv. Islámský stát antiislamistů džihádem perem a v srdci u nás, bude to významný krok v boji s tzv. Islámským státem v Sýrii a Iráku, protože se ukáže, že jeho propaganda je neúčinná.
Kdo se zbaví zaslepujícího strachu, najednou uvidí ty druhé, jací skutečně jsou — muslimové i nemuslimové — a obraz nepřítele se pak promění ve spolučlověka, bližního. Islámskému státu i jeho dvojčatům — antiislamistům v Evropě přeji něco nábožensky důležitého — skutečný obrat v jejich uvažování — aby se zastyděli za své myšlení i skutky a potichu se rozešli.
Zorganizujete spolu se svymi prateli muslimy protest 600 muslimu proti bicovani Raífa Badávího ? Myslite si, ze barbarske ubiti cloveka k smrti je mene zavazny prestupek, nez vstup policajta do mesity ? Pokud si to nemyslite, mate moznost to dokazat bohosluzebnym shromazdenim pred velvyslanectvim SA. S 600 dobrymi ceskymi muslimy vas tam bude hodne.
Asi ne, protože ani muslimský svět není žádná jednotná úderka ... ale trochu racionalismu by lidem jako je autor tohoto článku, rozhodně neuškodilo ...