Svoboda projevu, nebo bezpečí utiskovaných?
Ivana RecmanováPokud chceme společnost rovných šancí, musíme připustit to, že obyčejnou deklarací formální rovnosti faktická rovnost nenastane — a proto musíme zodpovědně nastavit taková pravidla, aby mohl každý s každým diskutovat za rovných podmínek.
„Časopis Genderal Studies nepřijímá příspěvky od mužů, protože věříme, že je důležité vytvořit prostory, ve kterých se ženy /všichni, kteří se definují jako ženy, včetně těch (pokud si to přejí) s komplexními genderovými identitami, které zahrnují ‚ženu‘, a těch, kteří zažili útlak jakožto ženy/ mohou vyjádřit, po stránce intelektuální i tvůrčí. /.../ je důležité, aby ženy měly pro sebe vyhrazeny bezpečné nebo bezpečnější prostory, ve kterých mohou diskutovat nad problémy, které považují za důležité.“
Tento text stojí v často zodpovídaných dotazech na stránkách výše jmenovaného časopisu, jenž spadá pod University College v Londýně. Jedná se o nový počin, jehož cílem je, jak je ostatně již výše zmíněno, poskytnout ženám na vysoké škole prostor, kde by se svobodně a bez zábran mohly vyjadřovat, aniž by musely čelit konfrontacím ze strany těch, kteří se jako ženy neidentifikují, případně se jako ženy identifikovali, nicméně nezažili útlak.
Pro nezasvěceného to může znamenat revoluční obrat, pro člověka, který se na UCL pohybuje delší dobu, se nejedná o nic nového.
UCL byla první vysokou školou ve Velké Británii, která umožnila přijímání lidí všech pohlaví, genderů i vyznání, a to na základě rovných příležitostí, a dodnes v této tradici pokračuje. Stejně tak zdejší studentská samospráva umožňuje různým menšinovým či utiskovaným skupinám, aby se mohly vyjadřovat v bezpečných prostorech.
Tyto prostory ovšem nemusejí být nutně fyzické ve smyslu budov či místností, jak ostatně ukazuje výše zmíněný časopis. Jedná se také o různé události, na které mají přístup jen určité skupiny (ženy, etnické menšiny, lidé s trans-identitou a podobně).
Na univerzitě také některé spolky dobrovolně operují s pravidlem o bezpečném prostoru. Toto pravidlo spočívá v tom, že pokud chce někdo v psané (např. ve facebookové skupině nebo e-mailu) či v mluvené (např. na události spolku) podobě vyjádřit něco, co by mohlo druhé psychicky zasáhnout — znásilnění, sexuální obtěžování a podobně —, předem na tento fakt upozorní.
Na událostech tedy hovořící osoba například řekne, že hodlá mluvit o své zkušenosti se sexuálním obtěžováním, a kdo ji nechce poslouchat, má minutu na to, aby se odebral z místnosti. Poté, co skončí projednání citlivé části, mohou se ti, kteří odešli, opět vrátit.
Nemusím snad ani dodávat, že za sexuální obtěžování, rasismus nebo několikanásobné porušení výše uvedeného pravidla se vyhazuje ze skupiny nebo z mailing listu.
Existují samozřejmě opoziční hlasy, které proti těmto pravidlům bojují. Například před dvěma lety kandidoval na pozici ženské zastupitelky student, který si do programového prohlášení napsal, že chce ženám na kampusu umožnit nakupování nejnovějšího trendy oblečení a pomoc s lakováním nehtů. Kandidaturu byl nucen stáhnout. (Pro úplnost dodávám, že na tuto pozici může kandidovat kdokoliv ze studentů, kdo se cítí být ženou, tudíž nemusí být ani za ženu úředně považován.)
Mimo univerzitu například na vyřazení mužů z debaty poukazoval i Brendan O’Neill ve svém článku Free Speech Is So Last Century. Today’s Students Want the „Right To Be Comfortable”. Zde si stěžuje na to, jak byla na poslední chvíli zrušena jeho účast na debatě o potratech na Oxfordské univerzitě, jelikož nebyla na debatu pozvána ani jedna žena, na což si stěžovala tamější feministická skupina.
Popisuje i případy na dalších univerzitách, např. na London School of Economics and Political Science, kde se po zveřejnění sexistické reklamy na místní tým ragby museli členové týmu zúčastnit školení na téma rovnosti a diverzity, což O’Neill považuje za „převýchovu v sovětském stylu“.
Jenomže svoboda projevu — stejně jako další svobody — zahrnuje i odpovědnost. Nemůžeme se tvářit, že tím, že dáme každému možnost hovořit, se zruší všechny bariéry. Materiální dominance mužů, bílých nebo manifestačně heterosexuálních totiž nadále způsobuje, že přístup ke sdělovacím prostředkům není stejný pro všechny zúčastněné.
Z těchto důvodů potom není překvapující, že se členové marginalizovaných skupin sdružují, aby si navzájem poskytli podporu a vyhnuli se konfrontacím s dominantní skupinou, která je v emancipaci může z velké části brzdit. Neznamená to, že všichni členové těchto skupin musejí nutně nenávidět dominantní skupiny — jen požadují onen bezpečný prostor.
Jak velké brzdy může způsobovat majoritní společnost, je vidět dnes a denně — na českou debatu o šátcích na školách nejsou mezi hlavními řečníky muslimky (nebo obecně vyznavači náboženství, kteří chtějí ve škole nosit šátek) a na saúdskou debatu o lidských právech dorazí z pár stovek účastníků jen dvě ženy, které musejí být od mužů separovány.
Pokud ale chceme společnost rovných šancí, musíme připustit fakt, že obyčejnou deklarací formální rovnosti faktická rovnost nenastane — a proto musíme zodpovědně nastavit taková pravidla, aby mohl každý s každým diskutovat za rovných podmínek.
Nicméně za situace, kdy existuje hrozba útoku, je potřeba obranných manévrů, i těch preventivních, tudíž je nutné zachovat (případně nadále vytvářet) bezpečné prostory pro ty, kteří se nemají kde ukrýt. Kdo bude chtít, vyleze z bunkru dle potřeby. Až nastane rovná společnost, vylezeme z bunkrů všichni.
Nehledě na to, že by to bezpečné místo nemělo být příliš velké, jinak by v něm mohl člověk uváznout, stát se izolační bariérou, která brání tomu, aby ten svět byl méně velký a zlý.
Koneckonců kolik článků tady na DR se týká menšiny, do které autor článku nepatří. A nemyslím si, že by pro ně představovaly jakékoli byť jen náladové ohrožení. Vlastně nejvíc se mi na tom nelíbí ta myšlenka, že aby se někde ženy (nebo někdo vybraný dle kritéria X) cítil bezpečně, nesmí tam být muž (někdo s jinou hodnotou X). Pak by se skutečně nedalo divit, že se příslušník většiny necítí ve společnosti příslušníka menšiny dobře. A myslím, že dobře víme, k čemu ta situace vede.
Já se ani nedivím, že spousta lidí z menšin se uchyluje do takovýchto uzavřených prostorů. Chápu, že je chcete vystrnadit ven, aby bojovali, ale jak očekáváte, že budou bojovat, když mají minimální podporu a útoky na ně se to jen hemží?
Nedávno jsem narazila na výsledek výzkumu, podle kterého ženské blogerky, twitterky apod. dostávají v průměru stejný počet nenávistných vzkazů jako veřejně známí mužští blogeři, twitteři apod. Takže i když žena na internetu není známá, pokud napíše nějaký kontroverzní článek, dostane se jí v průměru tolik "slávy" jako Jiřímu Doležalovi z Reflexu. Moje vlastní zkušenost z Deníku Referendum a blogosféry to potvrzuje.
A teď mi pánové laskavě řekněte, jak máme my ženy v tom veřejném prostoru bojovat, když je nám za názory vyhrožováno zabitím nebo znásilněním a od vás je to zastání minimální. To si většina z nás sbalí fidlátka a na nějakou alternativní žurnalistiku se vybodne.
Avšak např. v zemích, kde je oddělení žen z veřejného prostoru ideálem, by nad nápadem časopisu Genderal Studies zajásali.
Vystoupení menšin/ žen ve veřejném a většinovém prostoru je naprosto nezbytné a žádoucí. Jinak si kdokoliv může nekonečně dlouho a jaksi jalově špitat o svých problémech ve svém vyděleném/ odděleném prostoru.
Účelem je snad to, aby kdokoliv svým problémům čelil, ne? Ovšem součástí toho čelení je čelit názorovým protivníkům, ať už jsou jejich zbraně obrazné, nebo faktické.
Ženy a menšiny JSOU součástí společnosti, jsou to malé ve velkém – ať se to menšině nebo většině líbí nebo ne. Protože jinak může být ve stejném gardu legitimní to, že se většina uchýlí do své „komfortní zóny“ a bude si špitat jen o těch svých problémech, bez toho aby musela čelit – menšinám.
Segregace je totiž funguje oboustranně a samozřejmě ZÁVISLE na tom, od koho/ koho segregovat.
Genderal Studies nejsou nové Květy ani Žena a život.
Třídní rovnost bych považovala za přednostní téma levicových buněk.
V Saúdské Arábii není potřeba na obhajobu třídní rovnosti hlas z okruhu genderal studies. „Stačí“ poukázat na příslušné verše z Koránu a příkladné příběhy z hadísů. Stejně tak by „stačilo“ pomocí mnohých veršů a hadísů napadnout lecjakou nechutnou praxi, nejenom v Saúdské Arábii.
Uvádíte ve článku, že kdo nechce něco poslouchat, nemusí. Svatá pravda. Ale kde je potom dopad „nekomfortní“ informace, kterou někdo přináší? Kdo bude číst/ poslouchat/ sledovat informace, které si někdo předává v konejšivém bezpečí a na zabezpečené platformě? Právě ti, kteří nechtějí vidět a slyšet, by měli být nekomfortním informacím vystaveni.
"We recognise that we will make mistakes, and if any included material is considered offensive this is unintentional, but we will take all criticism and complaint seriously.
We do not tolerate:
Harassment in any form
Transphobia
Heteronormativity
Homophobia or Biphobia
Sexism or Misogyny
Xenophobia or Racism
Slutshaming
Victim-blaming
Whoreophobia
Fat-phobia or Body-shaming
Personal attacks
Ableism
Ageism
Classism"
Jak jsem vysvětlila výše, on je problém s percepcí názorů těch marginalizovaných skupin. Ve veřejném prostoru se bohužel např. sexismu nelze vyhnout. Nicméně každý člověk má svou důstojnost a nevidím důvod, proč by mělo být jeho povinností předkládat své názory veřejně, tím spíš, pokud reálně hrozí, že kvůli tomu bude na něj zaútočeno (ačkoliv neporušil žádný zákon a vlastně ani nikomu neublížil).
Dále: já nemám nic proti klubům, kde se setkávají lidé téhož XY, ale pokud čekají, že v tom klubu nějak posunou nějaký problém, nebo jen své vlastní postoje, tak jsou naivní a to velmi. A vlastní noviny jsou tedy zbytečné. Skutečně je pokládám za přílišné útěkářství, přesvědčování sebe sama, že ve svém klubu mají všechno. Ne, mají jen klubový oběžník. Píšete, že někteří (či přesněji některé) by se bez patřičné platformy veřejně nevyjádřily. Ale pokud je tato platforma klubový oběžník, tak si nikdo moc nepomohl, protože vystoupení v klubovém oběžníku není veřejné vyjádření.
Harassment
Transphobia
Heteronormativity
Homophobia or Biphobia
Sexism or Misogyny
Xenophobia or Racism
Slutshaming
Victim-blaming
Whoreophobia
Fat-phobia or Body-shaming
Personal attacks
Ableism
Ageism
Classism?!
V ČR to asi není příliš diskutované téma, nicméně v Británii ano. Tam si je tohoto problému mnoho lidí vědomo. Na různých studentských serverech se pak někteří zájemci o studium dotazují, jestli jakožto příslušníci pracující třídy zapadnou do kolektivu, pokud půjdou na UCL, která má pověst univerzity, kam chodí převážně absolventi soukromých škol (tedy především lidí z vyšší třídy).
Tohle ale není "classism". Stejně jako není rasismem komunikace o důsledcích rozdílů mezi rasami (za předpokladu, že se nejedná o předsudky či dehonestace) nebo jako není sexismem komunikace o důsledcích rozdílů mezi pohlavími (opět za předpokladu, že se nejedná o předsudky nebo dehonestace).
Diskriminací není tudíž jen to, že lidmi příslušejícími k nižší třídě někdo z vyšší třídy pohrdá a dává jim to najevo (jako u rasismu). Diskriminací je už to, že k nižší společenské třídě vůbec náleží. Neboť ve společnosti by si měli být všichni aspoň relativně rovni.
Nakonec je docela možné, že kdyby eyistovala skutečná sociální rovnost, zmizel by nakonec i rasismus.
Antické Středomoří rasy neznalo, nevíme například, zda někteří římští císařové nebyli černí.
A jestliže zvnějšńuji intenzivně prožívané dopady takových rozdílů v emonitivně motivovaných vyjádřeních o příslušnících jiné třídy, stále je to komunikace o třídních rozdílech.
Ostatně i komunikace o rozdílech mezi rasami by nebyla rasistická pouze tehdy, pokud by byla vedena opravdu pouze o fyzických odlišnostech charakterizujících různé skupiny lidí -- tady byla vedena způsobem, kterým ji snad v ideálním případě vedou příslušní odborníci na fyzickou antropologii. Jinak je rasistická v zásadě vždy, protože nemůže nebýt předsudečná.
Classismus je prostě věc vzniklá falešnou analogií: Myšlenka, že lidé jsou do svých sociálních a intelektuálních schopností dědičně rozdílní podle velkých lidských skupin, ze kterých pocházejí, tedy rasismus, je sama hanebný předsudek; společednská represe, byť by to bylo "jen" pohrdání ze strany slušné společnosti, je v takvém případě na místě.
Oproti tomu myšlenka, že sociální situace, do které se rodíme (majetková a vzdělanostní situace rodiny, schopnost poskytnou dítěti výchovu, která ho naučí společenským mravům atd.), podstatně omezuje či rozšiřuje naše šance na kvalitní vzdělání, úspěšný vstup do světa práce a kariéru, a právě tak rozsah naší společenské obratnosti a konverzační dovedností (konec konců statisticky i náš půvab: dobré stravovací návyky, pravidelný sport a schopnost intenzivně a vhodně relaxovat sice neposkytnou krásu, ale pěstěný a příjemný vzhled většinou ano) -- to je myšlenka, která se opírá o dost bohatou každodenní zkušenost a sotva ji lze odbýt jako pouze předsudečnou. A přitom to není nic jiného, než právě důsledky třídních rozdílů.
Nicméně: Řekové byli dost xenofobní (ale třeba Herodotos ne), ale rozšíření řecké kultury na helénismus zasahující celé Středomoří bylo důsledkem rozhodně nexenofobní politiky Alexandra Makedonského a diadochů. Makedonci byli ovšem z klasického řeckého pohledu barbaři.Římané praktikovali melting-pot do té míry, že ani nevíme, jak císaři afrického původu vypadali. Křestanství, jak ho známe, vzniklo otevřením židovské sekty neobřezaným. Xenofobie existovala, ale nevítězila.
Řekové byli xenofobní extrémně - na svém území nepovolovali cizincům žádné zásadní projevy jejich, cizí kultury (např. postavit svůj vlastní chrám, slavit své náboženské svátky, udržovat si tak svoji ukotvenost). Kam se Řekové pohnuli, tam barbarské a nekultivované a divoké prostředí "polidštiliů a pořečtili už jen stavbou patníků - hermai. Bystře pozorovali, jak se žije v koloniích, ale jinak byli velice konzervativní. Na své původní území (Peloponéský poloostrov), nic cizího nedopustili (chrámy, božstav, abřady, zvyky). Svoji kulturu čile exportovali - to byl jeden z motorů helénismu.
Římané na to šli opačně: v jejich představách bylo ovládnutí území a jeho obyvatel dokončeno "zavlečením" hlavního božstva a jeho idolu a kultu do Říma. (V tomto směru Římanům hodně zamotali hlavu právě Židé - idol boha neměli, nešlo ho tedy přemístit do Říma "pod kontrolu".)
V obou případech šlo o strategii, jak dostat Jiného, Cizího pod kontrolu, do své moci.
A co se "afrických císařů" týče, bysty a mince zobrazovaly císaře poměrně realisticky a velmi indivizualovaně -- ale núbijské rysy na nich nenajdete.
Myslím si, že v řecké kultuře existovala jak tendence k universalismu, tak k zdůrazňování výlučnosti a nadřazenosti. Například zmíněný Herodotos byl schopen řecké zvyky - cvičit nazí, chodit ve městech beze zbraně - pochopit jako zvláštnost, kterou jiné kultury nesdílejí.
Řekové nevytvořili žádný řecký stát, jen proměnlivé hegemonie, války mezi řeckými státy byly kruté a zničující, města srovnaná se zemí, vyvražďování a zotročování. Ale prvky kultury, kterou vytvořili měly velký potenciál universálnosti, ten využili Makedonci a Římané. Písmem odvozeným z alfabety píšou dodnes Češi, Italové, Rusové i Srbové, psali jím i Etruskové. Ten universalistický potenciál řecké kultury realisovaly imperia, která byla mocensky pragmatičtější.
I křes'tanství, jak ho známe, má v sobě hodně z řecké filosofie a evangelia jsou v řečtině.
To, že je někdo "černý" znamená leccos, je to symbolické. Romové také bývají nazýváni černými, ale ani černoši z rovníkové Afriky nejsou černí, ale hnědí, "bílí" nejsou bílí, ale spíš v různých odstínech žluté, růžové a béžové. Černý a bílý není popis vizualního vjemu, je to vyjádření vztahu.
Samozřejmě, od Řeků máme ideu radikální rovnosti lidí, ostatně v jedné z prvních formulací kosmopolitismu vůbec se dodává " ba i Aithiopů", římský stoicismus tu ideu upevnil a prosadil v populárním morálním pojetí, ale se bohužel s rozšířením rasových předsudků nijak nevylučuje.