Smetou karikatury Boha z trůnu?
Ivan ŠtampachPo prvním zděšení z útoku v Charlie Hebdo se ozývá, že karikovat islámská a jiná náboženská témata je nepřípustné. Náboženství s autoritářským, vševládným Bohem a slepě poslušným člověkem si ale zaslouží kritiku, včetně satiry a karikatur.
Časopis Charlie Hebdo podle bývalého šéfredaktora Stéphane Charbonniera reflektuje všechny části levicového spektra. Kritizuje všechny projevy rasismu a extrémní pravice. Pokud jde o náboženství, týkají se jeho satirické šlehy judaismu, křesťanství i islámu.
Je pozoruhodné, že islamistický útok nesměřoval proti fašistoidním antiislamistům, kteří dovedně pracují s pravdivými informacemi o islámu, ale zasazují je do rámce konzervativní obrany „tradičních evropských hodnot“. Jejich antiislamismus má podobné rysy jako starší antijudaismus. Je to další z podob antisemitismu.
Mísí se u nich odpor k náboženství, k etniku (arabskému a dalším spojeným s islámem) a domnělé rase. Semitský svět myšlenek a představ dobře dokládají tradiční prameny, hebrejská Bible (křesťanský Starý zákon) a Korán. Je to svět, který autoritativní, konzervativní nacionalisty dráždí.
Bojovníci radikálního islamismu se s antiislamisty střetávají, ale i shodují. Jedni i druzí dávají přednost sváru civilizací a zásadně odmítají dialog. Mají řadu společných nepřátel: sekulární kulturu, alternativní spiritualitu, nesezdané dvojice, zejména ty, které žijí ve stejnopohlavním partnerství, jiné tradice (mj. hinduismus, buddhismus, taoismus).
Levicový a liberální časopis (s připomínkou, že sociální spravedlnost uskutečňuje liberální hodnoty) je permanentním terčem slovních útoků a v tomto posledním případě na něj dopadl útok ozbrojený.
Islamologové a arabisté volají po rozlišování. Jan Čuřík, absolvent blízkovýchodních studií na Karlově univerzitě a politologických studií v Paříži se odborně zaměřuje na analýzu politického a kulturního kontextu ekonomických operací v Turecku a na Blízkém východě a při různých příležitostech upozorňuje na sekulární, zejména politickou, motivaci radikálů a na jejich chabou znalost islámu.
Jenže nelze, respektive podněcování k nenávisti nebo k omezování práv a svobod lidí je trestné obecně, nejen kvůli přesvědčení, například náboženskému, politickému apod. Co je pak oprávněná kritika, co satira (karikatura) a co už naopak je trestný útok, ať už hanobení, nebo podněcování, musí odlišit státní zástupce a pak soud, většinou na základě ustálené (a zveřejněné) judikatury. Jen připomenu, že slovní nebo dokonce fyzický útok na někoho – na jednotlivce či na skupinu lidí – pro jeho rasu, příslušnost k etnické skupině, pro jeho národnost, pro jeho politické přesvědčení či vyznání, byl podle francouzského vzoru doplněn, že ona rasa, národnost, přesvědčení či vyznání mohou být jak skutečné, tak i domnělé.
A české obohacení evropského práva asi před dvanácti lety, i v oblasti netrestní, je v tom, že vedle národnosti, přesvědčení a vyznání se nyní všude doplňuje, že trestné či jinak zavrženíhodné jsou útoky nejen kvůli vyznání, ale i kvůli tomu, že útok směřuje vůči osobě, která je (opět skutečně či domněle) bez vyznání. To jsem se pak i já, dodávám bez ironie, začal cítit bezpečněji než v roce 1992. Tehdy se nějací skinheadi chystali zmlátit mého nezletilého syna proto, že jim nechtěl odpovědět na otázku, zda je anarchista nebo žid, když nosí černý klobouk. A nebýt jeho sestry, která se ho zastala, asi by ho i zmlátili. Policejní orgán nám tehdy položil při výslechu otázku, zda jsme židi. Mylně se domníval, že zákon chrání před útoky židy…
Jistě, kritika je cenná - zejména, je-li kvalitní.
A žádná poctivá kritika, ale dokonce ani trapné karikatury Bohu neublíží.
Ale určitou formou zesměšňování lze ubližovat lidem, kteří jsou tím napadáni v nejcitlivější sféře své bytosti. To už taková legrace není. A dokonce to není ani ospravedlnitelné svobodou. Protože svoboda druhé trápit není ničím, co by se mělo hájit.
Bohužel tento aspekt je už desítky let v té naší civilizaci docela vesele ignorován. Komunistický režim do dělal záměrně, ale liberální demokracie tím podrývá své základy.
Pro jistotu dodávám, že nic neospravedlňuje vraždění lidí, ani na pařížskou událost nelze použít pravidlo o přiměřené sebeobraně. To, jak jednali vrazi, je právě příklad NEPŘIMĚŘENÉ OBRANY. Proto jsou to VRAZI.
Zde je odkaz: http://www.lidovky.cz/halik-ja-nejsem-charlie-ke-svobode-totiz-patri-zodpovednost-pqy-/nazory.aspx?c=A150112_153452_ln_nazory_hm
S přáním krásného dne, Jiří Vyleťal
Míníte pane Zajíci .....Komunistický režim do dělal záměrně, ale liberální demokracie tím podrývá své základy..........
Řekl bych spíše...... komunismus podryl základy liberální demokracie utajením všeho co obnáší liberální demokracie. Tím jsou mimo jiné i mnohdy bolestivé požadavky, kladené na suverenitu občana, na jeho schopnost chápat a zacházet s frontální kritikou v sekulárním, pluralitním režimu.
Neschopnost využívání otevřené konkurence odlišných víceméně uznávaných světonázorů ku prospěchu vlastní orientace a společenskému konsensu, je ryzí dědictví uzavřených společností........jsem si na cestách evropou povšiml.
Jsme Evropany, kteří stojí mimo všechny kulturní (tj. také náboženské) tradice? Nebo se k evropské tradici hlásíme, protože cítíme a víme, co nám říká I. Štampach připomenutím „Božské skutečnosti, která … je spíše Světlem, Dechem, Životem, Smyslem a Nadějí“ a které se proto „žádná satira nedotkne“?
Ivan Štampach nabádá, ba podněcuje k hlubšímu zamyšlení – nejen o nás, ale také o nás.
Tak mne napadlo p. Zajic, ze oni ti ublizeni a utrapeni jsou vlastne jen lide, jejichz vira za moc nestoji. Opravdu verici, to vnima v duchu slov p. Stampacha - "Božské skutečnosti, která nepotřebuje trůny a podobné harampádí, která je spíše Světlem, Dechem, Životem, Smyslem a Nadějí, se žádná satira nedotkne." Takze nebojme se vericich, vericim jsou ti satirici ukradeni, bojme se tech pochybujicich.
„Ten chce zdraví, ta chce děti,
ten nemá co jísti,
ti zas, abych nedovolil
ve fabrikách přísti.
Ten mne prosí, bych mu hlídal
louky a osení,
ten zas chce, abych pomáhal
krávì při telení.
Ten chce zimu, ten chce teplo,
ten zas časy jiné,
jeden chce mít žito drahé
a druhý laciné
Jeden sedlák prosí o dešť,
zasít kousek lenu,
druhý prosí hezké časy,
by měl sucho k senu.“
To všechno po něm lidé chtějí, aby zařídil.
Takový bůh si nakonec nutně musí říct: Dejte mi všichni svatý pokoj a přijďte za mnou, až budete aspoň v něčem jednotní. Jinak bych se kvůli vám udřel.
"Ale určitou formou zesměšňování lze ubližovat lidem, kteří jsou tím napadáni v nejcitlivější sféře své bytosti. To už taková legrace není. A dokonce to není ani ospravedlnitelné svobodou. Protože svoboda druhé trápit není ničím, co by se mělo hájit. "
A Pavel Kuchejda na to:
"Tak mne napadlo p. Zajic, ze oni ti ublizeni a utrapeni jsou vlastne jen lide, jejichz vira za moc nestoji. Opravdu verici, to vnima v duchu slov p. Stampacha - "Božské skutečnosti, která nepotřebuje trůny a podobné harampádí, která je spíše Světlem, Dechem, Životem, Smyslem a Nadějí, se žádná satira nedotkne." Takze nebojme se vericich, vericim jsou ti satirici ukradeni, bojme se tech pochybujicich."
I kdyby to tak bylo, jak tu tvrdí Pavel Kuchejda - totiž že víra těch, kteří jsou určitým typem kritiky svého náboženství zraňováni, je nekvalitní - PŘESTO nic neopravňuje druhé, aby je kvůli tomu trápili. Bezcitnost k trápení druhých je v každém případě zlem. Mohou být jistě situace, kdy nezbývá pro řešení nějaké konfliktní situace určité trápení způsobit (podobně, jako když lékař operuje, aby zachránil aspoň život), ale pak to rozhodně nelze provádět se zdůvodněním postaveným na SVOBODĚ PROJEVU, nýbrž na LÁSCE K BLIŽNÍMU. Takové trápení je oprávněn působit jen ten, kdo současně sám toto trápení druhého vnímá a do určité míry sám prožívá.
Nadutá bezohlednost k určitému typu prožívání a k určitým skupinám lidí, tak charakteristická pro neoliberalismus, je - jak vidno - vlastní i určitému typu levicového sekularismu.
Na závěr ještě připomínám, že trpět zesměšňováním těch, k nimž má věřící hluboký vztah (příkladně Ježíše či jeho matky Marie), může přece i ten, kdo má víru docela pevnou a dobře postavenou.
Normálnímu citlivému člověku přece není jedno, když někdo zesměšňuje jeho otce, matku, sourozence či děti. A normální věřící (aspoň klasických monoteistickch náboženství) má minimálně podobný vztah k některým ústředním bytostem (či personalitám) své víry.
Bylo by na čase, aby to dnešní "neznabohové" (ten termín pěkně používal Vítězslav Gardavský) aspoň respektovali, když už to nejsou schopní pochopit. ;-)
Ta zásadní chyba úvodního článku (jakož i převažující části veřejného mínění v dané záležitosti) spočívá v tom, že se celá věc redukuje j e n o m na ten jediný bezprostřední konflikt svoboda slova kontra (fanatické) náboženské přesvědčení. V takto prezentovaném konfliktu se samozřejmě a přirozeně naprostá většina naší liberálně-demokratické civilizace postaví za onu "svobodu slova".
Jenže: nelze odhlédnout od holé skutečnosti, že tato "svoboda slova" byla v daném případě - ale naprosto nejen v něm! - permanentně z n e u ž í v á n a. Zneužívána k laciným, přízemním, primitivním výpadům, výšklebkům, k lacinému, urážlivému posměchu. Takto praktikovaná "svoboda slova", ve skutečnosti je, jak velice trefně uvádí pan Zajíc, projevem n e o liberalismu, v jeho nejhrubší podobě.
A přihlásit se k takovéto svobodě slova a bezpodmínečně ji obhajovat, to neznamená nakonec nic jiného, nežli stavět se na obranu takto přízemního, primitivního, obhroublého neoliberalismu.
Sám jsem v jiné diskusi na toto téma citoval klasický výrok Seneky, že "co nezakazuje zákon, to zakazují dobré mravy". Jeden z členů redakce "Charlie Hebdo" se už dříve sám jednoznačně vyjádřil tím, že "mou jedinou hranicí je hranice zákona". To znamená: tato redakce zcela vědomě a záměrně hodila přes palubu všechno, co spadá pod kategorii "dobré mravy"; a jako svou vlastní víru vyhlásila mravy žumpy.
Takže, závěrem je možno konstatovat: ano, příslušníci oné redakce položili své životy za svobodu slova. Ovšem, za svobodu slova mrzce pojatou, jako neomezenou možnost obhrouble dehonestovat a urážet všechno a všechno, jak se nám jenom zlíbí.