Noam Chomsky je génius. Umí měřit utrpení druhých

František Kostlán

Kvalita myšlenek či výroků Noama Chomského se pohybuje po široké škále, od skutečně znalého poznání a výborného přehledu, až po naprosté blábolení. Nutno ovšem dodat, že v posledním punktu se mu mnozí z jeho kritiků zdatně vyrovnávají.

O Noamu Chomském lze říci mnoho. Jednak je génius: jako jediný člověk na světě dokáže měřit míru utrpení druhých. Je také pravidelně označován za jednoho z nejvlivnějších intelektuálů současnosti. K tomuto tvrzení se váže několik rovin, z nichž je patrné, že Chomsky je přes všechny své úspěšné „provokace“ součástí mainstreamu, který tak rád a často kritizuje.

Kvalita Chomského myšlenek či výroků se pohybuje po široké škále, od skutečně znalého poznání a výborného přehledu, až po naprosté blábolení. Nutno ovšem dodat, že v posledním punktu se mu mnozí z jeho kritiků zdatně vyrovnávají.

Skvělé popsání manipulaci veřejnosti

Velmi přínosné jsou například Chomského kritické analýzy fungování jazyka v masmédiích a popsání mechanismů systémové manipulace s veřejností (elitními politiky a ekonomy i médii samými). Jeho popis je přitom všeobecně platný.

Chomsky například poukázal na základní aspekt manipulace, kterým je odvádění pozornosti veřejnosti za pomoci nepřetržitého zveřejňování bezvýznamných informací. Občané se přestanou zabývat důležitými otázkami a změnami, které prosazují politické a ekonomické elity — a mocní tak mnohem snadněji získají společenskou kontrolu.

S tím se podle Chomského pojí umělé vytváření „náhradních“ problémů či přehánění společenského významu problémů stávajících. V praxi se to projevuje kupříkladu poukazováním na násilí ve městech či na detaily krvavých útoků, aniž by se někdo zabýval příčinami těchto jevů.

Manipulace na český způsob

Sledujeme-li například dosavadní počínání většiny českých vrcholových politiků a naše mainstreamová média, musíme dát Chomskému za pravdu. Manipulace v popsaném smyslu nepřetržitě a úmyslně vyvolává nenávist vůči Romům, což velmi dobře zastírá skutečné problémy, které naše společnost má.

Velmi přínosné jsou například Chomského kritické analýzy fungování jazyka v masmédiích a popsání mechanismů systémové manipulace s veřejností. Foto Duncan Rawlinson, Wikimedia commons

Politici i média vydávají za problém romskou menšinu jako celek, přestože se stížnosti (oprávněné, či nikoli) týkají jen malé části lidí žijících v sociálně vyloučených lokalitách. Projevy kultury chudoby, které život v ghettech ovládají a které jsou příčinou neblahého stavu, nikdo nezkoumá. Namísto toho média zhusta informují o následcích, které mají: drobná kriminalita, dlouhodobá nezaměstnanost a nízká vzdělanost (a s tím spojená ztráta sociálních návyků), neschopnost udržovat dobré sousedské vztahy apod.

Zášť lidí, kteří kvůli počínání finančníků, ekonomů a politiků postupně chudnou, se „díky“ oné manipulaci paradoxně obrací proti těm nejchudším (Romům i „bílým“ z ghett). A to přesto, že hlavní problém tkví v oné elitě, která nebere ohled na vlastní občany.

Chomsky není antisemita

Chomsky také není antisemita, jak mu předkládá nejeden jeho kritik, u nás naposledy Alexandr Vondra. A to nikoli proto, že Chomsky sám je židovského původu, nýbrž z toho důvodu, že je nesmlouvavým kritikem politiky amerického establishmentu a tudíž i politiky státu Izrael, který je spojencem USA. Kritika Izraele ovšem nemusí být totéž, co antisemitismus, a často tomu tak není (záleží na tom, z jakých příčin a jakým způsobem kritika probíhá). Konec konců zahraniční politiku svého státu otevřeně kritizují zdejší sdělovací prostředky i nejeden židovský občan Izraele.

Problém je v něčem jiném: Chomsky ze své pozice ideologicky podjatého pozorovatele není ochoten příliš často uznat, že chyba není na straně USA či Izraele, ale někoho jiného, či že chyby se zároveň dopustila i druhá strana. Jeho kritika se tak občas stává viditelně subjektivní a emocionálně zabarvenou, což vede některé jeho kritiky k omylu, že musí být nutně antisemitská.

Ultraliberalismus je také extremismus

×
Diskuse
OB
June 11, 2014 v 9.55
ano, "Kvalita myšlenek či výroků Noama Chomského se pohybuje po široké škále, od skutečně znalého poznání a výborného přehledu, až po naprosté blábolení. Nutno ovšem dodat, že v posledním punktu se mu mnozí z jeho kritiků zdatně vyrovnávají."
A to přesně platí o tomto textu, který se pokusil demonstrovat demagogii precizním způsobem.
PM
June 11, 2014 v 17.15
Pro koho platí, že demokracie
je namáhavý, nudný proces plodící konsenzy bez lesku a přitom jenom v tom se nachází její humanita,
když pouhé srovnávání míry utrpení mezi různými způsoby brutality represivních režimů se stane záminkou destrukce dialogu
H. Arendt pozdravuje zdejší myslitele....... se slzou v oku.
DV
June 11, 2014 v 22.25
Pan Kostlan
by měl nejdřív začít u sebe, staví se za práva Romu, ale je zaroven stoupenec Izraele, který utlačuje Palestince mnohem víc než ČR Romy. Rád bych věděl, jaké blábolení má autor na mysli. Konkrétní případy.

Objektivně samozřejmě trpěli Latinoameričané víc, nejen pár desítek disidentů jak u nás, ale statisíce civilistů. Fascinuje mě, jak česká intelektuální obec nedokáže pochopit naprosto zjevný fakt.

On by se jí totiž ten pracně tvořený antikomunistický domek z karet mohl snadno rozmetat.
MN
June 11, 2014 v 23.39
V poslední době to vypadá, že svět je rozdělen na pravdoláskaře a na lháře (má to ostatně jistou logiku). Zeman je lhář, Hašek je lhář, Chomsky lže, Babiš je lhář, Putin (samozřejmě) lže atd. Přesně podle starého známého Kdo nejde s námi ten jde proti nám. Bohužel v tom seznamu lhářů chybějí lidé, jejichž lži otvírají nikým nevyhlášené války, v nichž v různých částech světa umírají statisíce lidí, jsou ničena celá města i celé státy.
ON
June 12, 2014 v 15.51
Poznámka...
Nemám vůbec problém uznat (a je hodně faktů, která to potvrzují), že např. jihoameričtí disidenti trpěli více v množství a intenzitě (mučení, zabíjení), než východoevropští disidenti za normalizace („pouze“ kriminály, policejní šikana, nemožnost dostat práci, nemožnost studovat apod.). Tady lze s Chomskym souhlasit. Jestli ale Chomsky říká, pokud to opravdu říká, že disidenti ve východní Evropě „mají směšný pohled na svět. Obvykle si myslí, že oni na světě trpěli více než kdokoli jiný.“, tak nemá pravdu. Jinými slovy, nelze s ním souhlasit, a těžko to může dokázat, že by východoevropští disidenti, se kterými se Západ solidarizoval, „obvykle“ měli americkou propagandou (ze Svobodné Evropy a Hlasu Ameriky) vymyté mozky a nevěděli o nesmírném a často větším utrpení lidí v jiných částech světa. Nebyl jsem disident, ale už za normalizace jsem se některými z nich stýkal a rozhodně bych to o nich neřekl. Vzpomínám si např. na rozhovory s Jiřím Hájkem nebo Jaroslavem Šabatou. Jistě byli rádi, že Hlas Ameriky, či Svobodná Evropa informovala o problémech východoevropského disentu. Zároveň měli ale velmi kritický názor na mnohé aspekty americké zahraniční politiky. A ještě bych snad dodal, že ony brutální formy utrpení, kterým byli vystaveni mnozí v latinskoamerických diktaturách, existovaly i v naší zemi v stalinském období.
OB
June 12, 2014 v 17.15
jak se dá zvážit sníh?
to je právě ono, že všichni "vládnoucí moci lezoucí někam čecháčkové" tu bojují s několika slovy, které si vymysleli...
relevantní otázka zní: kdo DNES kolaboruje a kdo jsou dnes disidenti? (není to myšleno osobně:) jdou na vrub libovolného režimu jen oběti politického pronásledování?
OB
June 12, 2014 v 17.32
ještě k porozumění pojmům
disidenty jsou ti, kteří usilují o podíl na správě věcí a není jim to umožněno. tedy i mj. "extremisté", "teroristé".
disent ale můžeme zúžit a chápat jako ty protisystémové, kteří usilují o realizaci lidských práv. a v tom smyslu je CHomsky disidentem západu, jedním z mnoha, když usiluje o naplnění těchto práv pro všechny...navzdor moci.
disident není jen ten, kdo seděl. legitimita režimu nestojí jen na tom, kolik lidí (ne)zavře...