Sex, volby, nezaměstnanost

Ivana Recmanová

Mladí sociální demokraté před volbami do Evropského parlamentu zveřejnili spot, ve kterém upozorňují na nezaměstnanost v České republice.

V pondělí vypustili Mladí sociální demokraté do éteru volební spot, ve kterém mladá žena pracující v kanceláři s úderem dvanácté všeho nechá, pomalu odejde do vedlejší místnosti, kde se za zavřenými dveřmi s dalším zaměstnancem začne oddávat milování. K tomu dodává hlas vypravěče: „Sex v práci je fajn...jen škoda, že přes půl milionu lidí práci nemá.“ Poslední záběr vyzývá k účasti v eurovolbách a volbě ČSSD.

Nemusí se nám to líbit, nicméně provokativní záběry přitahují. Foto Mladí sociální demokraté.

Reakce na video nenechaly na sebe dlouho čekat. Lidové noviny mylně označily klip za společné dílo ČSSD a MSD a dokonce pověsily pod článek anketu, kde jednou z možností bylo, že klip je trapný a sexistický (ostatními možnostmi bylo, že je klip pěkný nebo vhodný akorát pro mladé) — jako kdyby nemohl být jen jedno z toho.

Článek už nadpisem, ve kterém rezonovala věta „Sex v práci je fajn“, zapůsobil manipulativním dojmem, nicméně na video stojí za to se podívat i z jiných úhlů.

Vysoká nezaměstnanost v České republice je palčivým problémem, který se často řeší v médiích, nicméně je otázka, kolik lidí už po tolika zveřejněních smutných statistik toto nebere jen jako běžnou součást života, něco, nad čím jsme rezignovali a rozhodli se preventivně neřešit. Jednou z ohrožených skupin jsou právě mladí lidé, na které spot MSD cílí.

Aby se takový problém dočkal pozornosti, je potřeba radikálním způsobem vyvolat debatu, například provokativní reklamou. Volební klip z dílny MSD není první svého druhu, jelikož se podobné video objevilo i v Německu jako součást předvolební kampaně.

Nemusíme však chodit přes hranice, abychom našli příklady, kdy byl sex vtažen do reklamy: Jedním z příkladů je video od Rekonstrukce státu, kde je zobrazena nevěra. V těchto případech nejde o žádnou degradaci pohlaví, genderu ani sexuální orientace, jde jen o využití paralel mezi různými činnostmi a problémy, na které lidé snadno slyší a které si zapamatují.

Reakce, které se kolem spotu objevily, byly krom pozitivních i ty pobouřené nebo vysmívající se. Nelze se tomu divit, jelikož sex je v naší společnosti jak tématem tabuizovaným, tak zároveň natolik každodenním, že z něj lze udělat vtip či klišé. Sám předseda Mladých sociálních demokratů, Lukáš Kaucký, k tomu uvedl: „Myslím, že na videu je patrné, že ho /video/ bereme s mírnou nadsázkou.

Nemusí se nám to líbit, nicméně provokativní záběry přitahují a předpokládám, že tento videoklip přitáhne více diváků než předvolební spot s Janem Kellerem, který pije pivo v hospodě a u toho vypráví o daňových únicích. Což na druhou stranu může být pozitivní: ČSSD může mít radost z toho, že se tu rodí nová, akční a tvůrčí generace mladých mužů a žen, kteří dokáží přitáhnout pozornost vrstevníků.

    Diskuse
    mi připadá dobrý jednoduchým nápadem, trochu ztrnulý provedením (mám na mysli proslovy mladých lidí, které následují - je tam odkaz).

    -- http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/249688/sex-v-praci-je-fajn-tvrdi-cssd-ano-sije-do-neschopnych-dinosauru-z-europarlamentu.html

    Bohužel první, co mě napadlo, je nepěkná otázka:

    Kolik let to potrvá, než většina autorů ztratí zájem jak o sex tak o politickou a sociální angažovanost?
    A sekundární bude, zda se tak stane díky střetávání s partajními strejdy (snad je nemusím vyjmenovávat) nebo prostým biologickým stárnutím.
    May 7, 2014 v 3.17
    Jako Jana Nagyová
    Nevím, kolik voličů získá Sociální demokracii propagace životního stylu Petra Nečase.

    Navíc většina těch lidí, kteří práci mají, nepracuje u počítače v pohodlné kanceláři. A nejvíce sexu v práci se dostává zaměstnankyním a zaměstnancům erotického a pornografického průmyslu, což, doufám, nejsou obory, na které se hodlá ČSSD soustředit v podpoře vzniku nových pracovních míst.

    Zdá se mi, že účinnější by bývalo bylo pranýřovat hrdiny klipu jako příslušníky nebo přisluhovače zhýralé buržoazie: Oni v práci šoustají, a s vámi vyjebou. Volte ČSSD, ta vás doopravdy miluje.
    PL
    May 7, 2014 v 21.15
    Dilema nikdy nebylo kratší
    Člověk se dlouho nemůže rozhodnout, jestli dá přednost shlédnutí prvního nebo druhého videa. Nakonec ale stejně všichny bude zajímat, jaké pivo považuje za sexy Jan Keller. Nemluvě o té sexy servírce, která pivo přináší...