Dost krátký text o dost složitých věcech

Milena Bartlová

Církevní restituce: Historická spravedlnost je dost složitá věc. Co bylo možné legitimně dělat v prvních letech po převratu, lze stěží udělat téměř o čtvrt století později.

I když se diskuse o zákonu, zběžně nazývaném „církevní restituce“, vede demagogicky, není hloupá. Hlavní, o co by v ní mělo jít, je odluka církve od státu: no konečně! Stejně důležité ale je, že v této diskusi poprvé sebevědomý oficiální konsenzus o automatické nadřazenosti pravicových hodnot, ztotožňovaných stejně automaticky s hodnotami náboženství, ostře naráží na skutečnou situaci v české společnosti.

Dvacet čtyři let po převratu už přitom lze jen násilnou ekvilibristikou svádět to, co si tato společnost myslí, na ohlupující působení minulého režimu. To vše spolu s předvolebním časem vede k nebývale rozjitřené rovině této diskuse, která se vede rovnou tím nejsilnějším kalibrem morálních odsudků.

×
Diskuse
VH
August 12, 2012 v 12.52
Díky za ojedinělý komentář k církevním restitucím.
Mimořádně statečný, protože hluboce moudrý. Jenže: jak přírodně historickou moudrost dostat do vědomí "milionáře, kterému se nabízí privatizace slunce", aby pochopil, že si svou egoistickou chamtivostí připravuje hodně nepěknou budoucnost? Byl snad v historii lidstva někdy zaznamenán příběh, kdy chamtivost dobrovolně ustoupila moudrosti? To známe jen z pohádek.
August 12, 2012 v 14.24
Mám radost, že si někdo vzpomněl zase na pohádku.
V té Wolkerově pohádce "O milionáři, který ukradl slunce" se chamtivý milionář potrestal sám. Nakonec lidstvo zachránily dvě děti, které vrátily slunce tam, kde má být, tedy na oblohu. Děti se většinou za moudré nepovažují, ale chamtivé taky nebývají. Ony totiž obvykle nemají strach z budoucnosti.
PE
August 12, 2012 v 18.46
Pak je třeba rozbít představu o "české církvi", protože církvi německé, nedejbůh sudetské by jistě jen málokdo byl ochoten něco vracet. Ale Duka a další jsou přeci našinci, i když se snad trochu zvláštně oblékají...

Nebo o "českost" nejde?
PM
August 12, 2012 v 19.01
Historická spravedlnost a jiné krycí manévry jsou doprovodem
hysterického zájmu o investiční činnost na neoliberálním trhu. Možnost dvacetiprocetního zúročení je ďábelsky svůdná.
Možnost konce burzovního kasína nutí k neuváženým krokům i duchovní elitu národa.
August 12, 2012 v 19.09
Historická spravedlnost neexistuje. Kdyby existovala, musela by být spravedlivá pro všechny. Ale autorka má pravdu v tom, že všechno na světě má svůj (pravý) čas. A čas, kdy by vracení bývalo vnímáno jako spravedlivé většinou našeho obyvatelstva, ten už pominul.