O buržoazii s výplatní páskou

Jan Májíček

Postřehy Slavoje Žižka jsou často velmi zajímavé, inteligentní a je radost je číst a poslouchat. Jindy se ale jeho talent zvrhne do nepochopitelného skoku do prázdna.

Slavoj Žižek nedávno zazářil v Praze a to hned dvakrát, ačkoli to vypadalo, že nedorazí vůbec. Tento popis by se hodil jako název jedné kapitoly v některé z jeho knih a milovníci dialektických hříček se znalecky pousmějí.

Slavoj Žižek trpí tím, že se ho lidé ptají na aktuální dění a on odpovídá. Někdy jsou jeho postřehy bryskní a je radost je číst, poslouchat či sledovat na YouTube. Příkladem může být ten o Václavu Havlovi. Jindy se ale jeho talent zvrhne do nepochopitelného skoku do prázdna.

Jeden takový skok předvedl v Praze a použil jej i ve svém posledním článku v London Review of Books, který nazval Revolta buržoazie s výplatní páskou.

Svůj článek začíná poukazem na to, že se zásadně proměnila společenská produkce. Její hegemonickou formou se stala imateriální produkce tzv. Commons, sdílených znalostí a nových forem komunikace a kooperace. Produktem této imateriální výroby nejsou předměty, ale nové sociální a interpersonální vztahy. Dobrým příkladem je to, že naše používání počítačů je do značné míry určeno tím, jak Microsoft svůj operační systém navrhl.

A zde udělá Žižek svůj první skok, když ztotožní nástup imateriální výroby s novou organizací výroby ve smyslu nového způsobu výroby. Tento terminologický posun, který Žižek s oblibou provádí i jinde, je jeho velkou slabinou. Nový výrobní způsob znamenal u Marxe kvalitativní změnu v materiální reprodukci společnosti jako přechod z feudalismu do kapitalismu.

×
Diskuse
SH
January 31, 2012 v 11.48
Dva nesouměřitelní.
K Žižekovi jenom jedna věta. Jde o určitý druh exhibicionisty, pro kterého je osobní popularita víc, než to, co všechno hlásá.
On, ale všichni ti „revolucionáři s výplatní páskou“, by se měli zamyslet, proč je nejpopulárnějším revolucionářem pořád Che. Protože ten se rozhodl opustit teplé místečko nejen žvanění, ale dokonce moci a své přesvědčení šel prosazovat tam, kde to bylo nejvíc potřeba. I proto právě Jižní Amerika dneska zvedla prapor skutečného odporu vůči kapitalismu.
VH
January 31, 2012 v 18.45
Moji milí (duchovní) přátelé,
pane Hošku i pane Májíčku. Myslím, že bychom neměli chtít po "nejnebezpečnějším filosofovi západu", aby za nás vyřešil, co bychom měli vyřešit my, političtí ekonomové, sociologové, národohospodáři, právníci, ale i vědci zabývající se vyšší nervovou činností a další plejáda společenskovědních koumalů. Žižek sám o sobě přece říká: "Nejsem sociolog ani ekonom, jsem pouhý znalec Hegela, který má rád psychoanalýzu a baví ho koukat na filmy. Cítím se špatně, když mám dělat práci za někoho jiného. Kde jsou všichni společenští vědci? Vím, že jsem jen náhražka. Je známkou patologie našeho vzdělávacího systému, že zrovna my, filosofové, kteří, abych byl trochu sebeironický, víme, že nic nevíme, máme dělat tento druh reflexe." (Prostor, 19.1.2012,s.19) A tím jen potvrzuje již půl století starý poznatek P.L.Kapici, že společenské vědy dodnes zůstávají "v podobné situaci, jako byly přírodní vědy ve středověku", jejichž rozvoj tehdy brzdila církevní scholastika, zatím co dnes brzdí rozvoj společenských věd různé stranické ideologie.
I proto vidím naprosto ojedinělou zásluhu Slavoje Žižeka v tom, že burcuje naše myšlení k opuštění myšlenkových stereotypů, k novému vnímání světa, že pomáhá z našich mozků odstraňovat myšlenkové šablony, zažité dlouhými desetiletími trvající, ale dnes se již hroutící, industriální civilizace, manýry, jichž se intelektuálové, zejména ti, kteří se hlásí k levici, nejsou sto oprostit:
Zkuste, prosím, v našem společensko-ekonomickém diskursu poukázat na něco, co ještě před vámi nebylo vysloveno nějakou známou autoritou, pokud možno v západních krajích. Odezvou je "veřejné ticho po pěšině", zatím co v soukromí vám přiznají: dobrý, ale to jsem ještě nikde nečetl(a)! - Konec diskuse.
Nežádejme tedy po Žižekovi něco, co nám dát nemůže. Ale plnými hrstmi si od něho berme to, co nám dává, a bez čeho se z místa nepohneme: zcela otevřené a bezpředsudečné myšlení. A spolu s využitím Tožičkova návodu na osvojení si technik vstřícného dialogu získáme pak třeba i ten pověstný "pevný bod", abychom mohli aspoň trochu "zeměkoulí pohnout".