Norsko 2011 a instituce „zlého“
Zdeněk VyšohlídInstitucializované zlo a počítání se zlem vydává zlo za nedokonalost, nešvar, nepříjemnost. Tím zastírá skutečnost dobra. Bezprecedentní není norský zločin, ale soudobá liknavost vůči dobru a tradici evropského myšlení jako myšlení dobra.
I
Příběh norského střelce bývá komentován z různých pozic a „úhlů pohledu“. Sám úhel pohledu se nekomentuje.
Jedni viní svobodu (jako svévoli, nevázanost a nezřízenost) nebo liberalismus (jako vyznávání svobody), jiní radikalismus nebo fundamentalismus.
Upozorňuje se na Zemanův bonmot; už neplatí, že „každý terorista je muslim“, protože ten Nor muslim nebyl, spíš křesťan.
Jedni se chlubí svým demokratickým postojem vyznavačů svobody a náboženské tolerance, jiní uznávají, že tolerovat nelze všechno, že tolerance nemůže být bezbřehá. Nebo zjišťují, že selhala, protože soužití různých kultur selhává, jak přiznala Angela Merkelová.
Cožpak nezavedla Evropa multikulturalismus proto, že se cítila unavená vlastní tradicí?
Možná to není tolerance, co selhává, ale sebevědomí Evropanů. Neselhává hrdost Evropanů na to, že jsou Evropané? Zdůrazňujeme dost a uvědomujeme si dost vlastní „kulturní identitu“?
V Evropě začíná hrát nevypočitatelnou roli nářek, že se nedaří integrovat přistěhovalce, vtáhnout je do tradice evropské kultury — ale cožpak jsme svědky výrazné, nápadné prezentace naší tradice, zdůrazňování našich kořenů? Měli bychom více přemýšlet o „evropské kultuře“ a jejím sebevědomí, které se rozplizlo v tolerantním tolerování všeho, jen ne snahy dobírat se vlastních kořenů. (Viz odpor evropských — levicových - politiků k přihlášení se ke křesťanským tradicím v preambuli zamýšlené ústavy.)
Vyhovuje nám, že žijeme v nalinkovaném světě. Jakkoli se ostýchám charakterizovat norskou tragédii jako „bezprecedentní“, ba úvahy jdoucí tímto směrem považuji za přinejmenším nevkusné, zdá se mi zcela na místě připomenout, že bezprecedentní by bylo, kdyby se přestalo uvažovat o způsobech nalinkování skutečnosti, které „ovládá“ přítomnost — a evropská kulturní minulost a tradice dala světu velmi zřetelné kontury a nepřehlédnutelné nalinkování.
Kdyby se přestalo (a ono se přestává) komentovat a přemýšlet, bylo by to bezprecedentní.
Kdyby se přestalo polemizovat o podstatných věcech, a ono se skutečně přestává a my už se raději jen držíme zavedených programů a místo abychom hledali nové pohledy na věc, raději jen klasifikujeme, tedy přebíráme zavedené klasifikace (to je marxistické, to zase klerikální atp.): raději vidíme svět, jak už je nalajnovaný. — Ale jak vést hraniční linii mezi svobodným a nesvobodným? Jak ji nalajnovat? A mezi křesťanským a ne-křesťanským? Jak vést hranici mezi tím, co se má, a tím, kam nás směrují temné síly?
Je těžké sloučit a pospojovat každodenní naléhavost řídit své životní kroky a obstát — a zároveň neztratit kontakt s tradicí, zvláště když vůbec není snadné pochopit to pro ni podstatné. Jak zařídit, aby nás každodennost nestála tolik sil, že na to podstatné už nezbudou?
II
„Praktické je všechno, co umožňuje svoboda,“ jak říká Kant. (K.d.r.V., A 801) Počítá sem jak „pragmatické zákony svobodného chování“ — sledují dosažení „účelů doporučených smysly“, tak i „čisté, praktické zákony“ sledující „účely dané rozumem zcela a priori“, tedy „moralische Gesetze!
Jsem rozhodně pro hlásit se k evropským kořenům a myslím si, že Evropa, přestože byla v minulosti pro část světa krutým utlačovatelem, přesto všechno dala světu i hodně pozitivního. Moderní svět je svět, který je evropského původu, a i když přinesl s sebou množství obtížně řešitelných problémů, přinesl i takové pojmy jako demokracie, svoboda, lidská a občanská práva pro všechny. Chybou však bylo, že Evropa svou započatou cestu ke svobodě a rovnosti nedotáhla do konce, že zůstala stát v půli cesty a přešlapovat na místě, ba dokonce se zdá, jako by se chtěla vracet zpět. Kdo ve světě by chtěl zůstávat u svých předmoderních zvyklostí (jako třeba islámské právo či něco podobného) a kdo by nechtěl demokracii, svobodu a rovnost, kdyby viděl, že v Evropě opravdu funguje skutečná demokracie, svoboda a rovnost, nejenom zdánlivá. Kdybychom dovedli být skutečně pozitivním příkladem pro ostatní, následoval by nás celý svět. A možná by v něm pak bylo daleko méně problémů.
U Evy Hájkové se mi líbí nevyspekulovanost a přímočará jasnost myšlení. Myslím, že její článek z 10. července sem do DR přinesl novou důležitou notu.
Janu Kopeckému: Zlo nezakládá tradici, protože je ne-rozumné. Zatímco rozum je síla sebe-korigující, zlé je = zlo spočívá v tom, že nepřipouští palbu otázek, v nichž by muselo přistoupit na korekci vlastní povahy a vlastních cílů. Nemůže korigovat samo sebe, může se jen rozrůstat, může bujet, šířit se a sílit – ale to jen na úkor dobra. To nikdy „víc štěstí nepřineslo“. (KK)
A protože dobré je být sebekritický, ale někdy se může nějaký korigující kritický názor se ve svých pozicích zabetonovat, povýšit se na nedotknutelný manuál, který to zlé odstraní a přinese lepší budoucnost; vydává se za boj proti zlu, ale sám je zlem. To je to zlo. Fašisti měli své manuály, polpotovci také atd. Také dnešní extrémisté. Zatím tvrdí, že bojují proti zlu, aby zachránili národ nebo svět pro budoucnost. Je to zo, které tvrdí, že kdo není s námi, je proti nám, protože my jsme tvůrci lepšího příští – a máme na to manuál!
Manuály neslučitelné s postojem člověka vůči Otevřenu bych nerad považoval za zdokonalující se tradici. Proto říkám, že jsou to díry, propasti, trhliny, z nichž každá kope za sebe a – doufám – svůj vlastní hrob.
"Nenápadný zločin multikulturalismu" Alexander Tomský
/VIZ http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/alexander-tomsky.php?itemid=13826/
Soudí totiž, že
"...bezbřehá i kazatelská arogance multikulturních politiků ... provokuje nenávist, protože útočí na zdravý rozum. ... Urážení rozumu provokuje nalomené charaktery k šílenství."
všechno je otázka míry ...
Pan Tomský zřejmě zapomíná, že nejpohodlnější je právě ta populistická poloha, kdy hovím tomu v povaze lidí, co je Zlé - a případně to rozněcuju ...
Tak funguje demagog - lidi mají averzi vůči cikánovi - fajn, tak se na tom přiživím ...
na druhou stranu věta
"...bezbřehá i kazatelská arogance multikulturních politiků ... provokuje nenávist, protože útočí na zdravý rozum." není tím zbavena určitého smyslu - ukazuje něco, co prostě také existuje.
... můžete na lidi působit, abyste rozvíjeli v nich to Dobré - ale chraňpánbů, když to přeženete, začnete nevěrohodně moralizovat a z vašeho působení se stane nesmyslná ideologická křeč politické korektnosti, která jen dráždí - pak vás nikdo neposlouchá a jakékoli svoje pozitivní působení si můžete strčit za klobouk (pokud ho by the way dneska vůbec někdo ještě nosí) ...
ač agnostik, musím ¨v této souvislosti volat :
"Remember Franciscus de Assisi" ...
... protože Honzík z domu Bernardonnů, syn Francouzky to potřebné prostě UMĚL ...
Nezdá se mi, že by „zločin multikulturalismu“ mohl být produktem zdravého rozumu. Také proto jsem (bez ambicí šířeji to rozvádět) dal do textu pasáž o Kantovi, protože byl dobrým zastáncem rozumu a jeho tradici výrazně obohatil (a tím zachoval).
Dovolte mi otázku, kterou kladu s ambivalentními pocity: Mohli by loajálním občanům dneška vyprávět kdysi loajální Němci? Hnědý režim jim (zdaleka nejen jim) vykopal pořádnou past. Anebo bychom si mohli vzít poučení z toho, kam Adenauer „loajální“ (?) pohrobky Třetí říše obrátil?
"V současné zjitřené atmosféře se ale bohužel jen málokdo namáhá, aby ho vůbec definoval." -- Podává krátký výčet toho, jak je multikulturalismus vnímán ("nepodařený experiment", "umělá ideologie").
Pozastavuje se nad Tomského tvrzením, že "multikulturní politici útočí na „zdravý rozum“". --
Jeho závěrečné tvrzení, že americký imigrační model (co to podle něj vlastně je??) je pokud jde o muslimy úspěšnější než evropský, se mi moc nepozdává, ale pro nedostatek osobní zkušenosti si netroufám to vyvracet. -- Moje vlastní zkušenost (měl jsem poměrně hodně do činění s imigranty) mě ovšem vede k tomu vidět v lidech, kteří v Rakousku multikulturalismus hlásají, většinou pokrytce a alibisty. Jejich verbální projevy mj. neladí s tím, že naprostá většina z nich bydlí dostatečně daleko od lokalit obydlených přistěhovalci a že se s jejich sociálními problémy osobně vůbec nesetkávají podobně jako se nesetkávají se sociálními problémy vlastních spoluobčanů.
* Přesto, či spíše právě proto:
zajímavým směrem míří Vyšohlídova poznámka o evropské "únavě vlastní tradicí". Lze ale vůbec mluvit v historickém - tedy nadosobním - kontextu o "únavě"?
Také jsem četl komentář pana Peheho. Celkem bych se pod něj i podepsal, kdyby o to šlo. Dodal bych jediné, multikulturalismus není nirvána, ve které se všichni budem vznášet a vrnět slastí, je to úkol pro lidstvo, které chce v míru přežít v populaci, která bude čítat každným dnem o něco víc než 7 mld jedinců a každý den víc než včera a přitom zachovat všem lidem důstojnost. Je to úkol ne nepodobný např. tomu, "být dobrým křesťanem", "být dobrým člověkem", ...čili je to opruz, na to se můžem... dál to znáte..
Daleko spíš než o únavě občanů chovat se jako občané, je to o tom naznačeném. Proč se dřít, když to někdo udělá za nás a když nám někdo slíbí ... ráj...
... vzpomínám si na na pár filmovými dokumenty zachycených vyprávění kdysi (do "národního socialismu") polapených Němců, asi pro ně nebylo lehké odhodlat se vyprávět na kameru o svých omylech a asi takových moc už nežije. Problémem dneška ale je, že vyprávění nenacházejí posluchače, zvláště ty, které kladou nároky na myšlení a překonávání svého stínu.
_A v tomto ne/světle se mi vždycky "unaví" naděje.. (hlavně ta na mír)