Přes sto obcí v ČR je terorizováno kamionovou dopravou

Bez zavedení mýtného pro nákladní automobily na silnicích nižší třídy se bude postižení obcí neustále zvyšovat, varuje Dopravní federace. Ta zveřejnila mapu obcí, jež jsou kamionovou dopravou nejvíce zasaženy.

(dar)

30.12.2010 12:43

138853_mediafax_jiri_rubes

Hlavním důvodem obtíží je snaha dopravců vyhýbat se úsekům zpoplatněným mýtem. Foto, mediafax Jiří Rubeš

Dopravní federace zveřejnila ve středu mapu obcí postižených kamionovou dopravou. Z ní vyplývá, že až sto obcí a měst v České republice má závažné problémy s dopady automobilové nákladní dopravy.

Popraskané silnice i zdi domů, stížnosti obyvatel na hluk, velké finanční náklady či bezmoc obecních úřadů při omezování průjezdu nákladních automobilů jsou některé z problémů, na něž mapa upozorňuje. Podle Dopravní federace byla sestavena na základě informací z médií či od samotných starostů a bude průběžně aktualizována.

Hlavním důvodem obtíží obcí je snaha dopravců vyhýbat se úsekům zpoplatněných mýtem. Mýtné dnes platí téměř výlučně pouze na dálnicích a jeho dosavadní úpravy byly dle názoru kritiků nesystematické.

Zvýšení dálničního mýtného o čtvrtinu, které bude platit od nového roku, tak vyvolává obavy, že se problémy s kamiony na silnicích nižší třídy ještě zvýší. Podle Dopravní federace a obcí, jež podpořily Memorandum za rozšíření mýta, je jediným řešením rozšíření mýtného i na další silnice.

„Objíždění zpoplatněných úseků lze efektivně omezit jedině rozšířením mýta pro nákladní dopravu na celou silniční síť. Zlepší se tak život obyvatel desítek či stovek měst a vesnic i řidičů osobních aut na silnicích nižších tříd, a také výrazně sníží míra poškozování těchto silnic,“ uvedl Aleš Kuták z Dopravní federace.

Ve stejném duchu se vyjádřil po Deník Referendum i předseda Dětí Země a poradce ministra dopravy Bárty Miroslav Patrik. „Je rozhodně dobře, že se mýtné zvýšilo, teď je potřeba se zaměřit na jeho rozšiřování. Od roku 2012 by se mýto mělo vztahovat i na silnice první třídy, případně některé silnice nižších tříd,“ uvedl nedávno Patrik.

Další z řešení problematické situace může představovat podpora přepravy nákladních kontejnerů po železnici, která má stále nevyužitou kapacitu. Ministerstvo dopravy proto od nového roku snížilo cenu pro nákladní vlaky za využití kolejí, aby dopravce k přechodu na železnici motivovalo.

Další informace:
Doravnifederace.cz Mapa obcí postižených kamionovou dopravou


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.